Brief regering : Ongevalscijfers scheepvaart 2020
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 330
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 juni 2021
Op 9 juli 2020 stuurde ik u een brief1 met de ongevalscijfers van de zee- en binnenvaart in 2019. Met deze brief informeer
ik u over de ongevalscijfers van 2020.
Tabel 1: Scheepsongevallen Nederlands deel van de Noordzee1
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
ZESO2
4
2
0
0
2
2
1
5
1
ESO3
15
13
12
11
8
12
10
4
6
MESO4
46
44
28
21
49
16
32
31
24
Tot. aantal ongevallen
65
59
40
32
59
30
43
40
31
X Noot
1
Inclusief vissersvaartuigen, recreatievaart en Nederlandse en buitenlandse koopvaardij.
X Noot
2
Zeer ernstig scheepsongeval: ongeval waarbij het schip verloren is gegaan, een dodelijk
slachtoffer is gevallen, of ernstige schade aan het milieu is ontstaan.
X Noot
3
Ernstig scheepvaartongeval: ongeval dat geen zeer ernstig ongeval is, dat gepaard
gaat met brand, explosie, gronding, contact, slecht weer schade, schade door ijs,
rompschade, of vermoedelijke rompschade enzovoort, met als resultaat:
• structurele schade die het schip niet zeewaardig maakt, zoals lekkage onderwaterschip,
uitval voortstuwing, grote schade aan accommodatie, etc., of
• schade aan het milieu, of
• averij die sleephulp of walassistentie noodzakelijk maakt.
X Noot
4
Minder ernstige scheepsongevallen: alle overige scheepsongevallen die niet onder de
categorieën zeer ernstige of ernstige scheepsongevallen vallen.
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Aantal doden en vermisten
13
3
0
0
0
1
0
3
0
Aantal gewonden
6
2
0
2
3
3
0
4
2
In 2020 is één zeer ernstig scheepsongeval geregistreerd, en zes ernstige scheepsongevallen.
Het zeer ernstige scheepsongeval betrof de kotter UK-171 Spes Salutis, een vissersvaartuig
dat omsloeg en gezonken is. Ik heb u recent het rapport van de Onderzoeksraad voor
Veiligheid opgestuurd2, dat naar aanleiding van dit en een eerder vergelijkbaar ongeval is opgesteld. Er
zijn in 2020 geen dodelijke slachtoffers gevallen bij de (zeer) ernstige scheepsongevallen
op de Noordzee.
Tabel 2: Scheepsongevallen Nederlandse binnenwateren1
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
(Zeer) ernstige scheepsongevallen2
157
140
139
159
163
161
176
160
175
Andersoortige ongevallen3
806
854
876
891
1.166
973
1.179
1.119
1.068
Totaal aantal ongevallen
963
994
1.015
1.050
1.329
1.134
1.355
1.279
1.243
X Noot
1
Sommige cijfers betreffen een correctie van eerder gepresenteerde cijfers. Het verschil
in terminologie voor scheepvaartongevallen op de Noordzee (zeer ernstig en ernstig)
en binnenwateren (significant) wordt verklaard door de internationale afspraken die
hierover zijn gemaakt binnen de IMO (International Maritime Organization).
X Noot
2
Hier wordt gedoeld op de «significante ongevallen», waar het gaat om ongevallen waarbij
een schip niet meer verder kan of mag varen als gevolg van dat scheepsongeval of als
er ernstige schade aan lading, infrastructuur of milieu is, en daarbij een stremming
van de vaarweg optreedt of als er (in uitzonderlijke gevallen) doden en zwaargewonden
te betreuren zijn. Voor de overzichtelijkheid is hier gebruik gemaakt van de termen
die bij de Noordzee worden gehanteerd. Het verschil in terminologie voor scheepvaartongevallen
op de Noordzee (zeer ernstig en ernstig) en binnenwateren (significant) wordt verklaard
door de internationale afspraken die hierover zijn gemaakt binnen de IMO (International Maritime Organization).
X Noot
3
Andersoortige scheepsongevallen zijn alle overige scheepsongevallen die niet onder
de categorie (zeer) ernstige scheepsongevallen vallen.
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Aantal doden en vermisten
4
9
4
6
7
8
2
5
3
Aantal gewonden
63
35
44
34
38
33
53
71
39
Op de Nederlandse binnenwateren (inclusief de zeehavens) zijn in 2020 in totaal 1.243
ongevallen geregistreerd, waarvan 175 (zeer) ernstige scheepsongevallen. Op de binnenwateren
waren in 2020 drie dodelijke slachtoffers te betreuren.
Inzet op nautische veiligheid
Er is veel inzet op het verbeteren van de nautische veiligheid. Naast het begeleiden
van de scheepvaart op drukke knooppunten, probeert Rijkswaterstaat beroeps- en recreatievaart
zoveel mogelijk te scheiden op de vaarwegen. Ook vindt toezicht en handhaving plaats
om de veiligheid te verbeteren, naast voorlichting voor beroeps- en recreatievaart.
Verder wordt ingezet op de risicogestuurde aanpak, zoals verwoord in het Beleidskader
maritieme veiligheid dat op 24 november 2020 naar uw Kamer is verzonden3. Een proactieve inzet op het borgen van de nautische veiligheid gebeurt door het
uitvoeren van de acties die zijn benoemd in het beleidskader, zoals het meer delen
van kennis tussen de verschillende nautisch beheerders over risico’s en maatregelen
die worden ingezet.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.