Brief regering : Verstoringen ICT politie met gevolgen voor meldkamers
29 628 Politie
Nr. 973
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 september 2020
Hierbij informeer ik uw Kamer over de verstoringen van de ICT van de politie met gevolgen
                  voor de meldkamers Oost-Brabant, Noord-Holland, Zeeland-West-Brabant en Rotterdam.
                  De politie en de voornoemde meldkamers hebben vorige week drie dagen last gehad van
                  instabiele ICT. De politie heeft direct alles op alles gezet om de oorzaak te achterhalen
                  en de continuïteit van de dienstverlening te borgen.
               
Als gevolg van de verstoringen waren de 088- en 0900-nummers slecht of niet bereikbaar,
                  werkten een aantal meldkamersystemen door de instabiele ICT soms wel en soms niet
                  en is de kantoorautomatisering van de politie verstoord geweest. De problemen begonnen
                  op 15 september en deden zich op donderdag 17 september aan het eind van de middag
                  niet meer voor.
               
Ik benadruk dat de dienstverlening van 112 en de werking van C2000 niet zijn geraakt
                  door de verstoringen. Wel was tijdelijk het radiobediensysteem beperkt beschikbaar
                  in de vier voornoemde meldkamers, maar hiervoor waren voldoende alternatieven beschikbaar.
                  De meldkamers zelf waren te allen tijde bereikbaar. De veiligheid van burgers, politiepersoneel
                  en hulpverleners van andere disciplines is niet in het geding is geweest tijdens de
                  verstoringen. Dat is ook te danken aan goede samenwerking en het snelle handelen van
                  de politie, de meldkamers en de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS).
               
De oorzaak van de verstoringen is te herleiden naar een instabiliteit in de politie
                     ICT-dienstverlening. Het raakt daarmee zowel de politie als de meldkamers, maar gezien
                     de aard van het werk is de impact op de meldkamers groter. De politie en de meldkamers
                     zijn afhankelijk van stabiele systemen en een hoge beschikbaarheid van voorzieningen.
                     Daarom is het noodzakelijk dit soort verstoringen te voorkomen en waar nodig direct
                     aan te pakken. De dienstverlening is op dit moment stabiel. Om toekomstige verstoringen
                     te voorkomen, wordt op dit moment door de LMS en de dienst ICT van de politie verder
                     onderzoek gedaan. Dit heeft een aantal bevindingen opgeleverd waarop noodzakelijke
                     oplossingen zijn geïmplementeerd. Er is geen indicatie van moedwillige externe verstoring.
                  
Op basis van eerdere onderzoeken waren reeds acties in gang gezet om de stabiliteit
                     en continuïteit van de politie- en meldkamersystemen verder te verbeteren. Deze acties
                     worden met urgentie voortgezet.
                  
De Minister van Justitie en Veiligheid,
                  F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid