Brief regering : Stappen rondom het advies tot thuisquarantaine voor reizigers die terugkeren uit landen of gebieden die een oranje reisadvies hebben vanwege de verspreiding van het coronavirus
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 468 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 juli 2020
Met deze brief informeer ik u over de stappen die het kabinet zet rondom het advies
tot thuisquarantaine voor reizigers die terugkeren uit landen of gebieden die een
oranje reisadvies hebben vanwege de verspreiding van het coronavirus1. Sommige onderwerpen zijn daarbij verder uitgewerkt dan andere, maar we geven daarbij
steeds de stappen aan die we zetten. Op 24 juli heb ik u per brief2 geïnformeerd dat ik het Outbreak Management Team (OMT) heb gevraagd om advies uit
te brengen over het belang van thuisquarantaine en de mogelijkheid van asymptomatisch
testen (het testen van personen die geen klachten hebben die passen bij COVID-19,
bijvoorbeeld hoesten of koorts) van reizigers uit risicogebieden om zo de import van
het virus te beperken. In de bijlage vindt u het OMT-advies3, in deze brief treft u de reactie aan het kabinet op dit advies. Daarnaast informeer
ik u met deze brief over de uitwerking van lokale experimenten met gedragsinterventies
en dat het kabinet heeft besloten om het inreisverbod vanuit Algerije vanaf 5 augustus
2020 (00:00 uur) weer in te stellen, in navolging van de Europese afspraken daarover.
Geldende adviezen
De norm in Nederland is dat mensen die terugkomen uit landen of gebieden met een oranje
reisadvies vanwege de verspreiding van het coronavirus 14 dagen in thuisquarantaine
gaan. Deze norm geldt onverminderd. Het is een belangrijke maatregel om de import
van het coronavirus te voorkomen. Het kabinet roept iedereen in Nederland, op verschillende
manieren, op zich hieraan te houden. Desondanks zien we dat niet iedereen deze norm
respecteert. Dat moet anders.
Om verspreiding van infectieziekten behorend tot groep A (in dit geval Covid-19) tegen
te gaan, kan in Nederland iemand op grond van artikel 35 van de Wet publieke gezondheid
verplicht in quarantaine worden geplaatst als: 1) deze persoon recentelijk dusdanig
contact heeft gehad met iemand die vermoedelijk een A-ziekte heeft, 2) dat deze persoon
mogelijk zelf met deze ziekte is geïnfecteerd, 3) er een ernstig gevaar voor de volksgezondheid
bestaat door verspreiding van die infectieziekte en de persoon niet tot vrijwillige
quarantaine bereid is. Dat personen uit een land of gebied komen dat vanwege de virusverspreiding
een oranje reisadvies heeft, is juridisch onvoldoende om deze personen te verplichten
in quarantaine te gaan. Voor deze personen geldt wel een dringend advies om 14 dagen
in thuisquarantaine te gaan bij aankomst in Nederland om het risico op verspreiding
van het coronavirus te voorkomen.
De beleidslijn in Nederland is dat het advies tot thuisquarantaine voor reizigers
niet wordt opgeheven bij een negatieve testuitslag. Een test is, ook wanneer er geen
klachten zijn die duiden op besmetting met het coronavirus, een momentopname. Ook
na een negatieve uitslag is het mogelijk dat iemand toch besmet is met het virus en
later alsnog klachten ontwikkelt. Door in thuisquarantaine te verblijven, kan het
virus niet verder worden verspreid. Als het reisadvies gedurende het verblijf in het
buitenland vanwege de verspreiding van het coronavirus wijzigt van geel naar oranje,
kan dit tot ingewikkelde situaties leiden, bijvoorbeeld op werk of bij de kinderopvang.
Voor de reiziger is het onprettig om na vakantie twee weken thuis te moeten blijven.
Als een reiziger zelf geen klachten ervaart, bestaat het risico dat het advies van
thuisquarantaine niet wordt gevolgd, terwijl dat voor de bestrijding van de verspreiding
van het virus cruciaal is.
Via de meest recente brief4 over de ontwikkelingen rondom COVID-19 (d.d. 28 juli 2020) heb ik u geïnformeerd
over de communicatiemiddelen die worden ingezet om reizende Nederlanders en bedrijven
op te roepen zich aan het advies tot thuisquarantaine te houden. In verschillende
Europese landen waar veel Nederlanders verblijven, zoals Spanje, Kroatië, Portugal
en België, stijgt het aantal besmettingen weer. Daarmee groeit de noodzaak van goede
naleving van het quarantaine-advies alleen maar. Het is van belang dat een reiziger
die terugkeert zich bewust is wat er van hem of haar gevraagd wordt en dat dit door
hem of haar ook als redelijk ervaren wordt.
OMT advies
Het kabinet heeft het OMT gevraagd advies uit te brengen of het testen van (asymptomatische)
reizigers uit risicogebieden een effectieve maatregel is om de import van het coronavirus
uit deze gebieden te voorkomen. Daarbij is gevraagd hoe het eventueel testen van deze
personen zich verhoudt tot de 14 dagen thuisquarantaine die op dit moment dringend
geadviseerd wordt aan deze reizigers.
Het OMT adviseert samengevat de volgende maatregelen voor reizigers uit risicogebieden:
– Quarantaine gedurende 14 dagen bij binnenkomst, te land, te water of via het luchtruim,
in Nederland.
– Enigerlei vorm van registratie van deze reizigers en steekproefsgewijze controle op
naleving quarantaine.
– Er is nu geen indicatie voor standaard testen van asymptomatische reizigers bij binnenkomst.
Voor testen tijdens de quarantaineperiode dient aangesloten te worden bij het beleid
dat uitgewerkt wordt voor het testen van gezins- en overige nauwe contacten die in
Nederland in monitoring zijn. Middels analyse van de huidig beschikbare gegevens wordt
beoordeeld of de duur van de quarantaineperiode bekort kan worden.
– Steekproefsgewijze testsetting («sentinelsurveillance») voor risicovluchten op Schiphol
overwegen.
Het OMT onderschrijft ten eerste het belang van het naleven van de bestaande maatregelen.
Ga twee weken thuis in quarantaine als je uit een gebied komt dat vanwege het coronavirus
op kleurcode oranje staat, neem die verantwoordelijkheid. We zijn samen op dit punt
gekomen in de bestrijding van corona, we moeten samen zorgen dat het goed blijft gaan.
Het OMT heeft aangegeven dat er op dit moment geen indicatie bestaat voor het standaard
testen van asymptomatische reizigers bij binnenkomst. Hierbij dient aangesloten te
worden bij het uit te werken beleid voor het testen van huisgenoten en overige contacten5. Ik heb u eerder geïnformeerd dat hierover een onderzoek loopt bij het RIVM. Dit
onderzoek bekijkt of het mogelijk is ook asymptomatische nauwe contacten van besmette
mensen te laten testen. De eerste resultaten van dit onderzoek worden begin volgende
week verwacht. Daarbij wordt ook gekeken naar de ervaringen in andere Europese landen.
Het OMT adviseert deze studie uit te breiden naar reizigers uit risicogebieden en
na te gaan in hoeverre asymptomatisch testen een mogelijkheid is voor reizigers die
uit een gebied waarvoor vanwege coronarisico’s een «oranje» reisadvies geldt komen.
Dit onderzoek moet duidelijk maken of testen van asymptomatische reizigers in risicogebieden
meteen bij binnenkomst een effectieve maatregel is om de import van het COVID-19 uit
deze gebieden te voorkomen. Dit kan eventueel bijdragen om de quarantaineperiode te
verkorten en daarmee de naleving te verbeteren. De reden voor dit nader onderzoek
is dat het risico op vals negatieven in de tests tot schijnzekerheid kan leiden.
Daarnaast observeert het OMT een grote mate van vrijblijvendheid bij het quarantaine
advies voor reizigers uit gebieden waar vanwege het coronavirus het reisadvies kleurcode
oranje is ondanks de «dringendheid» waarmee dit advies wordt gegeven. Het OMT adviseert
om reizigers op enigerlei wijze te registreren en via dit systeem een goed overzicht
en een adequate informatievoorziening over de quarantaine te borgen.
BAO-advies
Het OMT advies is donderdag 30 juli in het Bestuurlijk Afstemmingoverleg (BAO) besproken.
Het BAO onderschrijft het standpunt van het OMT dat nu geen indicatie bestaat voor
het standaard testen bij binnenkomst en wacht de uitkomsten van de lopende studie
met interesse af. Het BAO vraagt aandacht voor de capaciteit in de uitvoering. Rekening
moet worden gehouden met de extra druk op de GGD’en in verband met de capaciteit van
de teststraten en het BCO, net nu alles op de rit staat. Verder onderschrijft het
BAO de noodzaak voor verder onderzoek naar de optimale momenten voor het asymptomatisch
testen van reizigers uit risicogebieden.
Het BAO onderschrijft de noodzaak van een betere naleving van de thuisquarantaine.
Het BAO betwijfelt de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van een verplichte vorm
van registratie. Voor reizigers met de auto ontbreekt zicht op de reisbewegingen.
Ook is lastig te achterhalen hoe een reis is verlopen (tussenstops, meerdere landen,
korte verblijven). Handhaving is lastig, zeker als controle plaatsvindt door het nabellen
van personen op hun mobiele telefoon.
Het RIVM spreekt ook van het specifiek richten van de aanpak op mensen in bepaalde
risicoprofielen (o.a. jongeren en mensen die familiebezoeken); dat vraagt nog nader
onderzoek. Het BAO onderschrijft dat daarnaar moet worden gekeken. Nadruk en aandacht
op de naleving van regels, ook via de media, blijft relevant. Het BAO adviseert tevens
om te kijken naar de rol van andere partijen dan de GGD’en, veiligheidsregio’s of
de (lokale) overheid. Aangeraden wordt te verkennen wat werkgevers, scholen en andere
partijen in het maatschappelijk middenveld kunnen doen om het gezamenlijk opvolgen
van de adviezen te bevorderen. Aandachtspunt is de aanspreekcultuur: mensen wijzen
op hun verantwoordelijkheid zonder de samenleving te ontwrichten. Het BAO raadt daarom
ook aan om naar positieve gedragsfactoren te kijken, zoals nudging, en vraagt nadruk
te blijven leggen op campagne en communicatie.
Te nemen stappen
Gelet op het OMT advies zet ik de volgende stappen. Daarbij staat de bestrijding van
het virus voorop, maar zijn er ook dilemma’s die afgewogen moeten worden, zoals die
rond privacy-aspecten of andere grondwettelijke waarborgen:
1. Vrijwillige steekproefsgewijze testen van reizigers
Ten aanzien van het asymptomatisch testen neem ik drie stappen. De eerste stap is
de resultaten van genoemd onderzoek, waarin wordt bekeken of het mogelijk is ook asymptomatische
nauwe contacten van besmette mensen te laten testen, komende week te bekijken en te
wegen. Als deze veelbelovend zijn, wil ik een tweede stap zetten: deze testen inzetten
in een vrijwillige steekproefsgewijze testsetting, bijvoorbeeld op Schiphol of andere
luchthavens. Daarbij zal ik ook nadrukkelijk kijken naar de implicaties voor de personele-
en testcapaciteit van de GGD’en alsmede naar de gevolgen voor de verschillende uitvoeringsprocessen
op luchthavens. Deze testsettings lopen dan mee in de volgende fase van het onderzoek.
Vervolgens zal ik, in fase drie, naar aanleiding van het onderzoek, bekijken of wenselijk
is dit grootschaliger in te voeren. Het is daarbij van belang te benadrukken dat,
gezien grondwettelijke waarborgen, deelname aan deze testen vrijwillig is.
2. Enigerlei vorm van registratie en steekproefsgewijze controle
Ten aanzien van het advies om enigerlei vorm van registratie te introduceren zal het
kabinet onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om reizigers uit risicogebieden te
registeren. Doel hiervan is om goed overzicht en een adequate informatievoorziening
te borgen. Zo kunnen bijvoorbeeld reizigers die uit een oranje gebied komen steekproefsgewijs
worden nagebeld om ze te informeren over de quarantaine. Uitwerking daarbij is hoe
deze contacten dan gelegd kunnen worden, bijvoorbeeld via de teams van de GGD-en of
het landelijke team dat bron- en contactopsporing doet. Hierbij worden ook de GGD-en
en GGD/GHOR NL betrokken. In dat onderzoek wordt ook de grondwettigheid van een dergelijke
registratie betrokken. Het BAO heeft aangegeven grote zorgen te hebben bij deze registratie.
Hierbij speelt de grondslag, de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van registratievormen
een grote rol. Daarbij zal ook nader onderzocht worden of het bijvoorbeeld mogelijk
is om passagierslijsten te gebruiken voor dit doel. Bij autoverkeer is dat uiteraard
niet mogelijk en voor internationaal trein- en busverkeer minder goed. Voor deze reizigers
zetten we daarom in eerste instantie vooral in op communicatiemiddelen. Daar ga ik
later in deze brief nader op in.
Een van de elementen die verdere uitwerking vraagt, is of het mogelijk is om aan de
hand van risicoprofielen te werken, zoals bijvoorbeeld jongeren, en daar de vrijwillige
steekproefsgewijze controle op te enten. Met inachtneming van de grondwettigheid moet
worden gezocht naar praktische oplossingen.
Aanvullend op de maatregelen die ik in mijn brief van 28 juli jl. heb benoemd, zal
meer ingezet worden op verschillende communicatiemiddelen. Hier ga ik later in deze
brief verder op in. Daarbij is het van belang dat de verantwoordelijkheid voor het
navolgen van deze thuisquarantaine maatregelen, gezien het belang ervan in het bestrijden
van het virus, niet alleen bij de overheid ligt. Het kabinet doet ook een beroep op
burgers, bedrijven en het maatschappelijk middenveld. Denk daarbij aan inzet van bv.
schoolbesturen en werkgevers om het belang van de thuisquarantaine voor de volksgezondheid
in Nederland te benadrukken.
Mocht blijken dat één of meerdere maatregelen rondom registratie en steekproefsgewijze
controle geen meerwaarde blijken te hebben, of niet uitvoerbaar of handhaafbaar is,
zal dit kunnen leiden tot het stop zetten van deze maatregel(en).
3. Scholen en werkgevers
Scholen en werkgevers kunnen te maken krijgen met respectievelijk ouders, leerlingen
en werknemers die na de vakantie vanwege thuisquarantaine niet naar school of hun
werk kunnen. Vanuit de rijksoverheid is er intensief contact met vertegenwoordigers
van deze groepen om ervoor te zorgen dat het advies tot thuisquarantaine wordt nageleefd.
Scholen
Voorop staat dat ouders zich bewust moeten zijn van de verantwoordelijkheid die zij
hebben voor het op reis gaan naar gebieden waar een oranje of rood reisadvies geldt
of mogelijk kan gaan gelden. Veel scholen hebben voor de vakantie ouders van kinderen
hierover al geadviseerd. Het dringende advies om 14 dagen na een verblijf in een land
met een oranje of rood reisadvies vanwege het coronavirus thuis te blijven en niet
op school of het schoolplein te komen, richt zich op ouders/verzorgers, docenten en
onderwijspersoneel en kinderen van boven de 12 jaar. Kinderen van 4 tot en met 12 jaar
mogen wel naar school, kinderopvang en aan sportactiviteiten deelnemen, tenzij zij
gezondheidsklachten hebben.
Voor kinderen die vanwege dit dringende thuisquarantaine advies direct na de zomervakantie
niet naar school kunnen, is het doen van een verzuimmelding door de school bij de
leerplichtambtenaar in deze situatie niet nodig, omdat dit haaks staat op het dringende
advies om in quarantaine te gaan. Het belang van de volksgezondheid is hierbij doorslaggevend.
Te allen tijde moet worden voorkomen dat kinderen naar school gaan terwijl ze in thuisquarantaine
moeten blijven. De school hoeft ook geen verzuimmelding te doen in voor de situatie
wanneer ouders met hun kinderen naar een land reizen waarvoor op het moment van vertrek
het reisadvies geel geldt en het reisadvies tijdens de vakantie wijzigt in kleurcode
oranje of rood en daardoor bij thuiskomst dringend geadviseerd worden om in quarantaine
te gaan. Scholen worden opgeroepen om zoveel als mogelijk in overleg te treden met
ouders en kinderen om te bezien welke mogelijkheden er zijn om in deze gevallen vanuit
de thuisquarantainesituatie afstandsonderwijs mogelijk te maken.
Werkgevers
De rijksoverheid heeft contact met de werkgevers- en werknemersorganisaties over de
getroffen maatregelen omtrent het coronavirus. De werkgeversorganisaties hebben toegezegd
dat zij het advies over thuisquarantaine, na bezoek aan een gebied met een kleurcode
oranje of rood vanwege het coronavirus, actief onder de aandacht brengen van hun leden.
Uiteraard past de werkgever Rijk dit ook toe. Daarmee zorgen werkgevers en werknemers
ervoor dat besmettingen binnen het eigen bedrijf voorkomen wordt, de continuïteit
van het bedrijf niet in gevaar wordt gebracht en dragen zij actief bij aan het beheersen
van het coronavirus in Nederland. Voor beroepen en branches waar reizen noodzakelijk
is – zoals zorgpersoneel, de transportsector en grenswerkers – maken werkgevers en
werknemers gezamenlijk afspraken over de afweging tussen noodzaak en risico’s en de
borging voor het nakomen van deze afspraken en thuisquarantaine. Daarbij kunnen zij
zich laten adviseren door arbodiensten.
Het is belangrijk voor werkgevers en hun medewerkers om te weten dat het afreizen
naar gebieden of landen waarvoor het reisadvies op het moment van vertrek al kleurcode
oranje (of rood) heeft vanwege het coronavirus, effect kan hebben op het recht op
loondoorbetaling. Indien medewerkers als gevolg van hun vakantie naar zo’n gebied
bij terugkomst niet hun werk kunnen doen door thuisquarantaine kan de werkgever besluiten
gedurende deze periode het loon niet door te betalen. Werkgever en werknemer kunnen
afspraken maken over de doorbetaling van het loon tijdens de quarantaineperiode. Als
de medewerker (tijdens de quarantaineperiode) thuis werkt is er geen reden om het
loon niet door te betalen.
De werkgever mag van de werknemer verwachten dat de werknemer vooraf het geldende
reisadvies van de (vakantie)bestemming raadpleegt, in verband met mogelijke risico’s
op besmetting ter plaatse en/of quarantaineverplichtingen (bij terugkomst).
Wanneer een werknemer naar een gebied reist waar op het moment van vertrek met betrekking
tot corona hetzelfde veiligheidsniveau als Nederland geldt dan neemt de werknemer
niet meer of minder risico’s dan wanneer de werknemer in Nederland blijft. Als tijdens
het bezoek de kleurcode van een gebied van geel in oranje of rood verandert, verschilt
het per specifieke situatie wat daarvan de gevolgen zijn voor loondoorbetaling en
(eventueel resterende) vakantiedagen. Kiest de werknemer er voor spoedig naar Nederland
terug te keren om vervolgens het advies om in quarantaine te gaan op te volgen, dan
behoudt de werknemer in principe het recht op loondoorbetaling tijdens de quarantaineperiode,
wanneer deze periode buiten de geplande vakantieperiode valt. Kiest de werknemer er
ondanks het gewijzigde veiligheidsadvies voor toch te blijven dan kan dat mogelijk
anders zijn. Om ongewenste verrassingen te voorkomen is het van belang dat werkgever
en werknemers hierover het gesprek met elkaar aangaan
4. Extra communicatie via de vervoersmodaliteiten
Reizigers met de auto
Voor reizigers die met de auto naar Nederland komen, geldt op dit moment dat bij de
grensovergangen met België en Duitsland op de matrixborden van Rijkswaterstaat de
boodschap wordt gegeven: «Kom je uit een oranje reisgebied? Dringend advies: 14 dagen
in quarantaine». Met eigenaren van pompstations wordt er gesproken om deze boodschap
ook te plaatsen bij pompstations in de grensregio’s. Vanwege het huidige reisadvies
zal de Koninklijke Marechaussee in het kader van de Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV)-controles
extra aandacht hebben voor reizigers vanuit de provincie Antwerpen. Bij het eventueel
staande houden van reizigers worden zij geïnformeerd over het geldende advies tot
thuisquarantaine.
Reizigers met internationale trein, bus, cruise of ferry
Op alle treinstations in de provincie Antwerpen waar een trein van of naar Nederland
stopt, worden reizigers via schermen geïnformeerd over de quarantainemaatregel in
Nederland. Met de Duitse autoriteiten lopen gesprekken om dit ook op bepaalde Duitse
stations te regelen. De vervoerders (Thalys, Eurostar en NS) wijzen reizigers via
internet actief op het reisadvies en de daaraan eventueel gekoppelde quarantaine.
Ook reizigers met de internationale bus, cruise en ferry worden hier door de verschillende
maatschappijen actief van op de hoogte gesteld.
Reizigers met het vliegtuig
Naast thuisquarantaine bij terugkomst uit een gebied met een oranje of rood reisadvies
vanwege de virusverspreiding, geldt dat alle inkomende en uitgaande passagiers een
gezondheidsverklaring moeten invullen die voorafgaand aan de vlucht en ook steekproefsgewijs
bij aankomst in Nederland door de luchtvaartmaatschappijen en GGD worden gecontroleerd.
Bij aankomst in Nederland worden reizigers via diverse communicatiekanalen geïnformeerd
over de thuisquarantaine. Passagiers afkomstig uit gebieden met een oranje of rood
reisadvies worden hier op de luchthavens expliciet ook door de GGD op gewezen. Daarbij
wijst de GGD ook op de testmogelijkheden in Nederland6.
Overig, lokaal maatwerk rond gedragsbeïnvloeding
Gisteren informeerde ik u over het kabinetsstandpunt inzake het 73e OMT advies over het gebruik van mondkapjes in de publieke ruimte. Daarin meldde ik
ook dat verschillende veiligheidsregio’s aangegeven behoefte te hebben aan instrumenten
voor lokaal maatwerk voor gedragsbeïnvloeding. Op woensdag 29 juli heeft de Minister
voor Medische Zorg en Sport namens het kabinet met het Veiligheidsberaad hierover
gesproken. Gezamenlijk is geconcludeerd dat er overeenstemming is over de lokale aanpak,
maar dat een nadere invulling ten aanzien van lokale experimenten specifiek gericht
op gedragsbeïnvloeding gewenst is. Daarbij dient de effectiviteit in ogenschouw genomen
te worden. Onderdeel van deze maatregelen is het gebruik van niet-medische mondkapjes.
Ook is tijdens dit overleg geconcludeerd dat er een bredere behoefte bij veiligheidsregio’s
bestaat om te experimenteren met gedragsinterventies. In mijn brief van gisteren gaf
ik aan u nader te informeren over de uitwerking daarvan. Er is vaart gezet achter
deze uitwerking in verband met het aantal besmettingen en drukte in openbare ruimte
in diverse gemeenten.
Gezien het toenemende aantal besmettingen op diverse plaatsen, is met de veiligheidsregio’s
het belang onderschreven van een versterking van de handhaving en communicatie van
het maatregelenpakket dat van kracht is, met name de implementatie van de hygiënemaatregelen
en de anderhalve meter-maatregel. Deze maatregelen zijn cruciaal in het tegengaan
van de verspreiding van het virus, en staan dus ook niet ter discussie. Andere maatregelen
zijn aanvullend op het huidige maatregelenpakket zoals de 1,5 meter regel.
Daarnaast is vanuit de veiligheidsregio’s behoefte om ondersteunend aan de anderhalve
meter-maatregel bestuurlijk te experimenteren met maatregelen die zijn gericht op
het beïnvloeden van gedrag. Deze maatregelen zijn gericht op het tegengaan van drukte
door toeristenstromen, dagjesmensen en jongeren: drukke situaties, waarin de huidige
regels en maatregelen onder druk staan. Het is van belang dat de noodzakelijkheid
van bijvoorbeeld de verplichting tot het dragen van een niet-medisch mondkapje voor
die omstandigheden goed wordt gemotiveerd naar tijd en plaats, op basis van de lokale
ontwikkelingen rond gedragingen van de bewoners en bezoekers.
Kabinet en veiligheidsregio’s hechten eraan de effecten van deze maatregelen te monitoren
teneinde ervaringen op te doen en zoveel mogelijk te leren van de mogelijkheden van
gedragsbeïnvloeding. Op deze wijze komen we te weten of aanvullende maatregelen rond
gedragsbeïnvloeding bijdragen aan het huidige maatregelenpakket. Om die reden wordt
bij de meting van de effecten beroep gedaan op de betrokkenheid en expertise van de
gedragsunit van het RIVM.
Samen met de voorzitters van de veiligheidsregio’s in het Veiligheidsberaad wil het
kabinet de voortgang en de effecten van de experimenten nauwlettend volgen.
Inreisverbod
Op 30 juni 2020 heeft het kabinet uw Kamer per brief geïnformeerd over het stapsgewijs
opheffen van het inreisverbod voor personen vanuit derde landen (andere landen dan
het EU+ gebied7) voor niet-essentiële reizen en de door de EU lidstaten overeengekomen lijst van
landen waarvoor het inreisverbod kan worden opgeheven.8
Helaas is de gezondheidssituatie in Algerije dusdanig verslechterd dat de EU lidstaten
hebben besloten om Algerije van de lijst van landen waarvoor het inreisverbod kan
worden opgeheven te halen om daarmee de volksgezondheid in de EU te beschermen. De
implementatie van dit besluit is aan de lidstaten. Het kabinet zal het inreisverbod
daarom vanaf 5 augustus 00:00 uur weer instellen voor Algerije.
Het besluit is genomen op basis van een risico-inschatting met zo objectief mogelijke
criteria over de gezondheidssituatie in Algerije en de daar geldende maatregelen.
In dat verband wordt onder andere gekeken naar het aantal nieuwe besmettingen. Dat
aantal moet lager zijn dan het Europees gemiddelde van 15 juni jl. per 100.000 inwoners
over de afgelopen 14 dagen. Ook wordt gekeken naar de algehele reactie op COVID-19
in het betreffende land. Hierin worden onder andere het aantal uitgevoerde coronatests,
bron- en contactopsporing en beheersmaatregelen meegenomen. Gezondheidsorganisaties
zoals het ECDC, de WHO en RIVM leveren daarvoor de benodigde informatie.
De opheffing van de reisbeperking, ingegaan op 1 juli, voor reizigers die bestendig
verblijf hebben in: Australië, Canada, Georgië, Japan, Marokko, Nieuw-Zeeland, Rwanda,
Zuid-Korea, Thailand, Tunesië en Uruguay blijft wel van kracht. Voor reizigers afkomstig
uit China geldt dat het inreisverbod zal worden opgeheven zodra China zelf ook EU-burgers
toelaat.
Voor alle niet essentiële reizen van personen vanuit overige derde landen (andere
landen dan het EU+ gebied) naar Europa blijft de huidige inreisbeperking van kracht
met als doel de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dit betekent dat personen
die geen bestendig verblijf hebben in een bovengenoemd land op de groene lijst én
niet onder de uitzonderingscategorieën zoals vermeld in de brief aan uw Kamer van
8 juli jl.9 en de brief aan uw Kamer van 17 juli jl.10 vallen, Nederland niet binnenkomen.
Mede namens,
De Minister van Justitie en Veiligheid,
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
De Minister van Medische Zorg en Sport,
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
De Minister van Buitenlandse Zaken,
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport