Brief regering : Compensatiepakket Zeeland
33 358 Marinierskazerne Zeeland
Nr. 28
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2020
Op 14 februari heeft het kabinet twee voorgenomen besluiten genomen. Enerzijds het
voorgenomen besluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te bouwen en anderzijds
het voorgenomen besluit om gezamenlijk te werken aan een voor zowel Zeeland als het
kabinet aanvaardbaar compensatiepakket (Kamerstuk 33 358, nr. 15). Op 6 maart heb ik samen met de staten van Zeeland, de gemeenteraad van Vlissingen
en het waterschap Scheldestromen opdracht gegeven aan speciaal adviseur Bernard Wientjes
om advies uit te brengen over compensatiemogelijkheden voor Zeeland en Vlissingen
wanneer de marinierskazerne niet naar Vlissingen komt, met als doel bestuurlijke besluitvorming
af te ronden voor het zomerreces.
Met deze brief wordt uw Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van dit proces en in
het bijzonder over de uitkomsten uit het bestuurlijk overleg van 26 juni 2020 over
het compensatiepakket.
Startschot met gezamenlijke opdracht aan speciaal adviseur
Het verstrekken van de opdracht aan de speciaal adviseur op 6 maart markeert de start
van een gezamenlijk proces van de Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen, Waterschap
Scheldestromen en het Rijk dat dient bij te dragen aan het herstel van vertrouwen
vanuit Zeeland in het kabinet.
Samen met deze partijen heeft speciaal adviseur Wientjes vanaf dat moment gewerkt
aan de totstandkoming van een ruimhartig en breed pakket, ter compensatie van het
voorgenomen besluit van het kabinet om de marinierskazerne niet in Vlissingen te bouwen.
In korte tijd is Bernard Wientjes erin geslaagd tot een pakket maatregelen te komen
dat wordt gedragen door de verschillende partijen.
Het pakket is gericht op het versterken van de sociaaleconomische structuur en het
bevorderen van het vestigingsklimaat en is gebaseerd op de drie sporen uit de opdracht
van de speciaal adviseur:
1. Schade gerelateerd aan de kazerne en het voorgenomen kabinetsbesluit om de kazerne
niet in Vlissingen te plaatsen. Apart inzichtelijk maken welke componenten daarin
onderscheiden kunnen worden (aandacht voor directe en indirecte kosten en gemiste
inkomsten) en benodigde compensatie.
2. Pakket aan concrete maatregelen waarmee de sociaaleconomische structuur in Zeeland
en Vlissingen kan worden versterkt vergelijkbaar in effect met de komst van de mariniers
(o.a. mensen/gezinnen die zouden komen, economische spin-off, ozb).
3. De mogelijkheden om het beeld van het vestigingsklimaat in Zeeland te versterken.
Het compensatiepakket heeft een cumulatieve omvang van 651,9 mln. euro in de periode
van 2020 tot en met 2030. Dit bedrag bestaat uit een combinatie van incidentele en
structurele kosten. De structurele kosten, die ook na 2030 doorlopen, zijn 66,3 mln.
euro. In de bijlage vindt u een nadere uitsplitsing van de bedragen1.
Akkoord en gezamenlijke uitvoering
Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen, Waterschap Scheldestromen en het Rijk nemen
het advies over en hebben hierover een bestuursakkoord gesloten. Het akkoord is bijgevoegd
en bevat als bijlage het advies van speciaal adviseur Wientjes2.
Met het sluiten van het bestuursakkoord wordt een eerste stap gezet in het herstel
van vertrouwen. Voor een duurzaam herstel van het vertrouwen is blijvende samenwerking
en een langdurig partnerschap nodig.
Partijen gaan de komende periode vanuit dit langdurige partnerschap gezamenlijk uitvoering
geven aan het compensatiepakket. Doel hiervan is om de sociaaleconomische structuur
in Zeeland en Vlissingen en het beeld van het vestigingsklimaat te versterken door
uitvoering van de afgesproken maatregelen. Om een voortvarende uitvoering te borgen
wordt een governance ingericht met een bestuurlijke stuurgroep waarvan de commissaris
van de Koning van Zeeland, de burgemeester van Vlissingen, en de Staatssecretaris
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties deel uitmaken.
Invulling Kamermoties en definitieve besluitvorming kabinet
Met deze brief geef ik tevens invulling aan de moties van de leden Diks, c.s. (Kamerstuk
33 358, nr. 16), Voordewind, c.s. (Kamerstuk 33 358, nr. 21), Bosman, c.s. (Kamerstuk 33 358, nr. 23) en Helvert, c.s. (Kamerstuk 33 358, nr. 19).
Met het inwerkingtreden van het bestuursakkoord worden de twee voorgenomen besluiten
definitief. Enerzijds het voorgenomen besluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen
te bouwen en anderzijds het voorgenomen besluit om uitvoering te geven aan een compensatiepakket
als gevolg van het eerste besluit. Het akkoord treedt in werking nadat provinciale
staten van de Provincie Zeeland, de Gemeenteraad van Vlissingen en het Algemeen Bestuur
van het Waterschap hieraan goedkeuring hebben gegeven, uiterlijk op 1 augustus 2020.
Nieuwe start
Zoals uit het advies blijkt, dient dit compensatiepakket gezien te worden als een
wederzijds bewijs van goede wil en een nieuwe start, waarbij Rijk en regio eendrachtig
samenwerken om recht te doen aan de ontstane situatie, om verlies te compenseren en
om maximaal te investeren in de kracht van Vlissingen en Zeeland.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.