Brief regering : Verzamelbrief Digitalisering en Voertuigtoelating
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
26 643
Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 1017
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2022
Graag wil ik uw Kamer met deze brief informeren over een aantal onderwerpen op het
terrein van digitalisering en voertuigtoelating. Naast de openstaande toezegging over
de Intelligente Snelheidsassistent (ISA) informeer ik u ook over een aantal andere
relevante dossiers.
Stand van zaken Digitalisering slimme verkeersystemen
De Europese Commissie (EC) zet in op verdere digitalisering en inzet van slimme verkeersystemen
om de veiligheid en duurzaamheid van de vervoer- en transportsector te bevorderen.
Tijdens de Transportraad van 2 juni jl. (Kamerstuk 21 501-33, nr. 937) hebben lidstaten een algemene oriëntatie bereikt op het voorstel van de EC om de
Intelligente Transport Systemen-richtlijn te herzien. Deze richtlijn verplicht het
beschikbaar stellen van cruciale data, bijvoorbeeld informatie over maximumsnelheden,
via het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM) en het leveren van informatiediensten
aan weggebruikers door marktpartijen zoals navigatiediensten. In 2025 moeten realtime verkeersinformatiediensten, waaronder verkeersregelingen en informatie over het gebruik
van het netwerk, beschikbaar zijn voor het hoofdwegennet1 en in 2028 voor het gehele wegennet. Er wordt een impactanalyse uitgevoerd om meer
inzicht te krijgen in deze verplichtingen voor realtime verkeersinformatiediensten in Nederland en er wordt momenteel gewerkt aan een implementatieplan.
In het najaar worden de eerste resultaten verwacht van deze analyse en zal de Kamer
hierover geïnformeerd worden.
In het Europese project National Access Point Coordination Organisation For Europe (NAPCORE) werkt Nederland met andere lidstaten samen om coördinatie tussen de NTM’s
en nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor de naleving en implementatie
van Europese wetgeving te bevorderen. Daarnaast bereidt de EC wetgeving voor om digitale
multimodale reisinformatiediensten, bijvoorbeeld voor de inzet van Mobility as a Service
(MaaS), te bevorderen en harmoniseren. Nederland zet daarbij in op het voortbouwen
van de kennis en ervaring die is opgedaan met de zeven landelijke MaaS-pilots, waaronder
een gezamenlijke standaard voor data-uitwisseling.
Op 4 juli jl. zijn er afspraken gemaakt met zes aanbieders van in-car navigatiediensten.
Dankzij deze afspraken krijgen miljoenen weggebruikers vanaf dit jaar meldingen in
de auto die – door het informeren van bestuurders – de verkeersveiligheid verbeteren.
Het gaat om meldingen over rode kruizen, filestaarten, naderende hulpdiensten en bijvoorbeeld
spookrijders. Deze waarschuwingen zijn effectief gebleken. Door deze toepassingen
wordt direct de veiligheid van hulpverleners en weginspecteurs vergroot. Filestaartbeveiliging
verkleint de kans op een kop-staart-botsing met 20%. Nederland loopt binnen de EU
voorop als het gaat om deze Smart Mobility toepassingen. Mede dankzij Nederlandse
inzet is de industrie vanaf 2025 verplicht om bepaalde informatie (zoals maximumsnelheden
en rode kruizen) door te geven aan de weggebruikers mits deze van voldoende kwaliteit
is. Door deze samenwerking profiteren we in Nederland drie jaar eerder van de verkeersveiligheidswinst
én zijn we direct klaar in 2025 om alle navigatiediensten aan hun verplichting te
houden.
Op 24 december jl. is de Kamer geïnformeerd2 over de financiering van deze afspraken.
Intelligente Snelheidsassistent (ISA)
Toezegging
In het commissiedebat Verkeersveiligheid van 20 april jl. (Kamerstuk 29 39, nr. 1002)
heb ik toegezegd uw Kamer voor de zomer te informeren over de visie op ISA. ISA is
een systeem om de bestuurder te helpen zich aan de geldende maximumsnelheid te houden.
Te hard rijden is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid. Waarschuwen dat
een bestuurder te hard rijdt kan de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeteren. De
herziene General Safety Regulation verplicht een waarschuwende ISA-variant, waarbij
de bestuurder altijd zelf de snelheid kan bepalen. De waarschuwing kan worden gegeven
via beeld, geluid of lichte tegendruk of trilling van het gaspedaal.
ISA-systemen werken op herkenning van verkeersborden en op basis van een digitale
snelhedenkaart. Om ervoor te zorgen dat ISA de maximale snelheden correct weergeeft
en herkent in zoveel mogelijk gevallen, zorgt Nederland ervoor dat de informatievoorziening
zowel digitaal (digitale snelhedenkaart) als fysiek (borden langs de weg) op orde
is. Het blijft de verantwoordelijkheid van de autofabrikant om de correcte maximumsnelheid
door te geven.
Momenteel werken het CROW, medeoverheden en het ministerie aan een visiedocument om
de nationale ambities omtrent ISA te stroomlijnen. De visie geeft richting aan huidige
en toekomstige ontwikkelingen en draagt zorg voor randvoorwaarden voor goede implementatie.
Het visiedocument wordt in het najaar afgerond en met uw Kamer gedeeld. Nederland
staat positief tegenover ISA-pilots, mits deze voldoen aan een aantal randvoorwaarden.
De pilots moeten bijdragen aan het verhogen van de betrouwbaarheid van ISA, kwesties
uit de praktijk aanpakken en bijdragen aan positieve gebruikservaring van het systeem.
Rectificatie antwoorden op Kamervragen
Uw Kamer heeft een aantal vragen gesteld over de privacyrisico’s van ISA. Naar nu
blijkt is het antwoord op twee vragen niet geheel juist. Op 18 februari jl. bood ik
u mijn antwoorden aan op vragen van het lid Madlener (PVV), ingezonden op 26 januari
20223. Het antwoord op vraag 6 is niet geheel juist. Op 22 maart jl. bood ik u mijn antwoorden
aan op vragen van het lid van Baarle (DENK), ingezonden op 9 maart 20224. Het antwoord op vraag 14 is niet geheel juist. Hiervoor bied ik uw Kamer mijn verontschuldigingen
aan en middels deze brief een rectificatie van de antwoorden.
Voor beiden antwoorden geldt de volgende aanscherping:
ISA is een systeem dat niets anders doet dan de op dat moment gereden snelheid vergelijken
met de lokaal geldende snelheidslimiet. Het systeem legt deze data niet vast en deelt
deze ook niet. Er worden dus geen persoonsgegevens verwerkt en hierover is het European Data Protection Board (EDPB) of de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dan ook niet geconsulteerd.
De Emergency Data Recorder (EDR) registreert wel data, namelijk technische zaken zoals snelheid, remkracht,
activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing.
Hierbij worden geen GPS-data of andere identificerende gegevens opgeslagen. In de
herziene General Safety Regulation (GSR) is vastgelegd dat geen informatie mag worden
vastgelegd waaruit het individuele voertuig zelf, of de eigenaar of bezitter, kunnen
worden afgeleid. Daarnaast is in onderliggende Europese regelgeving5 neergelegd dat de opgeslagen gegevens niet alleen geen informatie mogen bevatten
die het mogelijk maakt die gegevens te relateren aan een natuurlijke persoon, maar
ook niet samen met dergelijke informatie beschikbaar mogen worden gesteld. Ook hier
betreft het dus in de basis geen verwerking van persoonsgegevens.
De reden dat in het eerdere antwoord gesteld werd dat het EDPB geconsulteerd zou zijn
komt voort uit inaccurate informatie op ambtelijk niveau van de Europese Commissie.
Deze had aangegeven dat zij over EDR de European Data Protection
Supervisor (EDPS), niet zoals ik in mijn antwoord aangaf het EDPB, had geconsulteerd6. Bij extra navraag bij de Europese Commissie is echter gebleken dat zij uiteindelijk
hebben afgezien van deze consultatie, aangezien er geen sprake is van verwerking van
persoonsgegevens.
Besluit restantvoorraden
Op 23 december 2020 is de Kamer geïnformeerd7 over de restantvoorraden van voertuigen. Om problemen te voorkomen in de restantvoorraadprocedures
is de toestemming aan de RDW verlengd om zonder mijn besluit maatregelen te nemen
voor komende en/of lopende restantvoorraden. Ook heb ik toestemming gegeven voor het
tijdelijk loslaten van de termijn van drie maanden voor de geldigheid van het CVO
(certificaat van overeenstemming). De toestemmingen gelden tot 31 januari 2023. Met
de RDW is afgesproken om een tussentijds evaluatiemoment te houden om te bezien of
de toestemming tot en met januari 2023 noodzakelijk is. De RDW zal de ontwikkelingen
monitoren en hierover aan het ministerie rapporteren.
Elektromagnetische Comptabiliteit
Graag informeer ik uw Kamer over ontwikkelingen in het kader van elektromagnetische
comptabiliteit (EMC). De RDW heeft laten weten dat zij meldingen hebben ontvangen
met betrekking tot EMC en adviseert om te onderzoeken of de VN/ECE-reglementen moeten
worden herzien.
De VN/ECE-reglement nr. 10 (R10) bevat eisen over de mate waarin een voertuig wordt
beschermd tegen elektromagnetische straling van buitenaf. EMC is belangrijk omdat
bij onvoldoende bescherming tegen elektromagnetische straling een voertuig mogelijk
ongewenst gedrag kan gaan vertonen. Er worden onderzoeken gedaan waarover ik uw Kamer
later dit jaar informeer wanneer ik alle resultaten heb ontvangen.
Voor zover bekend rijden er op dit moment geen voertuigen op de weg die kunnen zorgen
voor onveilige situaties door EMC. De RDW monitort eventuele meldingen ten aanzien
van EMC en blijft stakeholders vragen de RDW actief te informeren bij onveilige situaties
op de weg die te relateren zijn aan EMC. Ook kijkt het ministerie samen met de RDW
hoe de agendering van de herijking van de bestaande internationale wet- en regelgeving
versneld kan worden ten behoeve van de verkeersveiligheid.
Helmplicht snorfiets
De helmplicht voor de bestuurders en passagiers van een snorfiets is op 30 juni jl.
in het Staatsblad gepubliceerd. De helmplicht treedt een half jaar later, op 1 januari
2023, in werking. Door nu te publiceren heeft de branche de tijd om te zorgen dat
helmen op voorraad zijn en hebben snorfietsers de tijd om een helm aan te schaffen.
Een mogelijk bijkomend effect van deze maatregel is dat snorfietseigenaren hun snorfiets
willen laten omkeuren tot een bromfiets. Om eventuele wachttijden bij de RDW-keuringsstations
op te kunnen vangen heeft de RDW een uitvoeringstoets gedaan. In de gekozen uitvoeringsvariant
worden lokale dealers met een RDW-erkenning hierbij ingeschakeld zoals ook voorgesteld
is door lid Stoffer tijdens het commissiedebat van 20 april jl. Door goede communicatie
met de erkende bedrijven, inzet van extra rollenbanken en de inzet van door de RDW
erkende bedrijven verwacht de RDW een mogelijke piek goed op te kunnen vangen en tegelijkertijd
de voertuigveiligheid te kunnen borgen. De RDW heb ik opdracht gegeven dit proces
in te gaan richten, zodat dit proces gereed is op het moment dat de helmplicht in
werking treedt.
Stimuleren fietshelmgebruik
Tijdens het commissiedebat Verkeersveiligheid van 20 april jl. is toegezegd uw Kamer
voor de zomer te informeren over aanvullende inspanningen om het dragen van een helm
op de fiets in campagnes meer voor het voetlicht te brengen. In het programma Doortrappen:
veilig fietsen tot je 100ste is dit nu nadrukkelijker opgenomen in het beeldmateriaal,
zoals folders, poster en presentaties. Ook andere wegbeheerders laten vaker de helm
zien in hun regionale en lokale doortrappenactiviteiten. Daarnaast spant het ministerie
zich in om het dragen van een helm op de fiets als goed voorbeeld in communicatie
over verkeersveiligheid terug te laten komen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat