Brief regering : Hypotheeknormen 2021
32 847 Integrale visie op de woningmarkt
Nr. 689
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 oktober 2020
Met deze brief informeer ik u, mede namens de Minister van Financiën en de Minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, over de jaarlijkse actualisering van de leennormen
voor hypothecair krediet. De maximale leencapaciteit zal volgend jaar, bij een ingeschatte
loonstijging van 1,4 procent, voor vrijwel alle inkomenscategorieën iets toenemen
ten opzichte van 2020. Daarnaast worden de volgende wijzigingen per 1 januari 2021
ingevoerd. Het tweede inkomen weegt bij de vaststelling van het financieringslastpercentage
volgend jaar voor 90 procent mee in plaats van 80 procent. De wegingsfactor voor studieleningen
wordt lager waardoor mensen met een studieschuld, bijvoorbeeld starters, op verantwoorde
wijze beperkt meer kunnen lenen voor de aankoop van een woning. De lijst met energiebesparende
maatregelen, waarvoor € 9.000 extra kan worden geleend, is geactualiseerd. De geactualiseerde
leennormen treden per 1 januari 2021 in werking.
Uitgangspunten van de leennormen
Het kabinet vindt het belangrijk dat mensen een huis kunnen verkrijgen dat zo veel
mogelijk aansluit op hun wensen. Het is echter niet wenselijk en ook niet in het belang
van de consument dat daarvoor onverantwoord hoge schulden worden aangaan die later
tot grote problemen kunnen leiden. De leennormen voorkomen dat huishoudens bij het
aangaan van een hypotheek onverantwoorde risico’s nemen. Dit betekent dat huishoudens
ook voldoende financiële ruimte voor andere uitgaven moeten overhouden.
Het Nibud adviseert het kabinet ieder jaar over de leennormen waarbij betaalbaarheid,
hanteerbaarheid en robuustheid centraal staan. Ik hecht aan dit onafhankelijk advies.
Juist in deze onzekere (financiële) tijden zijn robuuste leennormen van belang om
de stabiliteit op de woningmarkt zo veel mogelijk te waarborgen. Het Nibud stelt dit
jaar enkele wijzigingen voor die door het kabinet worden overgenomen. Deze wijzigingen
en de verwachte effecten op de leencapaciteit voor komend jaar zijn onderstaand toegelicht.
Leencapaciteit 2021
Het Nibud brengt ieder jaar in kaart hoe de wijzigingen in de leennormensystematiek
en de verwachte loonontwikkeling doorwerken in de leencapaciteit van huishoudens.
Indien de door het Centraal Planbureau (CPB) geraamde loonontwikkeling voor 2021 gerealiseerd
wordt, zal de maximale leencapaciteit volgend jaar voor vrijwel alle inkomenscategorieën
iets toenemen ten opzichte van 2020. Als geen rekening wordt gehouden met de loonstijging
dan neemt de gemiddelde leencapaciteit voor de meeste inkomenscategorieën af. Dit
komt voornamelijk door de verwachte prijsstijging van de overige uitgavenposten van
huishoudens. De onderstaande figuur geeft, voor niet-AOW-gerechtigden, het gemiddelde
verschil in de maximale hypotheek voor 2021 weer ten opzichte van 2020. Het verschil
wordt zowel inclusief als exclusief de gemiddelde verwachte bruto loonstijging van
1,4 procent weergegeven.
Belangrijkste wijzigingen voor 2021
Tweeverdieners
De leennormen zijn gebaseerd op een standaardhuishouden van een alleenverdiener met
een partner, maar zonder kinderen. Dit betekent dat het Nibud in de berekeningen die
leiden tot de financieringslastnormen de fiscale lasten en uitgavenpatronen van deze
huishoudcategorie als uitgangspunt hanteert. Een tweeverdienershuishouden heeft bij
hetzelfde bruto inkomen als een alleenverdienershuishouden een hoger besteedbaar inkomen. Dit komt onder andere door fiscale regelingen zoals de dubbele arbeidskorting
voor tweeverdieners en de afbouw van de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting
voor de minstverdienende partner. Ondanks het hogere besteedbaar inkomen mogen tweeverdieners
op dit moment iets minder lenen dan een alleenverdienershuishouden met een gelijk
bruto inkomen.
Om meer recht te doen aan de situatie van tweeverdieners adviseerde het Nibud in 2016
om het tweede inkomen voor tweeverdieners stapsgewijs meer mee te laten wegen voor
de bepaling van het maximale financieringslastpercentage. Dit advies heeft het kabinet
opgevolgd; sinds 2016 wordt het tweede inkomen stapsgewijs meer meegewogen. Hierbij
wordt aangesloten bij de afbouw van de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting.
Deze afbouw heeft namelijk een negatief effect op het besteedbaar inkomen van een
alleenverdienershuishouden en geen effect op het inkomen van tweeverdieners. Vanaf
2021 weegt het tweede inkomen voor 90 procent mee in plaats van 80 procent. Het Nibud
geeft hierbij aan dat zonder een verhoging van de weging van het tweede inkomen bij
vaststelling van het financieringslastpercentage de leencapaciteit van tweeverdieners
onterecht verkrapt zou worden. De verhoging van de weging van het tweede inkomen leidt
daarmee per saldo niet tot een brede verruiming van de leencapaciteit voor tweeverdieners.
Het Nibud toont ook aan dat de verhoging van de weging van het tweede inkomen verantwoord
is; tweeverdieners met maximaal toegestane hypotheeklasten houden volgend jaar zelfs
iets meer financiële ruimte over voor andere uitgaven dan dit jaar.
Studieleningen
Per 1 januari 2021 mogen aanbieders van hypothecair krediet een lagere wegingsfactor
gebruiken om de impact van een studielening op de wettelijk toegestane hypotheeklening
te berekenen. Ik heb uw Kamer hier voor de zomer over geïnformeerd1. Belangrijkste verandering is dat de hoogte van de wegingsfactor voor studieleningen
afhankelijk wordt van de actuele rente op studieleningen. Bij de huidige rente voor
studieleningen van 0 procent kan per 1 januari 2021 een wegingsfactor van 0,65 procent
voor een studielening met een aflosfase van 15 jaar gebruikt worden en voor studieleningen
met een aflosfase van 35 jaar een wegingsfactor van 0,35 procent. Die factoren liggen
nu op respectievelijk 0,75 en 0,45 procent. Door de lagere wegingsfactor kunnen consumenten
met een studielening beperkt meer lenen voor de aankoop van een woning. De lagere
wegingsfactor is verantwoord omdat consumenten door de gedaalde rente op studieleningen
lagere maandlasten hebben. Bij een studielening van € 25.000 en een hypotheekrente
van 1 à 2 procent betekent dit dat een hypotheeklening bij het toepassen van de wegingsfactor
€ 7.000 à € 8.000 minder wordt beperkt dan wanneer de oude wegingsfactor wordt gebruikt.
Dit geldt voor zowel studieleningen met een aflostermijn van 15 jaar als 35 jaar.
Energiebesparende voorzieningen
In het Klimaatakkoord is afgesproken om tot 2030 stapsgewijs 1,5 miljoen woningen
te verduurzamen. Uitgangspunt voor het kabinet is dat de energietransitie haalbaar,
betaalbaar en rechtvaardig moet zijn. De hypotheek levert hier een belangrijke bijdrage
aan: veel woningeigenaren financieren energiebesparende voorzieningen mee bij aankoop
van een woning of sluiten een aanvullende hypotheek af voor het verbouwen en verduurzamen
van hun woning. Voor bepaalde energiebesparende voorzieningen kunnen aanbieders van
hypothecair krediet € 9.000 buiten beschouwing laten voor het vaststellen van de financieringslast.
Vanuit het oogpunt van betaalbaarheid staan op de lijst uitsluitend energiebesparende
voorzieningen die binnen 30 jaar kunnen worden terugverdiend. Het Nibud heeft de lijst
energiebesparende voorzieningen tegen het licht gehouden. Dit heeft tot een aantal
aanpassingen geleid van de lijst van energiebesparende voorzieningen. Zo is bijvoorbeeld
de zonneboiler van de lijst geschrapt, omdat deze investering niet binnen de looptijd
van de hypotheek kan worden terugverdiend. Verder is voor enkele energiebesparende
voorzieningen bepaald dat deze alleen in combinatie met andere energiebesparende voorzieningen
mogelijk is, zodat de gehele investering binnen 30 jaar kan worden terugverdiend.
Het bijgevoegde adviesrapport2 van het Nibud vormt de basis voor de leennormen die door de Minister van Financiën,
in overeenstemming met mij, zijn vastgelegd in de Regeling hypothecair krediet. De
ministeriële regeling is openbaar geconsulteerd en zal binnenkort in de Staatscourant
worden gepubliceerd.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Indieners
-
Indiener
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties