Brief regering : Aanvullende maatregelen voor de Tweede Kamerverkiezing in verband met covid-19
35 590 Tijdelijke regels omtrent verkiezingen in verband met covid-19 (Tijdelijke wet verkiezingen covid-19)
Nr. 22 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 oktober 2020
Inleiding
Tijdens het wetgevingsoverleg over de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 zijn een aantal moties aanvaard. In deze brief ga ik daarop in. Daarmee doe ik tevens
mijn toezegging van 1 september jl. gestand om uw Kamer uiterlijk begin november te
informeren over de vraag of een vorm van briefstemmen voor de Tweede Kamerverkiezing
nodig is.
Briefstemmen
Met betrekking tot het stemmen per brief heb ik de afgelopen weken laten uitwerken
hoe dat vorm zou kunnen worden gegeven en is er gekeken naar wat haalbaar en uitvoerbaar
is gegeven de tijd die er nog is tot de Tweede Kamerverkiezingen en de termijnen die
de Kieswet kent voor bijvoorbeeld de kandidaatstelling. Tevens heb ik hierbij de motie
van het lid Terpstra (CDA)1 betrokken waarin aan de regering is gevraagd de mogelijkheid te scheppen dat met
name kwetsbare kiezers per post hun stem kunnen uitbrengen. Alles afwegende, kies
ik er voor om ter uitvoering van de motie van het lid Terpstra het mogelijk te maken
voor kiezers van 70 jaar en ouder dat zij hun stem per brief uit kunnen brengen. Dat
licht ik hierna toe.
Mijn doel is dat bij de komende Tweede Kamerverkiezing het stemmen op een veilige
manier kan verlopen, zodat risico’s voor de gezondheid als gevolg van het coronavirus
worden voorkomen. Daarom worden er maatregelen getroffen in het stemlokaal, zoals
de veilige afstand en de hygiënemaatregelen. Ondanks die maatregelen is het niet uit
te sluiten dat kwetsbare kiezers vanwege het coronavirus de gang naar het stemlokaal
niet zullen willen of durven te maken. Deze kiezers kunnen in dat geval uiteraard
een andere kiezer een schriftelijke of onderhandse volmacht geven.
Voor oudere kiezers kan dat echter problematisch zijn, omdat deze kiezers vaak in
mindere mate dan andere kiezers op familie en of vrienden kunnen terugvallen voor
het geven van een volmacht. Kiezers van 70 jaar en ouder zijn volgens het RIVM2 generiek kwetsbaar voor het coronavirus. Volgens de Basisadministratie personen zijn
er 2,4 miljoen kiesgerechtigden die volgend jaar bij de Tweede Kamerverkiezing 70
jaar of ouder zullen zijn. Daarom wil ik aan deze kiezers de (aanvullende) mogelijkheid
geven om per brief te stemmen.
Het is de bedoeling dat de kiezers die 70 jaar of ouder zijn alle stembescheiden ontvangen
om per brief te kunnen stemmen. Zodra die ontvangen zijn kan de kiezer een briefstem
uitbrengen door zijn stempas met het ingevulde stembiljet per post terug te sturen
of door de briefstem af te geven bij afgiftepunten die de gemeenten moeten inrichten.
Deze afgiftepunten zullen al een aantal dagen voor de verkiezingsdag open moeten zijn.
Uiteraard moet bekendheid worden gegeven aan de locatie van de afgiftepunten.
De kiezers die per brief mogen stemmen zijn niet verplicht dat te doen. Wil de kiezer
niet per brief stemmen dan gebruikt hij de ontvangen stempas om naar het stemlokaal
te gaan om daar te stemmen. En ten slotte is het ook mogelijk om een volmacht aan
een andere kiezer te geven. De stempas kan door de kiezer maar één keer worden gebruikt
om te stemmen.
Het mogelijk maken dat (een deel van de kiezers) per brief kan stemmen introduceert
nieuwe risico’s in het verkiezingsproces. Het is daarom van belang om, zoals de adviescommissie-Korthals
Altes3 heeft vastgesteld, goed af te wegen wat de gevolgen zijn voor de waarborgen4 waar het verkiezingsproces aan moet voldoen. De Adviescommissie heeft de verschillende
vormen van stemmen tegen deze waarborgen aangehouden. Ten aanzien van het stemmen
per brief constateerde de commissie dat het proces voor het briefstemmen transparant
is en door iedereen te begrijpen. De controleerbaarheid is echter niet voor alle onderdelen
van het proces gewaarborgd. Dat geldt in het bijzonder voor het transport per post
van de briefstem. Dat proces onttrekt zich immers aan alle controle. Mede daardoor
is de integriteit ook niet volledig verzekerd. Het is juist hierom dat ik het mogelijk
wil maken dat de kiezer zijn briefstem zelf kan afgeven bij de gemeenten en dus niet
afhankelijk is van de postbezorging.
Het feit dat de kiezer buiten een stemlokaal stemt, betekent verder dat er niet op
kan worden toegezien dat in het geheim en in volledige vrijheid gestemd wordt. Net
als bij het geven van een volmacht is bij briefstemmen nooit te verzekeren dat de
kiezer niet onder druk wordt gezet om niet zelf in het stemlokaal te stemmen.
Briefstemmen heeft dus ten opzichte van het stemmen in het stemlokaal, ook de Kiesraad
heeft daar in eerdere adviezen op gewezen, belangrijke minpunten. Het mogelijk maken
dat (een deel van de kiezers) per brief kan stemmen moet dus een dringende noodzaak
hebben. Naar mijn mening is dat voor de komende Tweede Kamerverkiezing het geval vanwege
de risico’s die het coronavirus generiek heeft voor de kiezers die 70 jaar en ouder
zijn.
Hoe ziet het briefstemmen er uit?
Wat krijgt de kiezer?
Kiezers die op de dag van stemming 70 jaar of ouder zijn krijgen niet meer alleen
de stempas toegestuurd. Deze kiezers krijgen toegestuurd:
• De stempas;
• Een briefstembiljet dat te onderscheiden is van het stembiljet dat gebruikt wordt
in het stemlokaal;
• Twee enveloppen voor het uitbrengen van de briefstem. De eerste enveloppe is bedoeld
om daarin het ingevulde stembiljet te doen. De tweede enveloppe is de retourenveloppe.
Daarin doet de kiezer de ondertekende stempas en de gesloten enveloppe met het ingevulde
stembiljet.
• Uitleg over het stemmen per brief.
Hoe werkt het?
De kiezers kunnen de briefstem afgeven op door de gemeente aangewezen locaties. Daarnaast
kunnen kiezers deze per post sturen naar een in elke gemeente in te stellen briefstembureau
(het adres daarvan is voorgedrukt op de retourenvelop). De briefstem moet uiterlijk
woensdag 17 maart 2021 zijn ontvangen.
Het briefstembureau richt een proces van vooropening in, waarbij voorafgaand aan de
telling van de stembiljetten de stempas wordt gescheiden van de gesloten stembiljetenveloppe.
Vervroegd stemmen
De motie van het lid Sneller (D66) c.s. verzoekt om, met als doel spreiding van kiezers,
vroegtijdig stemmen mogelijk te maken, en hier een voorstel voor uit te werken dat
bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 ingezet kan worden om deze verkiezingen veilig
en toegankelijk te houden (Kamerstuk 35 590, nr. 16). De motie overweegt dat veel landen (een vorm van) vroegtijdig stemmen voorafgaand
aan de verkiezingsdag faciliteren, bijvoorbeeld door een aantal dagen een select aantal
stembureaus reeds open te stellen voor kiezers.
Vervroegd stemmen in het stemlokaal biedt kiezers die de verkiezingsdag willen mijden,
bijvoorbeeld omdat ze denken dat het dan druk zal zijn en zich minder veilig voelen,
een alternatief om zelf te kunnen stemmen, naast de beschikbare optie van het geven
van een volmacht. Alleen een beperkte variant van vervroegd stemmen, namelijk een
beperkt aantal dagen en beperkt aantal stemlokalen is uitvoerbaar. Ook bij vervroegd
stemmen geldt dat er tijd genoeg moet zijn tussen de dag van kandidaatstelling en
de eerste dag van stemming om alle stembescheiden te drukken, omdat de stembiljetten
op de eerste dag in de stemlokalen aanwezig moeten zijn.
Ik voer de motie van uw Kamer uit door het mogelijk te maken dat kiezers op maandag
15 en dinsdag 16 maart in hun gemeente op een beperkt aantal locaties hun stem vervroegd
kunnen uitbrengen. Ik kies er daarbij voor om dit in alle gemeenten voor te schrijven,
omdat in de covid-19 omstandigheden het wenselijk is dat aanvullende maatregelen in
elke gemeente gelijk zijn. De variant van vervroegd stemmen op twee dagen voorafgaand
aan de verkiezingsdag maakt het mogelijk om deze variant binnen de termijn tussen
dag van kandidaatstelling en dag van stemming vorm te geven. Gemeenten kunnen er daarbij
voor kiezen om grote locaties in te richten waarbij meer kiezers tegelijk hun stem
kunnen uitbrengen.
De consequentie van het invoeren van vervroegd stemmen is dat de termijnen voor het
aanvragen van een vervangende stempas en schriftelijk volmachtbewijs komen te liggen
op uiterlijk vrijdag voor de eerste dag van de stemming. Dit om het risico van dubbel
stemmen te voorkomen. Gemeenten maken daartoe na het aflopen van die aanvraagtermijn het register
van ongeldige stempassen op. Een kiezer die er na vrijdag achter komt dat hij zijn
stempas kwijt is, kan niet meer stemmen.
In principe kunnen alle kiezers die dat willen de gang naar het stemlokaal maken op
maandag of dinsdag. Het is dus denkbaar dat zoveel kiezers vervroegd komen stemmen
dat het op de dagen van vervroegd stemmen juist heel druk wordt in de daarvoor ingerichte
stemlokalen. Mogelijk drukker dan op de verkiezingsdag zelf. In de voorlichting zal
ik de mogelijkheid van vervroegd stemmen nadrukkelijk en specifiek richten op kiezers uit risicogroepen.
Hoe ziet vervroegd stemmen er uit?
– Kiezers kunnen op maandag 15 en dinsdag 16 maart in hun gemeente op een aantal locaties
vervroegd hun stem uitbrengen.
– In elke gemeente wordt, naar rato van het aantal kiesgerechtigden in de betreffende
gemeente, een aantal locaties ingericht waar vervroegd stemmen mogelijk wordt gemaakt.
De 2e tijdelijke (spoed)wet zal een minimumaantal vervroegd stemlokalen bepalen dat de
gemeenten moeten inrichten. Gedacht wordt aande volgende verdeling:
• Gemeenten onder 10.000 kiesgerechtigden: 1 vervroegd stemlokaal
• Gemeenten tussen 10.000 en 30.000 kiesgerechtigden: 2 vervroegd stemlokalen
• Gemeenten tussen 30.000 en 60.000 kiesgerechtigden: 4 vervroegd stemlokalen
• Gemeenten van 60.000 tot 100.000 kiesgerechtigden: 8 vervroegd stemlokalen
• Gemeenten boven 100.000 kiesgerechtigden: 10 vervroegd stemlokalen
• G4: 20 vervoegd stemlokalen
– De kiezers kunnen zonder aanvraag komen met hun reguliere stempas.
– De termijnen voor het aanvragen van een vervangende stempas en schriftelijke volmacht
worden gesteld op vrijdag 12 maart.
– De uitgebrachte stemmen moeten heel goed beveiligd worden bewaard. De stemmen kunnen
immers pas op de verkiezingsdag na 21.00 uur worden geteld.
Indiening tweede spoedwetsvoorstel
Ik zal vanwege de hiervoor aangekondigde maatregelen een tweede spoedwetsvoorstel
in procedure brengen als aanvulling op de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19. Dit om het goede verloop van de Tweede Kamerverkiezing te waarborgen waarbij zoveel
mogelijk kiezers hun stem zelf kunnen uitbrengen. In de planning is het streven dat
dit wetsvoorstel voor het kerstreces door de Tweede Kamer kan worden behandeld om
tijdige inwerkingtreding per uiterlijk 1 februari (dag van kandidaatstelling) te kunnen
halen.
In dit wetsvoorstel worden het briefstemmen voor personen van 70+ jaar en vervroegd
stemmen in het stemlokaal opgenomen. Daarnaast gaat het onder meer om de volgende
maatregelen:
• De termijn tussen de stemming en het aftreden van de zittende leden van het vertegenwoordigend
orgaan waarvoor de verkiezing wordt gehouden, wordt verlengd van de huidige 8 naar
13 dagen. De verlenging van deze termijn is nodig om de stembureaus en gemeenten in
staat te stellen om het proces van het tellen van de stemmen uit te voeren met inachtneming
van de coronamaatregelen. Ook voor kiezers uit het buitenland wordt zo meer tijd gecreëerd
om hun stem uit te kunnen brengen.
• Briefstemmen van kiezers die vanuit het buitenland stemmen (niet zijnde de kiezers
in Curaçao, Aruba en Sint Maarten waarvoor een briefstembureau wordt ingericht in
de landen) kunnen tot maandag na de stemming om 17.00 uur worden ontvangen door het
briefstembureau van de gemeente Den Haag.
• Er komen voorzieningen die het aantal leden van de hoofdstembureaus en het centraal
stembureau op peil houden, ook als een aantal leden verhinderd is om bij een zitting
aanwezig te zijn. Ook komen er voorzieningen die het mogelijk maken om zittingen van
het hoofdstembureau en het centraal stembureau digitaal te houden.
Uitvoerbaarheid voor gemeenten
Voor de gemeenten is de voorbereiding van de Tweede Kamerverkiezing een hele grote
uitvoeringsoperatie. In bestuurlijk overleg met de VNG heeft de VNG aangegeven begrip
te hebben voor het invoeren van de in deze brief genoemde maatregelen. Afgesproken
is dat bij de uitwerking van de maatregelen er bijzondere aandacht is voor de uitvoeringsaspecten.
Op korte termijn breng ik daarom met de VNG in beeld wat de consequenties voor de
uitvoering zijn. Gemeenten geven daarbij nadrukkelijk aan dat met de stapeling van
de maatregelen de rek voor de uitvoerbaarheid eruit is. Het is voor de gemeenten daarbij
van groot belang dat er op zeer korte termijn duidelijkheid komt over de maatregelen
die gaan gelden bij de Tweede Kamerverkiezing. Ik heb daarvoor alle begrip en waardeer
de grote inspanningen die de gemeenten doen om de verkiezingen zo goed mogelijk te
organiseren en span me er voor in hen daar zo goed mogelijk in te ondersteunen. Ik
ben me ervan bewust dat er in een korte tijdsspanne grootschalige nieuwe maatregelen
in ons verkiezingsproces op gemeenten afkomen om de covid-19-omstandigheden het hoofd te bieden. Dat brengt ook het risico op fouten mee in de uitvoering
van het verkiezingsproces. Ik onderschrijf daarom dat de uitvoeringspraktijk zich
reeds nu moet voorbereiden op de voorgestelde maatregelen.
Dit wetsvoorstel zal als een spoedwetsvoorstel in procedure worden gebracht. Na aanvaarding
door het parlement, is er de gewenste duidelijkheid over welke maatregelen zullen
gelden bij de Tweede Kamerverkiezing. Voor aanvullende wettelijke maatregelen zal
er geen tijd meer zijn.
Voor de voorbereiding van de verkiezingen en de Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 hebben de gemeenten bij septembercirculaire een reële compensatie gekregen van circa
30 miljoen euro. De maatregelen die aanvullend noodzakelijk worden geacht voor de
Tweede Kamerverkiezing brengen ook kosten voor de gemeenten mee. De gemeenten ontvangen
daarvoor een reële compensatie en daarover vindt overleg plaats met de VNG.
Naast financiële compensatie ondersteun ik de gemeenten zoveel mogelijk door een intensieve
communicatiecampagne op te starten aan gemeenten en aan kiezers over de maatregelen
en procedures, en door met de VNG en NVVB afspraken te maken over eventueel gewenste
ondersteuning bij gemeenten in de implementatie.
Overige aandachtspunten
In Nederland kennen we geen specifieke wettelijke regels voor het houden van opiniepeilingen
en campagneactiviteiten in de aanloop naar en tijdens de verkiezingen. Wel zijn er
een aantal gebruiken. Voor alle vormen van vervroegd stemmen geldt dat kiezers terwijl
de verkiezingscampagnes nog gaande zijn hun stem uitbrengen. Ook is niet uit te sluiten
dat tijdens de dagen van vervroegd stemmen peilingen kunnen worden uitgevoerd waarvan
de uitkomsten worden gepubliceerd. Niet uit te sluiten is dat dit kiezers beïnvloedt
die nog moeten stemmen. Ik heb geen voornemens om nieuwe regels te introduceren. Ik
ga wel met opiniepeilers en media in gesprek om te vernemen hoe zij in het licht van
vervroegd stemmen aankijken tegen de in Nederland ontstane gebruiken.
In de motie van het lid Özütok (GroenLinks)5 is de regering verzocht om in overleg met gemeenten en belangenorganisaties voor
mensen met een beperking, ervoor te zorgen dat mensen met een beperking ook tijdens
corona hun kiesrecht op de door hen gekozen wijze kunnen uitoefenen. In de instructie
voor stembureauleden ga ik in op de toegankelijkheid van het stemmen voor kiezers
met een fysieke en verstandelijke beperking. Ik heb ook oog voor de begrijpelijkheid
en toegankelijkheid van de informatie aan kiezers; ik ga daarover in overleg met Ieder(in),
het netwerk van belangenbehartigers voor, en door mensen met een beperking. Gelet
op de verschillende wijzen van stemmen moet het voor iedereen duidelijk zijn welke
mogelijkheden er zijn en hoe die in zijn werk gaan. Ieder(in) heeft in zijn eerdere
advies bij de tijdelijke wet ook aandacht voor alternatieven gevraagd. De extra opties
van briefstemmen en vervroegd stemmen in het stemlokaal maken, naast de uitbreiding
van het aantal volmachten, het verkiezingsproces voor risicogroepen toegankelijker.
Stemlokalen
De door uw Kamer aanvaarde motie van het lid Van Raak (SP)6 verzoekt de regering om er samen met de gemeenten voor zorg te dragen dat bij de
verkiezingen van 17 maart niet minder maar méér stembureaus zullen worden ingericht.
Het is ter voorkoming van misverstanden van belang een onderscheid te maken tussen
stembureaus en stemlokalen. De stemlokalen zijn de locaties (gebouwen) waar de stembureaus
zitting houden en waar de kiezers naar toe komen om te stemmen. Het komt voor dat
in één stemlokaal meerdere stembureaus zitting hebben. Mijn inzet is dat het aantal
stemlokalen op peil moet blijven. Dat is een grote opgave voor de gemeenten, omdat
voor de Tweede Kamerverkiezing lokalen nodig zijn die voldoende oppervlakte hebben
om bij het stemmen 1,5 meter afstand te kunnen houden.
Eerder dit jaar is een uitvraag gedaan naar het aantal mogelijke geschikte stemlokalen.
De uitkomst daarvan heeft de Tweede Kamer eerder al ontvangen. Medio oktober is een
nieuwe peiling uitgezet, deze keer onder alle gemeenten. Die peiling is nog gaande.
Ik zal uw Kamer daarover informeren gelijktijdig met de evaluatie van de herindelingsverkiezingen,
in casu voor het kerstreces. De gemeenten zijn ook nog volop locaties aan het schouwen.
Voor het vinden van alternatieve locaties heb ik bij septembercirculaire een financiële
compensatie verstrekt. Het blijkt in de praktijk echter niet eenvoudig om geschikte
locaties te vinden. Ik help gemeenten daarbij met een ondersteuningsteam. Dit ondersteuningsteam
helpt gemeenten door te stimuleren dat er vanuit de publieke (zoals vanuit het aanbod
van rijkskantoren) en private sectoren een nieuw aanbod van locaties ontstaat voor
gemeenten om stemlokalen in te richten.
Aan het RIVM is voor de inrichting van stem- en tellocaties een aanvullend advies
gevraagd op een aantal specifieke punten. Met de vraag of er zich bijzondere gezondheidsrisico’s
voordoen bij het inrichten van grote stemlocaties waar meerdere stembureaus zitting
gaan houden, of op locaties waar (centraal) geteld wordt en tientallen mensen bijeen
zijn. Het advies van het RIVM is bijgevoegd7. Het advies van het RIVM werpt geen blokkade op voor de inrichting van grotere stem-
en tellocaties. Het RIVM vraagt zich wel af of het wenselijk is om tot het inrichten
van dergelijke locaties over te gaan vanwege de mogelijk complexe organisatie, uitvoerbaarheid
en handhaving van de maatregelen en doet een aantal aanbevelingen waaraan minimaal
moet worden voldaan. Een grootschalige aanpak bij het tellen acht het RIVM in de huidige
situatie, met een aanzienlijke toename van nieuwe infecties, niet wenselijk. Voor
de goede uitvoering van het verkiezingsproces en de totstandkoming van een betrouwbare
telling wil ik de inrichting van grotere stem- en tellocaties echter niet onmogelijk
maken. De gemeenten zal ik nadrukkelijk wel op het advies en de daarin opgenomen randvoorwaarden
wijzen.
Het lid Sneller (D66) heeft in het wetgevingsoverleg gevraagd hoe de gemeenteraden
weten wanneer zij het college van burgemeester en wethouders kunnen aansporen om voldoende
stemlokalen in te stellen. De gemeenten zijn nu reeds volop bezig met de voorbereidingen
voor de verkiezingen en het aanzoeken van stemlokalen. De informatie die vanuit het
ministerie naar de gemeenten gaat is voor iedereen terug te vinden op www.verkiezingentoolkit.nl, dus ook voor raadsleden. Dat geldt evengoed voor de informatie die ik aan uw Kamer
doe toekomen. Op het punt van de toegankelijkheid van de stemlokalen ligt er ook een
wettelijke informatieplicht van het college richting de gemeenteraad, indien niet alle stemlokalen
in de gemeente voldoen aan de toegankelijkheidscriteria (artikel J 4, derde lid, Kieswet).
Het blijft onverminderd van belang om, zoals ik ook aan uw Kamer heb toegezegd, te
kijken hoe kiezers kunnen worden gestimuleerd om verspreid over de dag te komen stemmen.
Verkiezingen Sint Eustatius en herindelingsgemeenten
Op 21 oktober vond op Sint Eustatius de verkiezing voor de eilandsraad plaats. Het
openbaar lichaam heeft op basis van een circulaire van het Ministerie van BZK de stemlokalen
ingericht met inachtneming van de door het RIVM geadviseerde gezondheidsmaatregelen.
Om kiezers meer te spreiden heeft het openbaar lichaam in totaal twee stemlokalen
ingericht, een meer dan gebruikelijk. De regeringscommissaris heeft laten weten dat
deze verkiezing met inachtneming van de gezondheidsmaatregelen goed en zonder incidenten
is verlopen. De opkomst was met 76,9% hoger dan bij de laatst gehouden eilandsraadverkiezing
in 2015(65,5%). De kiezers die in het stemlokaal kwamen stemmen kwamen daarbij gespreid
over de dag, zoals ook was opgeroepen door het openbaar lichaam. Bij deze verkiezing
werd 37,9% van de stemmen per volmacht uitgebracht (ten opzichte van 30,2% in 2015).
Een waarnemersmissie van de internationale organisatie IFES heeft de verkiezing waargenomen
en zal eind dit jaar haar bevindingen doen toekomen. De Staatssecretaris van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties en ik zullen deze rapportage aan uw Kamer sturen en op
de bevindingen reageren.
Op 18 november staan er herindelingsverkiezingen gepland in een aantal gemeenten in
de provincie Groningen (samenvoeging gemeente Eemsdelta) en Noord-Brabant (splitsing
gemeente Haaren). De Tijdelijke wet verkiezingen covid-19 geeft de herindelingsgemeenten meer instrumenten in handen voor een goede organisatie.
De herindelingsgemeenten bereiden zich grondig voor op deze verkiezing. Met de burgemeesters
van de herindelingsgemeenten houd ik nauw contact over de impact van de huidige maatregelen
en het belang dat kiezers naar het stemlokaal kunnen komen.
De aanvaarde motie van de leden Snoeren en Terpstra8 vraagt om uiterlijk één maand na de herindelingsverkiezingen de evaluatie naar de
Kamer te sturen. Ik streef ernaar uw Kamer de evaluatie binnen een maand, dus voor
het kerstreces, te doen toekomen.
Tot slot
Het moet in de covid-19 omstandigheden voor kiezers veilig zijn om te stemmen, voor
stembureauleden veilig zijn om hun werk te doen, en kiezers moeten binnen de geldende
maatregelen naar het stemlokaal kunnen komen. Het kabinet houdt de impact van de ontwikkelingen
rond het coronavirus op de organisatie en waarborgen van het verkiezingsproces nauwgezet
in de gaten. Samen met de gemeenten zet ik daarbij alles op alles om de Tweede Kamerverkiezing
op 17 maart doorgang te laten vinden. De voorgenomen wettelijke maatregelen, waarvan
ik hoop dat spoedige behandeling mogelijk zal zijn, helpen dit mogelijk te maken.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Indieners
-
Indiener
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.