Brief regering : Vervolgmaatregelen aanpak coronavirus
35 300 VI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 114 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID, VOOR RECHTSBESCHERMING EN DE STAATSSECRETARIS
VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 maart 2020
Vandaag zijn door het kabinet verdere maatregelen aangekondigd in de aanpak van het
coronavirus. Ook op het terrein van het Ministerie van Justitie en Veiligheid zijn
aanvullende maatregelen noodzakelijk. In deze brief informeer ik u over maatregelen
die tot en met 6 april 2020 zijn of worden genomen rond de rechtspleging, de migratieketen
en de ten uitvoerlegging van strafrechtelijke sancties.
Rechtspleging
De Rechtspraak heeft vandaag, in overleg met het Openbaar Ministerie, de advocatuur
en het Ministerie van Justitie en Veiligheid, besloten de gerechtsgebouwen te sluiten.
Dit betekent dat zittingen geen doorgang zullen vinden met ingang van dinsdag 17 maart,
0.00 uur tot en met 6 april a.s., tenzij er een dringende noodzaak is voor een zitting.
Hetzelfde geldt voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Maatregelen door de Rechtspraak om zittingen in beginsel niet door te laten gaan hebben
grote impact voor alle betrokkenen en de samenleving. Er zijn veel situaties denkbaar
waarin rechtspraak door moet gaan en de behandeling van zaken geen uitstel kan dulden.
Dit zijn zaken waar een rechterlijke beslissing niet uitgesteld kan worden omdat de
zaak raakt aan de rechten van verdachten of rechtszoekenden. Het gaat dan bijvoorbeeld
om zaken waarbij verdachten vast zitten en daarop een rechterlijke toets moet plaatsvinden.
Ook kan gedacht worden aan zaken waarbij zeer ingrijpende spoedeisende beslissingen
genomen moeten worden, zoals het uit huis plaatsen van kinderen, ondertoezichtstellingen
en vreemdelingenbewaring ter fine van uitzetting. Waar voortgang van urgente zaken
noodzakelijk is, zal de rechtspraak passende maatregelen nemen.
Ook in deze crisis moet er rechtsbescherming zijn. Er is dan ook grote zorgvuldigheid
geboden bij het treffen van noodzakelijke maatregelen, en er moeten zwaarwegende gronden
zijn om tot zulke maatregelen over te gaan. In verband met een zorgvuldige voorbereiding
en het informeren van partijen is ervoor gekozen om zittingen vanaf 17 maart a.s.
geen doorgang te laten vinden. Dit geeft nog een dag om alle maatregelen te treffen,
te communiceren en zorgvuldige afwegingen te maken. Op 16 maart zal nadere informatie
volgen. We volgen de ontwikkelingen van dag tot dag en waar nodig of mogelijk worden
maatregelen aangepast.
Het Juridisch Loket heeft besloten al haar vestigingen en servicepunten en overige
externe locaties te sluiten voor inloopbalies en spreekuren. Rechtzoekenden kunnen
bij het Juridisch Loket vanaf 16 maart nog wel telefonisch, via e-mail en internet
terecht.
Migratieketen
Ook binnen de migratieketen is bezien welke maatregelen nodig zijn. Daarbij speelt
uiteraard mee dat van vreemdelingen die nu Nederland bereiken niet steeds en op voorhand
bekend is waar zij verbleven hebben voor hun komst naar Nederland. Besloten is daarom
met ingang van 16 maart alle contacten tot een minimum te beperken. Vreemdelingen
die in Nederland aankomen zullen niet tot de COA-opvang worden toegelaten. Er zal
geen identificatie en registratie plaatsvinden en gehoren (zowel asiel als regulier)
door de IND zullen niet langer doorgang vinden. Dat geldt in beginsel ook voor terugkeergesprekken
die de DT&V voert. Nu immers reisbewegingen beperkt zijn en de mogelijkheden tot terugkeer
daardoor ook beperkt zijn, zal in bijna alle gevallen het te verwachten resultaat
van een terugkeergesprek niet opwegen tegen de risico’s uit het oogpunt van volksgezondheid.
De loketfunctie van de IND wordt beperkt tot spoedzaken. Voor zover door bovenstaande
maatregelen niet binnen bij wettelijk voorschrift bepaalde termijnen kan worden beslist,
is er sprake van een situatie van overmacht, als bedoeld in artikel 4:15, tweede lid,
onderdeel c, van de Algemene wet bestuursrecht.
Niet onvermeld mag blijven de positie van het COA en de COA-medewerkers. Door bovenstaande
maatregelen wordt de druk op het COA groter, dit in een situatie waarin de beschikbare
opvangcapaciteit al zorgen baart. Waar contacten elders binnen de migratieketen tot
het minimale beperkt worden, zal dit voor (de werkzaamheden van) COA-medewerkers minder
eenvoudig zijn. Binnen de opvang zal gewerkt worden met inachtneming van de adviezen
van het RIVM. Wij zullen actief blijven volgen wat bovenstaande maatregelen voor een
effect hebben op het COA en de medewerkers.
En overigens zal zo spoedig mogelijk een nadere uitwerking van de maatregelen volgen.
Opschorten straffen Raad voor de Kinderbescherming en Halt
De uitvoering van werk- en leerstraffen door de Raad voor de Kinderbescherming en
de Halt-straf worden met ingang van 16 maart opgeschort, omdat jongeren op veel projecten
niet meer worden toegelaten en de veiligheid en gezondheid van jongeren op projecten
niet meer kan worden gewaarborgd. Deze maatregel geldt in ieder geval tot en met 6 april.
Zodra het weer mogelijk is worden deze straffen alsnog ten uitvoer gelegd. Halt zal
wel de gesprekken met jongeren zoveel mogelijk laten doorgaan via beeldcommunicatie
of telefonisch, zodat dit onderdeel van de Halt-straffen zoveel mogelijk kan doorgaan.
Opschorten uitvoering taakstraffen reclassering
De reclassering schort met ingang van 16 maart de uitvoering van werkstraffen op.
Veel taakstraffen die extern worden uitgevoerd, bijvoorbeeld bij instellingen zoals
een kringloopwinkel of een verzorgingstehuis kunnen niet meer worden uitgevoerd gezien
de daar geldende richtlijnen. Daarnaast is het niet meer mogelijk om werkstraffen
op de eigen locaties van de reclassering uit te voeren, gezien het risico dat onvoldoende
medewerkers beschikbaar zijn, waardoor de veiligheid van taakgestraften en medewerkers
niet is gewaarborgd. Deze maatregel geldt in ieder geval tot 6 april. Zodra het weer
mogelijk is worden straffen alsnog uitgevoerd.
Voor de andere taken van de reclassering, advisering en toezicht, geldt dat huisbezoeken
tot nader order komen te vervallen maar zal waar mogelijk telefonisch contact worden
onderhouden. Voor bepaalde groepen, zoals Elektronische Monitoring, is bijzondere
aandacht en wordt in overleg met DJI een handelingskader uitgewerkt.
We zijn ons er zeer van bewust dat deze maatregelen ingrijpend zijn, zowel voor de
werknemers in het justitiedomein als alle anderen die erdoor getroffen worden. We
spreken onze steun uit voor alle medewerkers die zich juist ook in deze crisistijd
inzetten voor recht en veiligheid.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, A. Broekers-Knol
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming -
Mede ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid