Brief regering : Halfjaarrapportage digitalisering strafrechtketen tweede helft 2021
29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde
Nr. 704 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 maart 2022
Inleiding
De digitalisering is onderdeel van het ambitietraject van het Bestuurlijk Ketenberaad
om de prestaties van de strafrechtketen te verbeteren. Over de voortgang van het ambitietraject
informeerden wij uw Kamer op 29 juni 20211.
Voor de digitalisering zijn op grond van het regeerakkoord «Vertrouwen in de toekomst»
uit 2017 (Kamerstuk 34 700, nr. 34) middelen beschikbaar gesteld (ruim € 200 miljoen). Op 16 augustus 2021 ontving uw
Kamer de halfjaarrapportage digitalisering strafrechtketen over de periode januari
tot en met juni 20212. Bijgevoegd treft u de halfjaarrapportage over de periode juli tot en met december
2021 aan3.
Stand van zaken
De uitvoering van het digitaliseringstraject vindt plaats onder verantwoordelijkheid
van het Bestuurlijk Ketenberaad (BKB). Het BKB heeft 3 maatschappelijke doelstellingen
voor 2021 vastgesteld op het gebied van papier uit de keten, multimedia en dienstverlening4. Een beeldbepalend project bij de doelstelling papier uit de keten is het project
digitaal procesdossier (DPD), waarmee processen-verbaal digitaal de keten ingaan.
De start van de landelijke uitrol van dit project is vertraagd, maar inmiddels is
op 15 februari 2022 het eerste DPD succesvol verstuurd van de politie naar het Parket
Oost-Nederland. Op 22 februari 2022 heeft de eerste snelrechtzitting met een DPD-dossier
plaatsgevonden naar tevredenheid van de betrokken partijen. De verwachting is dat
de landelijke uitrol in 2023 kan worden voltooid.
Voor wat betreft de doelstelling op het gebied van multimedia (Alle beeld- en audiomateriaal,
relevant voor het procesdossier, is beschikbaar voor alle partijen, waar dan ook,
in de strafrechtketen) werken politie, OM en Rechtspraak in onderlinge afstemming
aan de realisatie van 3 voorzieningen. De planning is erop gericht dat in het jaar
2023 de multimediavoorzieningen volledig in gebruik zullen worden genomen. Het is
een stapsgewijs proces waarbij de Rechtspraak een geslaagde pilot bij twee rechtbanken
heeft afgerond van een voorziening waarmee multimedia op een relatief eenvoudige en
betrouwbare wijze in rechtbanken kan worden gebruikt. Op 20 december 2021 is de landelijke
uitrol van de voorziening gestart bij de overige rechtbanken. De voorziening wordt
na de rechtbanken naar verwachting nog in 2022 ook bij de gerechtshoven in gebruik
genomen.
Bij de doelstelling op het gebied van dienstverlening was de invoering van een ketenbreed
slachtofferportaal (MijnSlachtofferzaak.nl) het beeldbepalende project. Dit portaal
is, zoals hieronder wordt toegelicht, al gerealiseerd.
In het kader van de digitalisering wordt verder gewerkt aan de inrichting van het
Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Met het DDS wordt beoogd om de samenwerking op het
gebied van de keteninformatievoorziening niet langer afhankelijk te maken van eenmalige
(regeerakkoord-)middelen, maar structureel te organiseren, bemensen en bekostigen.
Met het DDS wordt beoogd de prestaties van de strafrechtketen in brede zin te verbeteren
met behulp van de informatievoorziening. In het kader van het DDS is onder meer een
permanent ketengremium – genaamd Informatieberaad – ingericht dat de ontwikkeling
van de keteninformatievoorziening aanstuurt. Het Informatieberaad zal worden ondersteund
door een ketenbureau en geadviseerd door deskundigen in een Portfolioraad en een Architectuurraad.
Over de inrichting van het DDS is Bureau Gateway gevraagd om een review te houden.
In het reviewrapport wordt geconstateerd dat de aanpak, wijze van samenwerking en
de beoogde inrichting van het samenwerkingsarrangement onvoldoende zijn om DDS succesvol
in te richten. Een kritisch rapport dus, dat nog op tijd komt om de inrichting van
het DDS bij te sturen. De keten gaat hiertoe de aanbevelingen uitvoeren met als doel
om het DDS in 2022 volledig en succesvol in te richten en te implementeren.
Voor wat betreft de invoering van het batenmanagement, dat zich richt op het inzichtelijk
maken van de realisatie van de hiermee verband houdende maatschappelijke baten, is
reeds een batenkaart ontwikkeld5. De batenkaart maakt de te realiseren (maatschappelijke) baten per digitaliseringsdoel
inzichtelijk. Er is nu ook een traject gestart om te proberen om de invulling van
de baten van drie projecten in de praktijk inzichtelijk te maken. De ervaringen kunnen
worden gebruikt om de baten van meer projecten inzichtelijk te maken.
Veel van de ketenorganisaties hebben dit jaar hun handen vol aan eigen IV-projecten.
Daarnaast moet rekening worden gehouden met de legacyproblematiek. Om deze redenen
heeft een herijking van het portfolio plaatsgevonden, die onder meer tot gevolg heeft
dat een deel van de middelen uit genoemd regeerakkoord wordt doorgeschoven naar 2023.
Deze middelen zullen worden gebruikt om de doelstellingen op het gebied van papier
uit de keten en de multimediavoorzieningen te realiseren.
Duiding
In het kader van het digitaliseringstraject zijn drie maatschappelijke doelstellingen
voor het jaar 2021 vastgesteld. De doelstelling op het gebied van dienstverlening
aan de burger is onder meer met het realiseren het MijnSlachtofferzaak.nl (voorheen
ketenbrede slachtofferportaal6) tijdig bereikt. Dit betekent niet dat we klaar zijn. De inspanning is erop gericht
om de functionaliteit van MijnSlachtofferzaak.nl de komende jaren verder uit te breiden.
Dit is wel afhankelijk van eventueel daarvoor ter beschikking komende financiering.
Conform bijgevoegde halfjaarrapportage wordt in 2022 verder doorgewerkt aan de ontwikkeling
van een advocatenportaal om ook de dienstverlening aan professionals te verbeteren.
De andere twee doelstellingen op het gebied van papier uit de keten en het realisaren
van multimediavoorzieningen zullen, zoals uit het voorgaande blijkt, volgens planning
in 2023 worden gerealiseerd. In de rapportage over de periode januari tot en met juni
2021 werd de «overall» status van het digitaliseringstraject als «oranje» aangemerkt.
In bijgevoegde rapportage is de status door onder meer de ontstane vertraging bij
de realisatie van de doelstellingen veranderd naar «oranje/rood».
Tot slot
Wij vinden het teleurstellend dat twee van de drie maatschappelijke doelstellingen
niet tijdig in 2021 zijn gerealiseerd. Tegelijkertijd constateren we dat er belangrijke
stappen in de digitalisering zijn gezet en concrete maatschappelijke resultaten zijn
en worden geboekt, zoals we ook in onze brief van 29 juni 2021 toelichtten. Daarnaast
ontvangt u op korte termijn een brief over de publicatie van rechterlijke uitspraken
en ontwikkelingen in de digitalisering van de Rechtspraak enkele concrete resultaten
toegelicht. Wij gaan ervan uit dat de nog niet bereikte doelstellingen met het doorschuiven
van de middelen alsnog worden gerealiseerd. Door middel van de toezending van de halfjaarrapportages
zullen wij u hierover op de hoogte houden.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.