Brief regering : Protocol tot wijziging van het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Chili tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en naar het vermogen en het voorkomen van het ontduiken en ontwijken van belasting, met Protocol, ondertekend te Santiago, Chili, op 25 januari 2021; Santiago, Chili, 9 maart 2022
36 110 Protocol tot wijziging van het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Chili tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en naar het vermogen en het voorkomen van het ontduiken en ontwijken van belasting, met Protocol, ondertekend te Santiago, Chili, op 25 januari 2021; Santiago, Chili, 9 maart 2022
A/ Nr. 1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Ter griffie van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op
24 mei 2022.
De wens dat het verdrag aan de uitdrukkelijke goedkeuring van de Staten-Generaal wordt
onderworpen kan door of namens één van de Kamers of door ten minste vijftien leden
van de Eerste Kamer dan wel dertig leden van de Tweede Kamer te kennen worden gegeven
uiterlijk op 23 juni 2022.
Aan de Voorzitters van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 mei 2022
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2, eerste lid, en artikel 5, eerste lid, van
de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen, de Raad van State gehoord, heb
ik de eer u hierbij ter stilzwijgende goedkeuring over te leggen het op 9 maart 2022
te Santiago, Chili, tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag tussen
het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Chili tot het vermijden van dubbele
belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en naar het vermogen en
het voorkomen van het ontduiken en ontwijken van belasting, met Protocol (Trb. 2022, nr. 28).
Een toelichtende nota bij dit Protocol treft u eveneens hierbij aan.
De goedkeuring wordt voor het Europese deel van Nederland gevraagd.
De Minister van Buitenlandse Zaken, W.B. Hoekstra
Protocol tot wijziging van het Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de
Republiek Chili tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen
naar het inkomen en naar het vermogen en het voorkomen van het ontduiken en ontwijken
van belasting, met Protocol, ondertekend te Santiago, Chili, op 25 januari 2021; Santiago,
Chili, 9 maart 2022 (Trb. 2022, nr. 28)
TOELICHTENDE NOTA
I. ALGEMEEN
I.1. Inleiding
Met het onderhavige Protocol (Trb. 2022, nr. 28, hierna aangeduid als «het Wijzigingsprotocol») wordt artikel 25, tweede lid, gewijzigd
van het op 25 januari 2021 te Santiago ondertekende Verdrag tussen het Koninkrijk
der Nederlanden en de Republiek Chili tot het vermijden van dubbele belasting met
betrekking tot belastingen naar het inkomen en naar het vermogen en het voorkomen
van het ontduiken en ontwijken van belasting, met bijbehorend Protocol (Trb. 2021, nr. 16, hierna aangeduid als «het Verdrag»).
Achtergrond van dit Wijzigingsprotocol is een ontstane discussie over de minimumstandaard
van BEPS-actie 14 over geschillenbeslechting in het kader van het BEPS-project tegen
base erosion profit shifting.1 Zonder dit Wijzigingsprotocol zou de implementatie van de uitkomst van een mutual agreement procedure (onderlinge overlegprocedure om geschillen op te lossen over de interpretatie of
toepassing van het Verdrag, hierna: MAP) afhankelijk worden gemaakt van de kennisgeving
binnen een bepaalde termijn door een van de verdragsluitende staten dat een dergelijke
procedure aanhangig is gemaakt. Dit is niet geheel in lijn met de minimumstandaard
(element 3.3.) van BEPS-actie 14 op grond waarvan de uitkomst van een MAP in alle
gevallen dient te worden geïmplementeerd, niettegenstaande termijnen van nationaal
recht.2 De betreffende bepaling wordt daarom vervangen.
De termijn voor het implementeren van de uitkomst van een MAP was opgenomen in verband
met de uitvoerbaarheid voor de belastingadministraties van beide verdragsluitende
staten. Om late geschillen over de interpretatie en toepassing van het Verdrag te
beperken en daarmee rekening te houden met de uitvoerbaarheid voor de belastingadministraties,
wordt in dit Wijzigingsprotocol voorgesteld om een termijn te stellen op het aanbrengen
van correcties met betrekking tot de belastingheffing, behalve als sprake is van fraude
of moedwillig verzuim.
Naar het oordeel van de regering bevat artikel 1 van het Wijzigingsprotocol eenieder
verbindende bepalingen in de zin van de artikelen 93 en 94 van de Grondwet, die aan
de burger rechtstreeks rechten toekennen of plichten opleggen.
I.2. Aanleiding voor en verloop van de onderhandelingen
Naar aanleiding van een discussie over de minimumstandaard van BEPS-actie 14 hebben
de onderhandelingsdelegaties van Chili en Nederland geconstateerd dat een beperkte
aanpassing van het Verdrag wenselijk en nodig is om te voldoen aan deze minimumstandaard.
Dit heeft in januari 2022 geleid tot ambtelijke overeenstemming over de tekst van
dit Wijzigingsprotocol.
I.3. Inhoud van het Wijzigingsprotocol
Het Wijzigingsprotocol bewerkstelligt dat de tekst van artikel 25, tweede lid, van
het Verdrag niet in strijd is met (element 3.3) van de minimumstandaard van BEPS-actie 14.
Dit betekent dat de uitkomst van een MAP (om een geschil over de interpretatie of
toepassing van het Verdrag op te lossen) in alle gevallen geïmplementeerd moet worden,
niettegenstaande termijnen van nationaal recht. Daarnaast wordt een termijn gesteld
op het aanbrengen van correcties wat betreft de belastingheffing van een inwoner van
één van beide verdragsluitende staten voor inkomen dat ook in de andere verdragsluitende
staat is belast, behalve als sprake is van fraude of moedwillig verzuim.
Het Wijzigingsprotocol valt binnen de kaders van de Notitie Fiscaal Verdragsbeleid
2020, hoewel de laatste zin van het artikel 25, tweede lid, van het Verdrag geen standaardverdragsbeleid
van Nederland is.
I.4. Budgettaire aspecten en administratieve lasten
De budgettaire gevolgen en de administratieve lasten rondom de bepalingen van het
Wijzigingsprotocol zullen naar verwachting per saldo gering zijn.
I.5. Inbreng van derden
Het Ministerie van Financiën heeft geen inbreng van derden gehad in het kader van
dit Wijzigingsprotocol.
I.6. Koninkrijkspositie
Het Wijzigingsprotocol zal, evenals het Verdrag, wat het Koninkrijk der Nederlanden
betreft, gelden voor het Europese deel van Nederland.
I.7. Toetsschema Fiscaal Verdragsbeleid
Dit Wijzigingsprotocol leidt niet tot wijzigingen in het Toetsschema Fiscaal Verdragsbeleid,
zoals dat is opgenomen in de toelichtende nota bij het Verdrag.
II. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
II.1. Procedure voor onderling overleg (artikel 1 van het Wijzigingsprotocol, artikel
25, tweede lid, van het Verdrag)
Artikel 1 van het Wijzigingsprotocol vervangt de aanvankelijk overeengekomen tekst
van artikel 25, tweede lid, van het Verdrag. De eerste twee zinnen zijn in lijn met
artikel 25, tweede lid, van het OESO-modelverdrag (versie 21 november 2017).
In de eerste zin van de in het Wijzigingsprotocol opgenomen tekst van artikel 25,
tweede lid, van het Verdrag is een inspanningsverplichting opgenomen voor de bevoegde
autoriteiten om – indien een verzoek gegrond voorkomt en de bevoegde autoriteit van
de verdragsluitende staat waaraan het verzoek om onderling overleg is gedaan niet
zelfstandig in staat is een tevredenstellende oplossing te bereiken – in onderling
overleg (door middel van een MAP) belastingheffing die in strijd is met het belastingverdrag
weg te nemen. Deze eerste zin is gelijkluidend aan de aanvankelijk overeengekomen
tekst.
In de tweede zin is de verplichting opgenomen voor de verdragsluitende staten om niettegenstaande
de termijnen in hun nationale wetgeving de uitkomst van een MAP te implementeren.
In de aanvankelijk overeengekomen tekst is de implementatie van de uitkomst van een
MAP afhankelijk van de kennisgeving binnen een bepaalde termijn door een van de verdragsluitende
staten dat een dergelijke procedure aanhangig is gemaakt. Die termijn komt te vervallen.
De derde zin is nieuw en is gebaseerd op artikel 25, derde lid, van het belastingverdrag
tussen Argentinië en Canada (ondertekend in 1993)3 en artikel 26, derde lid, van het belastingverdrag tussen Argentinië en Denemarken
(ondertekend in 1995)4. Deze bepaling stelt een termijn op het verhogen van de belastinggrondslag bij een
inwoner van een van beide verdragsluitende staten wat betreft inkomensbestanddelen
die ook in de andere verdragsluitende staat in de belastingheffing zijn betrokken,
behalve in geval van fraude of moedwillig verzuim. Deze termijn is gesteld op de nationale
termijnen van de corrigerende verdragsluitende staat en verloopt in elk geval na afloop
van zes jaar vanaf het einde van het belastingtijdvak waarin het betreffende inkomen
is opgekomen. De zesjaarstermijn sluit aan bij de termijn die eerder is overeengekomen
in het derde lid van artikel 9 van het Verdrag (Gelieerde ondernemingen) en welke
termijn onverkort blijft gelden voor de verrekenprijscorrecties van het eerste lid
van artikel 9 van het Verdrag.
II.2. Inwerkingtreding (artikel 2 van het Wijzigingsprotocol)
Artikel 2 regelt de inwerkingtreding van het Wijzigingsprotocol en sluit aan bij artikel 31
van het Verdrag dat de inwerkingtreding regelt van het Verdrag zelf. Met artikel 2
van het Wijzigingsprotocol is dan ook beoogd om de in dit Wijzigingsprotocol opgenomen
tekst van artikel 25, tweede lid, van het Verdrag op hetzelfde moment in werking te
laten treden als het Verdrag.
II.3. Beëindiging (artikel 3 van het Wijzigingsprotocol)
Op verzoek van Chili is in artikel 3 van het Wijzigingsprotocol expliciet gemaakt
dat het Wijzigingsprotocol ophoudt van toepassing te zijn op het moment dat het Verdrag
ophoudt van toepassing te zijn. Dit zou naar het oordeel van de regering overigens
ook het geval zijn als deze bepaling niet zou zijn opgenomen, maar vanuit Nederlandse
zijde is aangegeven dat er geen bezwaar bestaat om dit expliciet te maken.
De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij
De Minister van Buitenlandse Zaken, W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.