Brief regering : Planning vervanging en renovatie Van Brienenoordbrug
29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur
Nr. 112
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 juni 2021
In juni 2020 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de vervanging en renovatie van de Van
Brienenoordbrug in de A16 (Kamerstuk 29 385, nr. 110). Met deze brief wil ik u informeren over de ontwikkelingen rond dit project.
Binnen het project Van Brienenoordbrug wordt de westelijke boogbrug vervangen door
een nieuwe brug, de oude westelijke boogbrug vernieuwd en uitgewisseld met de oostelijke
boogbrug en wordt het beweegbare deel gerenoveerd. Het project is integraal opgenomen
in het programma Vervanging en Renovatie Hoofdwegen. Inmiddels is de planfase doorlopen
en is gestart met de voorbereiding van de realisatie.
Aangepaste planning
In juni 2020 is aan uw Kamer gemeld dat vervanging van de westelijke boogbrug is voorzien
in de zomervakantie van 2025. Het omwisselen van de oostboog met de gerenoveerde westboog
en de renovatie van de beweegbare delen zou dan plaatsvinden in en rond de zomervakanties
van 2026 en 2027. Ik heb daarbij aangegeven dat de haalbaarheid hiervan nog zou worden
onderzocht.
Inmiddels is de planning verder uitgekristalliseerd en heroverwogen. Mede naar aanleiding
van een uitgevoerde risicoanalyse en de lopende marktconsultatie blijkt dat de planning
van het project moet worden aangepast. In de nieuwe planning is de vervanging van
de westelijke boogbrug gepland in en rond de zomer van 2026, de beweegbare delen in
en rond de zomer van 2027 en de oostboog in en rond de zomer van 2028. De zomer van
2025 wordt beschikbaar gehouden voor voorbereidende werkzaamheden. De zomer van 2029
wordt aangehouden als reserveperiode. De uitwisselingsoperaties worden zoveel mogelijk in en rond de zomerperiodes
gepland in verband met het lagere verkeersaanbod.
De vervanging van de Van Brienenoordbrug is een groot en complex project. Dat vraagt
om een zorgvuldige en beheerste aanpak. Reden om de planning aan te passen is ten
eerste dat er meer voorbereidingstijd nodig is. Deze tijd is nodig om het contract
en het bijbehorende ontwerp integraal te kunnen opstellen. Ten tweede vraagt de markt
om meer tijd om de bogen te realiseren en de uitwisselingen op een beheerste wijze
voor te bereiden en uit te voeren.
De start van de aanbesteding verschuift daarmee van het voorjaar 2022 naar het najaar
2022. Hierdoor schuift de uitvoering van het project uiteindelijk een heel jaar op
omdat de werkzaamheden alleen rond de zomermaanden zullen worden uitgevoerd om de
verkeershinder te beperken.
Met de nieuwe planning krijgt de opdrachtnemer na gunning in 2023 meer tijd tot de
start van de uitwisseling van de westelijke boogbrug. Met de aangepaste planning ontstaat
er ongeveer een half jaar meer marge in de uitvoering, om de uitwisselingen op een
beheerste manier voor te bereiden.
Omdat de uitwisselingsoperaties alleen in en rond zomerperiodes plaatsvinden, kan
het optreden van onvoorziene risico’s voor de planning grote gevolgen hebben. Hiervoor
neem ik beheersmaatregelen, zoals het inplannen van een reservejaar. De ervaring bij
VenR projecten leert dat we altijd rekening moeten houden met onvoorziene situaties,
waardoor planning en budget moeten worden aangepast.
Onderhoud tot aan de uitwisseling
Het verschuiven van de uitwisselingsoperaties leidt naar verwachting niet tot een
verhoogd veiligheidsrisico voor het gebruik van de boogbruggen of het beweegbaar deel.
Wel zullen er inspecties blijven plaatsvinden. Op grond van herberekeningen, de eerder
uitgevoerde second opinion en expert judgement, is er geen aanleiding om te veronderstellen
dat er voorafgaand aan de uitwisselingen een gebruiksbeperking noodzakelijk is. Indien
nodig worden op een beheerste manier (nachtelijke) reparaties uitgevoerd.
Financieel
In mijn eerdere brief van juni 2020 heb ik indicatief een bandbreedte voor de raming
aangegeven van € 380 – 600 mln. De huidige raming ligt aan de bovenkant van deze bandbreedte.
Raakvlakken met andere projecten
Er vindt afstemming plaats met werkzaamheden van andere projecten, waaronder het project
A27 Houten Hooipolder. De Van Brienenoordbrug in de A16 en de A27 betreffen belangrijke
Noord-Zuid-routes en liggen in elkaars omleidingsroute. In 2026 vinden de werkzaamheden
van beide projecten in dezelfde zomer plaats. We beperken de gecombineerde hinder,
die dit oplevert, door de werkzaamheden na elkaar te plannen.
Complexe opgave met hinder
De werkzaamheden gaan de nodige hinder voor het wegverkeer en de scheepvaart veroorzaken,
die uitstraling zal hebben binnen en buiten de regio Rotterdam. Om deze hinder enigszins
te beperken wordt samen met de Verkeersonderneming en de stakeholders een bereikbaarheidsplan
uitgewerkt. Ik zet daarbij in op verkeersmaatregelen, mobiliteitsmanagement en communicatie.
De scheepvaart kan gebruik maken van een omvaarroute via de Oude Maas. Dit betekent
en extra vaartijd van 1 à 2 uur. Ondanks de te nemen maatregelen zal de hinder groot
blijven, zeker in de perioden dat gewerkt wordt aan de randen van de zomervakantie.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat