Brief regering : Export van laagwaardige brandstoffen naar buiten de EU
31 209 Schoon en zuinig
26 485
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Nr. 242
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 april 2023
Op 23 september 2022 informeerde ik uw Kamer over de publicatie van de Beleidsregel handhaving kwaliteit van benzine en diesel bestemd voor de export naar
lage- en middeninkomenslanden buiten de EU, in het bijzonder ECOWAS-landen, 2022 (hierna: beleidsregel) door de ILT in de Staatscourant.1
In die brief en tijdens het Commissiedebat Duurzame Mobiliteit van 24 januari jl.
(Kamerstukken 31 305 en 32 813, nr. 384) zegde ik toe uw Kamer te informeren over de uitkomsten van de door mijn ministerie
en UNEP georganiseerde high level bijeenkomst in Nairobi en het effect van het optreden van de ILT op brandstofstromen
naar de ECOWAS-landen (Economic community of West African States). Met deze brief kom ik deze toezegging na, en informeer ik uw Kamer over de recente
bevindingen van de ILT.
Huidig beeld
Na publicatie van de beleidsregel op 15 augustus 2022 heeft de ILT gemonitord of de
specificaties die tot 1 april 2023 gelden worden nageleefd2. De ILT liet mij recent weten voldoende toezichtsinformatie over de periode 1 september
2022 tot en met 31 december 2022 te hebben verzameld om het volgende te concluderen:
– Van de 41 onderzochte benzinevrachten die vanuit Nederland naar de ECOWAS-landen geëxporteerd
zijn (goed voor 80% van de totale hoeveelheid), voldeed 85% aan de zwavelspecificatie
en minder dan 40% aan de benzeen- en mangaanspecificatie;
– Twee exporterende bedrijven voldoen aan alle specificaties zoals vermeld in de beleidsregel,
vijf andere bedrijven voldoen niet in alle gevallen.
Kortom, twee van de zeven onderzochte bedrijven handelden conform de Wet milieubeheer,
vijf van de zeven niet.
Vervolg
De ILT treedt in de gevallen waar sprake is van niet-naleving handhavend op. De rechter
sprak recent uit geen twijfel te hebben aan de bevoegdheid van de ILT om de beleidsregel
te publiceren en hierop te handhaven.3 Aangezien de ILT voorafgaand en ten tijde van de publicatie ruimschoots aandacht
vroeg voor de beleidsregel beschouwt de ILT het gedrag van de overtreders als bewust
niet nalevend. De gevolgen voor mens en milieu van de overtreding zijn aanzienlijk.
Daarom is de ILT gestart met bestuursrechtelijke handhaving. Aanvullend heeft de ILT
het Functioneel Parket geïnformeerd over haar bevindingen.
African Petroleum ministers meeting on cleaner fuels (georganiseerd door UNEP en IenW)
Het door de ILT geconstateerde gebrek aan naleving staat haaks op de conclusies uit
de high level bijeenkomst die eind november in Nairobi plaatsvond, waar IenW en ILT
het Nederlandse standpunt hebben toegelicht. Bij dit evenement waren 24 Afrikaanse
lidstaten, regionale economische organen, afgevaardigden van België, Portugal, Zweden
en Nederland, vertegenwoordigers en brancheorganisaties uit de olie- en auto-industrie
en niet-gouvernementele organisaties vertegenwoordigd. In de aanbevelingen die naar
aanleiding van deze bijeenkomst zijn opgesteld worden importerende en exporterende
landen aangemoedigd laagwaardige brandstoffen (>50ppm zwavel) uit te bannen per 1 juli
2023. Verder is aanbevolen dat auto’s die geïmporteerd en geëxporteerd worden vanaf
die datum minimaal emissieklasse Euro 4/IV zijn en beschikken over een geldig rijwaardigheidscertificaat
(zie slotverklaring in de bijlage). UNEP heeft de uitkomsten van de bijeenkomst middels
een brief onder de aandacht gebracht bij de brandstof exporterende Europese lidstaten,
brandstof importerende Afrikaanse lidstaten en de Europese Commissie.
Effect van het ILT-optreden
In positieve zin heeft het optreden van de ILT eraan bijgedragen dat een groot deel
van de vanuit Nederland naar ECOWAS-lidstaten geëxporteerde brandstoffen significant
in kwaliteit is verbeterd. Via bestuursrechtelijke handhaving zet de ILT zich in voor
verdere verbetering van die kwaliteit door naleving van alle bedrijven.
Leden van uw Kamer vroegen tijdens het recente Commissiedebat Duurzame Mobiliteit
naar eventuele verschuivingen van brandstoffenstromen. Ik gaf toen aan dat de ILT
de gevolgen van de eventuele handhavende optredens monitort, mij informeert als er
ongewenste effecten optreden en dat ik op dat moment geen verifieerbare signalen had
dat productie uit Nederland naar elders verplaatste.
De ILT concludeert op basis van kwantitatieve onderzoeksdata tot en met eind februari
2023 dat er vooralsnog geen verschuivingen hebben plaatsgevonden die in verband staan
met de publicatie van de beleidsregel en het daarop gebaseerde handhavend optreden.
De hoeveelheid benzine die Nederland in 2022 en de eerste twee maanden van 2023 naar
ECOWAS-landen exporteerde bedroeg zowel voor als na de publicatie van de beleidsregel
ongeveer 26 miljoen liter per dag. Ook is de totale benzine uitvoer naar ECOWAS-landen
in 2022 toegenomen met 16% ten opzichte van 2021 tot een totale hoeveelheid van 9.3
miljard liter. De hoeveelheid diesel voor het wegverkeer die Nederland naar de ECOWAS-landen
exporteerde nam wel af. Deze trend is echter al langer zichtbaar. Vermoedelijk is
dit eerder een gevolg van onder andere de huidige geopolitieke situatie dan van de
beleidsregel. Echter, recent heeft de ILT wel signalen ontvangen vanuit de sector
over Zwitserse oliehandelaren die een overstap van de haven van Amsterdam en Rotterdam
naar Antwerpen overwegen. In de onderzoeksdata van september 2022 tot en met februari
2023 is een dergelijke overstap vooralsnog niet te zien.
Desalniettemin onderschrijf ik het belang van een gelijk speelveld in Europa. Sinds
langere tijd zet Nederland zich in voor het bereiken van een gelijk speelveld met
onze buurlanden. Tijdens de Vlaams-Nederlandse top op 31 januari j.l. heb ik met Minister
Demir (Ministerie van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme) gesproken
over de export van laagwaardige brandstoffen en gebruikte voertuigen en de intentie
die gezamenlijk aan te pakken. Daarnaast zal ik de mogelijkheden voor een gesprek
met Zwitserland verkennen omdat veel van de vanuit Nederland opererende handelaren
in Genève gevestigd zijn. Verder werk ik samen met België, Luxemburg en het Secretariaat-Generaal
van de Benelux Unie aan een politiek statement. Tot slot zal ik het onderwerp agenderen
op de komende United Nations Environmental Assembly en mij er, bij een toekomstige herziening van de Richtlijn Brandstofkwaliteit (FQD),
voor inzetten dat brandstofspecificaties ook gelden voor brandstoffen die bestemd
zijn voor export, in lijn met het nationaal beleid. Ook de slotverklaring van de bijeenkomst
in Nairobi onderstreept het belang van een gelijk speelveld.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat