Brief regering : Voortgang beleidsagenda aanpak witwassen
31 477 Bestrijden witwassen en terrorismefinanciering
Nr. 90
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2023
De aanpak van witwassen is van essentieel belang bij het voorkomen en bestrijden van
(ondermijnende) criminaliteit. Het verhullen en aanwenden van crimineel vermogen stelt
criminelen in staat om drugs en wapens te kopen, dienaars van onze rechtstaat te bedreigen
en kwetsbare jongeren de georganiseerde misdaad in te trekken. Met een gezamenlijke
en effectieve aanpak van witwassen wordt de macht en invloed van criminelen op onze
samenleving en rechtsstaat beperkt. Een cruciaal onderdeel hiervan is het zorgen voor
een schoon financieel stelsel. Bij dat laatste spelen poortwachters, zoals banken,
notarissen en makelaars, een belangrijke rol.
De afgelopen jaren zijn er veel stappen gezet om de aanpak van witwassen in Nederland
te verbeteren. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de aanpak van witwassen in
Nederland een positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt en dat de basis goed op orde
is.1 Wel ziet het kabinet mede naar aanleiding van die onderzoeken op een aantal terreinen
mogelijkheden voor verbetering, ook om te voorkomen dat de aanpak tot ongewenste effecten
leidt voor poortwachters en hun klanten. In de beleidsagenda aanpak witwassen, die
het kabinet in september 2022 naar uw Kamer stuurde, wordt ingegaan op de prioriteiten
en vervolgacties die nodig zijn om die verbeteringen te realiseren.2 Met deze brief informeer ik uw Kamer, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid,
over de voortgang van de uitvoering van die beleidsagenda en over de inzet voor de
komende periode.3
In deze brief sta ik allereerst stil bij de risicogebaseerde aanpak van witwassen.
Dit mede naar aanleiding van diverse toezeggingen en moties hierover. Daarna ga ik
in op de stand van zaken van de uitvoering van de beleidsagenda.
Risicogebaseerde aanpak: streng waar nodig, ruimte waar mogelijk
De risicogebaseerde aanpak is het uitgangspunt van de aanpak om witwassen te voorkomen.
Dit betekent dat de meeste inzet en aandacht moet uitgaan naar het aanpakken van de
grootste witwasrisico’s en dat bij lage witwasrisico’s minder of geen maatregelen
vereist zijn. Dit geldt zowel voor de poortwachters bij de uitvoering van het klantenonderzoek,
als voor de aanpak van witwassen in den brede. Deze uitgangspunten zijn neergelegd
in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en vloeien
voort uit de internationale standaarden van de Financial Action Task Force (FATF)
en Europese anti-witwasregelgeving (AMLD). De wet- en regelgeving biedt daarmee een
fundament voor de risicogebaseerde aanpak.
In de praktijk blijkt echter dat de toepassing van de risicogebaseerde aanpak beter
kan. Dit is ook één van de conclusies van De Nederlandsche Bank (DNB) in haar rapport
«Van herstel naar balans».4 Dat de toepassing beter kan, blijkt ook uit de verschillende evaluaties die de aanleiding
zijn van de beleidsagenda, waaronder de evaluatie van het Nederlandse beleid door
de FATF.5
Ik zie zelf ook dat de aanpak van witwassen in de praktijk op sommige punten doorschiet.
Zo zijn er sectoren die moeilijk aan een bankrekening kunnen komen en vraagt de regelgeving
veel van met name kleine, instellingen. De vrees om de regelgeving te overtreden,
kan bovendien een échte risicogebaseerde benadering in de weg staan. Uw Kamer heeft
hier in verschillende moties en toezeggingen terecht aandacht voor gevraagd. Met deze
brief doe ik de motie van het lid Grinwis (ChristenUnie) c.s. en de motie van het
lid Van Haga (Groep van Haga) c.s. af.6
In de beleidsagenda aanpak witwassen maakt het kabinet zich sterk voor een goede toepassing
van de risicogebaseerde aanpak. Hierbij gaat het om de afweging tussen «streng waar
nodig» en «ruimte waar mogelijk». Dit zijn dan ook twee van de hoofdthema’s in de
beleidsagenda. Daar waar nodig, dienen poortwachters de kaders strikt toe te passen.
Tegelijk is het belangrijk om ruimte te bieden om zo de lasten en onevenredige effecten
voor poortwachters en hun klanten te beperken. Dit moet leiden tot een doelmatigere
en effectievere aanpak van witwassen.
Stand van zaken uitvoering beleidsagenda
De afgelopen periode is samen met publieke belanghebbenden, zoals toezichthouders
en opsporingsinstanties, en private belanghebbenden, zoals brancheverenigingen van
poortwachters, gewerkt aan het uitvoeren van de vervolgacties in de beleidsagenda.
Daarnaast organiseert DNB verschillende ronde tafels waarbij DNB, onder andere, met
de bankensector bespreekt hoe de risicogebaseerde aanpak kan worden versterkt en wat
de belemmeringen zijn die hierbij worden ervaren. Zoals toegezegd aan uw Kamer tijdens
het Commissiedebat bestrijding witwassen en terrorismefinanciering in december 2022,
vindt u in bijlage 5 meer informatie over de ronde tafels en de deelnemers hieraan.
In bijlage 1 vindt u een tabel met de stand van zaken per vervolgactie, in bijlage
2 vindt u een meer uitgebreide toelichting per prioriteit. Hieronder licht ik een
aantal specifieke vervolgacties uit.
Verduidelijking over regelgeving
Uit gesprekken met (vertegenwoordigers van) poortwachters en toezichthouders blijkt
dat poortwachters behoefte hebben aan meer verduidelijking en voorlichting over de
noodzaak en inhoud van de regelgeving. Onduidelijkheden zorgen ervoor dat er onder
poortwachters minder draagvlak is om de regelgeving goed toe te passen, of dat poortwachters
er zekerheidshalve juist voor kiezen de regelgeving te strikt toe te passen. Dit is
zowel voor de poortwachters als voor de klanten onwenselijk.
Ik wil via voorlichting bijdragen aan verduidelijking van de regelgeving en daarmee
aan een betere toepassing. Dit speelt met name bij niet-financiële en kleine instellingen.7Samen met de Minister van Justitie en Veiligheid ga ik bezien hoe we deze instellingen
meer duidelijkheid kunnen geven over waar ze zich bij hun klantenonderzoek op moeten
focussen en waar hoge risico’s op witwassen liggen. Verder werk ik aan een verbeterde
terugkoppeling van wat de FIU-Nederland en de (bijzondere) opsporingsdiensten doen
met de meldingen van ongebruikelijke transacties door instellingen (de feedbackloop).
Naast voorlichting richting de instellingen zelf, is ook voorlichting richting burgers
belangrijk. Ik wil dat richting burgers duidelijker wordt waarom poortwachters in
het kader van de aanpak van witwassen bepaalde informatie vragen en dat burgers beter
weten welke informatie ze aan moeten leveren. Voor het geven van voorlichting zal
ik samen optrekken met (vertegenwoordigers) van poortwachters en met de toezichthouders.
Toegang betalingsverkeer
Sommige sectoren hebben moeite met het verkrijgen van toegang tot het betalingsverkeer.
Zo zijn er signalen dat, onder andere, autohandelaren, verenigingen en stichtingen,
en sekswerkers vaak geweigerd worden door banken. Dit is niet wenselijk, aangezien
een bankrekening tegenwoordig essentieel is om mee te kunnen draaien in de maatschappij.
Ik heb in kaart gebracht van welke sectoren bekend is dat zij problemen ervaren, wat
hier de oorzaken van zijn en welke acties worden ondernomen.8 In bijlage 3 vindt u hier een overzicht van. Samen met de Nederlandse Vereniging
van Banken (NVB), relevante brancheorganisaties en DNB ga ik de komende periode verder
met het identificeren en implementeren van oplossingsrichtingen. Met de not for profit organisaties (NPO’s) is momenteel al een slag gemaakt. Er is door die sector samen
met banken gewerkt aan een overzicht van klantkenmerken met een risicoverhogend of
risicoverlagend karakter. Dit overzicht kunnen banken gebruiken om hun risicogebaseerde
aanpak bij het klantenonderzoek in deze sector te verbeteren.
Zoals blijkt uit het overzicht in bijlage 3 zijn er ook andere oorzaken dan de aanpak
van witwassen waardoor sommige sectoren moeite hebben met toegang tot het betalingsverkeer.
Hierbij kan gedacht worden aan, onder andere, commerciële overwegingen of overwegingen
in het kader van het ESG-beleid. Ik heb daarom de NVB gevraagd om samen met de banken
een voorstel te doen voor een afspraak tussen banken die een basisbetaalrekening voor
zakelijke cliënten garandeert.9 Daarnaast is goede voorlichting belangrijk. Zo staat op rijksoverheid.nl meer informatie
over wat een burger kan doen als deze problemen ervaart met toegang tot een betaalrekening.
Ik heb ten slotte ook kennisgenomen van de recente signalen dat de moslimgemeenschap
problemen ervaart bij het klantonderzoek van banken en lastig toegang krijgt en behoudt
tot het betalingsverkeer. Het categoraal uitsluiten van deze groep is uiteraard onacceptabel.
Samen met de NVB en DNB ben ik in gesprek met vertegenwoordigers van moskeeën en moslimorganisaties
om de problematiek en oplossingsrichtingen te bespreken.
Opstellen statistieken
Zoals toegezegd aan uw Kamer in de aanbiedingsbrief van de beleidsagenda uit september
2022 en in mijn brief van februari 2023,10 vindt u in bijlage 4 een overzicht van relevante statistieken over de aanpak van
witwassen over 2021.11 Bijlage 4 bevat ook een leeswijzer.
Met dit overzicht zet ik de belangrijkste statistieken over de aanpak van witwassen
in 2021 integraal op een rij. Dergelijke statistieken zullen in het vervolg jaarlijks
integraal worden gepubliceerd en beogen een bijdrage te leveren aan de monitoring
van het functioneren van de aanpak van witwassen.
Ik vind het van belang te benadrukken dat statistieken alleen, vooral van slechts
één jaar, onvoldoende basis zijn voor een analyse omtrent het functioneren van de
aanpak van witwassen. Het trekken van zinvolle conclusies vereist een diepgaande analyse
van zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens, over meerdere jaren. Daarbij geldt
dat cijfers tussen verschillende autoriteiten, zonder nadere duiding, moeilijk te
vergelijken zijn. De doelgroepen waarop de toezichthouders toezicht houden verschillen
immers, bijvoorbeeld qua omvang en mate van regulering. De statistieken zijn vooral
nuttig als zij worden bezien over meerdere jaren, om zo trends te traceren en te duiden.
De komende periode wordt nader onderzocht en uitgewerkt hoe een meer diepgaande en
structurele analyse geïntegreerd moet worden in de beleidscyclus, om zinvolle conclusies
te kunnen trekken voor de verdere beleidsvorming.
Vervolg
De Minister van Justitie en Veiligheid en ik gaan samen met publieke en private belanghebbenden
verder met de uitwerking van de vervolgacties. Een goede toepassing van de risicogebaseerde
aanpak zal hierbij het uitgangspunt blijven. Dit moet er enerzijds toe leiden dat
witwassen effectiever wordt voorkomen en bestreden, terwijl anderzijds de ongewenste
effecten voor poortwachters en hun klanten worden beperkt. We zullen uw Kamer eind
dit jaar een volgende voortgangsbrief sturen.
De Minister van Financiën,
S.A.M. Kaag
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën