Brief regering : Ordening beeldmerken met duurzaamheidsclaim op voedsel
31 532 Voedingsbeleid
Nr. 273
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 mei 2022
Om ervoor te zorgen dat er voldoende veilig, betaalbaar en gezond voedsel is, nu en
in de toekomst, is het van belang om in te zetten op een duurzaam voedselsysteem.
Veel partijen spannen zich hier voor in. Met mijn voedselbeleid wil ik bijdragen aan
het wegnemen van belemmeringen van duurzame consumptie, zodat de duurzame en gezonde
keuze voor de consument makkelijker wordt (Kamerstuk 31 532, nr. 271). Ook nu de kosten voor de dagelijkse boodschappen toenemen, is dit belangrijk.
Op veel voedingsproducten is een logo of label met een duurzaamheidsclaim te vinden.
Zo kunnen duurzaamheidsinspanningen zichtbaar gemaakt worden aan consumenten en bedrijven.
Duurzamere productie wordt op deze manier verbonden aan consumptie. De Autoriteit
Consument en Markt (ACM) heeft in 2016 echter geconstateerd dat er sprake is van een
wildgroei in keurmerken, claims en logo’s. Afgelopen jaar heeft de autoriteit nogmaals
het belang van betrouwbare duurzaamheidsclaims benadrukt, omdat duurzaamheid voor
consumenten bij voedselaankopen een grote rol speelt. Een wildgroei in beeldmerken
leidt bij de consument tot verwarring en verlies van vertrouwen in keurmerken. Het
betekent ook dat bedrijven zich minder goed kunnen onderscheiden op basis van een
keurmerk. Dit vind ik onwenselijk.
Milieu Centraal heeft het afgelopen jaar daarom voor de derde keer alle beeldmerken
op voedingsproducten in Nederland met een duurzaamheidsclaim beoordeeld en heeft hier
een ordening in aangebracht. Uw Kamer is door mijn voorgangers geïnformeerd over de
eerdere onderzoeken1. De ordening geeft inzicht in de betekenis en waarde van verschillende beeldmerken
met als doel het voor consumenten en bedrijven makkelijker te maken een duurzame keuze
te maken. Voor de huidige ordening zijn meer dan 100 beeldmerken beoordeeld. Deze
actualisatie was nodig, omdat de markt constant in ontwikkeling is.
Milieu Centraal heeft haar beoordelingsmethodiek samen met stakeholders en experts
doorontwikkeld en met zorgvuldigheid de beoordelingen uitgevoerd. Er is naar drie
criteria gekeken: het niveau van ambitie van de duurzaamheidseisen op gebied van milieu,
dierenwelzijn en/of mens en werk, de betrouwbaarheid en onafhankelijke controle van
een beeldmerk en de mate van transparantie die wordt gegeven. De actuele resultaten
van de ordening zijn vanaf vandaag eenvoudig en overzichtelijk terug te vinden in
de Keurmerkenwijzer2.
Om meer handelingsperspectief te bieden, benoemt Milieu Centraal een top van keurmerken
die op dit moment het beste scoren op duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid.
Op alfabetische volgorde zijn ASC, Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren), Demeter,
EKO, het Europees keurmerk voor biologisch, Fairtrade, MSC, On the Way to Planetproof,
Rainforest Alliance (inclusief UTZ), RSPO en Sustainable Rice Platform door Milieu
Centraal aangeduid als topkeurmerken. Specifiek voor klimaat wordt Climate Neutral
Certified als topkeurmerk benoemd. In de Keurmerkenwijzer is ook terug te vinden welke
bedrijfslogo’s Milieu Centraal hoog heeft beoordeeld. Deze logo’s horen bij een ambitieus
duurzaamheidsprogramma binnen één bedrijf, maar dragen niet bij aan het verminderen
van de totale hoeveelheid duurzaamheidsclaims.
Ik ondersteun Milieu Centraal om de ordening en de Keurmerkenwijzer zo goed mogelijk
onder de aandacht bij consumenten en bedrijven te brengen. Voor consumenten is de
informatie nuttig als zij boodschappen doen, bedrijven kunnen de informatie gebruiken
voor de keuzes die zij maken als producent, inkoper of verkoper van voedsel. Een keuze
voor een product met een topkeurmerk betekent overigens niet automatisch dat dit product
100% duurzaam geproduceerd is. Maar de koper weet dan wel dat bij de productie hoge
eisen zijn gesteld aan de aspecten milieu, dierenwelzijn en/of mens en werk, dat dit
goed en onafhankelijk gecontroleerd wordt en dat er transparant over gecommuniceerd
wordt.
Er is in Nederland een groeiende trend in de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel.
In 2020 bedroeg het duurzame marktaandeel 16% van de totale consumentenbestedingen
aan voedsel3. Deze ontwikkeling zie ik graag doorzetten, waarbij (top)keurmerken een goede ondersteunende
rol kunnen spelen. Zo verwijs ik zelf bijvoorbeeld naar de topkeurmerken in de criteria
voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen in catering.
Later dit jaar informeer ik u, samen met mijn collega van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport (VWS) over de verdere uitwerking van het voedselbeleid. Daarin neem ik de
inzet op dit thema ook mee. Dit hangt samen met andere ontwikkelingen op gebied van
het meten en communiceren van de mate van duurzaamheid van voedselproducten, zowel
op nationaal als Europees niveau in het kader van Europese Green Deal. Met deze inspanningen
wordt beoogd om transparantie in het voedselsysteem te vergroten en greenwashing te
voorkomen.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
H. Staghouwer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H. Staghouwer, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit