Brief regering : Belangstelling voor slimmer inrichten van het collegejaar
31 288 Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Nr. 1026
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 maart 2023
Op 4 oktober 2022 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de uitnodiging aan de colleges
van bestuur van de universiteiten en twee hogescholen om deel te nemen aan de pilots
«Een slimmer collegejaar». Deze pilots moeten de werkdruk bij docenten, onderzoekers
én studenten verlagen en ruimte scheppen voor andere activiteiten, zoals bij docenten
het verrichten van extra onderzoek of het verbeteren van het onderwijs, en bij studenten
bijvoorbeeld extra-curriculaire activiteiten, summer schools, stages of buitenlandverblijf.
Inmiddels hebben de instellingen hun interesse voor deelname aan de pilots kenbaar
gemaakt.
Het verheugt mij u te melden dat er veel belangstelling is voor de pilots voor «Een
slimmer collegejaar». Vrijwel alle universiteiten (waar het probleem vooral speelt)
hebben zich aangemeld voor een of meerdere pilots, die lopen tot en met 2026. In totaal
gaat het om 14 universiteiten, waaronder ook de Universiteit voor Humanistiek en de
Theologische Universiteit Apeldoorn en één hogeschool, namelijk de Hanzehogeschool
Groningen. De Hogeschool Saxion heeft zich teruggetrokken mede omdat daar de werkdruk
van docenten en studenten in relatie tot de inrichting van het collegejaar uiteindelijk
toch onvoldoende speelde. In totaal zijn er 42 pilotprojecten, elke instelling kon
met maximaal drie pilotprojecten meedoen.
Tien pilotprojecten betreffen een reflectie op en het ombouwen van curricula, oftewel
het kritisch nadenken over de inhoud van de vakken, de hoeveelheid stof en het voorkomen
van onnodige overlap op curriculumniveau. Negen projecten gaan over vernieuwende toetsvormen
en herkansingsweken. Denk daarbij onder andere aan een betere timing van tentamens
die meer rust voor studenten moet creëren, maar ook het verantwoord terugbrengen van
het aantal herkansingsweken. Verder gaan vier pilotprojecten over het breder en beter
inzetten van mengvorm van face-to-face en digitaal-gebaseerde onderwijsactiviteiten,
leermaterialen en tools (blended learning) om het onderwijs te verbeteren en de leeropbrengsten
van studenten te vergroten. Vier andere behelzen het concentreren dan wel verspreiden
van onderwijs- en onderzoekstaken. Uitdaging is hier om bepaalde periodes onderwijsvrij
te maken waardoor studenten bijvoorbeeld kunnen werken aan studentenprojecten (challenges)
en docenten aan onderzoek of verbetering van het onderwijs. Vijftien projecten zijn
een combinatie van alle bovenstaande pilots. Ik verwacht dat zowel studenten als docenten
en onderzoekers baat zullen hebben bij de ingediende voorstellen. Ook kunnen studenten
actief meepraten over de vormgeving, uitvoering en monitoring van de pilots, bijvoorbeeld
via studentenpanels en de medezeggenschap.
Uiteraard mogen de pilots geen negatieve invloed hebben op de onderwijskwaliteit,
het eindniveau van studenten en de eindkwalificaties van de deelnemende opleiding.
Bij de pilots mag niet hetzelfde aantal uren college in minder weken worden gepland.
Het gaat immers om het slimmer inrichten van het onderwijs, waar zowel studenten als
docenten baat bij hebben. Het uiteindelijke doel is het opschalen van succesvolle
initiatieven.
De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) zorgen
als penvoerders voor het delen van kennis, monitoring en verantwoording. Twee jaar
na invoering wordt bekeken wat de eerste opbrengsten van de pilots zijn en of bijsturing
wenselijk is. In totaal stel ik € 12,7 miljoen beschikbaar voor de pilots. Vanwege
de grote belangstelling voor de pilots is dat € 2,7 miljoen meer dan oorspronkelijk
was begroot (€ 10 miljoen). Deze extra middelen worden gedekt uit de ruimte van de
10 procent studievoorschotmiddelen voor landelijke prioriteiten. Vandaag vindt op
de Universiteit van Amsterdam de aftrap plaats waar alle deelnemende instellingen
voor de eerste keer bij elkaar komen.
Een «slimmer collegejaar» is een van de maatregelen van het kabinet om meer rust en
ruimte te creëren voor studenten, onderzoekers en docenten. Zo wordt er – via het
Bestuursakkoord 2022 hoger onderwijs en wetenschap en de Werkagenda MBO – fors geïnvesteerd
in universiteiten, hogescholen en mbo, zodat bijvoorbeeld meer docenten en (jonge)
onderzoekers aangenomen kunnen worden. Ook presenteer ik binnenkort de plannen voor
het aanpassen van het bindend studieadvies en is naar verwachting voor de zomer een
integrale aanpak studentenwelzijn op hogescholen en universiteiten gereed. Hiervoor
is € 15 miljoen per jaar beschikbaar. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de brede
oorzaken van stress en prestatiedruk onder studenten. Tenslotte zorgt de herinvoering
van de basisbeurs en het verruimen van de aanvullende beurs voor meer financiële rust
bij studenten.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf
Indieners
-
Indiener
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.