Brief regering : Vertaling Data Protection Impact Assessment (DPIA) en Human Rights Impact Assessment (HRIA)
32 761 Verwerking en bescherming persoonsgegevens
Nr. 262
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 februari 2023
Bij brief van 18 november 2022 heb ik u onder meer geïnformeerd over de resultaten
van een Data Protection Impact Assessment (DPIA) en een Human Rights Impact Assessment
(HRIA) die ik heb laten uitvoeren op het gebruik van Facebookpagina’s door de overheid.1
Ik heb u daarbij ook een vertaling hiervan toegezegd. De vertalingen van beide assessments
zijn als bijlagen bij deze brief gevoegd. Hierbij is gekozen voor een begrijpelijke
Nederlandstalige samenvatting, omdat beide documenten een sterk technisch karakter
kennen. Ik vind het gezien het belang van het onderwerp namelijk belangrijk dat de
inhoud van de documenten voor een breed publiek begrijpelijk is.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.C. van Huffelen
Bijlage Nederlandstalige samenvatting Data Protection Impact Assessment
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft onderzoek laten
doen door Privacy Company naar de privacyrisico’s voor mensen van het gebruik van
Facebook-pagina’s door de Nederlandse overheid. Zo’n onderzoek heet een gegevensbeschermingseffectbeoordeling,
in het Engels: een Data Protection Impact Assessment, oftewel DPIA. Deze DPIA wordt
gecombineerd met een afzonderlijke mensenrechteneffectbeoordeling (HRIA), over de
risico's voor het recht van mensen op non-discriminatie, vrijheid van gedachte, geweten
en godsdienst, en vrijheid van meningsuiting en informatie.
Facebook/Meta
In januari 2022 veranderde Facebook zijn bedrijfsnaam in Meta Platform Inc. Het onderzoeksrapport
gebruikt toch nog de naam «Facebook» voor het sociale media platform, om verwarring
te voorkomen met andere apps die Meta aanbiedt, zoals Instagram en WhatsApp.
Iedereen met een Facebook-account kan een Facebook-pagina aanmaken om contactgegevens
te delen, updates te plaatsen, nieuwsberichten te delen en te communiceren met een
publiek van vrienden of een groter onbekend publiek. Vroeger stonden Facebook-pagina’s
voor organisaties bekend als Fan Pages. Er is geen aparte naam meer voor pagina's die zijn aangemaakt door bedrijven, merken,
organisaties en publieke figuren.
Facebook-gebruikers die een pagina leuk vinden of volgen, krijgen updates van die
organisatie in hun Nieuwsfeed. De Nieuwsfeed is een dynamische lijst van inhoud op
de Facebook-homepage van elke gebruiker met statusupdates, foto's, (live) video's,
links, app-activiteit en likes van mensen, Pagina's en groepen. De inhoud wordt beïnvloed
door de activiteiten en likes van vrienden.
Waar gaat de DPIA over?
De DPIA gaat over het genereren en gebruiken van website analytics (de Insights uit
de Meta Business Suite) en andere gegevens die Facebook bijhoudt over het gedrag van
bezoekers op een Page. Facebook stelt statistieken beschikbaar aan de eigenaar van
de Facebook-pagina.
Deze DPIA beoordeelt het privacyrisico van de gegevensverwerking door Facebook als
gevolg van bezoek aan een overheidspagina. Deze verwerking bestaat bijvoorbeeld uit
het tonen van individuele aanbevelingen aan bezoekers van de Facebook-testpagina,
en aanbevelingen in de News Feed van de bezoekers als gevolg van hun gedrag: als ze
klikken op aanbevolen artikelen of hyperlinks.
Omdat Facebook niet de mogelijkheid biedt om werkaccounts aan te maken, gebeurt het
aanmaken en onderhouden van Facebook-pagina's van overheidsorganisaties vaak met de
privé Facebook accounts van medewerkers van die organisaties. Daarom beoordeelt deze
DPIA ook de risico’s voor werknemers bij het onderhouden van een Facebook-pagina.
Deze DPIA geeft ook een beoordeling van de juridische (niet technische) risico's van
onrechtmatige toegang door Amerikaanse overheidsinstanties tot persoonsgegevens die
door Facebook worden verwerkt als gevolg van het gebruik van een overheidspagina.
Hoe is er getest?
Voor deze DPIA is een testpagina aangemaakt, van een niet-bestaande overheidsinstelling
(het Ministerie van Privacy). Er zijn ook twee nieuwe persoonlijke Facebook-accounts
gemaakt. Een maand lang bezochten de twee testers elke dag de overheidstestpagina.
Een bestaande Facebook-gebruiker trad op als beheerder van de pagina en communiceerde
met de twee nieuwe accounts. De twee nieuwe accounts «bevrienden» niemand anders dan
elkaar (op een paar uitzonderingen na), maar deden verschillende dingen op Facebook.
Het ene account volgde alle Nederlandse politieke partijleiders uit de Tweede Kamer
en vond hun posts (lukraak) leuk, evenals twee Ministeries (BZK en OCW) en drie publieke
instellingen (RIVM, ProDemos en KNMI). Het andere account raakte bevriend met publieke
LGBTI-personen en het Ministerie van Defensie en vond hun posts ook leuk. Wanneer
het volgen van pagina’s leidde tot aanbevelingen voor andere pagina’s, werden sommige
van deze aanbevelingen opgevolgd, wat weer leidde tot het volgen van andere pagina’s.
Al het uitgaande netwerkverkeer is onderschept. Elke 5 seconden zijn automatisch schermfoto’s
gemaakt van de Nieuwsfeed van de twee testaccounts, en van de inhoud van de testpagina.
Na afloop van de test hebben de onderzoekers verzoeken ingediend bij de systeembeheerder
van de testpagina om inzage in de verzamelde persoonsgegevens. De paginabeheerder
heeft die verzoeken doorgestuurd aan Facebook.
Resultaat: 7 hoge en 1 lage privacyrisico's
De uitkomst van deze DPIA is dat er 7 hoge en 1 lage privacyrisico's zijn wanneer
overheidsorganisaties een Facebook-pagina gebruiken om met een massapubliek te communiceren.
Deze DPIA beveelt een aantal maatregelen aan die Facebook zou kunnen nemen om deze
risico's te beperken. Hoewel overheidsorganisaties een paar maatregelen kunnen nemen
om sommige risico's gedeeltelijk te beperken, kunnen overheidsmaatregelen niet alle
hoge risico's verhelpen. Zelfs als de Europese Commissie en de regering van de Verenigde
Staten later in 2023 een nieuwe trans-Atlantische gegevensbeschermingsovereenkomst
sluiten, kan de wereldwijde gegevensverwerking door Facebook nog steeds zorgen voor
hoge privacyrisico’s. Dit omdat persoonsgegevens via Facebook toegankelijk zijn in
heel veel landen zonder passende privacywetgeving.
Doelen, rollen en grondslagen
De onafhankelijke onderzoekers beschrijven 15 doelen, met nog aanvullende subdoelen,
waarvoor Facebook de persoonsgegevens verwerkt die het bedrijf krijgt door bezoek
aan een overheidspagina. Deze doelen zijn bijvoorbeeld profilering en het tonen van
gerichte reclame, gedeeltelijk gebaseerd op het gebruik van volgcookies en unieke
nummers uit de apparatuur van de pagina-bezoekers.
Facebook biedt alleen een gezamenlijke verantwoordelijkheidsovereenkomst voor het
tonen van de statistieken over het paginabezoek (de Insights). Facebook biedt geen
overeenkomst aan voor de andere gegevens die zij verwerken als gevolg van bezoek aan
een overheidspagina, omdat Facebook vindt dat zij zelfstandig verantwoordelijk zijn.
Volgens het onderzoeksrapport is dat onterecht. Volgens de de onderzoekers zijn de
overheidsorganisaties en Facebook gezamenlijk verantwoordelijk voor de verwerking
van alle persoonsgegevens in verband met bezoek aan een overheidspagina. Zonder overeenkomst,
zo stellen zij, heeft de overheid geen grondslag om persoonsgegevens van bezoekers
te verstrekken aan Facebook als onafhankelijke derde partij. Facebook heeft geen grondslag
om de bezoekergegevens te verwerken voor allerlei commerciële doelen. Facebook verwerkt
gevoelige afgeleide gegevens over het surfgedrag, en krijgt niet de wettelijk vereiste
uitdrukkelijke toestemming van pagina-bezoekers. Facebook is niet transparant over
de logica van de algoritmes waarmee het bedrijf bezoekers persoonlijke informatie
toont, en welke persoonsgegevens het bedrijf afleidt uit websitebezoeken en communicatieacties.
Overheidsinstellingen hebben geen knop om de gegevensverwerking van hun paginabezoekers
door Facebook voor commerciële doelen uit te zetten. Facebook maakt misleidend gebruik
van volgcookies. Technisch gezien kan de verwerking van grootschalige gegevens door
Facebook worden beschreven als bewuste onduidelijkheid door ontwerp. [obscurity by design].
Een van de doelen waarvoor Facebook gegevens verwerkt, is voldoen aan bevelen van
overheidsorganisaties in derde landen zonder passende privacywetgeving, zoals Amerika.
Uit de openbare rapporten van Facebook over dergelijke verstrekkingen volgt dat er
een reële mogelijkheid bestaat dat persoonsgegevens over bezoeken aan Nederlandse
overheidspagina's aan Amerikaanse opsporings- en inlichtingendiensten worden verstrekt.
Risico's en risicobeperkende maatregelen
In de tabel hieronder staan de 7 hoge en 1 lage beschermingsrisico's voor de pagina-bezoekers,
met de risicoverlagende maatregelen die de overheidsorganisaties en Facebook volgens
het onderzoeksrapport kunnen nemen.
Nr.
Hoog Risico
Maatregelen overheid
Maatregelen Facebook
1.
Onvermogen om rechten van betrokkenen uit te oefenen
Stop het gebruik van Facebook-pagina’s totdat Facebook zinvolle inzage biedt in de
logica van zijn gegevensverwerking
Zorg voor zinvolle inzage in de logica van de gepersonaliseerde inhoud, inclusief
afgeleide informatie en interessevoorspellingen en stel gebruikers in staat om verkeerde
gegevens te verwijderen. Bouw zinvolle tooling om een dergelijke inzage te bieden
bij elke posting in de Nieuwsfeed
2.
Beperkend effect op het uitoefenen van andere grondrechten
Maak alle informatie ook beschikbaar op openbare webpagina's, buiten het Facebook-platform
Geef doorgelichte onderzoekers toegang tot feitelijke gegevens die Facebook verwerkt
met betrekking tot populaire overheidspagina's, om te onderzoeken of het volgen van
een overheidspagina leidt tot een toename of afname van verschillende standpunten
die in de personalisatie worden weergegeven. Bovendien moeten onderzoekers A/B-tests
kunnen uitvoeren in een geïsoleerd lab, met modelaccounts. Momenteel verbiedt Facebook
het gebruik van testaccounts.
Waarschuw pagina-beheerders om inte loggen met een special paginabeheers account nadat
de pagina is gemaakt met het privé account.
3.
Gebrek aan transparantie over doelen van de verwerking
–
Breidt de gezamenlijke verantwoordelijke overeenkomst voor Insights uit naar alle
gegevensverwerkingen door bezoek van overheidspagina's, door Facebook-gebruikers en
niet-gebruikers, met inbegrip van afgeleide informatie en interessevoorspellingen.
Stop met het afdwingen van het gebruik van het datr-cookie bij bezoekers zonder Facebook
account
Standaard privacyvriendelijke instellingen gebruiken voor cookies. Gebruik geen misleidend
ontwerp.
4.
Verlies van controle door verdere verwerkingen door Facebook
Als Facebook knoppen bouwt voor dataminimalisatie: gebruik die
Bouw een opt-out voor beheerders van overheidspagina's voor verdere verwerkingen buiten
de overeengekomen doelen in de gezamenlijke verantwoordelijkheids overeenkomst
Stop met het afdwingen van het gebruik van het datr-cookie voor alle paginabezoekers
Als Facebook een manier bouwt om de gegevensopslag te beperken: kies de kortste bewaartermijn
Bouw een knop voor beheerders van overheidspagina's om de bewaartermijn zelf te bepalen
van de ruwe gegevens over paginabezoeken
5.
Verlies van controle door doorgifte van persoonsgegevens met derde partijen
Leg paginabezoekers uit dat ze de cookies uit hun browser moeten weggooien na het
paginabezoek
Stop met het afdwingen van het gebruik van het volgcookies
Verwijder alle Facebook-cookies wanneer een gebruiker uitlogt. Lees alleen de apparaat-ID's/cookies
luit als er een authenticatiecookie is dat aangeeft dat de gebruiker is ingelogd
Krijg uitdrukkelijke, geïnformeerde toestemming voor alle volgcookies, om rekening
te houden met de gevoelige aard van informatie over het surfgedrag
Krijg uitdrukkelijke, geïnformeerde toestemming voor doorgifte van gegevens aan derde
partijen.
6.
Verlies van controle, heridentificatie van gepseudonimiseerde gegevens door eventuele
verstrekking aan Amerikaanse autoriteiten
Stop met het gebruik van Facebook-pagina’s (heroverweeg dat als er een nieuwe trans-Atlantische
gegevensovereenkomst is).
Stop met de doorgifte van persoonsgegevens van bezoekers van Nederlandse overheidspagina's
aan de VS. Heroverweeg de weigering om een speciale EU-cloud te openen
Geef gedetailleerde statistieken aan Nederlandse overheidsorganisaties over de verstrekkingen
van persoonsgegevens van bezoekers van Nederlandse overheidspagina's
Bewaar persoonsgegevens over bezoeken aan Nederlandse overheidspagina's niet langer
dan 1 week, en maak wekelijks Insights
7.
Filter bubble: gemiste berichten
Nodig paginabezoekers uit om zich te abonneren op een speciale mailinglijst of een
ander niet-algoritmisch communicatiekanaal
Voldoe aan artikel 29 van de DSA en biedt gebruikers de mogelijkheid om een niet-gepersonaliseerde
Nieuwsfeed te selecteren
Stel gebruikers in staat zich aan te melden om altijd berichten van een overheidspagina
in de top 10 van de Nieuwsfeed te ontvangen
Conclusies
Het onderzoeksrapport concludeert dat overheidsorganisaties moeten stoppen met het
gebruik van Facebook-pagina’s als Facebook geen maatregelen neemt om de hoge gegevensbeschermingsrisico's
te verhelpen. De Nederlandse overheid is in gesprek met Facebook over het wegnemen
van de hoge risico’s.
Nederlandstalige samenvatting Human Rights Impact Assessment
In opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft
Privacy Company een rapport geschreven over de mensenrechtenrisico's van het gebruik
van Facebook-pagina’s door de Nederlandse overheid. Deze Human Rights Impact Assessment
(HRIA) gaat over de risico’s die verbonden zijn aan het bezoeken van Facebook-pagina's
van de rijksoverheid. Het gaat om risico’s voor het recht op non-discriminatie, vrijheid
van gedachte, geweten en godsdienst, en vrijheid van meningsuiting en informatie.
Deze HRIA moet samen worden gelezen met de beoordeling van de privacyrisico’s door
het gebruik van Facebook-pagina’s in een uitgebreid DPIA-rapport.
Het rapport concludeert dat het gebruik van Facebook-pagina’s door Nederlandse overheidsorganisaties
een grote impact kan hebben op de mensenrechten. Door het gebrek aan transparantie
(waaronder zinvolle inzage in de grootschalige gegevensverwerkingen bij Facebook)
konden de onderzoekers de werkelijke impact niet beoordelen. Facebook gebruikt algoritmen
om te bepalen welke soorten berichten ze toont aan mensen die een overheidspagina
hebben bezocht. Nederlandse overheidsorganisaties hebben niet de middelen om de algoritmen
die Facebook gebruikt te controleren, bij te stellen/te minimaliseren of zelfs maar
uit te leggen aan bezoekers.
Door het gebrek aan transparantie en gebrek aan middelen om de mogelijke negatieve
gevolgen voor de personen die de overheidspagina's bezoeken tot een minimum te beperken,
moeten overheidsorganisaties ervan uitgaan dat het gebruik van Facebook-pagina’s leidt
tot een hoog risico voor de mensenrechten.
Facebook slaat informatie op over al het gedrag op pagina’s, zoals het openen van
een bericht, de tijd die iemand besteedt aan het lezen van een bericht, het leuk vinden ervan en/of het doorsturen naar een vriend. Wanneer iemand een Nederlandse overheidspagina
op Facebook bezoekt, kan dat bezoek invloed hebben op de berichten en advertenties
die Facebook toont. Ook maakt Facebook gebruik van algoritmen om de inhoud te selecteren
die het bedrijf aan zijn gebruikers presenteert: er is teveel informatie op Facebook.
De algoritmen maken daarom selecties van alle updates van vrienden, de vrienden van
hun vrienden en van de inhoud van gevolgde Pages.
Deze HRIA beschrijft zes manieren waarop deze algoritmen bevooroordeeld kunnen zijn.
Het rapport toont aan dat een van die typen vooroordelen zeker aanwezig is: vertekening
door eenzijdige suggesties. Twee andere type vooroordelen zijn zeer waarschijnlijk
aanwezig: namelijk vertekening door feedback loops (doorlopende terugkoppeling) en vertekening door optimalisatiecriteria.
Dit is aangetoond via de aanbevelingen die Facebook deed tijdens het (beperkte) onderzoek
voor deze DPIA en HRIA. De algoritmen van Facebook selecteerden anti-overheidsstandpunten,
omdat die de meeste reacties uitlokken met vind-ik-leuks. Facebook’s keuze om berichten met de meeste vind-ik-leuks hoger te waarderen, zorgt sowieso al voor een vooroordeel. Bovendien sturen de algoritmen
de gebruiker één kant op (in dit geval, naar meer anti-overheidsstandpunten).
Facebook’s keuze voor een algoritme met zo’n feedback loop kan het effect versterken, omdat de belangrijkste door Facebook geselecteerde berichten
de meeste kans maken op nieuwe kliks en vind-ik-leuks.
De algoritmen kunnen gebruikers sturen in de richting van minder diversiteit of vertegenwoordiging
van minderheden. Door de voorkeur te geven aan specifieke inhoud, kunnen algoritmes
gebruikers in de richting van bepaalde acties, meningen of denkrichtingen duwen, terwijl
ze andere groepen discrimineren of buiten beeld brengen.
Facebook heeft in het onderzoek geen informatie gegeven over de gegevens die het bedrijf
gebruikt voor zijn algoritmische beslissingen. Facebook heeft ook geen inzicht gegeven
in de toegepaste logica in antwoord op de individuele inzageverzoeken. Dit gebrek
aan transparantie maakt het onmogelijk exact te beoordelen welke impact de personalisering
van Facebook heeft op de mensenrechten wanneer de overheid Facebook-pagina's gebruikt.
Toegang door buitenlandse overheden buiten de EU kan ook tot risico’s leiden voor
de mensenrechten van de personen die een Facebook-pagina van de Nederlandse overheid
bezoeken. Overheidsinstanties kunnen op allerlei manieren toegang tot de persoonsgegevens
verkrijgen, door gebruik te maken van de informatie die op openbare Facebook-pagina’s
staat of door onderzoek te doen naar de informatie die advertentiebedrijven verzamelen
over bezoekers. Ze kunnen Facebook ook dwingen (of Facebook-medewerkers hacken/chanteren/omkopen)
om profielgegevens te verstrekken die Facebook over bezoeken aan een overheidspagina
heeft afgeleid. Dit kan leiden tot intimidatie of (cyber)aanvallen tegen individuele
bezoekers van een overheidspagina of tot mensenrechtenschendingen wanneer deze mensen
naar derde landen reizen. Zoals beschreven in de DPIA, volgt uit de rechtspraak van
het Europese Hof van Justitie over doorgifte van persoonsgegevens naar Amerika dat
er een reëel risico bestaat dat opsporings- en inlichtingendiensten in de VS toegang
krijgen tot door Facebook verzamelde persoonsgegevens. Daarom heeft de Ierse toezichthouder
op de gegevensbescherming een ontwerp-verbod uitgevaardigd op de toekomstige doorgifte
van gegevens van Facebook-klanten uit de EU naar de VS.
Het rapport beoordeelt dat overheidsorganisaties moeten stoppen met het gebruik van
Facebook-pagina’s als communicatiemiddel, vanwege de grote risico's voor de mensenrechten
van de pagina-bezoekers. Dit advies kan veranderen als Facebook zich als zeer groot
online platform moet houden aan nieuwe Europese regels over digitale diensten uit
de Digital Services Act, die meer verantwoording en transparantie over de risico’s
van algoritmische dienstverlening voor mensenrechten verplicht voor zeer grote online
platforms. Nog dit jaar zullen zeer grote online platforms zo een risico-inschatting
en een overzicht van mitigerende maatregelen moeten aanleveren aan de Europese Commissie,
die de naleving van die regels door Facebook als toezichthouder zal beoordelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties