Brief regering : Startbeslissing MIRT Verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal
35 925 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022
Nr. 28
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 maart 2022
De rijksweg N35 is de directe verbindingsweg tussen de regio Zwolle en de regio Twente
en is van grote economische betekenis voor de provincie Overijssel. In het Bestuurlijk
Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (BO MIRT) van november
2020 hebben de provincie Overijssel en het Rijk besloten tot het starten van de MIRT
Verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal. Het afgelopen jaar hebben alle betrokken partijen
bestaande uit het Rijk, de provincie Overijssel als mede-opdrachtgever voor deze verkenning,
de gemeenten Dalfsen, Raalte en Hellendoorn, ProRail en het Waterschap Drents Overijsselse
Delta, hard gewerkt aan het opstellen van de startbeslissing voor de MIRT Verkenning.
Het is mij dan ook een genoegen dat ik u nu de door mij getekende Startbeslissing
voor de N35 Wijthmen-Nijverdal kan doen toekomen1. Hiermee kan de MIRT Verkenning van start gaan.
Bestuurlijk overleg
Tijdens het BO MIRT 2020 is besloten tot het starten van de MIRT-Verkenning. Tevens
is toen een bestuurlijke voorkeur uitgesproken voor een alternatief. Dit alternatief
bestaat uit de situatie waarin de N35 tussen Wijthmen en Raalte naar een 2x1 stroomweg
wordt omgebouwd, er een 2x1 rondweg rond het dorp Mariënheem wordt aangelegd en er
twee kruispunten tussen Raalte en Nijverdal gelijkvloers worden aangepast. Deze startbeslissing
is afgestemd met de provincie Overijssel als mede-opdrachtgever voor de verkenning
en tevens met de overige deelnemers in de bestuurlijke adviesgroep: de gemeenten Dalfsen,
Raalte en Hellendoorn, ProRail en het Waterschap Drents Overijsselse Delta.
Nut en noodzaak
In 2020 is er een verkeersonderzoek uitgevoerd in opdracht van zowel de provincie
Overijssel als het Rijk. De uitkomsten zijn aanleiding geweest voor de bestuurlijke
afspraken in het BO MIRT van november 2020. Het uitgevoerde verkeersonderzoek laat
zien dat er knelpunten bestaan op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming
en leefbaarheid2. Door de hoge verkeersintensiteiten in combinatie met vele kruispunten en het beperkte
aantal opstelstroken bij deze kruispunten is er sprake van hinder in doorstroming
en een groter risico op ongevallen.
Toekomstbeeld
Het Rijk en regio hebben in het BO MIRT 2020 gekozen voor een gezamenlijke, gefaseerde
en adaptieve aanpak om naar een eindbeeld voor de N35 toe te gaan. Daarbij wordt uitgegaan
van het wegbeeld van een regionale stroomweg, waarbij de aanpak een toekomstige uitbreiding
naar 2x2 rijstroken nog mogelijk maakt.
Rijk en de regio werken dit toekomstbeeld voor de N35 uit als onderdeel van de gezamenlijke
adaptieve aanpak, met als centrale vraag hoe het eindbeeld van de N35 eruit komt te
zien en welke stappen we daarvoor zetten.
Het formuleren van een gezamenlijk toekomstbeeld voor het traject tussen Wijthmen
en Nijverdal is een onderdeel van de verkenning. Dit toekomstbeeld dient om te kunnen
toetsen of toekomstige uitbreiding naar een 2x2 stroomweg mogelijk blijft. Het toekomstbeeld
wordt uitgewerkt op het detailniveau dat nodig is om deze vraag te kunnen beantwoorden.
Het gaat hierbij dus niet om gedetailleerde wegontwerpen voor een 2x2 stroomweg, maar
om het mogelijke ruimtebeslag en om de situering van kunstwerken.
Bij de uitwerking van alternatieven zal voor de aanleg van kunstwerken in de trajecten
worden gezocht naar kostenefficiënte oplossingen.
De opgave
Op basis van de eerder geïnventariseerde problemen bestaat de opgave uit:
• Het verbeteren van de verkeersveiligheid.
• Het verbeteren van de bereikbaarheid tussen de regio Zwolle en de regio Twente middels
het verbeteren van de doorstroming op de N35, waarbij de weginrichting van de N35
tussen Wijthmen en Nijverdal gaat aansluiten bij het wegtype stroomweg voor doorgaand
verkeer. Hierbij wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid voor overig verkeer
middels een adequate aansluiting van het onderliggend wegennet op de N35.
• Het verminderen van de barrièrewerking en daarmee de verbetering van de leefbaarheid.
Doelstelling en oplossingsrichting
De doelstelling bestaat uit de verbetering van de verkeersveiligheid, de doorstroming
en de leefbaarheid (oversteekbaarheid) – in samenhang -op de N35 tussen Wijthmen en
Nijverdal. Op basis van het verkeersonderzoek van 2020, de probleemanalyse verkeersveiligheid
van 2021, de probleembeschrijving, de opgave en de doelstelling gaat de oplossingsrichting
uit van verbeteringen aan de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. De MIRT Verkenning
richt zich zodoende op infrastructurele oplossingen voor het traject Wijthmen – Nijverdal.
Hieronder vallen ook inrichtingsmaatregelen voor langzaam verkeer (landbouw- en niet-gemotoriseerd
verkeer zoals fietsers of voetgangers).
Op basis van het onderzoek in de verkenning zal blijken of en hoe één, meerdere of
alle alternatieven en maatregelen in meer of mindere mate aan bovenstaande doelstelling
voldoen. Het beoordelingskader inclusief Maatschappelijke-Kosten en Baten Analyse
zal deze effecten inzichtelijk maken, opdat een bestuurlijke keuze gemaakt kan worden
in de te nemen maatregelen.
Alternatieven
In de startbeslissing is opgenomen dat in de verkenning in ieder geval de volgende
alternatieven nader worden onderzocht:
• Nul-alternatief (referentiealternatief)
Het nul-alternatief (referentiealternatief) gaat uit van de situatie van «niets doen»,
de situatie waarbij er geen nieuwe infrastructurele maatregelen worden genomen.
• Nul-plus-alternatief
Een kenmerk is dat dit alternatief niet uitgaat van capaciteitsuitbreiding van de
N35. Het alternatief kenmerkt zich door een verbeterde inrichting van de huidige weg
vanuit het wegtype gebiedsontsluitingsweg door het verbeteren van de verkeersafwikkeling
op kruispunten, het optimaliseren van de verkeersveiligheid op wegvakken, het opheffen
van erfaansluitingen en het verbeteren van de parallelwegen
• BO-MIRT-2020-alternatief
Het BO MIRT alternatief is het alternatief dat bij de start van de verkenning bestuurlijk
als de meest voor de hand liggende oplossing wordt gezien. Rijk en provincie zetten
met dit alternatief een stap in het opwaarderen van dit gedeelte van de N35 tot een
stroomweg.
De meest voor de hand liggende oplossing bestaat zodoende uit (conform BO MIRT afspraak)
het aanpassen van de weg tussen Wijthmen en Raalte en de nieuw aan te leggen rondweg
Mariënheem als 2x1 stroomweg, toekomstvast. Tevens wordt binnen dit alternatief een
gelijkvloerse aanpassing van de kruisingen Tunnelweg en N348/Ommerweg voorzien als
het realiseren van een ongelijkvloerse spoorkruising bij Mariënheem. Ten slotte zal
voor de aanleg van kunstwerken naar kosten efficiënte oplossingen worden gezocht.
Procedure
De Startbeslissing gaat uit van een tracéwetprocedure met structuurvisie. De procedure
wordt opgeknipt in verschillende fasen: de Startbeslissing zal worden uitgewerkt in
een structuurvisie, waarin de voorkeursbeslissing is opgenomen. Afhankelijk van de
voorkeursbeslissing kan er vervolgens een ontwerpprojectbesluit en een projectbesluit
worden opgesteld, dan wel een (ontwerp)-tracébesluit.
Financiën
In de Rijksbegroting is € 100 mln. (inclusief btw) gereserveerd voor de MIRT Verkenning.
De bijdrage van het Rijk is taakstellend. Tevens heeft de provincie Overijssel € 100
mln. (inclusief btw) gereserveerd op de provinciale begroting. Hierbij wordt voldaan
aan de MIRT-spelregel om zicht te hebben op ten minste 75% van de kosten voor de meest
voor de hand liggende oplossing. De verkenning dient om nut en noodzaak nader te onderbouwen
en om te besluiten tot een voorkeursalternatief, waarvan de maatregelen moeten passen
binnen het beschikbare budget. Keuzes zijn nodig indien blijkt dat het beschikbare
budget niet voldoende is om alle bedachte maatregelen te financieren en beide partijen
geen ruimte hebben om extra budget beschikbaar te stellen. Om deze keuzes op dat moment
te kunnen maken, worden tijdens de verkenning opties uitgewerkt langs welke lijnen
keuzes gemaakt kunnen worden om binnen het budget te blijven en wordt hierover overeenstemming
bereikt tussen Rijk en regio.
Huidige planning
De planning is onder voorbehoud. De verwachting is nu dat medio 2024 het voorkeursalternatief
kan worden vastgesteld waarna in 2024 de planuitwerking start om een (ontwerp) tracébesluit
(dan wel projectbesluit) op te stellen. Verwacht wordt dat dit eind 2026 is afgerond,
waarna de realisatiefase kan starten.
Tot slot
Ik zie er naar uit om met dit project in goede samenwerking bij te kunnen dragen aan
zowel het verbeteren van de verkeersveiligheid als de bereikbaarheid van de regio.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat