Brief regering : Vergunning burgermedegebruik Eindhoven Airport 2022, zienswijzeprocedure NRD luchthaven Eindhoven en voorzitterschap Luchthaven Eindhoven Overleg
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 898 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN DEFENSIE EN VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2021
Met deze brief informeren wij uw Kamer over een aantal ontwikkelingen met betrekking
tot Eindhoven Airport. Met de brief van 3 november jl. is de stand van zaken geschetst
over Eindhoven Airport en is de toezegging gedaan om over nieuwe ontwikkelingen uw
Kamer opnieuw te informeren.1 Aan deze toezegging geven wij met deze brief invulling.
Medegebruiksvergunning 2022 Eindhoven Airport
Eindhoven Airport is de civiele medegebruiker van de militaire luchthaven Eindhoven.
Aan Eindhoven Airport is op 17 december jl. een nieuwe vergunning voor burgermedegebruik
voor 2022 afgegeven. Deze vergunning is afgegeven door de Militaire Luchtvaart Autoriteit
en is als bijlage bij deze brief gevoegd2. De huidige vergunning voor burgermedegebruik van Eindhoven Airport verloopt op 31 december
aanstaande. Om de operatie van Eindhoven Airport op de militaire luchthaven Eindhoven
in 2022 te continueren is een nieuwe vergunning nodig.
Conform het advies «Opnieuw verbonden» van de heer Van Geel uit 2019 en de huidige
vergunning voor burgermedegebruik voor 2020 en 2021 zal het maximum van 41.500 vliegtuigbewegingen
per jaar in de medegebruiksvergunning voor 2022 worden gehandhaafd. Ook blijft het
voor Eindhoven Airport niet toegestaan landingen na 23.00 uur te plannen. Het aantal
toegestane vertraagde landingen na 23.00 uur wordt verder teruggebracht om de hinder voor de omgeving te
verminderen. Op grond van het huidige Luchthavenbesluit Eindhoven mogen vluchten die
tot uiterlijk 23.00 uur zijn gepland te landen maar eventueel vertraagd zijn, tot
een maximum van acht per dag – zonder opgave van reden – nog tot 24.00 uur worden
uitgevoerd. Deze mogelijkheid is komend jaar zodanig beperkt dat er tussen 23.30 uur
en 24.00 uur tot twee vertraagde landingen per dag zijn toegestaan, met een maximum
van vijftig per jaar. Daarnaast zal niet de volledige in het Luchthavenbesluit Eindhoven
vastgestelde civiele geluidsruimte van 10,3 km2 zal worden vergund, maar 9,39 km2.
De ontwerpvergunning is op 15 november jl. door de Ministeries van Defensie en Infrastructuur
en Waterstaat voor advies voorgelegd aan de civiele kamer Ontwikkeling Eindhoven Airport
en de militaire kamer Commissie van Overleg en Voorlichting Milieu militaire luchthaven
Eindhoven van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO). Ten behoeve van de advisering
zijn informatiebijeenkomsten georganiseerd. Op de website van het LEO zijn de relevante
documenten waaronder het advies van het LEO geplaatst (www.samenopdehoogte.nl).
Zienswijzeprocedure NRD luchthaven Eindhoven
Over de uitwerking van het sturingsmodel voor civiel geluid voor Eindhoven Airport
in een gewijzigd Luchthavenbesluit Eindhoven is de Kamer het afgelopen jaar met de
brieven van 8 maart 2021, 16 juni 2021 en 3 november 2021 geïnformeerd.3 De uitgangspunten voor de uitwerking zijn voor het eerst beschreven met het kabinetstandpunt
van 6 september 2019 volgend op het advies «Opnieuw verbonden».4 In deze brieven is onder andere aangegeven dat conform de adviezen van de heer Van
Geel de meest actuele gegevens (zoals vliegtuigtypes, geluid- en prestatiegegevens
van vliegtuigen en startprocedures) gebruikt zullen worden en dat op basis van de
geactualiseerde gegevens het referentiescenario voor 2019 met 40.500 vliegtuigbewegingen
bepaald zal worden. Als gevolg van het aanvullend advies van de heer Van Geel zal
eerst een norm voor 2026 worden bepaald en zal na een evaluatie in 2026 worden bepaald
welke norm voor 2030 wordt vastgelegd.5 Op basis van het referentiescenario voor 2019 zal in het Luchthavenbesluit Eindhoven
een nieuwe geluidszone en een nieuwe civiele gebruiksruimte worden vastgesteld.
Ter voorbereiding op het te wijzigen luchthavenbesluit en een medegebruiksvergunning
2023–2026 wordt een milieueffectrapportage-procedure gevolgd. Naar verwachting zal
in de tweede helft van januari 2022 de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) ter
inzage worden gelegd om een ieder de gelegenheid te geven een zienswijze in te dienen.
In de NRD is beschreven wat de voorgenomen activiteit is en welke milieueffecten zullen
worden onderzocht in het Milieueffectrapport. De NRD en de zienswijzeprocedure maken
onderdeel uit van het proces om tot een gewijzigd luchthavenbesluit te komen. Over
de start van de zienswijzeprocedure zal mededeling worden gedaan in de Staatscourant,
in huis-aan-huisbladen en via de website van het LEO.
Voorzitterschap Luchthaven Eindhoven Overleg
Gedurende de inregelperiode voor de nieuwe, permanente overlegstructuur heeft de heer
Pieter van Geel het interim-voorzitterschap van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO)
op zich willen nemen. Dit loopt af op 31 december aanstaande. Er is een zorgvuldig
wervings- en selectieproces gevoerd voor een nieuwe voorzitter. Op 3 november hebben
de leden van het LEO unaniem besloten om de heer Staf Depla voor te dragen als nieuwe
voorzitter.
Overeenkomstig de voordracht heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in
overeenstemming met de Minister van Defensie de heer Depla benoemd tot voorzitter
met ingang van 1 januari 2022. Het voorzitterschap zal in beginsel zijn voor de periode
van vier jaar. Wij zijn verheugd dat de heer Depla zich de komende jaren wil inzitten
om het LEO verder te ontwikkelen en wensen hem veel succes met deze nieuwe functie.
Wij bedanken de heer Van Geel hartelijk voor zijn inzet ten behoeve van het verbeteren
van het participatieproces rond de ontwikkeling van Eindhoven Airport. In de afgelopen
jaren heeft hij zich eerst via het voorzitterschap van de Uitvoeringstafel Eindhoven
Airport, als onafhankelijke verkenner voor de Proefcasus Eindhoven Airport en daarna
als interim-voorzitter van het LEO ingespannen om de diverse partijen bij de besluitvormingsprocessen
over Eindhoven Airport en de omgeving meer te laten samenwerken.
De Minister van Defensie, H.G.J. Kamp
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Visser
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Kamp, minister van Defensie -
Mede ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat