Brief regering : Reactie op motie van de leden Van Dam en Groothuizen over het heroverwegen van de beslissing om te komen tot afzonderlijke voorzieningen op het vlak van multimedia in het strafrecht (Kamerstuk 31753-204)
29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde
Nr. 610
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 september 2020
Inleiding
Op 2 juli jongstleden heeft uw Kamer een motie aangenomen waarin de regering wordt
verzocht om de beslissing om te komen tot afzonderlijke voorzieningen op het vlak
van multimedia in het strafrecht te heroverwegen.1 Deze beslissing is heroverwogen en in deze brief lichten wij het resultaat toe.
In onze brief van 26 juni 2020 informeerden wij u over de belangrijkste reden om diverse
voorzieningen, hierna systemen genoemd, te realiseren.2 Een rechter moet onafhankelijk functioneren en voldoende distantie kunnen houden
om in iedere strafzaak zijn controlerende taak op het proces van de strafvordering
onpartijdig te kunnen blijven uitvoeren. Uit de wet volgt dat in een strafzaak de
officier van justitie uit de door de politie gedurende het opsporingsonderzoek verzamelde
data de processtukken samenstelt en overdraagt aan de rechter. Na deze overdracht
worden deze processtukken alleen nog maar door de rechter (rechtspraak) beheerd en
mogen politie of OM deze niet meer wijzigen. Om de uit de wet voortvloeiende verantwoordelijkheden
en processen in de praktijk te kunnen waarmaken is ervoor gekozen om diverse systemen
te realiseren die op elkaar aansluiten, waarbij naast de politie in ieder geval de
rechtspraak een eigen systeem krijgt.
In het kader van de heroverweging hebben de ketenorganisaties zich nogmaals beraden
over deze keuze, waarbij de in de motie omschreven vermeende negatieve gevolgen van
deze keuze zijn betrokken. Deze gevolgen betreffen het aangaan van onnodige ICT-uitdagingen,
het verlies van de integriteit van beelden en de aanzienlijke toename van kosten.
Ook zijn andere aspecten rond het ontwikkelen van diverse systemen in de beschouwing
meegenomen.
ICT-uitdagingen
Voor wat betreft het aangaan van uitdagingen is juist het ontwikkelen van één systeem
voor multimedia voor de hele keten complexer dan een set aan elkaar gekoppelde oplossingen.
Voor multimedia dient in de eerste plaats een zogenaamde portaalfunctionaliteit te
worden ontwikkeld. Hierdoor kan de politie multimediabestanden, aangeleverd door onder
andere burgers en agenten (body cams), ontvangen. Daarnaast dienen de bestanden voor
het vervolgproces onder meer te worden geconverteerd naar een uniform formaat, geannoteerd
en waar nodig bewerkt. Daarna wordt een kleine selectie van de bestanden gedistribueerd
naar het OM. Het OM bepaalt welk deel wordt ingediend bij de rechtbank. De organisaties
stellen in het licht van hun staatsrechtelijke posities verschillende eisen aan een
multimediasysteem en hebben verschillende behoeften. Zo dient de infrastructuur van
het multimediasysteem voor de politie goed toegankelijk te zijn met behulp van mobiele
devices (smartphones), het politienetwerk en het internet. De rechtspraak heeft als
belangrijke eisen dat het beheer is overgedragen aan de rechtspraak en dat het bewijs
niet meer gewijzigd kan worden. Ook moeten de bestanden bijvoorbeeld eenvoudig raadpleegbaar
en afspeelbaar in een zittingszaal zijn en moeten bestanden die zijn opgenomen in
het procesdossier raadpleegbaar zijn voor bijvoorbeeld advocaten of slachtoffers.
Het integreren van alle eisen en behoeften van de verschillende ketenorganisaties,
beroepsgroepen en burgers in één groot ketensysteem zou leiden tot een grote uitdaging.
Liever daarom in dit geval een keten van systemen dan één groot ketensysteem. Dit
is ook in overeenstemming met het uitgangspunt van de digitalisering van de strafrechtketen
om in tijd en omvang overzichtelijke projecten uit te voeren die de mogelijkheid bieden
om zo nodig tijdig bij te sturen.3
Integriteitsverlies beelden
In de motie wordt gewezen op het risico van integriteitsverlies van beelden bij diverse
systemen. Hiermee wordt waarschijnlijk gedoeld op het risico van aantasting of verlies
van data als bestanden tussen systemen worden uitgewisseld. Dit risico is echter niet
of nauwelijks aanwezig. Er zijn, relatief eenvoudig toepasbare, technische mogelijkheden
om bestanden te waarmerken en in gewaarmerkte vorm over te dragen, zodat wijzigingen
direct zichtbaar zijn. Dit is niet te vergelijken met de oude situatie waarbij documenten
of afbeeldingen gekopieerd of gescand werden. Het gaat om van oorsprong digitale bestanden
die gewaarmerkt en zonder verlies van integriteit kunnen worden overgedragen.
Aanzienlijke toename van kosten
In de overwegingen van de motie staat dat het realiseren van diverse systemen leidt
tot aanzienlijk meer kosten. Het is lastig om precies in te schatten wat de totale
kosten zouden zijn van het realiseren van één systeem voor de hele keten. Duidelijk
is wel dat het integreren van onderling sterk verschillende behoeften en eisen in
één systeem aanmerkelijk meer voorbereidingstijd vergt. Het duurt dus langer voordat
er daadwerkelijk gebruik kan worden gemaakt van een systeem. Het is in ieder geval
niet juist dat één systeem per definitie leidt tot minder kosten.
Overige aspecten
Tot zover de reactie op de overwegingen in de motie. De ketenorganisaties hebben ook
naar andere aspecten gekeken, zoals de beheer en flexibiliteit. IV-systemen moeten
worden beheerd. Dit is door de benodigde afstemming en overleg met de ketenorganisaties
lastiger bij één groot en complex systeem dan bij diverse eenvoudige systemen.
Het ontwikkelen van één groot systeem heeft verder als nadeel dat bij uitval van dit
systeem de hele keten wordt getroffen. Indien gewerkt wordt met meerdere systemen
kan bij uitval van één systeem door de ketenorganisaties worden doorgewerkt met de
andere systemen.
Conclusie
Gelet op het voorgaande kan worden geconcludeerd dat het ontwikkelen van diverse systemen
meer voordelen dan nadelen kent. De beschreven voordelen zijn niet alleen het standpunt
van de ketenorganisaties. Ze zijn ook gebaseerd op de laatste vaktechnische inzichten
over de wijze waarop een informatiehuishouding moet worden ingericht. De voordelen
zijn hiervoor deels al aan de orde geweest. Zo is een samenstel van kleinere en eenvoudige
systemen in delen en daarmee sneller als geheel te realiseren en te implementeren
en flexibeler en daarmee makkelijker aan te passen.
Wij houden op grond van het voorgaande de keuze voor gescheiden systemen in plaats
van één totaalsysteem in stand. In de eerstvolgende halfjaarlijkse rapportage over
het digitaliseringstraject van de strafrechtketen eind 2020 zullen wij u over de voortgang
van het ontwikkelen van de multimediasystemen nader berichten.
Overigens kunnen wij het ons voorstellen dat u met een aantal vragen blijft zitten.
De ontwikkeling van IV-systemen is een technische aangelegenheid die zich niet altijd
even goed leent voor toelichting in een brief of een debat. Wij doen u daarom het
aanbod om meer over de multimediasystemen of digitalisering van de strafrechtketen
te weten te komen via, bijvoorbeeld, een werkbezoek of demonstratie.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming,
S. Dekker
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming