Brief regering : Inzet van het Koninkrijk der Nederlanden voor de 76e zitting van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties
26 150 Algemene Vergadering der Verenigde Naties
Nr. 193 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN BUITENLANDSE ZAKEN EN VOOR BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 september 2021
Met deze brief informeren wij uw Kamer over de inzet van het Koninkrijk der Nederlanden
voor de 76e zitting van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (AVVN) te New York. Het
verslag in de bijlage1 blikt terug op de 75e zitting van de AVVN (september 2020 – heden). Het formele programma van de 76e AVVN bestaat uit het General Debate en enkele toppen (High Level Dialogue on Energy, High-level meeting rond het 20-jarig bestaan van de Durban Declaratie, de Food Systems Summit, de High-level meeting on the Elimination of Nuclear Weapons en een High-Level Meeting on Poverty Reduction, Jobs and Social Protection). Ook zal de VN aandacht vragen voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) tijdens
het SDG-moment.
Dit jaar zal de ministeriële week, die plaatsvindt van 20 t/m 24 september 2021, in
verband met de COVID-19 pandemie wederom overwegend virtueel plaatsvinden. Als de
omstandigheden het toelaten zullen op beperkte schaal fysieke delegaties welkom zijn
in New York. Ook het Koninkrijk zal dan een beperkte fysieke delegatie afvaardigen.
Het afgelopen jaar was door de COVID-19 pandemie met alle gevolgen van dien een zwaar
jaar, waarin wereldwijd o.a. de gezondheidszorg, mensenrechten, duurzame ontwikkeling
en multilaterale samenwerking onder druk stonden. Ondanks dat veel uitdagingen dit
jaar blijven bestaan, is het ook een jaar van hoop met nieuwe, duurzame ambities met
een essentiële rol voor de VN in de Building Back Better agenda. Het thema van dit jaar is dan ook: «Building resilience through hope – to recover from COVID19, rebuild sustainably,
respond to the needs of the planet, respect the rights of people, and revitalize the
United Nations». Het Koninkrijk sluit zich hierbij aan en zal gedurende deze AVVN inzetten op «een
toekomstbestendige VN voor duurzaam herstel en een veilige en eerlijke wereld».
«Een toekomstbestendige VN...»
Het Koninkrijk is voor zijn welvaart en veiligheid sterk afhankelijk van een effectief
functionerend multilateraal stelsel dat in staat is om oplossingen te bieden voor
mondiale uitdagingen. Dit stelsel staat onder grote druk en dat brengt risico’s met
zich mee. Een toekomstbestendige VN is dan ook van groot belang voor het Koninkrijk
en alle landen wereldwijd, en deze speelt een essentiële rol in een op regels gebaseerd
multilateraal stelsel. Het Koninkrijk zal o.a. via de EU en de Alliantie voor Multilateralisme
inzetten op het blijvend versterken en borgen van multilaterale samenwerking. Daarbij
is de recente «Gezamenlijke mededeling van de Europese Commissie en de Hoge Vertegenwoordiger
voor Buitenlandse zaken en Veiligheidsbeleid (Hoge Vertegenwoordiger) aan het Europees
Parlement en de Raad over het versterken van de bijdrage van de EU aan op regels gebaseerd
multilateralisme» van belang om als EU coherent en in gezamenlijkheid op te trekken.
De EU-inzet, zoals vervat in de mededeling 10393/21, t.a.v. de 76ste zitting van de AVVN reflecteert deze hernieuwde gezamenlijke inzet.
Het multilaterale stelsel staat o.a. onder druk omdat verschillende landen in toenemende
mate pogen het VN-systeem te ondermijnen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door ruime, sturende
financiering van VN-organisaties en daaraan gekoppelde personele benoemingen. Daarnaast
is er sprake van grote hoeveelheden relatief kleine aanpassingen in teksten, taal
en procedures die gezamenlijk en op termijn de normen en waarden uithollen en de effectiviteit
van de VN-instellingen, met name op het gebied van bescherming van mensenrechten en
universele vrijheden, ondermijnen. Het Koninkrijk volgt deze ontwikkelingen kritisch
en zal actief tegenstand bieden door dit in de verschillende gremia te benoemen en
agenderen. Hierbij zal het Koninkrijk, waar mogelijk, gezamenlijk optrekken met de
EU en gelijkgezinde partners zoals de Verenigde Staten. Daarnaast zal ook actief worden
gekeken naar coalities met democratische landen buiten de cirkel van traditionele
partners.
VN-hervormingen
Het hervormde VN-ontwikkelingssysteem, inclusief de VN-landenvertegenwoordigers in
hun nieuwe rol, heeft zijn toegevoegde waarde laten zien sinds deze hervormingen in
2019 zijn uitgerold, ook tijdens de VN COVID-19 respons. Het Koninkrijk hecht er groot
belang aan dat nu wordt doorgepakt bij de implementatie van deze hervormingen en de
verdere versterking van de nexus vredesopbouw, ontwikkeling en humanitaire hulp. Voldoende
financiële middelen zijn cruciaal voor het goed functioneren van het VN-systeem en
in het bijzonder voor de verduurzaming van het hervormingsproces. De afspraken van
het Funding Compact dienen nauwgezet gemonitord en nageleefd te worden door zowel de lidstaten als het
VN-systeem. Het Koninkrijk had een leidende rol bij de totstandkoming van het Compact
in 2019 en zal deze rol blijven spelen.
«...voor een duurzaam herstel...»
Voor een duurzaam herstel is een veelvoud aan factoren van belang. Een belangrijk
aspect is de wereldwijde bestrijding van de COVID-19 pandemie, maar ook het tegengaan
van structurele problemen en uitdagingen op het gebied van o.a. energie, klimaat,
voedselvoorziening, water, onderwijs, gezondheid en mensenrechten.
Bestrijding COVID-19
De COVID-19 pandemie heeft de wereld over de volle breedte geraakt. Het heeft niet
alleen tot enorme economische en gezondheidsschade geleid, ook reeds bestaande ongelijkheden
zijn en worden vergroot. Waar de economieën van westerse landen met een hoge vaccinatiegraad
zich snel lijken te herstellen tot pre-COVID-niveau moeten economische vooruitzichten
voor veel ontwikkelingslanden naar beneden worden bijgesteld. Ongelijkheden worden
in het bijzonder vergroot voor vrouwen en meisjes: decennialange vooruitgang dreigt
teniet te worden gedaan. In veel (ontwikkelings)landen is er een toename van gendergerelateerd
geweld, neemt het aantal kindhuwelijken toe en zijn er minder anticonceptiemiddelen
beschikbaar. Daarnaast is er sprake van een forse toename van ongeplande (tiener-)zwangerschappen
en moeder- en kindsterfte. Ook de resultaten van de bestrijding van chronische pandemieën
zoals hiv, tbc en malaria zijn zeker 10 jaar teruggezet. Juist de meest kwetsbaren
in de wereld voelen die impact het meest.
De wereldwijde bestrijding van de COVID-19 pandemie en het voorkomen van toekomstige
pandemieën zijn daarom van groot belang en vaccins spelen daarbij een cruciale rol.
Pas als wereldwijd voldoende mensen gevaccineerd zijn, kan de pandemie tot een halt
worden gebracht. Een solidaire verdeling van vaccins is daar onderdeel van, waar bij
de allocatie de hoogste noden leidend moeten zijn om de snelle verspreiding van COVID-19
te beperken. Versterkte multilaterale samenwerking is bij de bestrijding van groot
belang en het Koninkrijk zal de urgentie hiervan blijven onderstrepen. Daarbij benadrukt
het Koninkrijk dat niet alleen de vaccinpijler COVAX, maar ook de andere pijlers van
de Access to COVID-19 Tools Accelerator van belang zijn. Alleen zo kan worden gewaarborgd dat de geleverde vaccins goed terechtkomen
en worden schadelijke gevolgen van de pandemie voor de lange termijn op reguliere
gezondheidszorg, waaronder op seksuele en reproductieve gezondheid, beperkt. De pandemie
laat zien hoe belangrijk het is dat landen samenwerken om goed voorbereid te zijn
op toekomstige pandemieën en dat de reguliere gezondheidszorg in landen wordt versterkt
om te garanderen dat ook de meest gemarginaliseerde groepen mensen toegang hebben
tot medische zorg, vaccins, medicijnen en hygiënische leefomstandigheden. In verschillende
fora is daarom hernieuwde aandacht voor het voorkomen van toekomstige pandemieën en
de financiële middelen die voor deze investeringen nodig zijn.
De beperkte beschikbaarheid van vaccins blijft een zorgwekkend probleem. Om dit probleem
aan te pakken, zal een deel van het Nederlandse surplus aan vaccins in natura gedeeld
worden met COVAX. Dit is de meest effectieve manier om op korte termijn de tekorten
in lage- en middeninkomenslanden te verminderen. Voor de lange termijn ondersteunt
het Koninkrijk de inzet om de lokale productiecapaciteit van vaccins in ontwikkelingslanden
te vergroten. Het Koninkrijk zal daarom het volgende World Local Production Forum organiseren, waarbij het delen van kennis en technologie centraal zal staan. Van
groot belang is dat de COVID-respons- en herstelplannen en de plannen voor het voorkomen
van toekomstige pandemieën ook de bestrijding van antimicrobiële resistentie en een
One Health benadering gaan omvatten. Tenslotte zal het Koninkrijk inzetten op het prioriteren
van de aanpak van COVID-19 in humanitaire crises. Onhygiënische leefomstandigheden
en beperkte toegang tot basisgezondheidssituatie vormen namelijk een voedingsbodem
voor snelle verspreiding en verslechtering van het ziektebeeld.
Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s)
De COVID-19 pandemie heeft ook een duidelijke impact gehad op de mondiale voortgang
ten aanzien van het behalen van de SDG’s. Zo concludeert het jaarlijkse voortgangsrapport
van de Secretaris-Generaal van de VN (SGVN) dat we verder verwijderd zijn van het
behalen van SDG’s 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 en 16 dan voor de COVID-19 pandemie.
De Caribische delen van het Koninkrijk zijn ook zwaar getroffen door de gevolgen van
de COVID-19 pandemie, vooral op sociaaleconomisch vlak. De huidige wereldwijde beleidsinzet
en investeringen zijn op dit moment onvoldoende om de doelen in 2030 te behalen. Daarom
is het noodzakelijk om de acties ten behoeve van de SDG’s en het Leave No One Behind principe te versnellen en te versterken. De aanzienlijke negatieve effecten van de
pandemie onderstrepen bovendien het belang van een inclusief en groen herstel. De
SDG’s geven hier – samen met de doelen van Parijs – concrete invulling aan. Investeren
in weerbaarheid wereldwijd helpt om de stabiliteit en gezamenlijke welvaart ook in
de toekomst te bewaken.
Het Koninkrijk zal tijdens het High-Level Political Forum on Sustainable Development in juli 2022 rapporteren en presenteren over de eigen nationale SDG-voortgang via
een zogenoemd Voluntary National Review (VNR). De komende negen jaar tot 2030 zijn bepalend voor de kwaliteit van leven van
toekomstige generaties. Daadkrachtig politiek leiderschap is daarom urgenter dan ooit.
Om die reden organiseert de SGVN ook dit jaar weer een speciaal «SDG-moment» tijdens
de ministeriële week op het niveau van staatshoofden en regeringsleiders. Het Koninkrijk
zal hierbij op hoog niveau aanwezig zijn om zijn toewijding aan het behalen van de
SDG’s te onderstrepen.
Klimaat en energie
De AVVN organiseert dit jaar, voor het eerst in 40 jaar, een top over het thema energie.
Deze «High Level Dialogue on Energy» richt zich op de energietransitie die nodig is om de SDG7 doelen in 2030 te behalen
en het «net-zero» klimaatdoel in 2050. De top biedt de kans om de mondiale betrokkenheid
bij deze doelen te versterken en vorm te geven aan de benodigde actie in het komende
decennium. Centraal staat de samenhang tussen de klimaatdoelen en het bestrijden van
energie-armoede. Het Koninkrijk geeft met klimaatfinanciering al vele jaren prioriteit
aan toegang tot hernieuwbare energie voor de armsten en meest kwetsbaren. In de aanloop
naar deze top is het Koninkrijk dan ook gevraagd voor een rol van Global Champion, specifiek op het thema energietoegang en ter ondersteuning van het thema financiering.
Het Koninkrijk zal benadrukken dat de mondiale energietransitie eerlijk en inclusief
moet zijn en specifieke aandacht moet vragen voor het SDG7 subdoel van universele
toegang tot schoon koken. Het Koninkrijk zal samen met private partijen, NGO’s en
universiteiten de Nederlandse steun voor energietransitie in lage en middeninkomenslanden
presenteren, in de vorm van een gezamenlijk «Energy Compact».
Steeds meer landen hebben onder de Overeenkomst van Parijs een herzien nationaal klimaatplan
(NDC) ingediend met daarin een verhoogde ambitie zoals op het reduceren van emissies.
Desalniettemin zijn meer inspanningen nodig in aanloop naar de VN-klimaattop COP-26,
die in november in Glasgow plaatsvindt. Het laatste rapport van het internationale
klimaatpanel van de VN (IPCC), dat 9 augustus jl. werd uitgebracht, stelt vast dat
door de mens veroorzaakte klimaatverandering overal plaatsvindt en geen evenknie kent
in de laatste (honderd)duizenden jaren. Het internationaal afgesproken streefdoel
van 1,5°C opwarming zal begin 2030 overschreden worden. Volgens de wetenschappers
zijn drastische maatregelen nodig om de uitstoot van broeikasgassen zo snel mogelijk
naar beneden te brengen, tot netto nul in 2050. Het Emissions Gap Report van de VN-milieuorganisatie concludeerde eind 2020 dat de tot dan toe ingediende
NDC’s van landen alsnog zullen leiden tot 3 graden opwarming, ver boven de 1,5 graden-doelstelling
van Parijs. Het Koninkrijk blijft daarom – naast de nationale aanpak via het klimaatakkoord
en in Europees verband (de uitwerking van de Green Deal en het Fit For 55 package) – wereldwijd andere landen stimuleren hun aandeel te leveren aan de realisatie
van de doelen van Parijs. Tevens blijft de inzet in IMO en ICAO en het ECE/Inland Transport Committee, in aanvulling op UNFCCC, van groot belang voor de verduurzaming van internationale
transportmodaliteiten en gerelateerde infrastructuur (de internationale zee- en luchtvaart).
De transitie naar een circulaire economie draagt ook bij aan klimaatmitigatie en adaptatie.
In april 2021 heeft het Koninkrijk de mondiale conferentie World Circular Economy Forum + Climate (WCEF+Climate) georganiseerd, waarbij plaatsvervangend SGVN Amina Mohammed deelnam
aan een sessie over het belang van circulaire economie bij het behalen van de SDG’s.
Tijdens de 76ste zitting van de AVVN is het Koninkrijk voornemens om de circulaire economie te positioneren
als een cruciaal onderdeel bij het halen van klimaatdoelstellingen. Daarom zal het
Koninkrijk een flagship event
organiseren over het belang van circulaire economie in duurzame ontwikkeling, voortbouwend
op de uitkomsten van het WCEF+Climate, gebaseerd op het WCEF+Climate Action Statement.
Het Koninkrijk is verheugd met de toegenomen aandacht voor klimaatadaptatie en bouwt
graag voort op het momentum van de Climate Adaptation Summit (CAS) van januari 2021. Een aandachtspunt is de benodigde financiering voor adaptatie
van ontwikkelingslanden, die vooralsnog achterblijft ten opzichte van mitigatie. De
inzet van het Koninkrijk is erop gericht om daar meer balans in te brengen, bijvoorbeeld
binnen de grote milieu- en klimaatfondsen zoals het Green Climate Fund (GCF) en de Global Environment Facility (GEF). Binnen die fondsen pleit het Koninkrijk er ook voor dat een groter aandeel
van de beschikbare middelen wordt ingezet in de Minst Ontwikkelde Landen (MOL’s) en
kleine eilandstaten (SIDS), die extra kwetsbaar zijn. Ten tijde van de CAS heeft het
Koninkrijk een extra bijdrage gedaan van EUR 20 mln. aan het Least Developed Countries Fund (LDCF). Hiervan komen de middelen uitsluitend ten goede aan adaptatieactiviteiten
in de MOL’s. Ook zal het Koninkrijk in de aanloop naar COP-26 trachten het LDCF bij
meer landen in de belangstelling te plaatsen. Tevens blijft het Koninkrijk inzetten
op het versterken van nationale adaptatieplanning en -implementatie, o.a. middels
kennisuitwisseling tussen publieke en private partijen en samenwerkingen op gebied
van innovatie. Zo zet Nederland zich actief in voor adaptatie op het gebied van water
en infrastructuur middels de Adaptation Action Coalition, gelanceerd tijdens de CAS en voortbouwend op UNCAS in 2019.
Food Systems
Dit jaar vindt ook de VN Food Systems Summit plaats. Het aantal mensen dat ondervoed is, stijgt al vier jaar (tot vorig jaar 820 miljoen).
Bovendien leggen de huidige voedselsystemen een te grote druk op de natuurlijke hulpbronnen
en het klimaat. Daarnaast leidt overgewicht wereldwijd tot gezondheidsproblemen. De
SGVN wil met deze top de benodigde actie voor de transitie naar een duurzaam en inclusief
voedselsysteem versnellen. De top is gestructureerd rondom zogenaamde action tracks waar bedrijven, overheden, NGO’s en kennisinstellingen acties identificeren om meer
voortgang te boeken. Daarnaast hebben in alle landen – ook binnen het Koninkrijk –
nationale dialogen plaatsgevonden over hoe het eigen voedselsysteem te verbeteren.
Het Koninkrijk ondersteunt de top financieel en neemt waar mogelijk deel aan opkomende
internationale initiatieven en actiecoalities. Ook Nederlandse bedrijven, NGO’s en
kennisinstellingen zijn actief betrokken en het Netherlands Food Partnership coördineert dit waar nodig. Het Koninkrijk zet in op een concrete en actiegerichte
agenda voor duurzame voedselsystemen als uitkomst van de top, en zet er samen met
Universiteit Wageningen op in dat deze agenda zoveel mogelijk geleid wordt door wetenschappelijke
kennis. Daarnaast ondersteunt het Koninkrijk de mondiale Food Innovation Hubs van het World Economic Forum die de benodigde innovatie in landbouw en voeding mondiaal gaan aanjagen.
Water
Volgens het VN SDG-6 progress report 2021 hebben 2,2 miljard mensen geen toegang tot veilige drinkwatervoorziening en
heeft meer dan de helft van de bevolking geen toegang tot veilige sanitatievoorzieningen.
Dit heeft consequenties voor de gezondheid, armoedebestrijding, gendergelijkheid en
sociale ontwikkeling. Om SDG-6 te behalen in 2030 moet de huidige inzet verviervoudigen.
Urgente actie op SDG-6 en andere water gerelateerde doelen is nodig. Daarom zet het
Koninkrijk zich in haar rol als covoorzitter van de VN Waterconferentie 2023 in voor
het versterken van internationale actie en ambitie ten behoeve van SDG-6 en andere
water gerelateerde doelen van de 2030 Agenda. Daarbij staat intersectorale en inclusieve
samenwerking gedurende het hele proces voorop, met uiteindelijk doel om van de VN
Waterconferentie 2023 een sleutelmoment te maken dat het tij keert richting het behalen
van SDG-6 en andere water-gerelateerde doelen van de 2030 Agenda.
Maatschappelijk middenveld en Mensenrechten
Het maatschappelijk middenveld vervult een essentiële rol bij het bevorderen van duurzame
en inclusieve ontwikkeling. Daarnaast houden maatschappelijke organisaties overheden
en bedrijfsleven scherp op de implementatie en realisatie van internationale verdragen
en mensenrechtenstandaarden. Helaas staan wereldwijd de ruimte voor-, en het maatschappelijk
middenveld zelf onder druk. De COVID-19 pandemie heeft deze situatie verder verslechterd2. Het Koninkrijk zal zich derhalve tijdens de AVVN blijven inzetten voor een divers
en onafhankelijk maatschappelijk middenveld, inclusief journalisten, mediaorganisaties,
mensenrechtenverdedigers, sociale bewegingen en jongeren, dat vrij van restrictieve
maatregelen en bedreigingen zijn werk kan doen én toegang heeft tot multilaterale
besluitvorming en processen.
Het Koninkrijk blijft zich voorts, in partnerschap met maatschappelijke organisaties,
inspannen voor de positie van gemarginaliseerde groepen die door de COVID-19 pandemie
verder in de verdrukking zijn gekomen, zoals LHBTI’s, vrouwen en meisjes, en religieuze
minderheden. Deze AVVN zal de aandacht onder andere uitgaan naar positie van inheemse
groepen en natuur- en milieurechtenbeschermers. Ook het komende jaar zal het Koninkrijk
zich inzetten voor het actief beschermen van (niet-)religieuze minderheden, waarbij de bescherming van het individu centraal staat
en niet de religie an sich.
Daarnaast zal het Koninkrijk met de inkomend President van de AVVN toewerken naar
een verplichte presentatie van kandidaat-Mensenrechtenraadleden aan de AVVN conform
het model van de SGVN. Een jaarlijks terugkerend plenair debat over de verantwoordelijkheden
van het Mensenrechtenraadlidmaatschap zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren
aan de slagkracht en geloofwaardigheid van de Mensenrechtenraad.
Gendergelijkheid, vrouwenrechten en seksuele reproductieve gezondheid en rechten (SRGR)
Bijna 30 jaar geleden3 maakten overheden met elkaar vooruitstrevende afspraken op het terrein van bevordering
van gendergelijkheid, vrouwenrechten en seksuele reproductieve gezondheid en rechten
(SRGR). Hoewel op een groot aantal terreinen sindsdien voortgang is geboekt, zoals
op het gebied van moedersterfte en van anticonceptie, zijn de beloften van toen in
veel gevallen nog niet gerealiseerd. Zonder gendergelijkheid en empowerment van vrouwen
zullen de SDG's niet worden bereikt. Door de COVID-19 crisis is de druk op gendergelijkheid,
vrouwenrechten en SRGR verder toegenomen. Geweld tegen vrouwen, kindhuwelijken, moedersterfte,
ongeplande zwangerschappen en onveilige abortussen nemen toe. Decennia aan vooruitgang
op deze thema’s lopen het risico teniet te worden gedaan. Tegelijkertijd wordt ook
de regressieve druk op lang bestaande internationale en Europese afspraken op gendergelijkheid,
vrouwenrechten en SRGR groter. Het Koninkrijk zal zich inspannen om deze pushback tegen te gaan en zich sterk uitspreken voor deze rechten. In dat kader zal het Koninkrijk
tijdens de ministeriële week van de aankomende AVVN een flagship event organiseren over het belang van gendergelijkheid en SRGR.
Het Koninkrijk zal tijdens de AVVN het belang benadrukken van een gender transformatieve
benadering4 in de COVID-19 herstelplannen, met aandacht voor inclusiviteit en diversiteit evenals
intersectionaliteit5. Het is van groot belang dat vrouwen en meisjes en andere groepen actief betrokken
worden in besluitvorming en leiderschap voor COVID-19 respons en herstel. Daarnaast
moedigt het Koninkrijk de VN aan om bestaande en nieuwe programma’s gendertransformatief
in te zetten. Zo wordt het EU-VN Spotlight Initiative ingezet om de toegenomen risico’s op seksueel en gendergerelateerd geweld in de context
van COVID-19 aan te pakken. Tot slot zal het Koninkrijk aandacht vragen voor het belang
van feministisch leiderschap en financiering van SRGR en gendergelijkheid, in het
bijzonder financiering van vrouwenrechtenorganisaties en feministische organisaties.
Jongeren, Onderwijs en Werk
Wereldwijd zijn er 1,8 miljard jongeren, een enorm aantal voor wie de uitkomsten van
een duurzaam herstel van grote invloed zullen zijn. Gelijkwaardige en betekenisvolle
participatie van jongeren in besluitvormingsprocessen, zowel nationaal als internationaal
en op alle beleidsthema’s, blijft een prioriteit voor het Koninkrijk. Dit draagt bij
«intergenerationele gerechtigheid», waarbij er wordt gekeken naar zowel de huidige-
als toekomstige effecten van beleid. Het Koninkrijk acht het daarom belangrijk dat
jongeren een stem hebben in de VN en zal tijdens AVVN ook actief worden vertegenwoordigd
door verschillende VN-jongerenvertegenwoordigers. Daarnaast is onderwijs een belangrijk
thema. Jongeren hebben recht op goed onderwijs, en daarmee recht op goede vooruitzichten
op werk en het opbouwen van een stabiele toekomst. COVID-19 heeft aangetoond dat onderwijssystemen
crisis-bestendig gemaakt moeten worden en er ruimte moet komen voor nieuwe manieren
van leren en lesgeven, o.a. via digitalisering. Internationale fondsen zoals het Global Partnership for Education spelen daarbij een cruciale rol. De COVID-19 pandemie heeft ook ingrijpende gevolgen
op het gebied van werkgelegenheid: zo is het mondiale banenverlies enorm. Dit raakt
vrouwen, jongeren en werkenden in de informele economie het hardst. Tegelijkertijd
blijft door schooluitval kinderarbeid een groot probleem, het Koninkrijk zet zich
in VN-verband dan ook in voor de strijd tegen kinderarbeid.
Preventie en aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag (SEAH)
Als ondertekenaar van de OESO DAC-aanbeveling over het beëindigen van seksuele uitbuiting
en misbruik en seksuele intimidatie (SEAH), verwelkomt het Koninkrijk het werk van
het VN-systeem om SEAH aan te pakken en de vooruitgang die de VN daarbij boekt. Recente
seksschandalen waar VN-medewerkers bij betrokken zouden zijn onderstrepen dat deze
inspanningen consistent leiderschap behoeven. De VN moet stelselmatig opkomen voor
slachtoffers in kwetsbare en afhankelijke posities en een einde maken aan de straffeloosheid
die daders de ruimte biedt om door te gaan. Het Koninkrijk hecht daarom aan collectieve
inspanningen van donoren om het VN-systeem een eensluidende en coherente boodschap
te geven over preventie van seksuele uitbuiting en misbruik en intimidatie. Het doel
blijft om normen en standaarden te blijven verhogen en de VN verantwoordelijk te houden
voor haar eigen agenda. Dat houdt o.a. in dat IASC Protection from Sexual Exploitation and Abuse (PSEA) principes actief worden uitgedragen en veilige meldingsmechanismes worden
gegarandeerd. Het Koninkrijk zal zich sterk maken voor een effectief netwerk van PSEA-coördinatoren
als een manier om de VN-infrastructuur ter bestrijding van SEAH te versterken.
Geestelijke gezondheid en psychosociale steun en weerbaarheid (MHPSS)
Sinds de door het Koninkrijk georganiseerde Internationale Conferentie Mind the Mind now (oktober 2019) is veel voortgang geboekt op integratie van geestelijke gezondheid
en psychosociale steun (MHPSS) in crisisrespons6. Dat neemt niet weg dat verdere intensivering van de inspanningen hierop noodzakelijk
is – zeker omdat de COVID-19 pandemie de psychische noden deed toenemen en het bieden
van MHPSS ingewikkelder maakte. Eind 2020 bracht een groep hierop samenwerkende VN-organisaties
de Joint Interagency call to action on MHPSS uit, waarin de hoogstnoodzakelijke actie is benoemd. Het Koninkrijk zal de AVVN benutten
om MHPSS nog steviger als integraal onderdeel van noodhulp en crisisrespons te laten
vastleggen in internationale afspraken, zoals humanitaire resoluties, en om operationalisering
van de afspraken te bevorderen. Sinds 2020 werkt het Koninkrijk bovendien aan meer
structurele erkenning van de rol van psychosociale factoren in conflicten en van de
potentie van MHPSS als onmisbaar onderdeel van vredesopbouw. Op dit vlak hebben inspanningen
van het Koninkrijk inmiddels geleid tot initiatieven van VN-organisaties met een taak
in vredesopbouw. Tijdens de AVVN zal hierop worden voortgebouwd in nauwe samenwerking
met een aantal gelijkgezinde lidstaten.
«...en een veilige en eerlijke wereld.»
Accountability
De strijd tegen straffeloosheid en voor accountability heeft in de afgelopen periode een sterke ontwikkeling doorgemaakt en het Koninkrijk
speelt hierbij een actieve rol. Het Koninkrijk blijft zich sterk maken voor het bestrijden
van straffeloosheid voor internationale misdrijven en grootschalige mensenrechtenschendingen.
Het zet hierbij in op documentatie, bewijsgaring, vervolging en berechting van gruweldaden
en gerechtigheid voor slachtoffers. Zo roept het Koninkrijk alle staten op volledig
mee te werken aan de uitvoering van Resolutie 2166 van de VN-Veiligheidsraad. Het
Koninkrijk benadrukt in dit verband het belang van waarheidsvinding, gerechtigheid
en rekenschap voor het neerhalen van vlucht MH17. Dit blijft een prioriteit.
Als verdragspartij bij-, en gastland van het Internationaal Gerechtshof en het Internationaal
Strafhof zal het Koninkrijk actief de onafhankelijkheid en het belang van deze hoven
blijven verdedigen. Het Koninkrijk monitort daarnaast de opvolging en implementatie
van de aanbevelingen die uit de onafhankelijke evaluatie (Independent Expert Review) van het functioneren van het Internationaal Strafhof zijn voortgekomen. Ook blijft
het Koninkrijk de huidige inzet voortzetten om de accountability unit bij de Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR) te versterken. Het Koninkrijk zet zich hiermee in voor een betere verankering
van het thema accountability voor mensenrechtenschendingen in het gehele VN-apparaat.
Het Koninkrijk benadrukt het belang van waarheidsvinding, gerechtigheid en rekenschap
voor mensenrechtenschendingen en foltering door het Syrische regime, en zet zich hiervoor
in. Dit blijkt uit de aansprakelijkstelling van Syrië voor grove mensenrechtenschendingen
en foltering in het bijzonder, en de steun aan de bewijzenbank voor Syrië, het IIIM
(International, Impartial and Independent Mechanism). Het Koninkrijk zet zich daarnaast in voor het tegengaan van straffeloosheid van
ISIS-strijders, ook door steun aan het onderzoeksteam opgericht voor misdrijven die
ISIS-strijders hebben begaan in Irak (UNITAD).
Net als vorige jaren blijft het Koninkrijk zich samen met de EU en andere gelijkgezinde
landen inzetten voor gerechtigheid in Myanmar, door samenwerking met de bewijzenbank
voor Myanmar (Independent Investigative Mechanism for Myanmar – IIMM), het Internationaal Strafhof en de VN speciaal vertegenwoordiger, en door
op te roepen tot de volledige implementatie van de voorlopige maatregelen zoals bevolen
door het Internationaal Strafhof. Ook hebben het Koninkrijk en Canada hun intentie
geuit om gezamenlijk te interveniëren in de zaak die Gambia bij het Internationaal
Gerechtshof heeft aangespannen tegen Myanmar.
VN-missies en operaties
Het hervormen en moderniseren van VN-vredesmissies blijven een prioriteit voor het
Koninkrijk. Dit is ook de centrale boodschap van het «Action for Peacekeeping» (A4P) initiatief van de SGVN. Het Koninkrijk heeft zich binnen dit initiatief gecommitteerd
tot een aanjagende en proactieve rol op de deelthema’s «performance and accountability» en «protection» en zal dit doorzetten. Begin 2021 organiseerde het Koninkrijk samen met de VN een
virtueel evenement waar stil werd gestaan bij het driejarige bestaan van de «A4P»-agenda.
Het Koninkrijk steunt ook het vervolginitiatief van deze agenda («A4P+»). De UN Peacekeeping Ministerial is vanwege COVID-19 verplaatst naar december 2021. Ter voorbereiding op deze ministeriële
bijeenkomst organiseert het Koninkrijk samen met Pakistan een conferentie waarbij
het verbeteren van de veiligheid van peacekeepers en de bescherming van de burgerbevolking
centraal staan. Deze conferentie is eveneens vanwege COVID-19 verzet naar oktober
2021. Naast doorlopende inzet onder Action for Peacekeeping op «performance and accountability», de bescherming van de burgerbevolking, informatie gestuurd en geïntegreerd optreden
door een verbeterd gebruik van inlichtingen, verbeterde veiligheid van peacekeepers,
«Women, Peace and Security» en het tegengaan van seksueel misbruik en mishandeling, levert het Koninkrijk in
2021 een personele bijdrage aan de VN-missies MINUSMA, UNIFIL, UNDOF, UNTSO en UNMISS.
VN-Vredesopbouw
Het Koninkrijk is sinds januari 2021 voor een periode van twee jaar lid van de VN
Peacebuilding Commission (PBC). Binnen dit VN-forum waar vredesopbouw in (post-)conflictgebieden centraal
staat, richt het Koninkrijk zich op de thema’s inclusive justice, MHPSS
en Financing for Peacebuilding. Gedurende de 76e AVVN zal het Koninkrijk deze inzet voortzetten. Tijdens de AVVN is een speciale High Level sessie voorzien over financiering van vredesopbouw. Het Koninkrijk beoogt hierbij
als constructieve partner mee te denken over oplossingen voor meer structurele en
voorspelbare financiering van vredesopbouw. Het Koninkrijk zal bovendien een belangrijke
donor blijven van het VN-Vredesopbouw fonds om zo bij te dragen aan vredesopbouw wereldwijd
en om een aanjagende rol te spelen t.b.v. de verbeterde integratie van geestelijke
gezondheid en psychosociale steun binnen vredesopbouw.
Ontwapening
Ontwapening, wapenbeheersing en non-proliferatie zijn centrale elementen binnen de
preventie-agenda van de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie. Binnen
de Eerste Commissie van de AVVN wordt gesproken over het opstellen van normen en het
verbeteren van de toepassing van bestaande internationale juridische kaders. Het Koninkrijk
zet zich onder meer in voor het universeel worden en versterken van het non-proliferatieverdrag
(NPV), de inwerkingtreding van het kernstopverdrag (CTBT), het wapenhandelsverdrag
(ATT), en het verdrag inzake het verbod op antipersoonsmijnen (Verdrag van Ottawa).
Belangrijk hierbij is de verificatie van ontwapeningsovereenkomsten, het werken aan
risicovermindering, transparantie, en het bevorderen vertrouwenwekkende maatregelen.
Het welslagen van de aankomende NPV Toetsingsconferentie7 is voor het Koninkrijk een topprioriteit. Het Koninkrijk zal zich m.n. inzetten op
het gebied van risk reduction, transparantie, verificatie, het verbod op de productie van splijtbaar materiaal
(FMCT), vreedzaam gebruik van nucleaire technologie, het versterken van het NPV-toetsingsmechanisme,
het kernstopverdrag (CTBT), de ontwikkeling en verbetering van nucleaire waarborgen
door het IAEA en aandacht voor opkomende technologieën. Als vicevoorzitter van de
NPV Toetsingsconferentie zal het Koninkrijk zich blijven inzetten voor het vergroten
van de effectiviteit van het NPV-proces om zo de kans op een succesvolle uitkomst
te vergroten.
Als voorzitter zal het Koninkrijk zich inzetten als trekker van de resolutie over
Anti-Personal Mine Ban Convention (APMBC) en de resolutie over de Convention on Certain Conventional Weapons (CCW). In het kader van het APMBC zal de inzet er daarnaast op zijn gericht om enerzijds
niet-lidstaten bij het verdrag te betrekken, en anderzijds die landen die achterlopen
bij het voldoen aan hun verplichtingen in het kader van het verdrag vastberaden aan
te sporen tot herstel. Ter voorkoming van humanitair leed is het belangrijk dat zoveel
mogelijk staten het CCW-verdrag en de aanvullende protocollen ratificeren en ondertekenen.
Daarnaast zal het in het kader van de CCW het belang van de verdere uitwerking van
een normatief en operationeel raamwerk betreffende de inzet en ontwikkeling van autonome
wapensystemen benadrukt worden. Er zal ook weer aandacht uitgaan naar de Russisch/Chinese
resoluties over No First Placement (NFP) en Prevention of the Placement of Weapons in Outer Space (PPWT) die het Koninkrijk niet steunt in verband met groeiende zorgen over activiteiten
van Rusland op het gebied van antisatellietwapens.
Cyberveiligheid
Het Koninkrijk zet zich in VN-verband in voor het versterken van de internationale
rechtsorde in het digitale domein, waaronder de waarborging van mensenrechten. Binnen
de Eerste Commissie wordt de internationale veiligheidsarchitectuur voor het cyberdomein
ontwikkeld, waarvan de onlangs overeengekomen consensusrapporten onder zowel de Open-Ended Working Group als de Group of Governmental Experts de contouren schetsen. Inzet van het Koninkrijk zal zich blijven richten op de toepassing
van internationaal recht in cyberspace en de consolidatie en implementatie van aanvullende
gedragsnormen ter bevordering van een veilig, open en vrij internet. Bovendien zet
NL samen met partnerlanden in op bevordering van de implementatie van de afgesproken
normen via een UN Programme of Action for Responsible State Behaviour in Cyberspace, waar ook voor gepleit wordt in de EU Cybersecurity Strategie. Binnen de Derde Commissie
wordt ingezet op de complementariteit en consistentie van nieuwe internationale instrumenten
met de bestaande instrumenten in de context van cybercrime, en op het bevorderen van
een op mensenrechten gebaseerde benadering van cyberspace. Het Koninkrijk zal in de
onderhandelingen van het Ad Hoc Committee to Elaborate a Comprehensive International Convention on Countering
the Use of Information and Communications Technologies for Criminal Purposes blijven inzetten op de bescherming van mensenrechten en fundamentele vrijheden, betekenisvolle
deelname van verschillende belanghebbenden en het zekerstellen van juridische consistentie
met bestaande internationale instrumenten. Ter bevordering van de weerbaarheid van
de internationale cyberinfrastructuur en om wereldwijde dreiging voortvloeiend uit
kwaadaardig gedrag in cyberspace te mitigeren, blijft het Koninkrijk verder inzetten
op capaciteitsopbouw en op technische en institutionele kennisoverdracht. Tevens volgt
het Koninkrijk actief de ontwikkelingen rondom de uitvoering van de Digital Roadmap en zet het zich samen met partnerlanden in voor het belang van verschillende belanghebbenden,
en de synergie tussen de SDG’s en cyberveiligheid.
Nieuwe technologieën
Het Koninkrijk zet zich in verschillende fora, waaronder de AVVN, in voor principles of responsible military use, in lijn met het internationaal recht. Daarnaast worden naar aanleiding van de intensivering
inzake nieuwe technologieën en wapenbeheersing (Kamerstuk 33 694, nr. 43) door het kabinet de mogelijkheden in kaart gebracht voor de organisatie van een
internationale conferentie in dit kader. De Kamer zal hier separaat over worden geïnformeerd.
In het kader van governance van nieuwe technologieën zal er dit jaar in de AVVN opnieuw veel aandacht uitgaan
naar de Outer Space resolutie waarin de inzet van het Koninkrijk op ruimteveiligheid terugkomt. Er zal
ook veel aandacht uitgaan naar de nieuwe resolutie van China die zich richt op het
tegengaan van restricties op het gebied van de overdracht van opkomende technologieën.
De komende maanden zal er gewerkt worden aan een gecoördineerde visie vanuit Den Haag
op deze resolutie.
Bestrijding van terrorisme en gewelddadig extremisme
Het Koninkrijk zal zich in VN-verband blijven inzetten voor internationale samenwerking
op het gebied van contraterrorisme en het tegengaan en voorkomen van gewelddadig extremisme.
Aandacht voor mensenrechten staat hierbij centraal. Daarnaast zal worden verkend of
de vorig jaar gefinancierde VN scoping mission in Irak gericht op rehabilitatie, re-integratie en vervolging van Iraakse terugkeerders
verder kan worden uitgerold binnen het VN Global Framework. Dit geeft verder gevolg aan de Nederlandse inzet op accountability van Foreign Terrorist Fighters (FTFs). In verschillende andere regio’s ondersteunt het Koninkrijk ook VN-programma’s
op de preventie van gewelddadig extremisme en het tegengaan van radicalisering. Bijdragen
door VN-lidstaten aan het werk van het UN Office of Counter-Terrorism (UNOCT) als het coördinerend kantoor van de UN Global Counter Terrorism Strategy worden door het Koninkrijk gestimuleerd, juist gezien het beperkte aantal landen
dat dit kantoor momenteel financieel ondersteunt. Tot slot zet het Koninkrijk zich
in voor de aanname van Global Counterterrorism Forum (GCTF) beleidsaanbevelingen ten aanzien van contraterrorisme financiering en civic space waar het Koninkrijk zich samen met Marokko en de VN binnen de GCTF voor heeft ingezet.
In dat kader zal het Koninkrijk ook verder gevolg geven aan de implementatie van deze
aanbevelingen.
Humanitaire hulp en diplomatie
Wereldwijd hebben dit jaar 237 miljoen mensen noodhulp nodig en in 2022 zal dit aantal
waarschijnlijk gelijk blijven of zelfs stijgen door conflict, klimaatverandering,
COVID-19, of een combinatie daarvan. De huidige situatie in verschillende landen in
crisis laat zien dat principiële humanitaire actie en respect voor internationale
normen nog altijd van groot belang zijn. Het Koninkrijk blijft zich hiervoor inzetten,
samen met de EU en gelijkgezinde landen. Ook zal de noodzakelijke modernisering en
versterking van het internationale noodhulpsysteem, onder meer via de Grand Bargain 2.0, hoog op de agenda van het Koninkrijk blijven staan. Tegelijkertijd is een bredere
gezamenlijke inzet, waarbij humanitaire, ontwikkelingssamenwerking- en veiligheidsactoren,
landen, hulporganisaties en de private sector samenwerken nodig om grondoorzaken aan
te pakken en humanitaire noden te verminderen.
Vrouwen, Vrede en Veiligheid (1325)
Dit jaar is het Vierde Nederlandse Nationale Actieplan inzake Vrouwen, Vrede en Veiligheid
(NAP1325-IV) (Kamerstukken 26 150 en 34 952, nr. 190) van start gegaan met een looptijd tot 2025. Met NAP1325-IV draagt de Nederlandse
overheid in nauwe samenwerking met het maatschappelijk middenveld bij aan de implementatie
van de wereldwijde 1325/ Women, Peace and Security (WPS) agenda. Het Koninkrijk zet zich daarbij in voor een wereld waarin gelijke en
betekenisvolle deelname van vrouwen en meisjes in besluitvormingsprocessen ten behoeve
van vrede en veiligheid vanzelfsprekend is, duurzame vrede en ontwikkelingskansen
voor iedereen realiseerbaar zijn en conflict gerelateerd geweld tegen vrouwen, mannen,
meisjes en jongens stopt.
De afgelopen jaren leverde het Koninkrijk een belangrijke bijdrage aan het realiseren
van de WPS-agenda. Desondanks blijft de volledige implementatie van de WPS-agenda
achter en staan vrouwelijke leiders, mensenrechtenverdedigers en vredesactivisten
onder toenemende druk. Daarom intensiveert het Koninkrijk met NAP 1325-IV zijn inzet,
in multilateraal verband en in nauwe samenwerking met andere overheden en maatschappelijke
partners in het buitenland. De vier pijlers waarop de WPS-agenda is gestoeld – participatie,
preventie, bescherming, en noodhulp, wederopbouw en herstel – vormen hierbij het uitgangspunt.
De focus op een nationale WPS-agenda en WPS-mainstreaming vormt een belangrijke aanscherping van de inzet.
Landensituaties
Het Koninkrijk vraagt in VN-verband aandacht voor het bevorderen van vrede, veiligheid
en recht in specifieke landensituaties. Hierbij staan tegengaan van diepere oorzaken
van conflict en aansprakelijkheid voor schendingen van mensenrechten en internationale
rechtsorde centraal. De ontwikkelingen in de hieronder genoemde landensituaties zijn
uitermate zorgwekkend, en zoals eerder genoemd is accountability daarbij van groot belang voor het Koninkrijk.
De ontwikkelingen in Afghanistan volgen elkaar in hoog tempo op. In een paar weken tijd hebben de Taliban het hele
land inclusief de hoofdstad Kabul in handen gekregen. Het Koninkrijk maakt zich ernstig
zorgen over de veiligheid van de mensen in Afghanistan en het behoud van de verworvenheden
van de afgelopen twintig jaar. Op 29 augustus jl. heeft het Koninkrijk, samen met
meer dan honderd andere landen, een verklaring getekend die de Taliban oproept zich
te houden aan hun belofte om het veilig en ordentelijk vertrek van buitenlanders en
Afghanen die het land willen verlaten te respecteren en mogelijk te maken. Het Koninkrijk
benadrukt het belang dat de VN en de lidstaten in gezamenlijkheid blijven optrekken,
zowel bij het in veiligheid brengen van mensen als door het blijven verlenen van humanitaire
hulp en ondersteuning aan de inwoners van Afghanistan. Het Koninkrijk zal zich hierbij
inzetten voor een resolutie in de Veiligheidsraad waarin de Taliban wordt opgeroepen
mensenrechten te respecteren en burgers te beschermen.
In Belarus is er sprake van steeds verder toenemende repressie die het regime toepast tegen
oppositieleden, activisten, leden van het maatschappelijk middenveld en onafhankelijke
journalisten. Rapporten van de speciaal VN-Mensenrechtenraadrapporteur voor Belarus
laten zien dat er sprake is van arbitraire arrestaties, arbitraire detentie en marteling.
De autoriteiten misbruiken het rechtssysteem om tegenstanders van het regime het zwijgen
op te leggen. Het Koninkrijk blijft zich krachtig uitspreken tegen deze onacceptabele
en zeer grootschalige mensenrechtenschendingen, en roept op dat de autoriteiten alle
repressie onmiddellijk staken en alle politieke gevangenen onvoorwaardelijk vrijlaten.
Via krachtige sancties wordt de druk op het regime verhoogd. Het Koninkrijk blijft
zich bilateraal en in EU-verband eveneens onverminderd inspannen voor het ondersteunen
van de bevolking in Belarus, ook waar zij zijn uitgeweken naar buurlanden. Daarnaast
zet het Koninkrijk in op het tegengaan van straffeloosheid voor de mensenrechtenschendingen
die worden gepleegd. Hiertoe is met een groep gelijkgezinde landen een «bewijzenbank»
opgezet, om vervolging en veroordeling van mensenrechtenschenders in de toekomst mogelijk
te maken.
Sinds de staatsgreep op 1 februari jl. is geweld in Myanmar toegenomen. Gewelddadige onderdrukking door het leger en mensenrechtenschendingen
houden aan, en de toegang voor humanitaire hulp staat onder druk. Het Koninkrijk blijft,
samen met de EU, oproepen tot een onmiddellijk einde aan het geweld, start van een
vreedzame dialoog en vrijlating van allen die onrechtmatig gevangen zijn genomen.
Het Koninkrijk spant zich onverminderd in voor de bescherming van mensenrechten in
Myanmar en ondersteuning van het maatschappelijk middenveld. Ook blijft het Koninkrijk
inzetten op het tegengaan van straffeloosheid en mensenrechtenschendingen tegen de
Rohingya en andere minderheden. Daarnaast blijft het Koninkrijk humanitaire organisaties
ondersteunen die actief zijn in de vluchtelingenkampen in Bangladesh, om humanitaire
noden aldaar te lenigen. De verwachting is dat vrijwillige, veilige, duurzame en waardige
terugkeer naar Myanmar op korte termijn nog niet mogelijk is.
Op 25 mei jl., negen maanden na de staatsgreep van augustus 2020, vond opnieuw een
militaire staatsgreep plaats in Mali die de stabiliteit en veiligheid van het land verder onder druk zet. Het Koninkrijk
veroordeelt de staatsgreep en roept op tot het voortzetten en realiseren van de politieke
transitie naar een constitutionele en democratische orde, met democratische presidentsverkiezingen
in februari 2022. Het Koninkrijk ondersteunt de bemiddeling door regionale organisatie
ECOWAS en blijft de VN-missie MINUSMA ondersteunen.
De situatie in Ethiopië blijft achteruitgaan nu recent een hongersnood is uitgebroken in de Tigray regio.
De inname van de belangrijkste steden in de regio door de Tigray Defence Forces brengt een politieke oplossing voor het conflict voorlopig niet dichterbij. Het Koninkrijk
zet daarom met name in op humanitaire toegang. Om instabiliteit in de rest van het
land te verminderen, zet het Koninkrijk zich, in nauwe samenwerking met partners in
de internationale contactgroep en de EU, in voor een Nationale Dialoog die onderliggende
oorzaken van het geweld in Ethiopië moet aanpakken.
Venezuela verkeert in een diepe politieke, economische en humanitaire crisis. Het vinden van
een politieke oplossing is van groot belang voor het Koninkrijk, dat als buurland
direct de gevolgen van de voortdurende destabilisering van Venezuela ondervindt. Het
Koninkrijk draagt o.a. in EU-verband en met andere gelijkgezinde landen actief bij
aan het vinden van een politieke oplossing voor de crisis in Venezuela en zet zich
in voor de verbetering van de zorgwekkende humanitaire situatie in en rond Venezuela.
Het conflict in Jemen is complex en de humanitaire situatie schrijnend. Na een periode van voorzichtig
optimisme begin 2021, mede ingegeven door hernieuwde inzet van de VS om het conflict
te beëindigen, lijkt de hoop op serieuze stappen naar een staakt-het-vuren en hervatting
van politieke besprekingen weer vervlogen. Tegelijkertijd dreigt de olietanker FSO Safer een milieu- en humanitaire ramp te veroorzaken van ongekende omvang. Het Koninkrijk
zal daarom de VN-geleide processen om tot een duurzame vrede in Jemen en een oplossing
voor de FSO Safer tanker te komen blijven ondersteunen en waar mogelijk de steun intensiveren. Daarbij
zal onverminderd belang gehecht worden aan een inclusief vredesproces, het tegengaan
van straffeloosheid en het verbeteren van de humanitaire situatie.
De ontwikkelingen in Libië gedurende het afgelopen jaar geven reden tot enige mate van hoop en optimisme. Het
nationale staakt-het-vuren dat op 23 oktober 2020 overeengekomen werd, houdt stand
en heeft ruimte geboden aan positieve ontwikkelingen binnen het vredesproces. Het
Koninkrijk speelt als covoorzitter van een van de vier werkgroepen van het Berlijn-vredesproces
een belangrijke rol in het onder de aandacht brengen van het belang van mensenrechten,
accountability en nationale verzoening en zal dat blijven doen.
Het gebrek aan voortgang op het politieke proces in Syrië, dat het Koninkrijk als enige uitweg ziet uit het tienjarige conflict, is reden tot
grote zorg. Temeer nu de noden op de grond steeds hoger worden, en door politisering
van humanitaire hulp, bepaalde gebieden van primaire levensmiddelen verstoken dreigen
te raken. Het Koninkrijk acht het bereiken van gerechtigheid voor slachtoffers en
afleggen van rekenschap voor mensenrechtenschendingen noodzakelijk om te komen tot
een duurzame politieke oplossing. De Nederlandse stap om de staat Syrië aansprakelijk
te stellen voor mensenrechtenschendingen, waaronder foltering, moet in dit licht worden
gezien.
De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A.M. Kaag
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Th.J.A.M. de Bruijn
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Buitenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
Th.J.A.M. de Bruijn, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.