Brief regering : Concept Regeling ambulancezorgvoorzieningen
35 471 Regels inzake de organisatie, beschikbaarheid en kwaliteit van ambulancevoorzieningen (Wet ambulancezorgvoorzieningen)
Nr. 35
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 oktober 2020
Door middel van het amendement van de leden Raemakers en Veldman1 is in de Wet ambulancezorgvoorzieningen (Wazv) opgenomen dat een ministeriële regeling
die aan bepaalde artikelen nadere invulling geeft aan beide kamers der Staten-Generaal
wordt overlegd en niet eerder wordt vastgesteld dan vier weken na de overlegging van
het ontwerp. Hierbij bied ik u aan het ontwerp van de Regeling ambulancezorgvoorzieningen,
zoals die beoogd is te gaan gelden met ingang van 1 januari 2021, het moment waarop
de Wazv in werking treedt2. In deze regeling wordt onder andere nadere invulling gegeven aan de artikelen 5,
tweede lid (verschillende categorieën ambulancezorgprofessionals), 11, derde lid (opleidings-
of deskundigheidseisen aan medisch verantwoordelijken) of 20 (vrijstellingen van bepalingen
in de wet) van de Wazv.
Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik in te gaan op de moties die zijn ingediend
ten tijde van de behandeling van het voorstel voor de Wazv in de Tweede Kamer (Handelingen
II 2019/20, nr. 87, item 6) en die op 30 juni 2020 zijn aanvaard (Handelingen II 2019/20, nr. 89, item 20).
Motie Van Den Berg c.s. over een kwaliteitsregister3
In deze motie wordt de regering verzocht om de ambulancesector aan te sporen zo spoedig
mogelijk tot een gezamenlijk kwaliteitsregister te komen en de Kamer te informeren
op welke termijn dat mogelijk is. In zijn appreciatie heeft toenmalig Minister van
Rijn aangegeven met de sector te bespreken hoe dit met zo min mogelijk administratieve
lasten zou kunnen, bijvoorbeeld in het kader van het reeds bestaande Sectorkompas
ambulancezorg.
Op dit moment ben ik in overleg met Ambulancezorg Nederland (AZN) over een kwaliteitsregister
voor de ambulancezorg en de rol die Sectorkompas daarin kan spelen. Het streven is
om zoveel mogelijk te komen tot één registratie van kwaliteitsdata, die meerdere doelen
kan dienen. Zodra hierover meer duidelijk is, zal ik uw Kamer nader informeren. De
meest actuele versie van Sectorkompas met gegevens over 2019 is te vinden via de website
van AZN4. De eerste gegevens over signalen uit het Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0 komen
in het voorjaar van 2021 beschikbaar.
Motie Ellemeet en Ploumen over zeggenschap van ambulancezorgprofessionals5
In deze motie wordt de regering verzocht om in gesprek te gaan met de regionale ambulancevoorzieningen
(RAV’s) en af te spreken dat de RAV’s in hun jaarlijkse verantwoording uiteenzetten
hoe zij de zeggenschap van ambulanceverpleegkundigen en andere ambulancezorgprofessionals
hebben geborgd.
In dit kader is van belang dat er onlangs advies is gevraagd aan de Chief Nursing
Officer (CNO) over de positionering van verpleegkundigen en verzorgenden. Het betreft
een zorgbreed advies en bevat een investeringsagenda op drie thema’s, te weten:
1. Vrijmaken van tijd en ruimte om er zo voor te zorgen dat verpleegkundigen worden gepositioneerd
en gefaciliteerd om zeggenschap optimaal te kunnen uitoefenen.
2. Erkennen van professionele zeggenschap op organisatie- en op landelijk niveau.
3. Verankeren van scholingsmogelijkheden en loopbaanmogelijkheden in cao’s.
Dit advies is op 2 september 2020 aan de Tweede Kamer toegezonden6. Op 15 september 2020 is aan de Tweede Kamer bericht dat het Kabinet zich herkent
in de bevinding dat meer nodig is om regie en zeggenschap onder zorgprofessionals
te vergroten7. Het idee van een onafhankelijke commissie, met daarin ook verpleegkundigen, zoals
de CNO voorstelt, spreekt het Kabinet aan. Over de wijze waarop dit concreet vorm
kan krijgen, wordt u, als onderdeel van een uitgebreide inhoudelijke reactie, na het
herfstreces geïnformeerd. Dit zal ook in samenhang met de voorgenomen verkenning van
de SER ten aanzien van de specifieke arbeidsmarktknelpunten worden bezien en in de
komende weken met de beroepsgroep en sociale partners worden besproken.
De inbreng uit de internetconsultatie op dit thema en de bovengenoemde motie Ellemeet
en Ploumen zullen in samenhang daarmee worden bekeken en alsdan wordt bezien of en
zo ja, hoe dit invloed heeft op de voorliggende regeling.
Motie Ellemeet en Veldman over verpleegkundig specialist en medisch management8
In deze motie wordt verzocht de verpleegkundig specialist in de toelichting bij de
regeling samen met de arts een rol te geven in het medisch management van de RAV.
Dit is gebeurd in de toelichting bij artikel 10. Hiermee heb ik uitvoering gegeven
aan de motie.
Motie Veldman en Van Den Berg over innovatie9
In deze motie wordt de regering verzocht om
1. in de ministeriële regeling op te nemen dat alle RAV’s in het jaarlijkse sectorkompas
ambulancezorg de vooruitgang van hun resultaten op de kwaliteitseisen t.o.v. het vorige
jaar laten zien en dat zij informatie aanleveren ten behoeve van een innovatieparagraaf
in dit sectorkompas;
2. te borgen dat er in de ambulancezorgsector blijvende doorontwikkeling van het kwaliteitskader
ambulancezorg plaatsvindt, waarin innovatie een zichtbare plek heeft en de Kamer hier
jaarlijks over te informeren.
Conform het verzoek in de motie is in de bijgevoegde concept regeling in artikel 3,
tweede lid opgenomen dat RAV’s jaarlijks per veiligheidsregio kwaliteitsinformatie
openbaar moeten maken, dat zij daarbij de vooruitgang ten opzichte van het voorgaande
jaar zichtbaar moeten maken en moeten aangeven wat zij aan innovatie hebben gedaan.
Zoals hierboven bij de motie Van den Berg c.s. aangegeven ben ik in overleg met AZN
over een kwaliteitsregister voor de ambulancezorg. Hierbij betrek ik de doorontwikkeling
van het kwaliteitskader en de rol van innovatie daarin. Zodra hierover meer duidelijk
is, zal ik uw Kamer nader informeren.
Motie Hijink over jaarverslag10
In deze motie wordt verzocht ervoor te zorgen dat de RAV’s vanaf heden jaarlijks een
jaarverslag publiceren inclusief financiële informatie. In zijn appreciatie heeft
toenmalig Minister van Rijn reeds aangegeven dat de jaarrekening verplicht moeten
worden ingediend bij het agentschap CIBG. Sinds verslagjaar 2017 moeten RAV’s hun
jaarrekening («jaarstukken» in de terminologie voor publieke RAV’s) met accountantsverklaring
indienen bij het agentschap CIBG van het Ministerie van VWS op grond van de Regeling
verslaggeving WTZi. Met ingang van verslagjaar 2020 moeten RAV’s de gegevens over
productie en capaciteit, net als andere zorgaanbieders, aanbieden via het elektronische
platform DigiMV. Voor de Regeling jaarverantwoording WMG die momenteel in ontwikkeling
is en beoogd is te gaan gelden met ingang van boekjaar 2022 wordt overwogen om voor
bepaalde categorieën zorgaanbieders ook het indienen van het bestuursverslag (voorheen
jaarverslag) verplicht te stellen.
Voornemen is om in het najaar van 2020 het ontwerp van de Regeling jaarverantwoording
WMG aan te bieden voor internetconsultatie. Hiermee heb ik uitvoering gegeven aan
de motie.
De Minister voor Medische Zorg,
T. van Ark
Indieners
-
Indiener
T. van Ark, minister voor Medische Zorg
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.