Brief regering : Uitkomsten onderzoeken en de vervolgstappen over ‘Verkenning aanvullende maatregelen houtstook’ en ‘Samenwerking Houtrookonderzoek’
30 175 Luchtkwaliteit
Nr. 399
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 maart 2022
Schone en gezonde lucht is van levensbelang. In het Schone Lucht Akkoord werk ik samen
                  met gemeenten en provincies aan een permanente verbetering van de luchtkwaliteit om
                  gezondheidswinst voor iedereen te realiseren. De aanpak van luchtvervuiling door particuliere
                  houtstook is een belangrijk thema in het Schone Lucht Akkoord. Het doel is een afname
                  van de emissies van houtstook. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de handhaving
                  van overlastsituaties en het creëren van een gezondere leefomgeving voor gevoelige
                  groepen. Daarvoor heb ik in het Schone Lucht Akkoord met gemeenten en provincies een
                  pakket van maatregelen, activiteiten en pilots afgesproken.
               
Met deze brief informeer ik uw Kamer achtereenvolgens over de ontwikkeling van de
                  houtrookemissies, de uitkomsten van twee nieuwe onderzoeken en de vervolgstappen die
                  ik neem op basis van de onderzoeken. Het eerste onderzoek betreft «Samenwerking Houtrookonderzoek».
                  Hierin is onderzocht of blootstelling aan houtrook leidt tot gezondheidsklachten en
                  zijn de mogelijkheden van specifieke meetapparatuur voor het meten van houtrook onderzocht.
                  Het tweede onderzoek betreft de «Beleidsverkenning aanvullende maatregelen om de emissies
                  van particuliere houtstook te beperken», waarin onderzoek is gedaan naar aanvullende
                  maatregelen, boven op de maatregelen uit het SLA, om houtrookemissies tegen te gaan.
                  De onderzoeken zijn als bijlage met deze brief meegestuurd1.
               
De ontwikkeling van houtrookemissies
In maart2 heb ik u de voortgangsmeting van het Schone Lucht Akkoord (SLA) toegestuurd. Hieruit
                  blijkt dat we op koers liggen om de doelstelling, 50% gezondheidswinst in 2030, te
                  halen. Om deze doelstelling te halen is het van belang dat maatregelen uit het SLA
                  en het klimaat- en stikstofpakket voortvarend worden uitgevoerd.
               
De voortgangsmeting laat zien dat het aandeel van huishoudens in de emissies en de
                  negatieve gezondheidseffecten van binnenlandse luchtvervuiling, toeneemt. In 2016
                  was dit aandeel gemiddeld 14%, in 2030 neemt dit toe naar 15% tot 17%. Dit is hoger
                  dan eerder werd berekend. In 2019 berekende het RIVM dat dit aandeel in 2016 9% was.
                  De stijging komt doordat in de nieuwe berekeningen ook de emissie van condenseerbaar
                  fijn stof van houtstook zijn doorgerekend3. Binnen de categorie huishoudens, is houtstook de voornaamste bron van negatieve
                  gezondheidseffecten.
               
Positief is dat het RIVM in de voortgangsmeting ook aangeeft dat, met het ingezette
                  beleid, de emissies en de negatieve gezondheidseffecten van consumenten/houtstook
                  in 2030 ongeveer 30% lager is dan in 2016. Dat is een groot verschil met de doorrekening
                  van RIVM uit 2019. In deze eerdere berekening4 was de verwachting dat de emissies en gezondheidseffecten van houtrook naar 2030
                  ongeveer gelijk zouden blijven. Dat de emissies en gezondheidseffecten in de voortgangsmeting
                  nu afnemen komt doordat is gerekend met de vervanging van oudere, meer vervuilende,
                  kachels door nieuwere kachels die vanaf 2022 aan de Ecodesignverordening moeten voldoen5. Ook gaat PBL uit van een gelijkblijvend houtgebruik. Het PBL geeft bij de berekeningen
                  aan dat deze cijfers een hoge mate van onzekerheid kennen.
               
Recente ontwikkelingen zorgen voor een fors hogere gasprijs. Dit kan een belangrijke
                  invloed hebben op de verkoop en het gebruik van houtkachels. Er zijn geen objectieve
                  cijfers beschikbaar, maar berichten vanuit de hout- en kachelbranche geven aan dat
                  de verkopen sterk stijgen.
               
Vervolgstap ontwikkeling houtrookemissies
Ik vind het belangrijk om beter zicht te hebben op de ontwikkeling van de emissies
                  en overlast. Ik ga in gesprek met onder andere PBL en RIVM om te onderzoeken wat de
                  aard en omvang van de onzekerheden in de emissiecijfers is en wat de korte en langere
                  termijn gevolgen van de stijgende gasprijzen op de houtrookemissies kunnen zijn.
               
Resultaten van het Samenwerking Houtrookonderzoek
RIVM, TNO, IRAS (universiteit Utrecht) en GGD Amsterdam hebben het onderzoek uitgevoerd6. Het onderzoek toont aan dat houtstook niet alleen bij de naaste buren, maar ook
                  op buurtniveau, tot blootstelling leidt. Ook toont het onderzoek dat blootstelling
                  aan houtrook tot gezondheidsklachten leidt. Op dagen dat er op buurtniveau meer houtrook
                  aanwezig was, zijn mensen meer kortademig in rust en is het medicijngebruik, bij mensen
                  met luchtwegklachten, hoger dan op andere dagen.
               
Uit het onderzoek blijkt ook dat houtrook te meten is met een continu metende roetmonitor,
                     een relatief kostbaar en niet draagbaar instrument. Goedkopere en praktischere alternatieven
                     lijken veelbelovend, maar vragen nog nader onderzoek en/of doorontwikkeling. Deze
                     alternatieven bieden mogelijk perspectief om (verhoogde) blootstelling aan houtrook
                     aan te tonen.
                  
Voor handhaving is het echter nodig dat niet alleen de blootstelling aan houtrook
                     wordt vastgesteld, maar dat ook wordt vastgesteld welke specifieke hout- of pelletkachel
                     hiervoor verantwoordelijk is en welk deel van de blootstelling van andere bronnen
                     afkomstig is. Dat lijkt niet mogelijk met enkel een meting nabij de stoker of de gehinderde.
                  
Vervolgstappen aanpak houtrookoverlast en handhaving
Ik vind het van groot belang dat de handhaving bij houtrookoverlast verbetert. Acteren
                  bij klachten met als sluitstuk handhaving is veelal mogelijk, maar wordt nog niet
                  altijd effectief toegepast. Soms omdat het ingewikkeld is om de overlast aan te tonen,
                  soms omdat de capaciteit en prioriteit bij gemeenten nog ontbreken.
               
Uit het «Samenwerking Houtrookonderzoek» is geen toepasbare meetmethode naar voren
                  gekomen voor handhaving. Ik ga daarom met de onderzoekers, gemeenten en stakeholders
                  in overleg om te bezien of andere manieren voor het aantonen van overlast ten behoeve
                  van de handhaving mogelijk zijn.
               
Overige maatregelen om houtrookoverlast tegen te gaan
Met het Schone Lucht Akkoord heb ik, naast het »Samenwerking Houtrookonderzoek», een
                  aantal maatregelen afgesproken om de handhaving te versterken. Zo hebben gemeenten
                  toegezegd te acteren bij herhaaldelijke overlast, is de Stookwijzer, het Stookalert
                  en het stappenplan Overlast van houtstook ontwikkeld.
               
De Stookwijzer geeft een actueel stookadvies op postcodeniveau en daarnaast is een
                  laagdrempelige manier voor mensen die overlast ervaren om een klacht in te dienen7. Als invulling van de motie van Esch8, en zoals toegezegd aan uw Kamer, is in november 2021 aan alle colleges van B&W van
                  gemeenten in Nederland, die nog niet aangesloten zijn bij de Stookwijzer, een brief
                  gestuurd met het (dringende) verzoek om meldingen van houtrookoverlast in ontvangst
                  te nemen en te acteren bij herhaalde overlast. Deze brief is als bijlage toegevoegd9. Tot op heden hebben 27 gemeenten zich aangemeld n.a.v. de brief van november 2021.
                  In totaal ontvangen daarmee 110 gemeenten de meldingen van de Stookwijzer.
               
Bij ongunstige weersomstandigheden blijft houtrook meer hangen in de woonomgeving
                  en is meer overlast te verwachten. Hiervoor is het stookalert ontwikkeld10. Zoals toegezegd aan uw Kamer is in 2021 is samen met een aantal gemeenten een verkenning
                  gestart naar de mogelijkheden voor een pilot «Stookverbod tijdens een stookalert».
                  Doel van de pilot is (ernstige) overlast bij ongunstige weersomstandigheden te beperken
                  door in een buurt of gemeente een tijdelijk stookverbod af te kondigen. Ik ga verder
                  in gesprek met gemeenten voor de uitvoering van de pilot in 2022.
               
Ook werk ik, zoals toegezegd aan uw Kamer, aan de actualisatie van het stappenplan
                  «Overlast van houtstook». Doel is om handreiking op te stellen met praktisch toepasbare
                  tips en opties om handhaving bij overlast in de praktijk vorm te kunnen geven. Hierbij
                  wordt zowel gekeken naar de huidige juridische mogelijkheden en naar de mogelijkheden
                  onder de omgevingswet. Dit traject is begin 2022 gestart onder de naam Routewijzer
                  Houtstook en Overlast. Dit wordt uitgevoerd door een werkgroep van gemeenten, omgevingsdiensten,
                  GGD GHOR en kennisinstellingen. Verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2022
                  de eerste aanzet voor de Routewijzer Houtstook en Overlast gereed is.
               
Verkenning aanvullende maatregelen houtstook
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Royal Haskoning
                  DHV, een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden en effecten van aanvullende maatregelen
                  op het Schone Lucht Akkoord om de emissies van particuliere houtstook te beperken.
                  Doel van het onderzoek was om de effecten van een breed pallet van maatregelen in
                  kaart te brengen. Bij het onderzoek is de inbreng van een brede groep stakeholders
                  meegenomen.
               
Het onderzoek geeft een eerste beeld van mogelijke maatregelen, een raming van de
                  effectiviteit en de kosten en uitvoeringsaspecten van de onderzochte maatregelen.
                  Belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een verdere vermindering van de emissies
                  en overlast mogelijk is, maar dat er geen makkelijke maatregelen voor handen zijn.
                  Maatregelen die de emissies en overlast sterk kunnen verminderen, vragen veelal substantieel
                  budget en/of substantiële handhavingscapaciteit en uitvoeringslasten en/of kunnen
                  ingrijpende gevolgen hebben voor huishoudens met een houtkachel of open haard.
               
Ook vraagt de uitvoering van veel maatregelen niet alleen de inzet van het Rijk, maar
                  ook de inzet en uitvoering van andere partijen als gemeenten, provincies, uitvoeringsdiensten
                  en marktpartijen. In het onderzoek worden de uitvoeringsaspecten en het mogelijke
                  draagvlak globaal geduid, maar dit is veelal nog onvoldoende gespecificeerd om een
                  goede afweging over de maatregelen te kunnen maken.
               
Vervolgstappen aanvullende maatregelen houtstook
Ik werk daarom de komende maanden, met medeoverheden en stakeholders, op basis van
                     de uitkomsten van de «Beleidsverkenning aanvullende maatregelen om de emissies van
                     particuliere houtstook te beperken», een voorstel uit om de houtrookemissies verder
                     te verminderen. Hierbij betrek ik ook de resultaten van de pilots houtstookarme/houtstookvrije
                     wijken en de pilot stookverbod bij een stookalert. Daarnaast betrek ik hierbij informatie
                     over de onzekerheden in de verwachte ontwikkeling van de emissies en het mogelijke
                     effect van een hogere gasprijs. Ook neem ik de uitkomsten mee van de analyse van het
                     RIVM naar de nieuwe WHO-advieswaarden, die naar verwachting voor de zomer gereed is.
                  
Ik vind het belangrijk dat de aanpak van houtrook daadwerkelijk de gezondheidseffecten
                     en overlast verminderen. In mijn aanpak weeg ik ook de effecten voor mensen die nu
                     een houtkachel bezitten mee.
                  
Zowel over de mate waarin mensen overlast ervaren, als over het draagvlak van maatregelen
                  zijn geen recente cijfers uit representatief onderzoek beschikbaar. We zien wel een
                  stijging van het aantal meldingen van overlast en ervaren gezondheidsklachten via
                  de www.stookwijzer.nu, burgerbrieven die het Rijk ontvangt en via berichten op (social) media. In welke
                  mate deze stijging komt door een daadwerkelijke stijging van de overlast en in welke
                  mate hier de sterk toegenomen aandacht voor houtrookemissies meespeelt is niet bekend.
                  Ik laat daarom nog dit jaar een representatief opinie onderzoek uitvoeren naar de
                  mate waarin mensen nu overlast en gezondheidsklachten van houtrook ervaren en wat
                  het draagvlak is voor verschillende maatregelen.
               
Concluderend
Mijn inzet is om ervoor te zorgen dat de emissies, negatieve gezondheidseffecten en
                  overlast van houtrook de komende jaren daadwerkelijk substantieel afnemen. Uit de
                  voortgangsmeting blijkt dat de emissies afnemen, maar ook dat de onzekerheden groot
                  zijn.
               
Ik ga daarom onverminderd door met de uitvoering van de bestaande maatregelen en pilots
                  uit het Schone Lucht Akkoord, en het versterken van de mogelijkheden voor toezicht
                  en handhaving. Ook ondersteun ik gemeenten financieel bij het uitvoeren van maatregelen
                  en innovatieve pilots via de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord11 die vanaf 1 april 2022 wordt opengesteld.
               
Daarnaast wil ik meer inzicht in de onzekerheden in de berekeningen én de mogelijke
                  effecten van de hogere gasprijs. Ik bespreek met medeoverheden en stakeholders op
                  basis van de verkenning van aanvullende maatregelen hoe we emissies en negatieve gezondheidseffecten
                  van houtstook verder kunnen verminderen. Daarbij betrek ik de ervaringen uit de pilots
                  en de resultaten van het opinie onderzoek.
               
Mijn streven is om uw Kamer in het najaar van 2022 te informeren over de uitkomsten
                  en de vervolgstappen die ik neem.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
                  V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat