Brief regering : Stand van zaken van de uitvoering en afronding van het landelijk actieplan casemanagement dementie
29 689 Herziening Zorgstelsel
               25 424
                Geestelijke gezondheidszorg
         
Nr. 1047
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 februari 2020
Steeds meer mensen in Nederland hebben te maken met dementie en dat aantal neemt de
                  komende jaren alleen nog maar verder toe. Dementie heeft een grote impact op iemands
                  leven en op dat van zijn omgeving. Daarom zet ik mij op verschillende manieren in
                  om dementiezorg te verbeteren en om de maatschappij dementievriendelijker te maken.
                  Om ervoor te zorgen dat mensen met dementie zo lang mogelijk thuis kunnen wonen, is
                  casemanagement dementie een belangrijk onderdeel van de zorg. Een casemanager ondersteunt
                  de cliënt en zijn omgeving tijdens het ziekteverloop en bij het organiseren van de
                  juiste zorg. Ik wil daarom dat casemanagement dementie van een goede kwaliteit beschikbaar
                  is voor de mensen die dit nodig hebben. Met deze brief informeer ik u over de stand
                  van zaken van de uitvoering en afronding van het landelijk actieplan casemanagement
                  dementie.
               
Kernpunten
Deze brief bevat de volgende kernpunten:
– Een meerderheid van de acties uit het Landelijk actieplan casemanagement dementie
                           is uitgevoerd door verschillende partijen uit het veld. Er zijn nog enkele openstaande
                           punten, die ik in de brief verder toelicht.
                        
– De NZa werkt er hard aan om representatieve cijfers te kunnen publiceren over de wachttijden
                           van casemanagement dementie, op basis van de NZa Regeling transparantie zorgaanbieders
                           casemanagement dementie. Deze regeling wordt momenteel geëvalueerd. Ondanks dat er
                           nog geen cijfers over wachttijden zijn die geschikt zijn om openbaar te publiceren,
                           hebben de cijfers voor de NZa al wel een belangrijke signalerende werking voor het
                           regionale toezicht.
                        
– Ik ben met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en Alzheimer Nederland in gesprek gegaan
                           over de informatievoorziening door zorgverzekeraars over casemanagement dementie.
                           Partijen kijken nu samen hoe relevante informatie werkelijk vindbaar en informatief
                           kan worden gemaakt.
                        
– Om inzicht te krijgen in de effecten van de uitgevoerde acties laat ik in overleg
                           met veldpartijen nog eenmalig een onderzoek uitvoeren naar het gebruik van casemanagement
                           dementie. Naar aanleiding van de uitkomsten hiervan zal ik met partijen bezien of
                           aanvullende acties noodzakelijk zijn en waar deze, bij voorkeur binnen de structuur
                           van het huidige hoofdlijnenakkoord wijkverpleging, opgepakt kunnen worden.
                        
Landelijk actieplan
In het landelijk actieplan casemanagement dementie is door partijen in 2016 en 2017
                  in kaart gebracht wat hiervoor nodig is; in de jaren daarop heb ik met partijen1 gewerkt aan de uitvoer en afronding van deze acties. Met deze brief informeer ik
                  u over de stand van zaken.
               
Aanspraak op casemanagement dementie
Mensen die de diagnose dementie krijgen maken aanspraak op casemanagement dementie.
                  Om dit te realiseren kopen zorgverzekeraars casemanagement in via de aanspraak wijkverpleging.
                  Uit de monitor contractering wijkverpleging 20192 van de NZa blijkt dat dit in de praktijk ook gebeurt. De bevraagde netwerken zijn
                  daarbij wel kritisch over de haalbaarheid om casemanagement dementie te leveren vanuit
                  het integrale tarief. Een integraal tarief is echter altijd een mix is van dure en
                  goedkope prestaties, en gepaste inzet van de duurdere prestatie is een taak van de
                  zorgaanbieder. De monitoring van de inkoop van casemanagement dementie blijft een
                  vast onderdeel van de monitor contractering wijkverpleging.
               
Om het aanbod van casemanagement dementie te waarborgen, is een goed werkend netwerk
                  in de regio nodig. Op de website van Dementiezorg voor Elkaar is een kaart beschikbaar
                  met de dementienetwerken in Nederland, inclusief de contactgegevens. Dementienetwerk
                  Nederland (DNN) en Vilans hebben onderling afspraken gemaakt over het beheer hiervan.
                  De zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor een aanbod van dementiezorg in iedere
                  regio. Afgesproken is dat DNN de preferente zorgverzekeraar in de regio aanspreekt
                  bij eventuele problemen. Vektis deed daarnaast in 2019 op verzoek van ZN onderzoek3 naar de zorg voor thuiswonende mensen met dementie. Op basis van dit onderzoek verbeteren
                  zorgverzekeraars de inkoop van dementiezorg. Omdat de beelden per regio verschillen,
                  worden met regionale ketenpartijen afspraken gemaakt voor verbeteringen.
               
Verwijzing naar casemanagement dementie
Het is belangrijk dat mensen met dementie en hun naasten gewezen worden op de mogelijkheid
                  om casemanagement dementie te ontvangen. Huisartsen, maar ook wijkverpleegkundigen,
                  verpleegkundig specialisten, praktijkondersteuners, WMO-consulenten en medisch specialisten
                  spelen hierbij een belangrijke rol. Om de verwijzing naar casemanagement dementie
                  te verbeteren hebben partijen met elkaar in kaart gebracht hoe de verwijzing naar
                  en aanmelding van casemanagement dementie verloopt en hoe dit beter kan. Dit heeft
                  geresulteerd in landelijke workshop en een Ronde Tafel in 2019 over de toekomstbestendigheid
                  en vindbaarheid van casemanagement dementie. Partijen deelden daarbij de conclusie
                  dat verbetering in zowel verwijzing als bekendheid belangrijk is en dat verbetering
                  in verwijzing vooral vraagt om een regionale aanpak. Alzheimer Nederland heeft informatiemateriaal
                  ontwikkeld over casemanagement dementie, voor zowel mensen met dementie en hun naasten
                  als voor huisartsen en andere zorgprofessionals. Het verbeteren van de vindbaarheid
                  van casemanagement dementie is een opdracht voor alle partijen in het veld.
               
Omdat verwijzing naar casemanagement een punt van aandacht blijft, spreek ik dit voorjaar
                  opnieuw met de LHV en V&VN en waar nodig met andere betrokken veldpartijen4. Inzet van dit overleg is het maken van afspraken om verwijzing naar casemanagement
                  dementie te verbeteren. Over de uitkomsten van dit overleg informeer ik u voor de
                  zomer.
               
Kwaliteit van casemanagement dementie
Een brede groep van 22 veldpartijen heeft de afgelopen periode gewerkt aan de herziening
                  van de Zorgstandaard Dementie. De partijen hebben met elkaar een visie op persoonsgerichte
                  en integrale zorg en ondersteuning voor mensen met dementie en hun mantelzorgers ontwikkeld,
                  over het hele beloop van de ziekte, in regionale netwerken. In deze standaard worden
                  ook aanbevelingen opgenomen t.a.v. casemanagement dementie. Het traject loopt onder
                  de vlag van Dementiezorg voor Elkaar. Inmiddels zijn laatste punten aangescherpt en
                  zijn de partijen nu in de autorisatiefase beland. Gestreefd wordt om de Zorgstandaard
                  Dementie begin maart aan te bieden aan het Zorginstituut. In vijf regio’s loopt momenteel
                  een proefimplementatie. De landelijke partijen zullen dit jaar de gehele proefimplementatie
                  gezamenlijk monitoren. Voor verdere landelijke uitrol wordt eind 2020 een op de praktijk
                  gebaseerd implementatieplan opgeleverd. Ik ben tevreden met het werk dat partijen
                  hebben verricht om met elkaar te komen tot een nieuwe versie van de Zorgstandaard
                  Dementie, zodat mensen met dementie en hun naasten nu en in de toekomst kunnen rekenen
                  op kwalitatief goede zorg.
               
Wachttijden
Omdat gedurende de uitvoer van het Actieplan casemanagement dementie duidelijk werd
                  dat het lastig was om goed zicht te krijgen op de wachttijden voor casemanagement
                  dementie, is op 1 december 2018 de NZa Regeling transparantie zorgaanbieders casemanagement
                  dementie (NR/REG-1827) in werking getreden. Deze regeling heeft tot doel wachttijden
                  voor casemanagement dementie op eenduidige wijze transparant en vergelijkbaar te maken
                  voor patiënten.
               
Beschikbare data
De NZa werkt momenteel aan het beschikbaar stellen van de informatie over wachttijden
                  op de website www.volksgezondheidenzorg.info, waar ook andere wachttijdgegevens zijn vermeld, zoals bijvoorbeeld van medisch specialistische
                  zorg. Om betrouwbare cijfers te kunnen publiceren is, net als bij andere zorgsectoren,
                  aanscherping en ervaring nodig in het werken met de data. Belangrijkste punt daarbij
                  is dat in de praktijk niet altijd duidelijk is of er overlap of juist gaten zitten
                  in de aanlevering van netwerken en losse aanbieders. Dit biedt aanleiding voor de
                  NZa om de regeling te evalueren. Deze evaluatie is inmiddels gestart en in de 1e helft van 2020 worden de uitkomsten van deze evaluatie verwacht. Eventuele wijzigingen
                  in de regeling kunnen meegenomen worden in de reguliere beleidscyclus voor 2021. Ik
                  reken erop dat bovengenoemd probleem met aanscherping van de regelgeving grotendeels
                  verholpen kan worden.
               
Toezicht
Vanuit haar rol als toezichthouder houdt de NZa toezicht op zowel zorgverzekeraars
                  als zorgaanbieders. In het geval van casemanagement dementie ziet dit toezicht er
                  als volgt uit: de NZa heeft in maart 2019 een rapport5 gepubliceerd met de uitkomsten van haar onderzoek naar de inspanningen van zorgverzekeraars
                  om wachttijden te verminderen. Dit onderzoek is herhaald in het najaar van 2019 en
                  heeft geleid tot een vervolgrapport6 in december 2019. In beide rapporten was ook specifieke aandacht voor casemanagement
                  dementie. De NZa heeft in december 2019 de conclusie getrokken dat zorgverzekeraars
                  hun aanpak voor wachttijden hebben verbeterd. Uit het rapport komen ook nog verbeterpunten
                  naar voren. Het aantal verbeterpunten verschilt per verzekeraar. Ik verwacht van zorgverzekeraars
                  dat zij met deze verbeterpunten aan de slag gaan.
               
Ondanks dat er nog geen cijfers over wachttijden zijn die geschikt zijn om openbaar
                  te publiceren, hebben de cijfers voor de NZa al wel een belangrijke signalerende werking
                  voor het regionale toezicht. De NZa spreekt actief met zorgaanbieders, dementienetwerken
                  en zorgverzekeraars in de regio’s die opvallen in de data, om ervoor te zorgen dat
                  de wachttijden in die regio’s worden aangepakt.
               
Informatievoorziening door zorgverzekeraars
Goede en begrijpelijke informatievoorziening over (de vergoedingen van) casemanagement
                     dementie is van groot belang, zodat mensen met dementie en hun naasten weten op welke
                     zorg zij aanspraak maken. Alzheimer Nederland deed recent onderzoek naar informatievoorziening
                     over dementiezorg door zorgverzekeraars (Keuzewijzer 2020) en vond daarbij een aantal
                     aandachtspunten. Ik ben daarom met ZN en Alzheimer Nederland in gesprek gegaan over
                     de informatievoorziening door zorgverzekeraars over casemanagement dementie. De resultaten
                     van dat gesprek zijn als volgt:
                  
– Een aantal zorgverzekeraars heeft op verzoek van Alzheimer Nederland na het vorige
                           onderzoek (Keuzewijzer 2019) casemanagement dementie aan het vergoedingenoverzicht
                           op de website toegevoegd.
                        
– Alzheimer Nederland is met in ieder geval drie individuele zorgverzekeraars verder
                           in gesprek om te kijken hoe zij relevante informatie werkelijk vindbaar en informatief
                           kunnen maken. Onderwerp van dat gesprek is vooral welke zoektermen verzekerden gebruiken
                           bij hun zoektocht en welke informatie zorgverzekeraars vervolgens actief aanbieden.
                           Zorgverzekeraars richten hun informatievoorziening logischerwijs in op termen waar
                           verzekerden (veel) op zoeken. Voor Alzheimer Nederland is van belang dat verzekerden
                           breed geïnformeerd worden over de mogelijkheden bij dementiezorg, ook over vormen
                           van zorg waarvan zij het bestaan (nog) niet weten en waar zij dus niet direct op zoeken,
                           zoals casemanagement dementie.
                        
– Zorgverzekeraars geven wel aan dat de informatie over andere relevante vergoedingen
                           voor mensen met dementie momenteel te vinden is op hun websites. Dit blijkt ook uit
                           het overzicht van Alzheimer Nederland.
                        
Ik reken erop dat zorgverzekeraars hun informatievoorziening over casemanagement dementie
                     waar nodig verder optimaliseren.7
Afsluiting
Ik concludeer dat het grootste deel van de acties uit het Landelijk actieplan afgerond
                  is. Wel deel ik de behoefte van partijen om inzicht te krijgen in de effecten en resultaten
                  van de uitgevoerde acties. Daarom heb ik met partijen afgesproken om in 2020 nog eenmaal
                  onderzoek te laten uitvoeren naar het gebruik van casemanagement dementie. Op basis
                  van dit onderzoek en de te verwachten cijfers over de wachttijden casemanagement dementie
                  van de NZa zal ik met partijen bezien of aanvullende acties noodzakelijk zijn en waar
                  deze, bij voorkeur binnen de structuur van het huidige hoofdlijnenakkoord wijkverpleging,
                  belegd kunnen worden. Ik zal u hier voor de zomer over informeren.
               
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
                  H.M. de Jonge
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport