Brief regering : Rapport Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) “Dodelijk ongeval door breuk achtertros; lessen te leren over veilig werken en toezicht”
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 318 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 april 2021
Vandaag, 15 april 2021, heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) haar rapport
«Dodelijk ongeval door breuk achtertros; lessen te leren over veilig werken en toezicht»
gepubliceerd. Bijgaand treft u het rapport aan1. Aanleiding voor dit rapport is het ongeval dat op 2 oktober 2019 heeft plaatsgevonden
aan boord van het vrachtschip «Damsterdijk» in de haven van Ipswich (Verenigd Koninkrijk).
Bij dit ongeval was de dood van één bemanningslid te betreuren, die werd geraakt door
een afgebroken achtertros.
In het rapport doet de OvV vijf aanbevelingen, waarvan er twee (mede) aan mij zijn
gericht. Deze luiden:
1. Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat:
Waarborg dat de in een ingediend bemanningsplan voorgestelde bemanningssamenstelling
altijd wordt gecontroleerd op uitvoerbaarheid ten aanzien van uit te voeren werkzaamheden,
type schip, veiligheidsprocedures en noodprocedures. Geef pas een bemanningscertificaat
af indien aan alle voorwaarden is voldaan.
2. Aan de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat:
Onderzoek samen of het uitgangspunt stand kan houden dat een bemanningslid belast
met het fysiek toezicht houden op veiligheid, daarnaast ook nog andere taken kan uitvoeren.
Pas de uitkomst toe bij het opstellen van de bemanningsplannen en uitgifte van bemanningscertificaten.
Ik dank de OvV voor haar rapport en de gedane aanbevelingen. Conform de Rijkswet Onderzoeksraad
voor veiligheid heeft de OvV mij verzocht mijn standpunt ten aanzien van deze aanbevelingen
binnen een half jaar na verschijning van het rapport aan de OvV kenbaar te maken.
Ik ga mij echter inspannen om al eerder met een standpunt te komen, wat ik op dat
moment ook aan uw Kamer zal aanbieden.
Op dit moment kan ik uw Kamer al melden dat ten aanzien van de eerste aanbeveling
de processen binnen de Inspectie Leefomgeving en Transport ten aanzien van het afgeven
van bemanningscertificaten reeds zijn aangepast. Zo zijn voor het beoordelen van bemanningsplannen
inmiddels drie inspecteurs aangewezen die op basis van de interne procedures een 4-ogen
principe hanteren.
Ten aanzien van de tweede aanbeveling kan ik melden dat deze zal worden meegenomen
in het lopende traject van de herziening van de Wet zeevarenden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat