Brief regering : Reactie op het position paper van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT)
31 936 Luchtvaartbeleid
29 544
Arbeidsmarktbeleid
Nr. 1049
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2023
Bij brief van 22 februari 2023 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat
gevraagd om een reactie op het position paper van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici
(NVLT). Met deze brief ontvangt u de reactie op het verzoek van de commissie.
In haar brief uit de NVLT haar zorgen over de toenemende schaarste aan luchtvaarttechnici
in Nederland. Volgens de NVLT zal bij ongewijzigd beleid ten aanzien van werving en
retentie door luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsbedrijven de technische personeelsbezetting
bij vliegtuigonderhoud afnemen.
De door de NVLT weergegeven brede problematiek rondom een tekort op technici op de
arbeidsmarkt wordt herkend. In de Luchtvaartnota 2020–20501 is vastgelegd dat veiligheid een topprioriteit blijft in de luchtvaart. Daar spelen
technici een belangrijke rol in. Volgens de Inspectie leefomgeving en transport (ILT)
zijn er op dit moment geen signalen dat een tekort van technici op de arbeidsmarkt
de vliegveiligheid negatief beïnvloedt.
Nationale Veiligheidsanalyse voor de Nederlandse luchtvaart (NVA)
Bij brief van 8 juli 20222 is de Kamer geïnformeerd over de NVA. Hierin zijn de belangrijkste veiligheidsrisico’s
op nationaal niveau in beeld gebracht die samen met andere luchtvaartorganisaties
en/of overheden zullen moeten worden beheerst.
Uit het risicobeoordelingsproces voor de commerciële luchtvaart zijn zeven risicoscenario’s
naar voren gekomen die de meeste prioriteit zouden moeten krijgen. «Toename van werkdruk
door een tekort aan gekwalificeerd personeel» is een van de zeven risicoscenario’s.3 De prioritaire risicoscenario’s uit de NVA worden in het Nederlands actieplan voor
de luchtvaartveiligheid (NALV) opgenomen. De Kamer ontvangt dit NALV voor de zomer
van 2023.
Netwerkdag Luchtvaartveiligheid 2022
Vanuit het Ministerie van IenW zijn verschillende gesprekken geweest met de luchtvaartorganisaties,
aanbieders van relevante hbo en mbo opleidingen en andere overheden. Die gesprekken
gingen over de arbeidsmarktkrapte en wat dit betekent voor de luchtvaart. Jaarlijks
initieert het Ministerie van IenW met luchtvaartorganisaties en overheden een Netwerkdag
Luchtvaartveiligheid, waarbij actuele luchtvaartveiligheidsthema’s worden uitgelicht.
Op de Netwerkdag Luchtvaartveiligheid van 22 september 2022 is samen met luchtvaartorganisaties,
overheden, Hogeschool van Amsterdam en het ROC Airport College uitvoerig bij de ontwikkeling
en werving van voldoende gekwalificeerd personeel met een technische achtergrond stilgestaan.
Belangrijk onderdeel van het gesprek was daarbij niet alleen de instroom, maar ook
het behoud van het huidige bestand werknemers, doorstroom en kennisoverdracht.
Initiatieven Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen
In het kader van een door de ILT afgegeven vergunning4 en het daaraan gekoppelde toezicht is vanuit de Inspectie nauw contact met de luchtvaartsector.
Met deze vergunning toont een opleidingsinstelling aan dat zij voldoen aan de Europese
regelgeving op het gebied van opleidingen voor technici. De ILT toetst of er blijvend
wordt voldaan aan deze Europese regelgeving. De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
zoals KLM, Transavia, TUI en Martinair (luchtvracht) hebben op het vraagstuk arbeidsmarktkrapte
voor luchtvaarttechnici initiatieven genomen. Zo bieden zij nieuw personeel de mogelijkheid
om in dienstverband de benodigde Part-66 module5 certificaten te behalen. Deze combinatie motiveert jongeren en maakt het werken in
de luchtvaartsector aantrekkelijk.
Krapte op de arbeidsmarkt
Krapte op de arbeidsmarkt maakt het soms moeilijk om voldoende gekwalificeerd personeel
te vinden. Het is een omvangrijk probleem dat niet enkel de luchtvaartsector raakt,
maar ook de andere sectoren. De NVLT haalt in dit kader het rapport «Arbeidsmarktkrapte
Technici» door het Research Centre for Education and the Labour Market (ROA) en SEO
Economisch Onderzoek aan. De Ministeries van EZK, SZW en OCW hebben, mede op basis
van de bevindingen en aanbevelingen uit dit rapport, gezamenlijk het Actieplan Groene
en Digitale Banen6 opgesteld. Het Ministerie van IenW verkent op korte termijn wat dit actieplan voor
de luchtvaartsector zou kunnen betekenen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat