Brief regering : Toezegging gedaan tijdens het commissiedebat lekken van privégegevens bij de Kamer van Koophandel van 3 februari 2022, over afscherming adressen in het handelsregister
32 761 Verwerking en bescherming persoonsgegevens
Nr. 225
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 april 2022
In het commissieoverleg van 3 februari jl. over het datalek bij KVK (Kamerstuk 32 761, nr. 208) heb ik met uw Kamer gesproken over de mate van openbaarheid van adresgegevens in
het handelsregister (HR). Uw Kamer heeft in het debat een aantal suggesties aangereikt
om enerzijds het HR zijn belangrijke rol als basisregister en instrument ten behoeve
van transparantie en rechtszekerheid te laten vervullen en anderzijds de juiste waarborgen
te bieden voor de veiligheid en privacy van ondernemers. Ik waardeer dat zeer en deel
uw zorg om daarin het passende evenwicht te vinden. Met deze brief beantwoord ik de
vragen die zijn gesteld en de moties aangenomen hieromtrent.
Naar aanleiding van het debat is de Wijziging van het Handelsregisterbesluit 2008
inzake een grondslag voor het afschermen van bezoekadressen op verzoek, in internetconsultatie
gebracht. Dit voorstel bevat een regeling voor het afschermen van bezoekadressen in
gevallen van dreiging of waarschijnlijke, beroepsgebonden dreiging. Uit de reacties
op de internetconsultatie blijkt dat het voorstel welkom is, maar niet alle wensen
adresseert. De in de consultatie gedane suggesties die de scope van de regeling «afschermen
op verzoek» te buiten gaan, worden in de overwegingen in het kader van de Datavisie
meegenomen.
Cijfers over dreiging
Ik heb uw Kamer informatie toegezegd over de toenemende dreiging die de achtergrond
vormt van de behoefte aan afscherming van persoonlijke gegevens in het HR. Mijn ambtgenoot
van Justitie en Veiligheid heeft uw Kamer onlangs laten weten1 dat onze samenleving te maken heeft met uiteenlopende vormen van dreiging, tegen
diverse groepen en personen, soms met verstrekkende gevolgen. Daarbij is ook de verwachting
uitgesproken dat dit eerder zal toenemen dan verminderen.
Het aantal verzoeken om afscherming dat KVK ontvangt, geeft ook een getalsmatige indicatie
van de mate waarin dreiging wordt ervaren. Voor 20222 waren ongeveer 12.000 woonadressen van natuurlijke personen en minder dan 500 bezoekadressen
van ondernemingen op verzoek afgeschermd, op een totaal van ruim 3 miljoen geregistreerde
entiteiten. Vanaf 1 januari 2022 zijn alle als woonadres geregistreerde adressen van
natuurlijke personen afgeschermd. Sinds het commissieoverleg op 3 februari jl. heeft
KVK ruim 350 verzoeken om afscherming van een bezoekadres ontvangen, en daarvoor afscherming
geëffectueerd, waarvan ongeveer drie kwart op basis van de voorgenomen regeling voor
waarschijnlijke, beroepsgerelateerde dreiging.
Coulante uitvoering afschermingsregeling
De afscherming op verzoek wordt door KVK op dit moment al zoveel mogelijk, op coulante
wijze, uitgevoerd conform de regeling die in voorbereiding is. Overeenkomstig de daarover
aangenomen motie (Kamerstuk 32 761, nr. 213), die ik daarmee uitvoer, worden beroepsorganisaties daarbij ruimhartig en proactief
betrokken. Deze gesprekken verlopen constructief. Beroepsorganisaties zijn graag bereid
om mee te werken aan het inventariseren van behoeften en passende oplossingen voor
ondernemers in hun beroepsgroep.
Inmiddels zijn werkafspraken gemaakt of in voorbereiding ten behoeve van journalisten,
advocaten3, sociaal werkers, werkenden in de gezondheidszorg, regisseurs en filmmakers. Verkennende
gesprekken zijn gevoerd of staan gepland met wetenschappers, juweliers en goud- en
zilversmeden en sekswerkers. Indien nieuwe beroepsgroepen zich melden, of aan de hand
van verzoeken van individuele ondernemers in beeld komen, gaan KVK en EZK daarmee
het gesprek aan.
Vindbaarheid lokale bestuurders
Met vertegenwoordigers van lokale bestuurders, waarover ik specifiek informatie had
toegezegd, ben ik in gesprek over de mogelijkheden van beroepsgerichte afscherming
op verzoek. Hiermee geef ik uitvoering aan de toezegging die ik uw Kamer daaromtrent
heb gedaan. Deels verwacht ik dat afscherming in het HR voor hen zinvol kan zijn,
maar dit zal niet in alle gevallen soelaas bieden. Voor lokale ambtsdragers en politici
is zichtbaarheid in hun gemeenten relevant voor hun functioneren, dat brengt los van
het HR een mate van vindbaarheid met zich mee.
Safe zones
In veel gevallen voorzien de afspraken met beroepsorganisaties in een bezoekadres
of postadres ten kantore van de beroepsorganisatie. Maar ook buiten een dergelijke
voorziening staat voor ondernemers die een beroepsgerelateerd risico lopen altijd
de combinatie van afscherming van het bezoekadres en registratie van een postadres,
zoals bijvoorbeeld een postbus, open. Daarmee is tevens uitvoering gegeven aan de
desbetreffende motie (Kamerstuk 32 761, nr. 211)
Kosten van adresvoorzieningen
Ik heb uw Kamer toegezegd, en voer dat bij deze uit, te zullen bezien op welke manier
zonder hoge kosten kan worden voorzien in een passend vestigingsadres voor ondernemingen
die nu veelal op het woonadres van de ondernemer worden gevestigd. In het debat is
al aan de orde gekomen dat daarvoor ruimschoots mogelijkheden bestaan en dat KVK daar
ook actief op wijst. Ik begrijp uw vraag dan zo dat het nu vooral om het kostenaspect
gaat en of ik daar iets aan kan doen.
In algemene zin is het aanbieden van werkruimtes een zaak van commerciële aanbieders.
Dat geldt ook voor werkruimtes, voor fulltime of part time, exclusief of gedeeld gebruik,
die kunnen dienstdoen als bezoekadres van een onderneming en waarmee deze onderneming
dan ook in het HR kan worden geregistreerd. Dat betekent dat de overheid niet zomaar
dergelijke oplossingen kan aanbieden, en zeker niet gratis of tegen een gereduceerd
tarief. Dit zou namelijk concurrentievervalsing opleveren, ten nadele van commerciële
aanbieders van werkplekoplossingen, hetgeen in strijd is met de Wet markt en overheid.
Voor zover een ondernemer een vaste fysieke werkruimte nodig heeft voor zijn activiteit,
hetzij thuis of buitenshuis, zijn de kosten daarvan overigens fiscaal aftrekbaar.
Daarmee wordt de last voor de ondernemer van deze kosten effectief al verminderd.
Bezoekadressen en de Datavsie
Een passende oplossing, buiten de eerder genoemde mogelijkheden die soms bestaan ten
kantore van beroepsorganisaties, ontbreekt vooral voor ondernemingen waarvoor een
vaste fysieke ruimte, zoals een winkel, werkplaats of zelfs een enkele werkkamer,
helemaal niet noodzakelijk is gezien de aard van hun activiteit. Dit kan bijvoorbeeld
het geval zijn omdat ze alleen werken op locaties van hun opdrachtgevers. Voor deze
ondernemers is een vestiging van de onderneming op hun woonadres de goedkoopste en
meest voor de hand liggende oplossing. En tegelijk is dit geen adres dat een rol speelt
in de dienstverlening aan hun klanten. Het adres van de onderneming vervult dan vooral
een rol in het borgen van de bereikbaarheid van de ondernemer onder andere voor officiële
post, voor facturen en aanmaningen, voor toezicht en handhaving. Op dit moment gaat
dat ten koste van de privacy van de ondernemer en zijn of haar huisgenoten en dat
zou ik, evenals uw Kamer, graag anders zien. Een van de kernpunten in de Datavisie
Handelsregister is de zoektocht naar een model dat recht doet aan «het nieuwe werken»
van deze ondernemers. Dit is gaande en het is complex vanwege de vele dwarsverbanden
tussen registraties en hun functies en het grote aantal publieke, semipublieke en
private gebruikers. Daarom wordt dit op dit moment in een aantal expertsessies het
betrokkenen verder uitgediept. Ik zal ik uw Kamer hierover voor het zomerreces nader
informeren.
Gemeente in plaats van compleet adres in het HR
Uw Kamer heeft verzocht om te onderzoeken in hoeverre de privacy van ondernemers beter
kan worden beschermd door in het Handelsregister alleen de gemeente waar een onderneming
is gevestigd openbaar te maken, in plaats van het complete vestigingsadres (Kamerstuk
32 761, nr. 212).
Voor het functioneren van de overheid is nodig dat het HR als basisregister complete
adresinformatie bevat. De vraag is dus wie verder nog deze informatie mag zien of
krijgen uit het HR en voor welke doelen. NV’s en BV’s zijn uit hoofde van hun rechtsvorm
onderworpen aan de Vennootschapsrichtlijn. Voor hen geldt de verplichting dat hun
volledige bezoekadres specifiek in het handelsregister moet zijn opgenomen en voor
iedereen gratis zichtbaar moet zijn. Voor deze rechtsvormen kan de openbare adresinformatie
in het HR dus niet verminderd worden. Andere rechtsvormen vallen niet onder de Vennootschapsrichtlijn.
Dit biedt meer nationale beleidsvrijheid. Ondernemers kunnen los van hun rechtsvorm,
op grond van hun activiteit, aan andere EU-richtlijnen onderworpen zijn zoals bijvoorbeeld
de Consumentenrichtlijn. Deze verplicht de ondernemer zelf tot het openbaar maken
van het vestigings- of bezoekadres. Hij kan dus worden afgeschermd in het HR, maar
schiet daar misschien weinig mee op in de praktijk.
Dit is onderwerp van gesprek in het kader van de Datavisie. Het in de motie verwoorde
verzoek om informatie is daarmee afgedaan, maar de afweging zal in het kader van de
Datavisie nog ruimschoots aan de orde komen.
Afscherming historische adresgegevens
Uw Kamer heeft middels een motie (Kamerstuk 32 761, nr. 214), die ik hierbij afdoe, verzocht om informatie over de mogelijkheid om bij afscherming
van adresgegevens ook historische adresgegevens, bijvoorbeeld met betrekking tot functies
uit het verleden, (mee) af te schermen.
Sinds 1 januari 2022 zijn adressen onder het label «woonadres» overal in het HR afgeschermd,
ook bij historische gegevens. Het probleem is dat de ondernemer zijn woonadres vaak
ook als bezoekadres van een onderneming heeft geregistreerd. Als bezoekadres blijft
het openbaar, tenzij individueel om afscherming wordt verzocht vanwege een risico-situatie.
Wanneer een ondernemer een nieuw bezoekadres kiest, en het oude bezoekadres (tevens
woonadres) gelijktijdig met deze vervanging ook wil laten afschermen, wordt hiervoor
een handmatige verwerkingsprocedure doorlopen. De afscherming wordt dan dus ingesteld
op het moment dat het adresgegeven overgaat van actueel naar historisch.
Gegevens die op dit moment al historisch zijn, worden niet meer aangepast. Het automatiseringssysteem
van het HR voorziet ook niet in deze mogelijkheid. Het afschermen van een bezoekadres
en invoegen van een postadres, bijvoorbeeld bij een reeds beëindigde onderneming,
of met betrekking tot een tijdvak in het verleden is dus niet mogelijk.
Regie op eigen gegevens en de Datavisie
Tot slot heeft uw Kamer middels een drietal moties (Kamerstuk 32 761, nrs. 210, 216 en 217) concrete voorstellen gedaan die de ondernemer meer regie bieden. In alle varianten
leidt dit tot een mate van keuzevrijheid voor de ondernemer om te opteren voor een
registratie met een gepubliceerd fysiek bezoekadres of met een afgeschermd vestigingsadres
en een openbaar postadres. Dit zijn maakbare oplossingen, maar ze zullen niet zonder
gevolgen zijn voor de informatiehuishouding bij afnemers van HR-informatie, en mogelijk
zijn er ook gevolgen voor de rechtszekerheid en fraude-weerbaarheid in de markt. Deze
mogelijkheden, met hun voor- en nadelen zal ik betrekken bij de overwegingen in de
Datavisie en ik kom daarop voor het zomerreces schriftelijk terug.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat