Brief regering : Slotbrief Agenda PGB en Stand van zaken PGB2.0
25 657 Persoonsgebonden Budgetten
Nr. 335
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2021
Het persoonsgebonden budget (hierna: pgb) biedt mensen met een zorg- en/of ondersteuningsvraag
de mogelijkheid om zelf regie te voeren over deze vraag en in bepaalde situaties is
het pgb zelfs bepalend voor de invulling van het dagelijks leven. Een pgb stelt budgethouders
in staat om zelf wijkverpleging in te kopen, thuisbegeleiding op maat te krijgen.
Verder kunnen ouders – in de rol van vertegenwoordiger – met een pgb levenslange zorg
voor kinderen met een fysieke en/of verstandelijke handicap of beperking regelen.
1. Waar komen we vandaan?
Het pgb is een mooi instrument die veel voordelen biedt voor de budgethouder. Maar
dat betekent niet dat er geen verbetermogelijkheden waren. Dit geldt bijvoorbeeld
voor:
– de vaardigheid van budgethouders of hun vertegenwoordigers om het budget te beheren
– de complexiteit in de uitvoering
– het oneigenlijk gebruik van het instrument door malafide zorgaanbieders
Met de problemen rondom de invoering van het trekkingsrecht nog vers in het geheugen
is aan het begin van deze kabinetsperiode de oplossing niet gezocht in wijzigingen
van het stelsel. Met de Agenda pgb heb ik ingezet op optimalisatie van het pgb binnen
de bestaande kaders en zo te zorgen dat mensen met een kwetsbare gezondheid in de
positie komen waarin zij goede en passende zorg krijgen en waarin geen misbruik van
hen en hun pgb gemaakt wordt.
De Agenda is opgesteld en uitgevoerd in samenwerking met Per Saldo, gemeenten, zorgkantoren
en zorgverzekeraars, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), Zorgverzekeraars Nederland
(ZN), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Branchevereniging Kleinschalige
Zorg (BVKZ). De nadruk van de activiteiten uit de Agenda lag bij het begin van het
proces: op het verbeteren van de voorlichting en de toegang door beter te kijken wie
er wel en wie niet voor een pgb in aanmerking komt en of iemand het budget goed kan
beheren. Dat betekent betere voorlichting en toerusting van toekomstige budgethouders,
zodat men voorbereid is op het werken met een pgb. En ook een betere toerusting van
toegangsmedewerkers zodat zij in staat zijn af te tasten of er sprake is van een weloverwogen
positieve keuze voor een pgb. Daarnaast is er in de Agenda ook aandacht voor het verminderen
van risico’s op fraude en het eerder signaleren daarvan. Ook is nieuwe kennis ontwikkeld
en gewerkt aan vereenvoudiging en beperking van administratieve lasten voor de budgethouders
en zorgverleners, waarbij primair gefocust is op verbeteringen die gemakkelijk konden
worden opgepakt. De beperking van de ervaren regeldruk wordt tevens ondersteund door
het verder ontwikkelen en implementeren van het PGB2.0-systeem. Aan het eind van deze
brief is een korte beschrijving van de voortgang hiervan opgenomen.
2. Wat is de afgelopen kabinetsperiode gerealiseerd?
In de Agenda pgb zijn verbeteracties geformuleerd op zeven thema’s1. In de bijlage treft u een volledig overzicht aan van de stand van zaken van de activiteiten
op de verschillende thema’s. In het overzicht is te zien dat op alle onderwerpen voortgang
is geboekt. Een flink deel van de acties uit de Agenda is afgerond, maar er zijn ook
zaken die nog doorlopen of die geborgd zijn in beleids- of werkprocessen. Hieronder
licht ik enkele belangrijke opbrengsten toe. Voordat ik hier nader op in ga, citeer
ik Per Saldo, die ik vroeg vanuit het perspectief van de budgethouder te reageren
op de resultaten van de afgelopen periode:
De Agenda pgb is in algemene zin goed uitgevoerd. Alles valt en staat bij goede voorlichting
en toerusting. Fijn dat Per Saldo samen met verstrekkers de algemene voorlichting
kan verzorgen. Ook zijn we blij dat wij de toolkit wonen hebben mogen ontwikkelen.
We zien hierin echt een verbetering voor de budgethouders. Zo zien we ook dat het
voor budgethouders goed is dat er eerst wordt gekeken of een budgethouder of vertegenwoordiger
voldoende vaardig is om met een pgb te kunnen werken. Voor budgethouders is het van
belang dat dit over de zorgketen uniform gedaan wordt. Er moeten nog wel stappen gezet
worden als het gaat om verdere ontwikkeling voor toerusting van budgethouders of vertegenwoordigers.
De deskundigheid van medewerkers in de toegang moet echt beter. Het ontwikkelen van
een landelijk kader is hierbij een goede stap. Na deze belangrijke eerste stap komt
het erop aan door te pakken en het gebruik hiervan breed in de keten te bevorderen.
Bron: Per Saldo, 1 juni 2021
Allereerst is een belangrijke verbetering dat de voorlichting van (potentiële) budgethouders
en zorgverleners centraal toegankelijk is op een nieuwe pagina op de website van de
rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl/pgb). Hier zijn alle basisteksten te vinden die gezamenlijk zijn ontwikkeld door VWS,
Per Saldo, VNG, ZN, en BVKZ. Deze teksten zijn ook als toolkit beschikbaar gemaakt
voor partijen die aandacht willen geven aan het pgb op hun eigen websites. De ketenpartijen
hebben afspraken gemaakt over het beheer en het gebruik van deze teksten. In de toolkit
zijn ook korte films te vinden met voorbeelden over het pgb in de praktijk en wat
er komt kijken bij het beheren van een pgb. Daarnaast zijn er infographics ontwikkeld
die potentiële budgethouders helpen bij de keuze voor zorg in natura of een pgb.
In 2020 is ook de «Toolkit Wonen» gemaakt voor ouders of vertegenwoordigers die zich
oriënteren op een woonzorgvorm voor hun kind en zelf een ouderinitiatief willen opstarten
met een pgb. Per Saldo heeft deze toolkit ontwikkeld en in beheer. De toolkit wordt
ook via de pagina op rijksoverheid.nl gedeeld.
De informatie die in het kader van de Agenda ontwikkeld is, helpt ook gemeenten hun
informatievoorziening en voorlichting over het pgb aan hun medewerkers te verbeteren.
Juist in de afgelopen periode van coronamaatregelen bleek dat landelijke partijen
behoefte hebben aan een vaste plek om actualiteiten te plaatsen en gemeenten te kunnen
bereiken. Via de websites van de betrokken partijen wordt eenduidige en actuele informatie
beschikbaar gesteld. Nu de informatievoorziening steeds meer op orde is, verplaatst
de aandacht zich naar toerusting. Om hierin te voorzien hebben VNG, Per Saldo, SVB
en VWS een plan gemaakt voor een online «pgb-werkplaats» waar gemeenten kennis en
ervaring over het pgb kunnen uitwisselen. Deze pgb werkplaats zal in het najaar van
2021 worden ingericht door VNG, Per Saldo, SVB en VWS waarna deze onderhouden en in
beheer zal worden genomen door de VNG in samenwerking met de andere partijen.
Een andere belangrijke opbrengst van de Agenda pgb is het kader voor pgb-vaardigheid.
Het kader is ontwikkeld als uniform instrument voor de verschillende domeinen en dient
meerdere doelen:
1. als ondersteuning van het goede gesprek tussen verstrekkers en (potentiële) budgethouders;
2. als uniform handvat voor de beoordeling van de pgb-vaardigheid;
3. en als instrument dat de overstap tussen de domeinen kan vergemakkelijken.
Dit alles met voldoende ruimte voor de menselijke maat: aansluitend bij de leefwereld
van individuele (potentiële) budgethouders, met voldoende uitleg over de eisen vanuit
de regelgeving. Het kader wordt door zorgkantoren en een groeiende groep gemeenten
gebruikt. Mijn doel is het gebruik van het kader voor alle verstrekkers zo laagdrempelig
mogelijk te maken. Naar aanleiding van de aanbevelingen uit de evaluatie (Bijlage bij Kamerstuk 25 657, nr. 334) wordt nu gewerkt aan de doorontwikkeling. Daarbij wordt de bestaande infographic
samengevoegd met de handreiking. Om toegangsconsulenten beter toe te rusten wordt
ook het document dat alleen voor verstrekkers is bedoeld aangepast. Mijn streven is
na de zomer het vernieuwde kader te publiceren.
Het tweede advies uit de evaluatie is het uniform gebruik van het kader met name in
het gemeentelijk domein te bevorderen door training en uitwisseling via de VNG en
ZN. Dit wordt het komende najaar opgepakt als de documenten zijn herzien. De gesprekken
met de VNG en ZN over de mogelijkheid en noodzaak van een eventuele juridische verankering
van het kader volgen nadat de verbeterde versie van het kader is gepubliceerd.
Ook de bestrijding van fraude met pgb’s heeft de afgelopen kabinetsperiode op de agenda
gestaan, want geld voor de zorg moet naar de zorg en malafide zorgaanbieders moeten
worden aangepakt. Zo is de ISZW met 20 fte uitgebreid om (mede) de fraude met pgb’s
aan te pakken. Samen met de VNG heeft de ISZW gezorgd dat informatie aan gemeenten
«warm» wordt overgedragen zodat die op de juiste plek terecht komt en de medewerkers
weten hoe deze gegevens te interpreteren en te benutten. Zo deelt de ISZW – op basis
van het Wet politiegegevens machtigingsbesluit schadebeperkende maatregelen zorgfraude
– informatie uit lopende strafrechtelijke onderzoeken met de ketenpartners in de aanpak
van zorgfraude. Dit stelt de ketenpartners in staat om schadebeperkende maatregelen
te nemen, zoals het stopzetten van betalingen.
Als onderdeel van de Agenda is de pgb-risicoscan ontwikkeld. Tijdens een pilot ontvingen
21 gemeenten en 1 zorgkantoor gegevens van de SVB over een aantal vooraf bepaalde
risico-indicatoren zoals bij voorbeeld het gebruik van één IBAN door meerdere zorgverleners.
Signalen over frauduleuze zorgaanbieders kunnen zo vroegtijdig worden opgepakt en
verder onderzocht. De pilot is met succes afgerond. Uitwerking vindt momenteel plaats
en de besluitvorming daarover is aan mijn opvolger.
Naast alle inhoudelijke activiteiten heeft de uitvoering van de Agenda pgb gaandeweg
gezorgd voor een steeds betere samenwerking tussen partijen. Waar aan het begin van
het traject soms nog sprake was van wantrouwen heeft de gezamenlijke aanpak steeds
meer een constructieve samenwerking opgeleverd. Het begrip voor elkaars positie is
daarbij gegroeid. De basis van dit gegroeide vertrouwen is het gedeelde uitgangspunt
om in goed overleg tussen ketenpartijen het beste voor budgethouders en hun zorgverleners
te willen realiseren.
3. Wat hebben we niet (volledig) kunnen oplossen?
Zoals hierboven geschetst heeft de Agenda pgb tot betekenisvolle resultaten geleid.
Tegelijkertijd lijkt het erop dat bepaalde knelpunten niet oplosbaar zijn binnen de
huidige kaders. Zo zien we dat een deel van de budgethouders of hun vertegenwoordigers
onvoldoende in staat is om het pgb goed te beheren of dat sommige informele zorgverleners
voor hun inkomen afhankelijk zijn geworden van het pgb van een familielid. Ook maken
budgethouders soms per ongeluk fouten vanwege onduidelijkheden of verschillen in de
regelgeving per domein. Dergelijke knelpunten zijn moeilijk oplosbaar binnen de huidige
kaders.
Om deze knelpunten beter in beeld te krijgen en met ketenpartijen te werken aan meer
fundamentele oplossingen, heb ik opdracht gegeven tot het uitvoeren van een onderzoek
naar de betekenis en waarde van het pgb. Onderzoeken die in het kader van de Agenda
zijn uitgevoerd, worden in deze analyse meegenomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het
onderzoek naar collectieve woonvormen bekostigd met pgb’s. Dit onderzoek laat – mede
bevestigd door de ervaringen met corona-maatregelen waar bleek dat het uitgangspunt
van financiering via de budgethouder snelle oplossingen in de weg stond – de spanning
zien tussen de inzet van het individuele pgb-instrument voor collectieve initiatieven.
Een ander spanningsveld zien we in de informele zorg: in sommige situaties een uitkomst
voor de budgethouder vanwege de eigen regie, flexibiliteit en de vertrouwensband met
de zorgverlener(s), maar soms ook een oorzaak van ongewenste (financiële) afhankelijkheid.
Tenslotte heb ik uw Kamer op 16 februari 2021 geïnformeerd over het versneld uitvoeren
van het evaluatieonderzoek naar het experiment integraal budget. AEF is op dit moment
bezig met het uitvoeren van dit onderzoek. Op basis van de onderzoeksresultaten kan
een besluit worden genomen over het vervolg van het experiment.
Het onderzoek naar de betekenis en waarde van het pgb wordt deze zomer afgerond en
wordt dan aan uw Kamer toegezonden. Het is aan mijn ambtsopvolger om de resultaten
uit dit onderzoek te beoordelen en daar indien van toepassing een passend vervolg
aan te geven. Samen met de opbrengsten van de Agenda pgb vormt dit een stevig fundament
om op voort te bouwen.
4. Stand van zaken PGB2.0
Doorontwikkeling PGB2.0-systeem
De doorontwikkeling van het PGB2.0-systeem is in volle gang: de technische noodzakelijke
aanpassingen die nodig waren om te voldoen aan de zwaardere eisen van de overheid
en zorg te dragen voor een gegarandeerde stabiele werking bij grote aantallen gebruikers,
zijn inmiddels gerealiseerd en laten hun werking zien in de praktijk. Momenteel worden,
conform de roadmap, nog ontbrekende noodzakelijke functionaliteiten in het PGB2.0
systeem gerealiseerd. De roadmap bevat een vijftal mijlpalen die aangeven wanneer
de functionaliteiten zijn gerealiseerd die minimaal noodzakelijk zijn om specifieke
(grote) groepen verstrekkers aan te sluiten. Op deze wijze vormt de roadmap de basis
voor de planning van de aansluiting van verstrekkers.
In mijn brief van 17 juli 2020 inzake Doorontwikkeling en invoering PGB2.0 met Kamerstuk
25 657, nr. 330 heb ik aangegeven dat ik uw Kamer nog nader informeer over de financiële doorrekening
van de roadmap PGB2.0 en bijbehorende invoeringsplanning. Zoals ik u in deze brief
meldde, zijn de roadmap PGB2.0 en de invoeringsplanning voorafgaand aan de zomer van
2020 herijkt. Dit was noodzakelijk doordat na de overdracht naar VWS in 2019 zichtbaar
werd dat het geschikt maken van het Zorgdomein voor de publieke omgeving een grotere
mate van technische aanpassing en doorontwikkeling vereiste dan was voorzien. Ook
bleken additionele technische aanpassingen noodzakelijk om grote aantallen verstrekkers,
budgethouders en zorgverleners, aan te sluiten.
Op basis van deze constateringen zijn in het voorjaar van 2020 de benodigde technische
aanpassingen in kaart gebracht. Ook zijn de functionele eisen en wensen van de ketenpartijen
opnieuw tegen het licht gehouden om tot vereenvoudiging en standaardisatie te komen
en daarmee de ontwikkelinspanning te beperken.
Met de herijkte roadmap PGB2.0 is een stevige inhoudelijke basis gelegd voor de verdere
doorontwikkeling van het PGB2.0-systeem. De financiële doorrekening van de herijkte
roadmap PGB2.0 en bijbehorende invoeringsplanning toont dat hiervoor extra middelen
benodigd zijn. Deze zijn inmiddels toegekend bij Voorjaarsnota 2021 en bedragen voor
doorontwikkeling en implementatie PGB2.0 € 42 miljoen. De totale gerealiseerde en
geraamde kosten voor doorontwikkeling en implementatie van het PGB2.0-systeem bedragen
circa € 88 mln.
In de brief VSO kostenoverzicht PGB2.0 met Kamerstuk 25 657, nr. 319 van 22 oktober 2019 heb ik aangegeven dat de reductie in uitvoeringskosten, als gevolg
van de invoering van PGB2.0, geschat werd op € 20,0 miljoen per jaar. Deze reductie
in uitvoeringskosten zal gerealiseerd worden nadat alle noodzakelijke functionaliteiten
zijn gerealiseerd en alle budgethouders gebruik maken van het PGB2.0-systeem. Naast
een reductie in uitvoeringskosten is er ook sprake van kwalitatieve baten, zoals verbetering
van de dienstverlening aan de budgethouders en zorgverleners, waarbij de budgethouder
beter de eigen regie op de inkoop van zorg kan voeren. Deze kwalitatieve baten zijn
direct na in gebruik name van PGB2.0 voor de budgethouder merkbaar. Ook verbetert
de rechtmatigheid in de keten en kunnen verstrekkers hun taak op het gebied van fraudeopsporing
beter uitvoeren. Zoals aangegeven in mijn brief Verslag Schriftelijk Overleg (VSO)
inzake VSO Doorontwikkeling en invoering PGB2.0 met Kamerstuk 25 657, nr. 333 van 3 november 2020 laat ik door een extern onderzoeksbureau de maatschappelijke
bijdrage van het PGB-instrument in beeld brengen. Dit onderzoek bevindt zich in een
afrondende fase. In een volgende voortgangsrapportage zal ik de Kamer hierover informeren.
Gerealiseerde aansluitingen op PGB2.0
In mijn eerdere voortgangsbrieven2 heb ik u geïnformeerd over de planning van de invoering van het PGB2.0-systeem. De
aansluiting van zorgkantoren verloopt conform deze planning. Sindsdien zijn de volgende
zorgkantoren aangesloten: Apeldoorn, Zutphen en omstreken, Zwolle, Drenthe (allen
Zilveren Kruis Achmea), alsmede een groep achterblijvers van reeds aangesloten CZ-zorgkantoren.
De zorgkantoren Amsterdam, Rotterdam en Kennemerland (allen Zilveren Kruis Achmea)
zijn deze maand aangesloten op PGB2.0. Er kunnen nu in totaal 16.481 budgethouders
en ruim 29.500 zorgverleners gebruik maken van PGB2.0 en daarnaast natuurlijk ook
de medewerkers van de SVB en de aangesloten zorgkantoren.
Vooruitblik aansluitingen PGB2.0
In oktober van dit jaar sluiten nog eens ca. 11.000 budgethouders en ca. 20.000 zorgverleners
van 5 zorgkantoren aan: 3 zorgkantoren van Zilveren Kruis Achmea, 1 van CZ en 1 van
ENO. De voorbereidingen voor de aansluiting van deze zorgkantoren zijn inmiddels gestart.
Dit zal de meest omvangrijke aansluiting worden tot nog toe, naarmate de invoering
van het PGB 2.0-systeem en de realisatie van de roadmap vordert kunnen we grotere
stappen gaan zetten.
Leer- en voorbereidingsomgeving
Begin dit jaar is in nauwe samenwerking met de VNG en de SVB een zogenoemde leer-
en voorbereidingsomgeving (LVO) ingericht. In de LVO hebben 8 gemeenten in een leeromgeving
ervaring opgedaan met PGB2.0 door het volledige aansluittraject op proef te doorlopen.
De deelnemende gemeenten konden alvast ervaren welke mogelijkheden PGB2.0 biedt, hoe
het aansluitproces verloopt en wat de aansluiting vraagt aan voorbereiding. Dit traject
is eind maart van dit jaar naar tevredenheid afgesloten en de opgedane kennis wordt
toegepast bij toekomstige aansluitingen van gemeenten. Naast het LVO traject organiseert
de VNG in samenwerking met SVB en VWS 6 wekelijkse Webinars waarbij gemeenten worden
geïnformeerd over alle aspecten van het PGB2.0 systeem en het proces van aansluiting.
Vervolgtraject voor gemeenten
In de tweede helft van dit jaar start de voorbereiding voor het aansluiten van gemeenten.
Met een beperkt aantal gemeenten wordt, voorafgaand aan het aansluiten van grotere
aantallen gemeenten, in de praktijk ervaren welke specifieke situaties bij gemeenten
vragen om een gedifferentieerde aanpak. Zo verschillen gemeenten onderling in grootte,
in onderliggende ICT systemen en ten aanzien van het al dan niet onderdeel zijn van
een gemeentelijk samenwerkingsverband of van samenwerkingsverbanden met derden. Met
deze aanpak wordt de invoeringsstrategie gevolgd die ook voor de aansluiting van de
zorgkantoren is gebruikt en die in de praktijk nuttig, leerzaam en zorgvuldig is gebleken.
Gebruikerstevredenheid
In 2020 zijn twee onderzoeken uitgevoerd naar de tevredenheid onder de budgethouders
en zorgverleners die gebruik maken van het PGB2.0 systeem. In mijn brief van 3 november
2021 (Kamerstuk 25 657, nr. 335) heb ik u geïnformeerd over het eerste onderzoek waarin gebruikers PGB2.0 een 7,8
als gemiddeld rapportcijfer gaven. Het tweede waarderingsonderzoek, afgerond in december
2020, laat een stabiel positief beeld zien met een gemiddeld cijfer van een 7,9. De
belangrijkste constatering uit beide onderzoeken is dat gebruikers tevreden zijn met
het nieuwe portaal, met name met het extra gemak en overzicht wat hen wordt geboden.
De betrokkenheid van eindgebruikers zorgen – met deze (en toekomstige) onderzoeken
– dat punten van verbetering naar boven blijven komen die worden opgepakt om het portaal
zo aan te laten blijven sluiten op de (veranderende) wensen van gebruikers.
Ondanks de hoge gebruikerstevredenheid maken nog veel budgethouders en zorgverleners
gebruik van (onderdelen van) het papieren pgb-proces. Om inzicht te krijgen in de
redenen van budgethouders, vertegenwoordigers en zorgverleners om PGB2.0 (nog) niet
of (nog) niet volledig te gebruiken, is in mei van dit jaar een onderzoek gestart
naar de redenen van potentiele gebruikers om PGB2.0 niet te gebruiken. Op basis van
de inzichten uit dit onderzoek zal gericht actie worden ondernomen om het aantal gebruikers
verder te laten toenemen en zo meer budgethouders, vertegenwoordigers en zorgverleners
optimaal te laten profiteren van het nieuwe PGB2.0 systeem. Het onderzoek wordt deze
zomer afgerond. Ik zal uw Kamer hier in de volgende voortgangsrapportage PGB2.0 over
informeren.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
In onderstaand overzicht is kort opgesomd in welke fase van uitvoering de diverse
activiteiten uit de Agenda pgb zijn en op welke wijze een vervolg aan de activiteiten
wordt gegeven.
Overzicht activiteiten Agenda pgb
Agendapunt
Activiteit
Uitvoeringsfase
Vervolg
1.
Voorlichting en toerusting
1.1
Budgethouders, vertegenwoordigers en zorgaanbieders weten waaraan zij beginnen: basisteksten
infographics, filmpjes, toolkit ouderinitiatieven (online op website Per Saldo)
Uitgevoerd
Beheer in regulier proces
1.2
Digitaal platform Verbetering van de informatievoorziening over pgb aan gemeenten.
Uitgevoerd
Geborgd in werkplaats pgb en gemeenten
2.
Pgb vaardigheid en verantwoordelijkheid
2.1
Opstellen en uitvoeren van een uniform kader voor taken, kennis en vaardigheden.
Uitgevoerd
Doorontwikkeling kader pgb-vaardigheid
2.2
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid vertegenwoordigers.
Gesprekken ter verduidelijking van het beeld.
evalueren)
– Toetsing bij aanvang
– Signalen uit de uitvoering van vertegenwoordiging pgb-Wlz betrekken in uitvoering
vh pgb-Wlz
2.3
Onderzoek naar daling jeugd-pgb’s met vervolgstappen opgeleverd (6/2020)
Uitgevoerd
3.
Indicatiestelling
3.1
Verbeteren professionaliteit en kwaliteit indicatiestelling (Afspraken onderdeel HLA)
Uitgevoerd
3.2
Inzetten cyclisch proces (Afspraken onderdeel HLA)
Uitgevoerd
3.3
Doorontwikkelen praktijkteam indicatiestelling (Afspraken onderdeel HLA)
Uitgevoerd
3.4
Toegang tot de Wmo 2015 en Jeugdwet: aanpak knelpunten onderdeel van het verbetertraject
«Samenwerken aan een verbeterde toegang»
Uitgevoerd
Geborgd in werkplaats pgb en gemeenten
4.
Collectieve woonvormen
4.1
Verbeteren voorlichting over pgb-gefinancierde woonvormen
Uitgevoerd
Actie meegenomen in algemene voorlichting van de Agenda (1.1)
4.2
Checklist en extra informatie over het meedoen aan een pgb-gefinancierd collectief
wooninitiatief
Uitgevoerd
Actie meegenomen in algemene voorlichting van de Agenda (1.1)
4.3
Onderzoek implicaties van het bundelen van pgb’s, kwaliteit en rechtmatigheid bij
collectieve woonvormen (opgeleverd 6/2020).
Uitgevoerd
4.4
Onderzoek eenduidigere financiering kleinschalige wooninitiatieven (opgeleverd 6/2020)
Uitgevoerd
5.
Informele zorg
5.1
Onderzoek naar pgb als financiering voor informele zorg: feitenonderzoek
Uitgevoerd
5.2
Pilot borging kwaliteit informele zorg:
Vervangen door verdiepend onderzoek informele zorg
Loopt (afronding juni 2021)
Uitkomsten meenemen in waardering 25 jaar pgb
6.
Reduceren complexiteit en administratieve lasten
6.1
Schrapsessies
Uitgevoerd
Enkele laatste aandachtspunten worden 2021 afgerond
6.2
Gegevensuitwisseling gemeenten – Zorgkantoren: geen onnodige en dubbele uitvragen.
Uitgevoerd
Uitkomsten bespreken met VNG en ZN
6.3
Stimuleren en toerusten van budgethouders om digitaal te gaan werken. Meenemen in
uitvraag rondom implementatie pgb2.0
Loopt (afronding mei 2021)
6.4
Financiering (deel 1) en ondersteuning werkgeverstaken (deel 2)
Deel 1: grotendeels afgerond.
Deel 2: niet uitgevoerd.
Deel 1: laatste openstaande punten worden opgenomen in regulier beleidsproces.
Deel 2: na evaluatie 25 jaar pgb
6.5
Vereenvoudigen financiering zorg in onderwijstijd
Pilots rond dit onderwerp lopen nog en een traject met zorgarrangeurs is opgestart.
Nog geen definitieve oplossing voor financiering/bundeling van zorg- en onderwijsbudgetten.
Loopt
Separaat traject ism OCW. Pilots lopen door in 2021–2022
7.
Frauduleuze zorgaanbieders en bemiddelingsbureaus
7.1
Pakkans moet omhoog: uitbreiding inspectie SZW, zodat meer zaken opgepakt kunnen worden.
Uitgevoerd
Samenwerking VWS-iSZW: effectgerichte aansturing en rapportage met pgb als prioriteit.
7.2
Versterken gemeenten bij fraudeaanpak.
– Inventariseren mogelijkheden verstrekkers om geld dat niet aan de zorg besteed is
terug te vorderen => advies opgeleverd, vervolg ingeregeld.
– iSZW verstrekt informatie aan verstrekkers waarmee zij schade-beperkende maatregelen
kunnen nemen. Dit is inmiddels ingeregeld.
– Het derdenbeding wordt verplicht opgenomen in zorgovereenkomsten. Doel: verstrekkers
van pgb’s in staat stellen frauderende zorgaanbieders rechtstreeks aan te kunnen spreken
voor terugbetaling van zorggelden. Verstrekkers moeten nog meer ervaring opdoen met
het derdenbeding als instrument voor terugvordering bij zorgaanbieders.
Uitgevoerd
Terugvordering:
Dubbele opzetvereiste: verwijderen uit de Wmo in volgende wetswijziging Wmo2015
7.3
Voorkomen en bestrijden van frauduleuze bemiddelingsbureaus.
Advies opgeleverd (4/19 en 6/20). Conclusie: er zijn effectieve maatregelen «aan de
voorkant» ingericht. Per Saldo heeft op basis van de uitkomsten van deze werkgroep
de handreiking voor budgethouders aangepast.
Uitgevoerd
VNG en ZN informeren verstrekkers: zodat maatregelen aan de «voorkant» vh proces worden
ingericht.
7.4
Pilot data-analyse om gemeenten inzicht te geven in risico’s pgb (risicoscan). De
pilot is afgerond, maar kan nog niet worden opgeschaald omdat er wettelijke grondslag
nodig is ten behoeve data uitwisseling tussen SVB en gemeenten/zorgkantoren. Momenteel
wordt er gewerkt aan een startnota wetgeving die deze grondslagen moet regelen.
Uitgevoerd
Vervolg in afwachting van nieuw kabinet.
7.5
Zorg dragen voor wettelijke grondslag domeinoverstijgende gegevensdeling tussen gemeenten
en zorgkantoren. Advies hieromtrent is afgerond. Uitwerking volgt.
Lopend
Wordt gewerkt aan startnota wetgeving
8.
i-pgb
8.1
Experiment integraal pgb, versneld evalueren.
Loopt (afronding in 2021)
Evaluatie wordt in de zomer afgerond,
Indieners
-
Indiener
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport