Brief regering : Verkiezingen met inachtneming van COVID-19
35 165 Verkiezingen
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 25 BRIEF VAN DE BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 september 2020
In mijn brief van 22 mei jl.1 en in antwoord op het schriftelijk overleg vastgesteld op 17 juni jl.2 en van 7 juli jl. heb ik toegezegd om de Tweede Kamer te zullen informeren over de
wijze waarop de komende verkiezingen georganiseerd zullen worden met inachtneming
van maatregelen die nodig zijn in verband met COVID-19. Met deze brief geef ik daar
gevolg aan.
Ik vind het van groot belang voor onze democratie dat de verkiezingen doorgang kunnen
vinden. Het coronavirus is bij de komende verkiezingen (21 oktober a.s. eilandsraadsverkiezing
Sint Eustatius, 18 november a.s. herindelingsverkiezingen en 17 maart 2021 Tweede
Kamerverkiezing) vrijwel zeker nog steeds onder ons, maar door een aantal maatregelen
te treffen kunnen deze verkiezingen naar mijn mening zo worden georganiseerd dat het
voor kiezers veilig is om te stemmen en het voor stembureauleden veilig is om hun
werk te doen in de stemlokalen. Daarbij wordt uitgegaan van de huidige stand van zaken
met betrekking tot het coronavirus.
Verkiezingen met inachtneming van COVID-19
In constructief overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Nederlandse
Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) is in de afgelopen weken in kaart gebracht hoe
de verkiezingen kunnen worden georganiseerd met inachtneming van de coronamaatregelen,
met als doel te bepalen welke voorzieningen er nodig zijn om het stemmen in de stemlokalen
op een veilige manier te laten plaatsvinden. Ook heeft overleg plaatsgevonden met
het RIVM en de Kiesraad.
Advies RIVM
Aan het RIVM is gevraagd welke gezondheidsmaatregelen nodig zijn. Het advies dat het
RIVM heeft uitgebracht treft u als bijlage (1) bij deze brief aan3. Het advies is gebaseerd op de huidige wetenschappelijke inzichten en op de maatregelen
die vanuit de rijksoverheid gelden. Het is uiteraard, zoals het RIVM ook constateert,
mogelijk dat de actuele situatie op het precieze moment dat de verkiezing wordt gehouden
anders is, maar het is verstandig en ook nodig om nu te bepalen wat de kaders kunnen
zijn voor de verkiezingen als rekening moet worden gehouden met COVID-19. Op die kaders
moeten de gemeenten en openbaar lichamen zich ook gaan voorbereiden.
Het RIVM-advies benadrukt dat de basisregels4 die nu in Nederland voor iedereen gelden ook leidend moeten zijn bij de verkiezingen.
Deze basisregels werkt het RIVM in zijn advies uit in een aantal concrete maatregelen
die in het stemlokaal nodig zijn. Het gaat dan samengevat om de volgende maatregelen:
1. In het stemlokaal moeten kiezers en stembureauleden strikt 1,5 meter afstand van elkaar
kunnen houden. Het stemlokaal moet zo worden ingericht dat de 1,5 meter afstand kan
worden aangehouden. Looproutes, markeringen, etc. moeten dat duidelijk maken.
2. Ondersteuning van de kiezer bij de ingang van het stemlokaal om te waarborgen dat
niet te veel kiezers tegelijk in het stemlokaal zijn, waardoor het niet meer mogelijk
is om de 1,5 meter afstand te houden. Ook is het nodig om de kiezers bij de ingang
van het stemlokaal te attenderen op de noodzaak om de handen te reinigen (met een
handdesinfectiemiddel) voordat het stemlokaal wordt betreden (en bij het verlaten
van het stemlokaal). Bij de ingang van het stemlokaal zal ook op de vragen van de
zogenoemde gezondheidscheck worden geattendeerd (bijvoorbeeld in de vorm van een poster).
3. Hygiënische voorzieningen om potloden, stemhokjes, tafels, etc. gedurende de stemming
te reinigen.
4. (Persoonlijke) beschermingsmiddelen voor stembureauleden.
5. Ventilatie van het stemlokaal.
De maatregelen voor in de reguliere stemlokalen die het RIVM adviseert neem ik grotendeels
over. Wat betreft de zogenoemde gezondheidscheck voor kiezers ben ik als volgt van
plan om het advies van het RIVM te implementeren:
• De kiezers worden vooraf (bijvoorbeeld bij de stempas of bij het overzicht van kandidaten
dat de kiezers thuis krijgen) geattendeerd op de vragen die onderdeel uit maken van
de check. Als een kiezer een van de vragen met Ja voor zichzelf beantwoordt weet de
kiezer ook dat hij/zij niet naar het stemlokaal moet gaan maar een andere kiezer een
volmacht moet geven.
• Bij de ingang van het stemlokaal volstaat dat daar ook die vragen voor de kiezer zichtbaar
zijn.
Het RIVM geeft ook een advies voor de beschermingsmaatregelen die nodig zijn indien
er voor gekozen zou worden om stemlokalen in te richten voor kiezers die voor zichzelf
een of meerdere vragen uit de gezondheidscheck met Ja beantwoorden. Ik heb echter
geen voornemen om dergelijke stemlokalen mogelijk te maken. Zoals het RIVM zelf stelt
is het vanuit het perspectief van de infectieziektebestrijding nodig dat personen
die een of meerdere van de vragen met Ja beantwoorden thuisblijven.
De maatregelen zullen waar nodig worden verankerd in wet- en regelgeving (zie verderop
in deze brief), in instructies voor gemeenten en stembureauleden en in voorlichting
aan kiezers en stembureauleden. Uiteraard vindt de implementatie van de maatregelen
plaats in overleg met de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de organisatie van
de verkiezingen.
De Tweede Kamer heeft eerder gevraagd om in kaart te brengen welke maatregelen andere
landen nemen bij het organiseren van verkiezingen in verband met COVID-19. Een overzicht
daarvan is als bijlage (2) bijgevoegd5. Net als in Nederland zijn de maatregelen die andere landen hebben getroffen gericht
op het houden van afstand, op het treffen van hygiënemaatregelen en op bescherming
van de stembureauleden en kiezers.
Gemeenten
Het organiseren van de komende verkiezingen met inachtneming van maatregelen in verband
met het coronavirus gaat van de gemeenten extra werk en uitgaven vergen. Gemeenten
zullen om de verkiezingen goed en veilig te kunnen organiseren financieel daarvoor
een compensatie krijgen.
Op basis van de aanname dat de huidige COVID-19-basisregels zullen gelden bij de komende
verkiezingen is aan gemeenten gevraagd om aan te geven wat de gevolgen hiervan kunnen
zijn voor:
• De beschikbaarheid en geschiktheid van stemlokalen.
• De beschikbaarheid van stembureauleden.
• De kosten van de verkiezing.
Een zestigtal gemeenten heeft hierover een vragenlijst ingevuld. De rapportage hiervan
is als bijlage (3) bij deze brief gevoegd6. Het Ministerie van BZK heeft ook met een aantal gemeenten, waaronder alle gemeenten
waar op 18 november a.s. herindelingsverkiezingen plaatsvinden, gesprekken gevoerd.
Ook zijn de uitkomsten meegenomen van een tweetal simulaties (van de inrichting van
de stemlokalen en het tellen van de stemmen) die op initiatief van de G4-gemeenten
zijn georganiseerd.
Stemlokalen
De inventarisatie die met gemeenten is uitgevoerd wijst uit dat naar verwachting een
substantieel deel van de stemlokalen die de gemeenten doorgaans gebruiken niet groot
genoeg zal zijn om de 1,5 meter afstand aan te kunnen houden. Het precieze aantal
stemlokalen dat dit zal betreffen is nu niet met zekerheid te bepalen. Gemeenten zijn
namelijk nog bezig of moeten nog beginnen met het schouwen van de stemlocaties.
Verder houden gemeenten er rekening mee dat geen reguliere stemlokalen zullen kunnen
worden ingericht in zorginstellingen vanwege de daar gehanteerde COVID-protocollen.
Over de beschikbaarheid van scholen zullen de gemeenten in overleg moeten treden met
de schoolbesturen. De huidige protocollen die gelden voor het basis- en voor het voortgezet
onderwijs bevatten geen belemmering, maar het zijn de schoolbesturen die uiteindelijk
beslissen of in een school een stemlokaal kan worden ingericht. Gemeenten houden er
daarom rekening mee dat bij de Tweede Kamerverkiezing minder stemlokalen beschikbaar
zullen zijn dan bij de vorige Tweede Kamerverkiezing in 2017.
Het is van het grootste belang dat ook bij de komende verkiezingen het aantal stemlocaties
op peil blijft. Om dat te realiseren zullen gemeenten de komende weken/maanden een
grote inspanning moeten verrichten om voor de locaties die niet geschikt of beschikbaar
zijn nieuwe stemlocaties te vinden. Bij het zoeken naar nieuwe locaties moeten de
gemeenten ook rekening houden met de toegankelijkheid van die locaties. Ook kiezers
met een beperking moeten immers de mogelijkheid hebben om hun stem uit te kunnen brengen,
waar ik met het Actieplan Toegankelijk Stemmen van het Ministerie van BZK, de VNG,
NVVB, Kiesraad en Ministerie van VWS ook extra aandacht aan besteed in de aanloop
naar de Tweede Kamerverkiezing. Gemeenten die voor de afweging staan om een nieuwe
locatie of geen locatie aan te wijzen, zullen ingevolge de Kieswet aan de gemeenteraad
verantwoorden of dit gevolgen heeft voor de fysieke toegankelijkheid van dat betreffende
stemlokaal.
Uiteraard bezie ik in overleg met de VNG en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken
hoe de gemeenten kunnen worden ondersteund bij het vinden van voldoende geschikte
stemlocaties. In dat kader zullen de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs
en Media en ik de besturen van het basis- en voortgezet onderwijs aanschrijven. In
die brief verwijzen we naar de mogelijkheid om scholen verantwoord in te zetten als
stemlokaal en roepen we schoolbesturen op daar waar mogelijk hun scholen beschikbaar
te stellen gezien het grote belang van de beschikbaarheid van de scholen voor de verkiezingen
van 18 november 2020 en 17 maart 2021.
Stembureauleden
Het vinden van stembureauleden is onder normale omstandigheden al een lastige opgave
voor een deel van de gemeenten. Gemeenten voorzien dat dit probleem voor de komende
verkiezingen groter zal zijn, omdat een deel van het bestand aan stembureauleden vanwege
COVID-19 niet beschikbaar kan of wil zijn. Het gaat dan in het bijzonder om personen
die tot de zogenoemde risicogroepen behoren. In dit kader moeten de gemeenten ook
rekening gaan houden met het advies van het RIVM m.b.t. de gezondheidscheck voor stembureauleden
en de richtlijnen voor risicogroepen (https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19#risicogroepen). Omdat nieuwe stembureauleden nodig zullen zijn heb ik besloten om, samen met de
gemeenten, een landelijke wervingscampagne uit te voeren. De campagne beoogt een nieuwe
lichting ook jongere stembureauleden te werven. De planning is erop gericht om de
campagne eind oktober van start te laten gaan.
Kiezers
Alle kiezers, dus ook kiezers die tot de zogenoemde risicogroepen behoren, moeten
zich ook onder deze omstandigheden veilig kunnen voelen in de stemlokalen. Het is
daarom belangrijk om na te gaan welke maatregelen kiezers verwachten en nodig vinden.
Om daar inzicht in te krijgen zijn eind juli drie gesprekken met focusgroepen gehouden.
De uitkomsten daarvan zijn als bijlage (4) bij deze brief gevoegd7.
De bereidheid om te gaan stemmen door coronamaatregelen lijkt niet te verminderen.
Kiezers rekenen erop (en verwachten dus ook) dat de overheid de verkiezingen op een
veilige manier zal organiseren. Kiezers vinden dat in het stemlokaal een vorm van
toezicht nodig is om te waarborgen dat iedereen weet wat de regels zijn en dat die
regels worden nageleefd. Men verwacht ook dat vooraf voor de kiezer bekend is wat
de regels zullen zijn.
In het toezicht dat kiezers willen en verwachten zal worden voorzien doordat bij de
ingang van elk stemlokaal een stembureaulid aanwezig zal zijn. Deze persoon krijgt
de taak om erop toe te zien dat niet te veel kiezers tegelijk in het stemlokaal zijn,
om erop toe te zien dat kiezers hun handen reinigen en om waar nodig kiezers te wijzen
op het aanhouden van de 1,5 meter afstand. De landelijke wervingscampagne die eind
oktober van start zal gaan wordt ook benut om stembureauleden te werven die deze taak
gaan vervullen.
In aanvulling op de reguliere voorlichtingscampagne zal voorafgaand aan de Tweede
Kamerverkiezing aan kiezers voorlichting worden gegeven over de COVID-19 maatregelen
in de stemlokalen en op de gezondheidscheck die kiezers moeten doen voordat ze willen gaan stemmen in het stemlokaal. Waar
mogelijk zullen kiezers worden opgeroepen om zo gespreid mogelijk over de verkiezingsdag
te gaan stemmen zodat piekmomenten worden voorkomen. Gemeenten krijgen voorlichtingsmateriaal
dat gebruikt kan worden om mee te sturen met de stempas en/of het overzicht van kandidaten.
Voorlichtingsmateriaal zal ook beschikbaar zijn in de stemlokalen.
Wet- en regelgeving
Ik bereid een tijdelijke spoedwet voor om enkele noodzakelijke maatregelen te kunnen
treffen voor de komende verkiezingen. De Kiesraad heeft er in zijn spontane advies
van 18 juni jl. ook op gewezen dat aanpassingen in het verkiezingsproces vanwege de
mate van gedetailleerdheid van de regeling in de Kieswet niet eenvoudig zijn te maken
zonder wetswijziging. Dit advies heb ik als bijlage (5) bijgevoegd8 en betrek ik bij de voorbereiding van het wetsvoorstel.
In deze tijdelijke wet zal in elk geval worden geregeld:
• Een verruiming van de (bestaande) mogelijkheden om mobiele en/of bijzondere stembureaus
in te richten. Omdat zorginstellingen mogelijk niet voor iedereen toegankelijk kunnen
zijn, wordt het mogelijk gemaakt om op dergelijke locaties mobiele en/of bijzondere
stembureaus met beperkte toegang in te richten. Hiermee kan een stembureau zitting
houden in een zorginstelling zodat de personen die in zorginstellingen verblijven
en het personeel van de instellingen veilig en makkelijk kunnen stemmen.
• Dat in het stemlokaal een veilige afstand wordt aangehouden, de hygiënemaatregelen
worden nageleefd en de gezondheidscheck, conform het RIVM-advies, kan worden afgenomen
bij stembureauleden en bij kiezers die van het stembureau hulp vragen bij het stemmen.
Bij het geven van die hulp kan de 1,5 meter afstand niet worden aangehouden.
• Dat stemmen waar nodig op de verkiezingsavond op een andere locatie kunnen worden
geteld dan waar de stemmen zijn uitgebracht. Deze maatregel is nodig omdat een deel
van de stemlokalen mogelijk niet groot genoeg is als ook bij het tellen door de tellers
1,5 meter afstand moet worden gehouden.
• Dat een kiezer tegelijkertijd met het uitbrengen van de eigen stem maximaal 3 volmachtstemmen
(is nu maximaal 2) kan uitbrengen. Tevens wordt het mogelijk gemaakt dat een schriftelijke
volmacht digitaal kan worden aangevraagd en verstrekt. Deze maatregelen zijn met name
van belang voor kiezers die vanwege COVID-19 in quarantaine zitten en als gevolg daarvan,
omdat ze het huis niet kunnen verlaten een andere kiezer een volmacht willen geven.
• Een verlenging met twee weken van de termijn voor het afleggen van ondersteuningsverklaringen.
Het is mijn streven dat, voor zover dat op alle onderdelen in de tijd mogelijk is,
het wetsvoorstel in werking kan treden voorafgaand aan de herindelings-verkiezingen.
De planning is erop gericht dat het wetsvoorstel uiterlijk begin oktober bij de Tweede
Kamer kan worden ingediend. Voor de eilandsraadverkiezing op Sint Eustatius kan de
tijdelijke wet naar verwachting nog niet van kracht zijn. Met het openbaar lichaam
vindt overleg plaats dat bij de organisatie van deze verkiezing de door het RIVM geadviseerde
maatregelen (m.b.t. afstand houden, hygiëne, ventilatie en persoonlijke bescherming)
in acht worden genomen.
Waar nodig zullen ook in lagere regelgeving tijdelijke regels worden opgenomen ter
nadere uitwerking van de geschetste maatregelen, zoals regels voor het vervoer van
de stembus naar de locatie waar de stemmen geteld gaan worden, nadere regels over
de waarneming in mobiele en bijzondere stembureaus met beperkte toegang, en enkele
nieuwe modellen, waaronder een nieuw model voor het schriftelijk volmachtbewijs.
Gemeenten worden parallel aan het verzenden van deze brief geïnformeerd over de maatregelen
die getroffen gaan worden zodat zij weten wat de kaders zullen zijn voor de komende
verkiezingen. De komende maanden zal met de gemeenten intensief overlegd worden over
de implementatie van de maatregelen.
Over de extra kosten die gemeenten maken voor de organisatie van deze verkiezingen
heeft overleg plaatsgevonden met de VNG. Er is overeenstemming over dat gemeenten
voor de extra kosten die zij maken als gevolg van de coronamaatregelen een reële compensatie
krijgen van ca. 30 miljoen euro.
Vinger aan de pols
Het is zaak om de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwgezet in de gaten te houden
om te kunnen bepalen of nieuwe ontwikkelingen gevolgen hebben voor de organisatie
van de komende verkiezingen. Het uitgangspunt daarbij is uiteraard dat de verkiezingen
doorgang kunnen vinden op een wijze dat het voor de kiezers veilig is om hun stem
uit te brengen. Ik heb eerder al aangegeven dat ook het scenario voor briefstemmen9 wordt uitgewerkt. De komende weken wordt het uitgewerkte scenario besproken met de
gemeenten om in kaart te brengen wat voor hen uitvoerbaar is.
Begin november zal ik u informeren over de vraag of een vorm van briefstemmen voor
de Tweede Kamerverkiezing nodig is. Ik memoreer dat om een vorm van briefstemmen mogelijk
te maken een wettelijke basis nodig is.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.