Brief regering : Veiligheidsagenda 2023 t/m 2026
28 684 Naar een veiliger samenleving
Nr. 717
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 november 2022
Georganiseerde en ondermijnende criminaliteit, mensenhandel, cybercrime, gedigitaliseerde
criminaliteit, online seksueel kindermisbruik en maatschappelijke onrust: het zijn
diverse en grote maatschappelijke thema’s en veiligheidsproblemen die gemeen hebben
dat er de komende jaren door kabinet, politie, OM, bestuur en andere partners volop
inzet op zal worden gepleegd. De Veiligheidsagenda is een van de instrumenten om die
inzet te borgen en mede focus te geven aan het werk van de politiemedewerkers die
zich dagelijks inspannen voor de veiligheid in ons land. Met deze brief informeer
ik de Kamer over de thema’s, de afspraken, de context en de werking van de Veiligheidsagenda
2023 t/m 2026. De volledige Veiligheidsagenda, met daarin een uitgebreide schets van
de context en een toelichting op de thema’s en afspraken, ontvangt de Kamer begin
december met het halfjaarbericht politie.
Context en werking
In de Veiligheidsagenda staan de landelijke beleidsdoelstellingen voor politie voor
de periode 2023 t/m 2026. Volgens de Politiewet 20121 stelt de Minister, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters,
minstens eens per vier jaar landelijke beleidsdoelstellingen vast voor de taakuitvoering
van de politie. Wij zijn, vanuit ieders rol en bevoegdheid en met de korpschef als
belangrijk adviseur, de doelstellingen voor de komende vier jaar overeengekomen. Ik
heb die vervolgens vastgesteld. Het gezag dient deze doelstellingen altijd mee te
wegen bij de inzet van de politie2.
Zoals ik met uw Kamer al vaak heb besproken, blijft er ook in de komende jaren sprake
van druk op de bezetting en de inzetbaarheid van de politie. Verder is de werkvraag
hoog, wordt problematiek steeds ingewikkelder en pleegt de politie inzet op veel meer
thema’s dan die in de Veiligheidsagenda. Alles bij elkaar maakt dit dat in deze Veiligheidsagenda
gekozen is voor een set afspraken met een realistisch ambitieniveau, die voor een
belangrijk deel voortbouwen op de afspraken in de Veiligheidsagenda 2019–2022. De
afspraken zijn gemaakt in de overtuiging dat het van belang is om een meerjarige koers
uit te zetten, maar tevens in het bewustzijn dat een vierjarig kader de nodige wendbaarheid
en flexibiliteit behoeft. Dit bijvoorbeeld vanwege de snelheid waarmee criminaliteit
en andere maatschappelijke verschijnselen, zoals de oorlog in Oekraïne en de asielproblematiek,
zich ontwikkelen. Indien zich een gegronde aanleiding voordoet is er ruimte om doelstellingen
gedurende de looptijd bij te stellen3.
Met politie, OM en regioburgemeesters zal ik de realisatie van de doelstellingen in
de Veiligheidsagenda doorlopend monitoren en bespreken. Dat gaat zowel over de kwalitatieve
als over de kwantitatieve doelstellingen, ook in hun samenhang. Daarbij beschouw ik
realisatie van streefcijfers per jaar niet sec, maar in de context van het meerjarig
perspectief, met veel aandacht voor duiding en met de blik op het te bereiken maatschappelijk
effect. Over de voortgang zal de Kamer jaarlijks standaard worden geïnformeerd in
het Jaarverslag van JenV en in de Jaarverantwoording van politie, die in het voorjaar
samen aan de Kamer worden aangeboden.
Thema’s en afspraken 2023 t/m 2026
Op de thema’s ondermijnende en georganiseerde criminaliteit en criminele geldstromen,
mensenhandel, cybercrime en online seksueel kindermisbruik zijn in de huidige Veiligheidsagenda
(2019 t/m 2022) ook afspraken opgenomen. De thema’s gedigitaliseerde criminaliteit
en verbinding met de samenleving/ maatschappelijke onrust zijn nieuw in de Veiligheidsagenda.
Hieronder worden per thema de doelstellingen benoemd en kort toegelicht. De bijlage
bij deze brief bevat een overzicht van alle kwantitatieve doelstellingen in de Veiligheidsagenda
2023 t/m 2026.
Ondermijnende en georganiseerde criminaliteit, w.o. aanpak criminele geldstromen
Er is een integrale aanpak nodig die kennisintensief en samenhangend is en waarin
preventie, maatschappelijke- en bestuurlijke weerbaarheid, verstoring en bestraffen
hand in hand gaan. In de Veiligheidsagenda ligt de focus van de inzet van politie
op doelstellingen voor het aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden en de
omvang (in €’s) van het gelegde strafrechtelijk beslag. Verder zal worden gewerkt
aan het verhogen van de kwaliteit van het financiële onderzoek.
Mensenhandel
De afspraken in de Veiligheidsagenda zien op de bijdrage die politie kan leveren aan
een brede, integrale en internationale aanpak van mensenhandel. Er zijn een aantal
kwalitatieve doelstellingen die zien op online opsporing en signalering, eenheidsoverstijgende
samenwerking en internationale samenwerking. Verder is er een streefcijfer opgenomen
over het aantal mensenhandel-verdachten.
Cybercrime, gedigitaliseerde criminaliteit, online seksueel kindermisbruik
Het is zaak de groei van online criminaliteit te stoppen en het liefst te keren. In
de Veiligheidsagenda vertaalt dat streven zich in doelstellingen over het aantal onderzoeken
naar cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit. Verder zijn afspraken gemaakt over
het verbeteren van de mogelijkheden voor online aangifte en melding van online criminaliteit
in de komende jaren.
De afspraken op het thema online seksueel kindermisbruik richten zich primair op aantallen
aan te pakken vervaardigers, misbruikers, keyplayers en netwerken.
Verbinding met de samenleving en maatschappelijke onrust
Het omgaan met maatschappelijke onrust is de laatste jaren een actueler thema geworden.
Het is een opgave die vraagt om samenhang tussen preventie, dialoog en handhaving
en om een proactief gesprek van politie met partners, ook op het niveau van de regionale
eenheid, over het effectief in verbinding staan met de samenleving. Tevens werkt politie,
in samenspraak met de gezagen en het Ministerie van JenV, aan een informatiestrategie
waarin online en offline signalen in informatieproducten kunnen worden gecombineerd.
Intelligence en internationale samenwerking
Internationale samenwerking is aan de orde bij de aanpak van vrijwel alle thema’s
in de nieuwe Veiligheidsagenda. Zij zullen dan ook in belangrijke mate leidend zijn
voor de inzet van politie op internationale samenwerking.
Een goede informatiepositie is randvoorwaarde voor de aanpak van alle thema’s in deze
agenda. De politie maakt intelligencebeelden op alle thema’s in de Veiligheidsagenda.
Hoe dat concreet per thema wordt ingevuld vloeit voort uit de Nationale Intelligenceagenda
(NIA). Daarin worden de landelijke prioriteiten vertaald naar inspanningen voor de
intelligenceorganisatie.
Vervolg
De volledige Veiligheidsagenda, met daarin een uitgebreide schets van de context en
een toelichting op de thema’s en afspraken, ontvangt de Kamer begin december met het
halfjaarbericht politie.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeşilgöz-Zegerius
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid