Brief regering : Verlengingsclausule Crisismaatregel Herverzekering Leverancierskredieten
35 433 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2020 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake COVID-19 crisismaatregel herverzekering leverancierskredieten)
Nr. 11
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 september 2020
Op 29 mei jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de herverzekering door de Staat van
kortlopende leverancierskredieten1. Hiermee is voorkomen dat kredietverzekeraars op grote schaal hun limieten hebben
verlaagd waardoor de onderliggende handelsstromen tot stilstand zouden zijn gekomen.
In deze brief ga ik in op mijn voornemen deze maatregel voor een relatief korte periode
van drie maanden te verlengen. Ik zal later dit najaar, conform mijn toezegging, uw
Kamer nader informeren over de stand van zaken van de maatregel en daarbij tevens
ingaan op de baten en lasten ervan. De reden dat ik u nu reeds informeer is omdat
uiterlijk drie maanden (dus uiterlijk 30 september) conform de gesloten contracten
een besluit moet worden genomen over een verlenging voor de periode van drie maanden.
Marktontwikkelingen
Tot op heden zijn de verwachte schadeclaims en faillissementen onder de regeling als
gevolg van de COVID-19 crisis uitgebleven. Het uitblijven van de schades is deels
te verklaren door de overheidssteunmaatregelen en het gebruik van opgebouwde buffers
door bedrijven. De markt verwacht dat de voorspelde schadegolf daardoor naar achteren
is geschoven en in respectievelijk het laatste en eerste kwartaal van 2020 en 2021
zal plaatsvinden. De huidige overeenkomst tussen de Staat en de verzekeraars (Temporary Reinsurance Agreement; TRA) loopt op 31 december 2020 af. Gezien de nog bestaande onzekerheid over de ernst
van een potentiële schadegolf, is de verwachting dat verzekeraars uitstaande dekkingen
zullen korten indien de TRA niet wordt verlengd. In de TRA is opgenomen dat uiterlijk
drie maanden (dus uiterlijk 30 september) voor afloop van de TRA een besluit moet
worden genomen over een verlenging. Deze drie maanden vormen een winding down periode,
waarin de verzekeraars zich kunnen voorbereiden om marktconform risicobeleid toe te
passen op onderliggende polissen. In deze fase van de COVID-19-crisis is het voor
de Staat nog steeds lastig in te schatten wat de kans op dit risico van het grootschalig
wegvallen van leverancierskredieten is. Duidelijk is wel dat de gevolgen groot zouden
zijn en zouden kunnen leiden tot het stilvallen van handel en een golf van faillissementen.
Ik acht het niet verantwoord dit risico nu te nemen.
Verlenging van de maatregel
De TRA bevat een verlengingsclausule waardoor de Staat de optie heeft om de verzekeraars
een verlenging van drie maanden aan te bieden, tot en met 31 maart. Met deze brief
kondig ik aan dat ik gebruik wil maken van deze clausule. Met de verlenging maken
we het mogelijk voor de verzekeraars om dekking de komende tijd in stand te houden,
waarmee een stilstand van de onderliggende handelsstromen wordt voorkomen. Bovendien
biedt de verlenging de ruimte om te bezien of en zo ja hoe een eventuele formele verlenging
na 1 april 2021 noodzakelijk is en om hiervoor goedkeuring te krijgen van de Europese
Commissie. Ik zal de Europese Commissie informeren over het voornemen tot gebruikmaking
van de mogelijkheid de maatregel te verlengen met drie maanden.
Budgettaire consequenties
In de begroting van Financiën is op artikel 5 voor de herverzekering leverancierskredieten
een garantieplafond van 12 miljard euro en een schadebedrag van 950 miljoen euro respectievelijk
350 miljoen euro begroot in 2020 en 2021. Een verlenging van de maatregel zal nieuwe
inkomsten (premie over de relevante maanden in 2021) en kosten (vergoeding operationele
kosten verzekeraars) genereren. De premie is per definitie hoger dan de vergoeding
van de operationele kosten. Verlenging heeft geen effect op de hoogte van het garantieplafond
en naar verwachting geen effect op de hoogte van de eerder geraamde totale schaderaming
en de raming voor de schaderestituties. Wel heeft het tot nu toe uitblijven van schades
het effect dat er een verschuiving plaatsvindt in de ramingen van 2020 naar 2021.
De schaderaming en de raming voor de schaderestituties voor 2020 zullen in de tweede
suppletoire begroting naar beneden worden bijgesteld. In de eerste suppletoire begroting
2021 zullen de effecten voor 2021 worden verwerkt. De beide suppletoire begrotingen
worden uiteraard aan u voorgelegd. Bijgevoegd treft u het gewijzigd risicokader risicoregelingen2.
Vervolg
Een potentiële formele verlenging over 2021 is afhankelijk van een verlenging van
het tijdelijk steunkader in verband met COVID-19 en een verlenging van de opschorting
van de zogeheten Mededeling Kort door de Europese Commissie. Daarover heeft de Europese
Commissie nog geen besluit genomen. Indien een formele verlenging in 2021 noodzakelijk
blijkt, zal ik dit uiteraard tijdig aan uw Kamer ter besluitvorming voorleggen. Daarnaast
zal ik uw Kamer – conform toezegging en zoals boven reeds genoemd – dit najaar nader
informeren over de stand van zaken van de maatregel en daarbij tevens ingaan op de
baten en lasten ervan.
De Staatssecretaris van Financiën,
J.A. Vijlbrief
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën