Brief regering : Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad 30 mei 2023
21 501-32 Landbouw- en Visserijraad
Nr. 1540
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2023
Op 30 mei 2023 vindt de Landbouw- en Visserijraad plaats in Brussel. Middels deze
brief informeer ik de Kamer over de agenda van de Raad. Daarnaast informeer ik de
Kamer over de vangstmogelijkheden voor sprot in het jaar 2023/2024.
Agenda Landbouw- en Visserijraad
Marktsituatie met betrekking tot invasie van Oekraïne
Opnieuw zal de Landbouw- en Visserijraad van gedachten wisselen over de ontwikkelingen
op de landbouwmarkten. De Europese Commissie zal naar verwachting ingaan op de afspraken
die op 28 april jl. gemaakt zijn met de vijf lidstaten die aan Oekraïne grenzen over
het intrekken van unilaterale importverboden van een aantal landbouwproducten uit
Oekraïne. Afgesproken is onder andere dat voor enkele Oekraïense producten doorvoer
door deze vijf lidstaten verplicht wordt, dat doorvoer van Oekraïens graan naar andere
lidstaten en derde landen verder wordt gefaciliteerd en dat voor steun aan getroffen
lokale boeren in de grensregio’s een vergoeding van 100 miljoen euro vanuit de landbouwreserve
wordt vrijgemaakt. Voorwaarde is dat de landen de unilaterale maatregelen intrekken.
Ik heb tijdens de afgelopen Landbouw- en Visserijraad mijn begrip getoond voor de
EU-buurlanden van Oekraïne die nadelige gevolgen ondervinden van de toegenomen invoer
vanuit Oekraïne, maar ook betreurd dat deze landen daartoe unilaterale maatregelen
hebben ingesteld. Ik verwelkom een mogelijke oplossing voor deze problematiek, maar
deze oplossing moet de economische steun aan Oekraïne niet ondermijnen, noch de integriteit
van de interne markt schenden.
Omdat er de nodige vragen zijn over hoe de oplossing zich hier in de praktijk tot
verhoudt, heeft Frankrijk met mijn steun en tien collega’s van andere lidstaten de
Commissie op 10 mei jl. in een brief om opheldering gevraagd. Daarbij lijken nog niet
alle vijf de lidstaten die unilaterale maatregelen hebben ingesteld deze in zijn geheel
te hebben opgeheven.
Voedselveiligheid- en voedselverspillingsaspecten EU-verpakkingsverordening
Om de negatieve milieueffecten van verpakkingen en verpakkingsafval te verminderen
heeft de Europese Commissie op 30 november jl. een voorstel voor een Verordening inzake
Verpakkingen en Verpakkingsafval gepubliceerd. Middels een BNC-fiche is uw Kamer hierover
geinformeerd op 27 januari jl.1 Het voorstel is samen te vatten in drie categorieën: de reductie van de hoeveelheid
verpakkingen, de recyclebaarheid van verpakkingen en het harmoniseren van de inzameling
van verpakkingsmateriaal. Concreet wil de Commissie dit bereiken door het beperken
van onnodige of overmatige verpakkingen, het stimuleren en verplichten van herbruikbare
en hervulbare verpakkingen, het verminderen van de afhankelijkheid van primaire grondstoffen
door hoogwaardige recycling, een verplicht statiegeldsysteem en een geharmoniseerd
systeem voor informatielabelling over de samenstelling en de correcte afvalstroom
van verpakkingen.
Het voorstel sluit aan bij de doelstelling van het kabinet om in 2050 een circulaire
economie te hebben en het Nationaal Programma Circulaire Economie, dat eerder dit
jaar met de Kamer gedeeld is. Het kabinet zet in op een hoger ambitieniveau voor wat
betreft de hergebruik- en recyclingdoelstellingen, een grotere nadruk op duurzaam
biogebaseerd plastic in verpakkingen en op meer ruimte voor lidstaten om een ambitieuzer
nationaal beleid toe te passen dan de verordening vereist.
De toepassing van recyclaat mag niet ten koste gaan van de voedselveiligheid. Mogelijk
kan de toepassing van recyclaat worden vereenvoudigd door de voedselveiligheidseisen
anders te formuleren. De bereidheid hiertoe moet bestaan, zolang het niveau van consumentenbescherming
behouden blijft. Dit zou kunnen betekenen dat er nieuwe eisen omtrent voedselveiligheid
vastgelegd moeten worden, om het meer in lijn te brengen met de recyclingsregels.
Voor wat betreft voedselveiligheid is het kabinet van mening dat dit niet in het geding
komt door hergebruik van materialen, zolang het hygiënisch en chemisch veilig gebeurt.
Voor wat betreft het verminderen van voedselverspilling heeft het kabinet een hoge
ambitie. Nederland ondersteunt voorstellen die daaraan een positieve bijdrage kunnen
leveren. Het is daarbij goed de afweging te blijven maken tussen de (negatieve) impact
van de verpakking in relatie tot voedselverspilling (dat ook negatieve klimaatimpact
heeft) om te borgen dat er netto geen hogere negatieve impact ontstaat.
Diversenpunt: inzet van EU crisismaatregelen
Bij de bespreking over de ontwikkelingen op de landbouwmarkten zal ook een diversenpunt
worden behandeld dat Kroatië heeft aangevraagd over korte- en langetermijnmaatregelen
voor marktstabiliteit. Op dit moment is er nog geen achtergronddocument en is niet
bekend wat Kroatië zal inbrengen.
Diversenpunt: marketing van diepvriesproducten
Kroatië heeft een informatiepunt op de agenda laten zetten over het vermarkten van
bevroren vlees. Op dit moment hebben lidstaten verschillende regels voor de maximum
houdbaarheidsdatum van bevroren vlees. Dit leidt volgens Kroatië tot een verschillende
uitvoering bij voedselbedrijven en winkels/supermarkten. Kroatië stelt voor om de
houdbaarheidsdatum van bevroren vlees op EU-niveau te reguleren. Nederland zal dit
agendapunt aanhoren.
Diversenpunt: gevolgen van droogte voor landbouwsector
Op verzoek van Portugal zal de Landbouw- en Visserijraad spreken over de gevolgen
van droogte voor de landbouwsector. Op moment van schrijven is er nog geen achtergronddocument
bekend bij dit agendapunt.
Vangstmogelijkheden sprot 2023/2024 – update publicatie wetenschappelijke adviezen
Op 20 april jl. heeft de Internationale Raad voor het Onderzoek van de Zee (International
Council for the Exploration of the Sea, ICES) de wetenschappelijke adviezen voor sprot
in de Noordzee, Skagerrak, Kattegat en het Engelse Kanaal gepubliceerd. Voor sprot
geldt dat de vangstmogelijkheden halverwege het jaar worden vastgesteld. De vangstmogelijkheden
zullen van kracht zijn voor de periode van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2024. De
Europese Commissie onderhandelt namens de EU in verschillende onderhandelingsverbanden
op basis van het wetenschappelijk advies van ICES.
De vangstmogelijkheden voor sprot in de Noordzee, het Skagerrak en het Kattegat worden
bepaald in onderhandelingen met het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen die op korte
termijn zullen aanvangen. Het wetenschappelijk advies voor dit bestand betreft een
toename van 109% ten opzichte van het vangstadvies van vorig jaar. Het kabinetsbeleid
is erop gericht om de wetenschappelijke adviezen op te volgen.
Voor sprot in het Engelse Kanaal geldt dat de vangstmogelijkheden hiertoe worden vastgesteld
in onderhandelingen met het Verenigd Koninkrijk. Het wetenschappelijk advies voor
dit bestand stelt een afname van 73,5% voor ten opzichte van het vangstadvies van
vorig jaar. Reden hiertoe betreft de afname van de biomassa in de wetenschappelijke
onderzoeken. Dit hangt samen met de lage vangsten door de EU en het Verenigd Koninkrijk
vanaf 1 juli 2022. Ook hier zet Nederland in op het volgen van het wetenschappelijk
advies en voorziet hiervoor een brede steun.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
P. Adema
Indieners
-
Indiener
P. Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.