Brief regering : Fiche: Richtlijnen standaarden gelijke behandelingsinstanties
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 3594
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 januari 2023
Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij 2 fiches die werden opgesteld
door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissie voorstellen (BNC).
Fiche: Richtlijnen standaarden gelijke behandelingsinstanties
Fiche: Verordening Interoperabel Europa (Kamerstuk 22 112, nr. 3595)
De Minister van Buitenlandse Zaken,
W.B. Hoekstra
Fiche: Richtlijnen standaarden gelijke behandelingsinstanties
1. Algemene gegevens
a) Naam richtlijn:
1. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende normen
voor organen voor gelijke behandeling op het gebied van gelijke behandeling en gelijke
kansen voor vrouwen en mannen in arbeid en beroep, en tot schrapping van artikel 20
van Richtlijn2006/54/EG en artikel 11 van Richtlijn 2010/41/EU
2. Voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende normen voor organen voor gelijke
behandeling op het gebied van gelijke behandeling van personen ongeacht hun ras of
etnische afstamming, gelijke behandeling van personen in arbeid en beroep ongeacht
hun godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid, gelijke
behandeling van vrouwen en mannen op het gebied van sociale zekerheid en de toegang
tot en het aanbod van goederen en diensten, en tot schrapping van artikel 13 van Richtlijn
2000/43/EG en artikel 12 van Richtlijn 2004/113/EG
b) Datum ontvangst Commissiedocumenten:
december 2022
c) Nr. Commissiedocumenten:
COM(2022)688 en COM(2022)689
d) EUR-Lex
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0…
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0…
e) Nr. impact assessment Commissie en Opinie Raad voor Regelgevingstoetsing
SWD(2022) 386–387 en SWD (2022) 386–387
f) Behandelingstraject Raad
Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken
g) Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
h) Rechtsbasis
Artikel 157, lid 3, VWEU en 19, lid 1, VWEU
i) Besluitvormingsprocedure Raad
Gewone meerderheid (COM(2022)688) en eenparigheid (COM92022)689)
j) Rol Europees Parlement
Medebeslissing
2. Essentie voorstel
a) Inhoud voorstel
De Europese Commissie (hierna: Commissie) heeft twee identieke voorstellen voor richtlijnen
uitgebracht, gebaseerd op twee verschillende juridische grondslagen met verschillende
besluitvormingsprocedures. De voorstellen hebben tot doel het versterken van nationale
gelijkebehandelingsinstanties, met name voor wat betreft hun onafhankelijkheid, budget
en bevoegdheden, teneinde discriminatie effectief te bestrijden.
Gelijkebehandelingsinstanties zijn publieke organisaties die advies en bijstand bieden
aan slachtoffers van discriminatie en die rapporten en aanbevelingen kunnen uitbrengen
over (de aanpak van) discriminatie in de lidstaat. Op grond van enkele richtlijnen
over gelijke behandeling1 is elke lidstaat verplicht één dergelijke organisatie op te zetten. De richtlijnen
laten de EU-lidstaten echter veel ruimte voor eigen keuzes voor wat betreft de inrichting,
onafhankelijkheid, bevoegdheden en toegankelijkheid van de gelijkebehandelingsorganisaties.
Dit heeft ruimte gelaten voor grote verschillen tussen de lidstaten. In 2018 heeft
de Commissie een aanbeveling uitgebracht met standaarden voor gelijkebehandelingsinstanties,
maar enkele lidstaten hebben naar aanleiding van deze aanbeveling wijzigingen doorgevoerd.
Daarom stelt de Commissie nu deze richtlijnen voor. Een openbare consultatie in maart
2022 wees uit dat een meerderheid van de geconsulteerde belanghebbenden voorstander
is van bindende standaarden voor gelijkebehandelingsinstanties.
De bepalingen over de bevoegdheden en taken van gelijkebehandelingsinstanties uit
de bestaande richtlijnen zullen in de nieuwe richtlijnen worden opgenomen, met daarbij
nieuwe vereisten, bevoegdheden en taken. De bepalingen uit de eerdere richtlijnen
worden ingetrokken.
De volgende wijzigingen worden voorgesteld: de gelijkebehandelingsinstanties worden
ook bevoegd op het terrein van twee richtlijnen over gelijke behandeling waar dat
nu nog niet het geval is: 1) gelijke behandeling bij de arbeid op grond van godsdienst
of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid2 en 2) gelijke behandeling van mannen en vrouwen bij de sociale zekerheid.3 De gelijkebehandelingsinstanties moeten onafhankelijk zijn en voldoende financiële,
personele en technische middelen krijgen. De diensten van de gelijkebebehandelingsinstanties
moeten gratis en toegankelijk worden voor alle slachtoffers van discriminatie, inclusief
mensen met een beperking. De gelijkebehandelingsorganisaties moeten melders van discriminatie
een eerste beoordeling van hun zaak kunnen bieden. Overheidsorganen moeten de gelijkebehandelingsinstanties
tijdig consulteren over voorgenomen wetgeving en beleid en aanbevelingen over onderwerpen
gerelateerd aan gelijke behandeling en discriminatie in hun afwegingen betrekken.
De gelijkebehandelingsinstanties moeten samenwerken met andere relevante actoren en
zij moeten bevoegd zijn om discriminatieklachten te onderzoeken, oordelen of bindende
uitspraken kunnen doen (afhankelijk van de keuze van de lidstaten) en in rechte kunnen
optreden in discriminatiezaken. Ook moeten zij in staat worden gesteld om voorstellen
te doen voor mediation of andere vormen van alternatieve geschilbeslechting. De lidstaten en de gelijkebehandelingsinstanties
moeten zich inspannen om bewustwording te vergroten en discriminatie te voorkomen.
Ten slotte moeten de gelijkebehandelingsinstanties regelmatig rapporten uitbrengen
over discriminatie en moeten zij aanbevelingen kunnen doen voor de aanpak van discriminatie.
Op dit moment worden de gelijkebehandelingsinstanties niet formeel gemonitord door
de Commissie. De Commissie zal daarom indicatoren ontwikkelen in de vorm van een uitvoeringshandeling
om de effecten van de voorgestelde maatregelen te meten en om data die op nationaal
niveau wordt verzameld, vergelijkbaar te maken. De Commissie zal elke vijf jaar een
rapport publiceren over de gelijkebehandelingsinstanties in de EU.
Het kabinet zet zich op brede wijze in voor de bescherming en bevordering van Europese
waarden zoals onder andere verwoord in artikel 2 van het Verdrag betreffende de EU,
waaronder de rechtstaat en de eerbiediging van mensenrechten, non-discriminatie en
gendergelijkheid. Het kabinet staat dan ook pal voor het behoud van gendergelijkheid
en gelijke rechten voor lhbtiq+ personen. Gelijkebehandelingsinstanties vervullen
een belangrijke rol in het behoud en bevordering van deze Europese waarden.
b) Impact assessment Commissie
De voorstellen zijn vrijgesteld van de verplichting om een effectbeoordeling uit te
voeren omdat de Commissie geen mogelijkheid tot vereenvoudiging ziet en omdat de effecten
van de beoogde bepalingen naar verwachting slechts gedeeltelijk identificeerbaar en
zeer moeilijk meetbaar zullen zijn volgens de Commissie. Een evaluatie van de beleidsopties
is opgenomen in het werkdocument van de Commissie. Niet-wetgevende opties zijn reeds
getest zonder het gewenste resultaat op te leveren om alle vastgestelde problemen
aan te pakken: het opzetten van een actief netwerk van gelijkebehandelingsinstanties
(Equinet); de niet-bindende aanbeveling van 2018; de uitwisseling van beste praktijken
en rechtstreekse financiering door de Commissie. Deze maatregelen zouden ook van kracht
blijven indien geen specifieke verdere actie op het gebied van gelijkebehandelingsinstanties
worden genomen (d.w.z. status quo). Om deze redenen is de Commissie van mening dat
nieuwe bindende wetgeving de enige optie is. Gezien de voorstellen wel degelijk veranderingen
voor sommige lidstaten met zich brengt, had het kabinet graag een impact assessment
gezien.
3. Nederlandse positie ten aanzien van het voorstel
a) Essentie Nederlands beleid op dit terrein
In Nederland is het College voor de Rechten van de Mens (het College) het nationale
mensenrechteninstituut en als rechtsopvolger van de Commissie gelijke behandeling
tevens de primaire gelijkebehandelingsinstantie. Het College is ingesteld bij de Wet
College voor de rechten van de mens, dat regels geeft voor onafhankelijkheid, inrichting,
taken en bevoegdheden. Het College heeft onder meer tot taak om onderzoek te doen
naar de naleving van de mensenrechten (waaronder gelijke behandeling) in Nederland,
gevraagd en ongevraagd advies te geven over wetgeving, beleid en praktijk op het gebied
van onder meer (de aanpak van) discriminatie én om onderzoek te doen naar individuele
klachten over ongelijke behandeling.4 Met name met die taak vervult het College zijn rol als gelijkebehandelingsinstantie
zoals bedoeld in de richtlijnen. Het College is daarnaast ook toezichthouder op het
VN Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.
De Europese richtlijnen vereisen ook dat de gelijkebehandelingsinstanties advies en
bijstand bieden aan personen die zich gediscrimineerd voelen. Deze taak is in Nederland
met name belegd bij de antidiscriminatievoorzieningen die zijn ingesteld op basis
van de Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen. De antidiscriminatievoorzieningen
zijn onafhankelijke stichtingen die soms een lokale, soms een regionale rol hebben.
Deze organisaties kunnen ook bemiddelen tussen partijen, voorlichting geven en adviezen
geven aan gemeenten en lokale organisaties over de aanpak van discriminatie.
b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel
Het kabinet steunt de versterking van de onafhankelijkheid en de rol en bevoegdheden
van gelijkebehandelingsinstanties in de Europese Unie. Niet in elk van de lidstaten
is een organisatie ingericht die aan de minimale vereisten voldoet. Versterking van
de positie van deze organisaties is belangrijk voor de verwezenlijking van Europese
kernwaarden als het recht op gelijke behandeling zoals neergelegd in artikel 2 VEU
en in de richtlijnen over gelijke behandeling. Het is dan ook wenselijk dat er meer
eenheid komt in de gelijkebehandelingsinstanties in de Europese Unie. Gelijkebehandelingsinstanties
vervullen tevens een essentiële rol bij onder meer de inzet voor vrouwen- en lhbtiq+
rechten5. Om deze redenen steunt het kabinet de voorstellen.
Het kabinet constateert net als de Commissie dat de aanbeveling uit 2018 met minimale
standaarden voor gelijkebehandelingsinstanties niet het gewenste effect heeft gehad
en verwelkomt daarom deze richtlijnvoorstellen. Deze laten ruimte voor een inrichting
die past binnen de politieke en bestuursrechtelijke context van elk van de lidstaten
terwijl er tegelijkertijd minimumnormen worden geformuleerd waaraan de gelijkebehandelingsinstanties
moeten voldoen.
Nederland voldoet grotendeels aan de gestelde eisen in de voorstellen, waardoor slechts
beperkte wijzigingen noodzakelijk zijn aan de huidige inrichting van het College en
de antidiscriminatievoorzieningen. De combinatie van deze organisaties lijkt te voldoen
aan de eisen in het voorstel. Zo is het College al onafhankelijk. In 2021 is nog bevestigd
dat het voldoet aan de standaarden van de Verenigde Naties voor onder meer onafhankelijkheid.6 Uit de eerste Zelfstandig Bestuurs Orgaan (ZBO)-evaluatie is gebleken dat het College
voldoende wordt gefinancierd. De tweede ZBO-evaluatie is momenteel in voorbereiding,
een onderzoek naar de financiën van de antidiscriminatievoorzieningen wordt begin
2023 opgeleverd. Ook kan het College al niet-bindende (maar wel gezaghebbende) oordelen
geven volgend op een laagdrempelige gratis procedure waarin ook wordt bezien of partijen
een schikking kunnen bereiken, bijvoorbeeld door middel van mediation, en bieden de antidiscriminatievoorzieningen gratis advies en bijstand aan slachtoffers
van discriminatie bij deze procedures en bij bemiddeling met partijen. Het College
kan ook al gevraagd en ongevraagd aanbevelingen geven aan de overheid en bedrijven
en wordt regelmatig geconsulteerd over voorgenomen wetgeving en beleid. Adviezen van
het College hebben een zwaarwegend karakter waarvan in de praktijk alleen gemotiveerd
wordt afgeweken.
Het kabinet heeft een aantal aandachtspunten. Het College heeft geen bevoegdheid om
te oordelen over Richtlijn 79/7/EEC (gendergelijkheid bij de sociale bescherming),
terwijl de voorgestelde richtlijnen daar wel op zien. Dit zou een uitbreiding vormen
van het huidige nationale wettelijke kader op grond waarvan het College nu oordelen
geeft over discriminatie en daarmee ook van de bevoegdheid van het College. Op dit
moment verkennen het College, de Nationale Coördinator tegen Discriminatie en Racisme
en de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme de vraag of het College de bevoegdheid
moet krijgen om over al het overheidshandelen – waaronder de sociale zekerheid – te
oordelen. Op dit moment is het College alleen bevoegd om te oordelen over het maken
van onderscheid op grond van ras bij sociale bescherming, daaronder sociale zekerheid
en sociale voordelen. Het kabinet heeft nog geen standpunt ingenomen over het onderwerp
van die verkenning. Het voorstel van het College, de NCDR en de Staatscommissie ten
aanzien van een uitbreiding van de reikwijdte van de gelijkebehandelingswetgeving
en de bevoegdheid van het College zal in samenhang met de onderhavige richtlijnvoorstellen
door het kabinet moeten worden beoordeeld.
Artikel 5 van de beide voorgestelde richtlijnen stelt maatregelen ter preventie van
discriminatie voorop. Het College is bevoegd om zich daarop te richten en doet dit
ook, onder meer door campagnes, de ontwikkeling van de training «selecteren zonder
vooroordelen» over het herkennen en voorkomen van stereotypen tijdens de werving en
selectie en binnenkort de training die beslissingen op basis van vooroordelen bij
het verstrekken van sociale voordelen moet voorkomen. De antidiscriminatiebureaus
hebben op dit moment nog geen formele voorlichtings- en andere preventieve taken.
Op dit moment loopt er een onderzoek (oplevering voorjaar 2023) naar onder meer de
vraag of de antidiscriminatiebureaus7 deze taken zouden moeten ondernemen. Het kabinet zal daarom tijdens de onderhandelingen
nagaan of de voorgestelde richtlijnen van toepassing zijn op de antidiscriminatiebureaus
en zo ja, of de bepalingen over preventiemaatregelen overeenkomen met wat er mogelijkerwijs
gewijzigd zal worden aan de taken van de bureaus. In het onderzoek wordt ook meegenomen
of de antidiscriminatiebureaus voldoende worden gefinancierd en of de wijze waarop
dat gebeurt (via het Gemeentefonds) zou moeten worden gewijzigd (nu er op dit moment
grote verschillen bestaan tussen gemeenten). Het richtlijnvoorstel vereist voldoende
financiering van de gelijkebehandelingsinstanties. Aannemelijk is dat daaronder ook
voldoende financiering van de antidiscriminatiebureaus moet worden begrepen, hetgeen
reeds de aandacht heeft van het kabinet.
Ten slotte heeft ook de Raad van Europa standaarden uitgebracht voor gelijkebehandelingsinstanties.
Het wordt uit de voorliggende richtlijnvoorstellen niet helder hoe de standaarden
van de Raad van Europa zich verhouden tot deze voorstellen van de Commissie, hoe de
beide sets standaarden elkaar kunnen versterken, en welke rol het Europese grondrechtenagentschap
(FRA) hierbij speelt. Dit geldt ook voor het European Institute for Gender Equality
(EIGE) en Equinet, het netwerk van gelijkebehandelingsinstanties. Het kabinet zal
de Commissie hierop bevragen om zeker te zijn dat de voorstellen met deze standaarden
in overeenstemming zijn.
c) Eerste inschatting van krachtenveld
Het Europees Parlement heeft nog geen positie ingenomen. Binnen de Raad lijken de
voorstellen op steun te kunnen rekenen van verschillende lidstaten. Wel vragen verschillende
lidstaten zich af wat de gevolgen zijn van het feit dat beide voorstellen zijn gebaseerd
op een andere grondslag, en de mogelijkheid dat de onderhandelingen uit de pas lopen.
4. Beoordeling bevoegdheid, subsidiariteit en proportionaliteit
a) Bevoegdheid
Het oordeel van het kabinet is positief. Het eerste voorstel is gebaseerd op artikel
157, lid 3, VWEU. Artikel 157, lid 3 geeft de EU de bevoegdheid tot het aannemen van
maatregelen om de toepassing te waarborgen van het beginsel van gelijke kansen en
gelijke behandeling van mannen en vrouwen in werkgelegenheid en beroep, met inbegrip
van het beginsel van gelijke beloning voor gelijke of gelijkwaardige arbeid. Het kabinet
kan zich vinden in deze rechtsgrondslag. Op het terrein van sociaal beleid is sprake
van een gedeelde bevoegdheid tussen de EU en de lidstaten (artikel 4, lid 2, onder
b, VWEU).
Het tweede voorstel is gebaseerd op artikel 19, lid 1, VWEU. Artikel 19, lid 1, geeft
de EU de bevoegdheid tot het aannemen van passende maatregelen om discriminatie op
grond van geslacht, ras of etnische afstamming, godsdienst of overtuiging, handicap,
leeftijd of seksuele geaardheid te bestrijden. Het kabinet kan zich vinden in deze
rechtsgrondslag. Op het terrein van sociaal beleid is sprake van een gedeelde bevoegdheid
tussen de EU en de lidstaten (artikel 4, lid 2, onder b, VWEU).
b) Subsidiariteit
Het oordeel van het kabinet is positief. De voorstellen hebben tot doel de positie
en bevoegdheden van gelijkebehandelingsinstanties te versterken om zo vormen van discriminatie
die zijn verboden in Europese richtlijnen, beter aan te kunnen pakken. Het kabinet
ziet meerwaarde in optreden op EU-niveau voor het bereiken van deze doelstelling,
omdat dit optreden gendergelijkheid en de positie van vrouwen in de samenleving binnen
de gehele EU bevordert. Gezien het belang van gelijkebehandelingsinstanties bij de
bestrijding van discriminatie in de lidstaten en de hulp aan slachtoffers, acht het
kabinet het van belang om nadere regels te stellen die de reeds bestaande verplichting
om een gelijkebehandelingsinstantie in te richten, verder concretiseren. Dit kan onvoldoende
door de lidstaten op centraal, regionaal of lokaal niveau worden verwezenlijkt, daarom
is een EU-aanpak nodig. Door de ruime beoordelingsmarge waarover de lidstaten beschikken
bij de uitvoering van EU-richtlijnen inzake gelijke behandeling, bestaan er aanzienlijke
verschillen tussen de gelijke behandelingsinstanties van de lidstaten. Dit heeft gevolgen
voor de verwezenlijking van hun doelstellingen uit hoofde van het EU-recht. Om die
redenen is het optreden op het niveau van de EU gerechtvaardigd.
c) Proportionaliteit
Het oordeel van het kabinet is positief. De richtlijnen hebben tot doel de positie
en bevoegdheden van gelijkebehandelingsinstanties te versterken om zo vormen van discriminatie
en ongelijke behandeling door middel van deze richtlijnen beter aan te kunnen pakken.
Het voorgestelde optreden is geschikt om deze doelstellingen te bereiken omdat geconstateerd
is dat niet alle gelijkebehandelingsinstanties aan minimale vereisten voldoen ten
aanzien van met name onafhankelijkheid, bevoegdheden en financiering en eerdere niet-bindende
instrumenten daarin geen verandering brachten. De voorgestelde richtlijnen geven bindende
minimumstandaarden die lidstaten moeten implementeren. Deze minimumstandaarden zullen
naar verwachting het beschermingsniveau tegen discriminatie significant verbeteren,
hetgeen een aanzienlijke positieve impact heeft op de situatie van (potentiële) slachtoffers
van discriminatie. Bovendien gaat het voorgestelde optreden niet verder dan noodzakelijk
omdat de voorstellen de bevoegdheden en procedurele autonomie van lidstaten respecteert
en discretionaire ruimte laat om te bepalen hoe de voorgestelde maatregelen worden
geïmplementeerd.
5. Financiële consequenties, gevolgen voor regeldruk, concurrentiekracht en geopolitieke
aspecten
a) Consequenties EU-begroting
De voorstellen leiden niet tot extra kosten voor de Commissie en haar agentschappen.
Ter ondersteuning van het toezicht op de uitvoering van deze richtlijnen is de Commissie
voornemens het bureau van de Europese Unie voor de voor de grondrechten (FRA) en het
Europees Instituut voor gendergelijkheid (EIGE) op te dragen de relevante gegevens
om de vijf jaar te verzamelen en te analyseren. Dit soort taken valt al onder de bestaande
mandaten van het FRA en het EIGE en zal zonder extra middelen worden uitgevoerd.
b) Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/ of medeoverheden
Uitbreiding van de bevoegdheid van het College voor de rechten van de mens om verzoeken
om een oordeel te behandelen over gelijke behandeling van mannen en vrouwen op het
gebied van de sociale zekerheid zal mogelijk leiden tot een toename van het aantal
zaken bij het College. Op dit moment is nog niet in te schatten hoe groot die stijging
zal zijn en dus welke financiële consequenties daaraan verbonden zijn. Eventuele budgettaire
gevolgen voor de nationale begroting worden ingepast op de begroting van het beleidsverantwoordelijke
departement, conform de regels van de budgetdiscipline. Daarbij dient ook rekening
gehouden te worden met eventuele budgettaire gevolgen voor medeoverheden en uitvoeringsorganisaties.
c) Financiële consequenties en gevolgen voor regeldruk voor bedrijfsleven en burger
Niet van toepassing, deze verordening is uitsluitend van toepassing op overheden.
Er zijn geen regeldrukgevolgen te verwachten.
d) Gevolgen voor concurrentiekracht en geopolitieke aspecten
Voorts ondersteunt het doel van de voorstellen, namelijk het streven naar vermindering
en voorkoming van discriminatie, de rechtstatelijke positie van de EU en versterken
de voorstellen het vermogen van de EU en Nederland om de democratische rechtsstaat
te waarborgen. De strekking van de voorgestelde richtlijn strookt met het bestaande
Nederlandse beleid. De richtlijn kan bijdragen aan non-discriminatie en daarmee de
bescherming en bevordering van de Europese waarden in de gehele Unie, hetgeen de gemeenschap
kan versterken.
6. Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid
(inclusief toepassing van de lex silencio positivo)
Het voorstel zorgt ervoor dat de bevoegdheden van het College voor de rechten van
de mens worden uitgebreid.
b) Gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen, incl. NL-beoordeling daarvan
In het voorstel wordt een bevoegdheid verleend aan de Commissie om een uitvoeringshandeling
vast te stellen. De Commissie is bevoegd om uitvoeringshandelingen vast te stellen
om een lijst van gemeenschappelijke indicatoren op te stellen om de praktische effecten
van deze richtlijn te meten. De indicatoren hebben betrekking op de middelen, onafhankelijkheid,
activiteiten en effectiviteit van de gelijkebehandelingsinstanties en op wijzigingen
van hun mandaat bevoegdheden en structuur. De toekenning van deze bevoegdheid aan
de Commissie is mogelijk, omdat er geen sprake is van essentiële onderdelen van de
regelgeving. Het kabinet kan zich vinden in de keuze voor uitvoeringshandelingen (in
plaats van delegatie), omdat hiermee wordt gewaarborgd dat de verordening volgens
eenvormige voorwaarden wordt uitgevoerd. Hierbij is de onderzoeksprocedure van toepassing
conform artikel 5 van Verordening (EU) nr. 182/2011 van toepassing, omdat het voor
de in artikel 16 voorgestelde bevoegdheid tot het vaststellen van uitvoeringshandelingen
gaat om handelingen van algemene strekking in de zin van artikel 2, lid 2, sub a,
van verordening (EU) nr. 182/2011. Het kabinet acht de voorgestelde bevoegdheidsverlening
een efficiënte wijze om de richtlijn voortvarend te implementeren.
c) Voorgestelde implementatietermijn
De implementatietermijn van de richtlijnen is 18 maanden na de datum van inwerkingtreding
van deze richtlijnen. Het kabinet acht dit haalbaar.
d) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling
Niet van toepassing.
e) Constitutionele toets
De doelstellingen van de voorgestelde richtlijnen zijn in overeenstemming met het
Handvest, met name artikel 21, dat elke discriminatie, met name op grond van geslacht,
ras, etnische afkomst, godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid,
verbiedt, en artikel 23, dat bepaalt dat «[d]e gelijkheid van mannen en vrouwen moet
worden gewaarborgd op alle gebieden, met inbegrip van werkgelegenheid, beroep en beloning»
en artikel 26 waarin het recht van personen met een handicap op maatregelen die beogen
hun zelfstandigheid, hun maatschappelijke en beroepsintegratie en hun deelname aan
het gemeenschapsleven te bewerkstelligen, wordt erkend.
7. Implicaties voor uitvoering en/of handhaving
Het voorstel leidt tot toekenning van een nieuwe bevoegdheid van het College voor
de rechten van de mens ten aanzien van de richtlijn inzake gelijke behandeling van
mannen en vrouwen op het gebied van de sociale zekerheid.
8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
Niet van toepassing.
Indieners
-
Indiener
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.