Brief regering : Ontwerp-Structuurvisie A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught
35 861 Structuurvisie A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught
Nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juni 2021
Op dit moment is de MIRT-Verkenning A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught in de afrondende
fase. Het doel van deze Verkenning is het vinden van een oplossing voor de huidige
en toekomstige bereikbaarheids- en verkeersveiligheidsproblemen door het verbeteren
van de doorstroming tussen de knooppunten Deil en Vught in beide richtingen van de
A2 en op de knooppunten zelf. Hierdoor nemen de betrouwbaarheid van de reistijd op
het netwerk, de verkeersveiligheid en robuustheid van het netwerk, en de bereikbaarheid
van het gebied per saldo toe.
In de afgelopen periode is samen met de regionale mede-opdrachtgevers een ontwerp-Voorkeursbeslissing
uitgewerkt. Hierbij zend ik u daarom de Ontwerp-Structuurvisie A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught
met het plan-MER (zie bijlage 1 en 2)1. In de ontwerpstructuurvisie wordt de Voorkeursbeslissing beschreven. De infrastructurele
onderdelen daaruit worden in de opvolgende planuitwerkingsfase gedetailleerd uitgewerkt
tot een juridisch verplichtend Projectbesluit. Op basis daarvan kan dan realisatie
plaatsvinden. De bijlagen en de achtergrondrapporten zullen bij de terinzagelegging
beschikbaar zijn op de website van het Platform participatie (www.platformparticipatie.nl).
Achtergrond MIRT-Verkenning A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught
De A2 is de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland en verbindt de kennisregio
Eindhoven met de Randstad. Op dit moment dreigt de A2 tussen de knooppunten Deil en
Vught uit te groeien tot een van de grootste fileknelpunten van het land. Het Kennisinstituut
voor Mobiliteit verwacht dat in 2022 of 2023 het wegverkeer alweer op het niveau van
2019 ligt. Op het traject spelen zowel problemen rondom bereikbaarheid als verkeersveiligheid.
De hoge verkeersintensiteiten zorgen voor veel files op het traject wat versterkt
wordt door knelpunten zoals de Maasbrug en Waalbrug, knooppunten Empel en Deil en
aansluitingen op het onderliggend wegennet. Daarnaast vinden er met enige regelmaat
verkeersongevallen plaats. De problemen op dit traject waren aanleiding om in juni
2018 een startbeslissing te nemen voor de MIRT-Verkenning A2 knooppunt Deil – ’s-Hertogenbosch
– knooppunt Vught.
Voorkeursbeslissing en Ontwerp-Structuurvisie
In de MIRT-Verkenning is een Ontwerp-Structuurvisie uitgewerkt waarin de Voorkeursbeslissing
is opgenomen. De in de Voorkeursbeslissing opgenomen maatregelen zorgen ervoor dat
de bereikbaarheidsproblematiek in vergaande mate wordt opgelost. In de Voorkeursbeslissing
is met het Brede Mobiliteits Pakket (2025–2030) ook een vervolg opgenomen op de al
in gang gezette korte termijn maatregelen voor de periode 2018–2025. Ten slotte voorziet
de Voorkeursbeslissing in een pakket aan flankerende maatregelen waarbinnen de regio
maatregelen zal nemen die bijdragen aan het verbeteren van het algehele mobiliteitssysteem
op en rond de A2. Hiermee voldoet het voorgestelde besluit het beste aan de doelstellingen
die bij de start van het project gesteld zijn. Er is balans tussen enerzijds het belang
van doorstroming en bereikbaarheid en anderzijds het belang van leefbaarheid en milieu.
Op het gebied van verkeersveiligheid is het met deze keuze mogelijk een aantal grote
verkeersveiligheidsrisico’s weg te nemen rond de bruggen, aansluitingen en knooppunten.
Alle bestuurlijk betrokken partijen hebben hun voorkeur uitgesproken voor deze Voorkeursbeslissing.
De Voorkeursbeslissing bestaat uit de volgende elementen waarbij in de Ontwerp-Structuurvisie
een nadere detaillering van de hieronder benoemde elementen is opgenomen.
1. Een verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met 1 rijstrook per rijrichting
naar 2x4.
2. Realisatie van een nieuwe brug over de Waal en een nieuwe brug over de Maas:
3. Toevoeging van een derde rijstrook op delen van de parallelrijbaan van de Ring ’s-Hertogenbosch
met een maximumsnelheid van 100 km/uur, in combinatie met behoud van de verlaagde
snelheid van 100 km/uur op de hoofdrijbaan van de Ring.
4. Optimalisatie Knooppunt Deil.
5. Behoud en optimalisatie van de aansluiting Waardenburg op de huidige locatie.
6. Combineren van de invoeg-/uitvoegstroken op de A59 bij ’s-Hertogenbosch.
7. Maximale inzet op zowel maatregelen uit het brede mobiliteitspakket als flankerende
maatregelen gericht op het mobiliteitssysteem van de A2. In tegenstelling tot de nummers
1 t/m 6 die door Rijkswaterstaat in een planstudie worden uitgewerkt, zal dit pakket,
in samenhang met de planstudie, door de betrokken regionale partijen2 verder worden uitgewerkt.
8. Duurzaamheid: het project kiest voor inzet op meetbare en verifieerbare doelstellingen
en het bereiken van een maximale verbetering op de thema’s energie, bereikbaarheid,
welzijn en gezondheid, ecologie en ruimtelijke kwaliteit. Voor het thema circulaire
economie en materialen is de ambitie een maximale inzet en het bereiken van de maximaal
haalbare prestatie. Het project voert een basisset aan duurzaamheidsmaatregelen door
(maatregelen met gelijke of lagere kosten dan de standaardmaatregelen). In de planuitwerking
wordt nagegaan of er aanvullend ambitiebudget gevonden kan worden voor nadere invulling
van duurzaamheidsambities;
9. Meekoppelkansen: nadere uitwerking en besluitvorming over de meekoppelkansen vindt
plaats in de planuitwerkingsfase. Voor een aantal meekoppelkansen zijn afspraken al
onderdeel van het concept-voorkeursalternatief.
Stikstof
Zoals gezegd betreft het hier de Voorkeursbeslissing en volgt hierna nog de planuitwerkingsfase
waarin de Voorkeursbeslissing nader wordt uitgewerkt. Voor deze Voorkeurbeslissing
is het alternatief gekozen dat voldoende probleemoplossend vermogen biedt en daarbij
de laagste berekende depositiebijdrage heeft. Bij de planuitwerking worden de mogelijkheden
voor mitigatie nader onderzocht.
Bij het opstellen van het milieueffectrapport voor de Voorkeursbeslissing is gekeken
naar de verkeersaantrekkende werking door de verbreding van de weg en of dit, ten
opzichte van de situatie zonder project, voor een toename kan zorgen van stikstofdepositie
op habitattypen/leefgebieden in Natura 2000-gebieden die al overbelast zijn in de
huidige situatie. Alle onderzochte alternatieven scoren hierop negatief. Dit houdt
in dat effecten op de kwaliteit van deze gebieden niet op voorhand kan worden uitgesloten,
waardoor mogelijk mitigatie en/of compensatie nodig is en een risico voor de haalbaarheid
van het Tracébesluit optreedt. Voor de Voorkeursbeslissing en de (Ontwerp)-Structuurvisie
is daarom de haalbaarheid van de onderbouwing apart beschouwd in een bijlage van de
Ontwerp-Structuurvisie genaamd de «notitie haalbaarheid ADC-toets A2 Deil-Vught».
In die notitie is ook nader ingegaan op de habitattypen/leefgebieden van soorten waarop
een mogelijke toename van stikstofdepositie plaatsvindt.
Financiën
Zoals ik u in de BO MIRT brief van 26 november jl. heb gemeld komt de totale Rijksbijdrage
voor dit project op € 830 mln (Kamerstuk 35 570 A, nr. 45). Daarnaast dragen de regionale partijen3 maximaal € 45 mln. bij aan de financiering van het brede mobiliteitspakket.
Procedure Structuurvisie
Bewoners en geïnteresseerden hebben op verschillende manieren inbreng kunnen leveren
gedurende de Verkenning. Zo zijn er op veel verschillende momenten informatieavonden
en workshops geweest en heeft men ook op de website van het project (a2mirtdeilvught.nl)
inbreng kunnen leveren op de plannen. Vanaf maart 2020 is dat digitaal gebeurd als
gevolg van het Covid-19 virus. Daardoor zijn toch veel mensen op een doelgerichte
manier bereikt. Het Voorkeursbesluit is mede tot stand gekomen naar aanleiding van
inbreng van gebruikers van en bewoners langs de A2 en de regionale bestuurders. Van
alle participatieactiviteiten is, mede met het oog op de Omgevingswet, een Participatieverslag
gemaakt dat als bijlage van de Ontwerp-Structuurvisie ter inzage wordt gelegd.
Ik ben voornemens de Ontwerp-Structuurvisie op 9 juni 2021 ter inzage te leggen. Eenieder
heeft dan zes weken de tijd om een zienswijze in te dienen. Parallel aan de zienswijzenprocedure
wordt de Commissie m.e.r. een advies over de plan-MER gevraagd. Na afronding van de
zienswijzenprocedure en het daaropvolgende besluitvormingsproces zal ik de definitieve
Voorkeursbeslissing nemen en de definitieve Structuurvisie vaststellen. Dit is voorzien
voor het einde van dit jaar.
Ten slotte, wil ik u graag erop wijzen dat voor vaststelling van de definitieve Structuurvisie
het noodzakelijk is dat een eventuele behandeling van de Ontwerp-Structuurvisie uiterlijk
eind september door de Kamer is afgerond. Indien de behandeling later plaatsvindt
heeft dit consequenties voor de planning van het project. Na vaststelling van de Structuurvisie,
eind 2021, wordt het Voorkeursalternatief verder uitgewerkt in een Ontwerp Projectbesluit
en een Projectbesluit. Vooralsnog is de verwachting dat het Ontwerp Projectbesluit
rond 2023 gereed zal zijn en het Projectbesluit rond 2025. Het project zal vervolgens
gerealiseerd worden waarna het project begin 2031 wordt afgerond.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat