Brief regering : Beleidsprioriteiten voor deze kabinetsperiode en de planning op het gebied van het ministerie van Financiën
35 925 IX Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2022
Nr. 24 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 februari 2022
Conform het verzoek van de vaste Kamercommissie voor Financiën van 12 januari jl.,
onze reactie daarop1 en de toezegging van de Minister-President tijdens het debat over de regeringsverklaring
op woensdag 19 januari jl. (Handelingen II 2021/22, nr. 39, items 3 en 6), sturen
wij u samen met deze oplegbrief onze beleidsprioriteiten voor deze kabinetsperiode
en de planning wanneer u hierover nadere informatie ontvangt. Ter inleiding willen
wij ingaan op de samenwerking met uw Kamer.
Relatie met uw Kamer
Transparant handelen van de overheid is essentieel voor het goed functioneren van
de democratische rechtsstaat. Het Ministerie van Financiën heeft als geen ander de
boodschap uit onder andere de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag
(POK) met betrekking tot de informatievoorziening begrepen en omgezet in een stevig
en ambitieus programma om onze informatiehuishouding op orde te brengen. Dat zal een
lange adem vergen. Tegelijkertijd willen we ook op korte termijn al zichtbaar en merkbaar
voor de kamer de informatievoorziening op orde brengen.
De bewindspersonen van Financiën zien het grote belang van de inlichtingenplicht aan
uw Kamer, zowel de actieve als die in het kader van artikel 68 Grondwet. Wij zetten
ons dan ook ten volle in om uw Kamer actief, accuraat, volledig en tijdig te informeren.
En het Ministerie van Financiën maakt werk van de beloftes van transparantie zoals
verwoord in de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend Onrecht» van de POK.
Sinds 1 juli 2021 maakt het Ministerie van Financiën conform het kabinetsbeleid beslisnota’s
openbaar die de bewindspersoon heeft gebruikt bij de besluitvorming ten aanzien van
Kamerstukken in, vooralsnog, de categorieën beleidsvorming en wetgeving. Daarnaast
zal, per 1 januari 2023, worden gestart met actieve openbaarmaking op basis van de
Wet open overheid (Woo). Met het programma Informatie op orde (IOO) werken we aan
een betere informatievoorziening door onze informatiehuishouding te verbeteren.
Wanneer uw Kamer daar behoefte aan heeft biedt het ministerie ook actief de mogelijkheid
tot werkbezoeken aan, om meer inzicht te geven in het werk van het ministerie. Tevens
wil het ministerie door technische briefings meer inzicht geven in de onderwerpen
die spelen, uw Kamer kan hiervoor ook onderwerpen aandragen.
Wij hechten als bewindspersonen van het Ministerie van Financiën veel waarde aan tijdige
beantwoording van schriftelijke vragen en commissieverzoeken. Ook willen we Kamerleden
de tijd geven om naar verzonden stukken te kijken. Om deze reden hebben wij het streven
om Kamerbrieven voor debatten op de vrijdag voor het desbetreffende debat te versturen,
tenzij anders afgesproken met de commissie of vanwege een actualiteit. Tevens zijn
wij met uw Kamer van mening dat het parlement eerst moet worden geïnformeerd over
beleidsvoornemens, alvorens deze gedeeld worden met de media.
Wij zijn blij dat er tijd wordt genomen om vanuit het presidium met alle partijen
in gesprek te gaan over de omgangsnormen die we met elkaar hebben in het parlement.
Wij zien het als een gezamenlijke taak van Kamer en kabinet om te zorgen dat het politieke
debat niet verder verhard en voor iedereen te voeren en te volgen blijft.
Tot slot
Gelet op onze verschillende portefeuilles hebben wij ervoor gekozen om in een afzonderlijke
brief in te gaan op de prioriteiten van onze beleidsterreinen. Tegelijkertijd hebben
we het sterke besef dat voor een financieel gezond Nederland de samenhang tussen onze
drie portefeuilles grote meerwaarde heeft.
Zo kan de aanpak van de klimaatopgaven niet zonder Europese samenwerking, een duidelijk
en voorspelbaar binnenlands begrotingsbeleid, stimulering van de financiële sector,
aanpassingen van ons fiscaal stelsel en inzet van douane. Is herstel van vertrouwen
in de overheid gebaat bij doelmatige en doeltreffende besteding van overheidsmiddelen,
investeren in uitvoeringsorganisaties als Belastingdienst en Toeslagen en het rechtstatelijk
en met oog voor de menselijke maat opereren door die organisaties die vaak het gezicht
zijn van de overheid richting burgers en bedrijven. Zo vraagt de aanpak van ondermijning
om meerdere oplossingen die elkaar moeten versterken, van budgettaire ruimte voor
de aanpak, beleid gericht op de financiële sector op het terrein van witwassen, de
aanpak van fraude door Fiod en Belastingdienst tot een goede controle op goederenstromen
aan de grens door de douane. Ook vraagt het ondersteunen van personen in kwetsbare
financiële posities om elkaar versterkende oplossingen van toezicht op het handelen
van de financiële sector richting consumenten, het voorlichten van mensen via programma’s
als wijzer in geldzaken, toekenningszekerheid bij toeslagen en toegankelijkheid tot
hulp bij de Belastingdienst via fysieke loketten en Stella-teams.
Onze portefeuilles zijn op inhoud duidelijk te onderscheiden van elkaar, maar voor
alle burgers en bedrijven in Nederland is een goede samenwerking tussen ons drieën
essentieel.
Graag bespreken wij onze beleidsprioriteiten met uw Kamer in het Commissiedebat Financiën
op 22 februari. Wij kijken uit naar de samenwerking met uw Kamer.
De Minister van Financiën,
S.A.M. Kaag
De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij
De Staatssecretaris van Financiën,
A. de Vries
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën -
Mede ondertekenaar
A. de Vries, staatssecretaris van Financiën -
Mede ondertekenaar
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.