Brief regering : Geannoteerde agenda van de Ecofinraad op 19 mei 2020
21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 1695 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 mei 2020
Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda van de Ecofinraad op dinsdag 19 mei a.s.
Deze Ecofinraad zal middels videoconferentie worden gehouden en ik ben voornemens
deel te nemen.
Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen
worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.
De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra
Geannoteerde agenda Ecofinraad 19 mei 2020
Ecofinraad
Update van COVID-19 maatregelen
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Sinds maart 2020 heeft de Ecofinraad meermaals gesproken over de economische implicaties
van de COVID-19 uitbraak en beperkende maatregelen. Ook zijn in de Eurogroep verscheidene
noodmaatregelen overeengekomen diezijn opgenomen in het rapport dat de Eurogroep op
9 april jl. heeft aangenomen.1 De leden van de Europese Raad hebben dat rapport tijdens de videoconferentie op 23 april
jl. verwelkomd en hebben de Eurogroep opgeroepen om dit pakket uiterlijk 1 juni a.s.
operationeel te maken.2
De leden van de Europese Raad hebben toen eveneens de recovery roadmap van de voorzitters van de Europese Commissie en de Europese Raad verwelkomd. Er was
daarnaast overeenstemming dat er gewerkt moet worden aan het opzetten van een herstelfonds.
Hierover hebben de leden van de Europese Raad geconcludeerd dat er eerst een grondige
impactanalyse nodig is om meer duidelijkheid te hebben over de economische gevolgen
van COVID-19 in de lidstaten en regio’s.3 De Europese Commissie zal deze analyse uitvoeren en vervolgens een voorstel doen
voor een aangepast Meerjarig Financieel Kader (MFK) met daarbij een voorstel voor
een herstelfonds. Wanneer het nieuwe Commissievoorstel voor het MFK en het daaraan
gerelateerde herstelfonds is verschenen, zal het kabinet het parlement een appreciatie
toesturen.
Het blijft in deze uitzonderlijke situatie van belang om economische groei en werkgelegenheid
te ondersteunen, ook aangezien in een aanzienlijk aantal landen de eerste beperkende
maatregelen geleidelijk worden opgeheven. Tegen die achtergrond zal de Ecofinraad
naar verwachting van gedachten wisselen over de laatste economische vooruitzichten
en de economische beleidsrespons, zowel op nationaal als op Europees niveau. Voor
Nederland is het daarbij belangrijk dat er ook gekeken wordt naar mogelijkheden om
de Europese economie veerkrachtiger en weerbaarder te maken op de middellange termijn,
rekening houdend met de transities op het gebied van duurzaamheid en digitalisering.
Nederland is tevens van mening dat het herstellen van de interne Europese markt cruciaal
is.4
Anti-witwassen
Documenten: An Action Plan for a comprehensive Union policy on preventing money laundering and
terrorist financing & A revised methodology for listing high-risk third countries
that have strategic deficiencies in their AML regimes5
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Op 5 december 2019 heeft de Ecofinraad conclusies aangenomen over strategische prioriteiten
op het gebied van het voorkomen van witwassen en financieren van terrorisme (AML/CFT),
en daarbij de Europese Commissie verzocht maatregelen te onderzoeken die het bestaande
kader voor AML/CFT zouden kunnen verbeteren.6
De Ministers zullen in deze Ecofinraad van gedachten wisselen over de mededeling van
de Europese Commissie van 7 mei jl., waarin de Europese Commissie middels een actieplan
haar doelen op het gebied van AML/CFT uiteenzet.7 Daaronder vallen onder meer het opstellen van een AML/CFT single rulebook waarmee
regels op het gebied van AML/CFT verder geharmoniseerd worden. Ook beoogt de Europese
Commissie Europees AML/CFT-toezicht tot stand te brengen. De Europese Commissie zal
daartoe in het eerste kwartaal van 2021 met wetgevende voorstellen komen.
Nederland is voorstander van strenge regels en toezicht om misbruik van het financiële
stelsel voor witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. Nederland heeft eind
vorig jaar samen met Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Letland een paper gepubliceerd
waarin wordt gepleit voor een onafhankelijke Europese toezichthouder op het gebied
van het voorkomen van witwassen en financieren van terrorisme.8 Ook wordt in dat paper gepleit voor verdere harmonisatie van AML/CFT-regelgeving
door middel van een verordening. Nederland steunt dan ook in grote lijnen de plannen
van de Europese Commissie voor de totstandbrenging van een centrale Europese AML/CFT-toezichthouder
en verdere harmonisatie van AML/CFT-regelgeving. De Europese Commissie heeft naar
aanleiding van deze mededeling op 6 mei jl. een openbare consultatie opengesteld.
Nederland zal gebruikmaken van de mogelijkheid een reactie te geven op de plannen
van de Europese Commissie.
Anti-witwas richtlijn: beleid voor «hoog-risico derde landen»
Tevens zal in de Ecofinraad gesproken worden over een herziene tekst van de Europese
Commissie voor een methodologie waarmee een lijst kan worden vastgesteld met derde
landen die een hoog witwas en/of terrorismefinanciering-risico vormen voor de EU (ook
wel de AML EU-lijst). Voorheen werd de bestaande Financial Action Task Force (FATF)-lijst
van hoog-risico derde landen overgenomen. Op verzoek van het Europees Parlement zal
de Europese Commissie een eigen oordeel gaan vellen bij het vaststellen van de EU-lijst,
zodat deze kan afwijken van de FATF-lijst.
De Europese Commissie was in februari 2019 voornemens 23 landen op de EU-lijst te
plaatsen; 11 daarvan stonden niet op de FATF-lijst. De lidstaten vonden unaniem dat
het door de Europese Commissie gevolgde proces om tot een EU-lijst van hoog-risico
derde landen te komen onzorgvuldig was in vergelijking met het FATF-proces en hebben
bezwaar gemaakt. Op 7 mei 2020 heeft de Europese Commissie een nieuwe EU-lijst voorgesteld,
evenals een aangepaste methodologie.9 De nieuwe EU-lijst komt voor een groot deel tegemoet aan de eerder geuite bezwaren.
Het kabinet is van mening dat deze versie van de methodologie een flinke stap vooruit
is, maar dat er nog een belangrijk verbeterpunt is. Dit betreft een verduidelijking
van de criteria voor plaatsing van een land op de lijst, met als doel om de objectiviteit
en transparantie van het beoordelingsproces te verbeteren.
Europees semester: Raadsconclusies over de landenrapporten 2020, inclusief de diepteonderzoeken
voor macro-economische onevenwichtigheden en de implementatie van de 2019 landspecifieke
aanbevelingen
Document: Council conclusions on the European Semester 2020 country reports, including in-depth
reviews and the implementation of the 2019 countryspecific recommendations (beschikbaar
na aanname Raadsconclusies)
Aard bespreking: Informerend
Besluitvormingsprocedure: Schriftelijke procedure
Toelichting:
De Ecofinraad zal door het voorzitterschap geïnformeerd worden over de uitkomst van
de schriftelijke procedure, die in de aanloop naar de Ecofinraad plaatsvond, over
de concept Raadsconclusies van de landenrapporten van 2020, inclusief de diepteonderzoeken
en de implementatie van de landspecifieke aanbevelingen van 2019. Indien alle lidstaten
via de schriftelijke procedure hebben ingestemd zullen de Raadsconclusies worden aangenomen.
Nederland heeft ingestemd met de concept Raadsconclusies.
In de Raadsconclusies wordt benadrukt dat een tijdige en gecoördineerde aanpak van
de huidige crisis cruciaal is. Hiernaast blijven structurele hervormingen belangrijk,
zoals op gebied van vergrijzing en het verbeteren van de interne diensten- en goederen
markt. Deze crisis laat het belang van het aanpakken van structurele macro-economische
problemen zien, naast het terugdringen van publieke en private schuld. Ook wordt de
noodzaak van investeringen voor het versterken van economische veerkracht, het vergemakkelijken
van de transitie naar een duurzame, gedigitaliseerde en koolstof-neutrale economie
en het aanpakken van de uitdagingen omtrent het concurrentievermogen van de EU, genoemd.
Er zijn ernstige onevenwichtigheden geconstateerd in drie lidstaten: Cyprus, Griekenland
en Italië. In Nederland, Frankrijk, Kroatië, Duitsland, Ierland, Portugal, Roemenië,
Spanje en Zweden zijn onevenwichtigheden geconstateerd. In Bulgarije is geen sprake
meer van onevenwichtigheden.
De implementatie van de landspecifieke aanbevelingen van 2019 is over het algemeen
laag, hoewel het varieerde per lidstaat en beleidsterrein. Op het gebied van financiële
diensten en actief arbeidsmarktbeleid werd de meeste voortgang geboekt door lidstaten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën