Brief regering : Voortgang plan van aanpak witwassen
31 477 Bestrijden witwassen en terrorismefinanciering
Nr. 50
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 januari 2020
Zoals wij hebben toegezegd in het plan van aanpak witwassen van 30 juni 20191, informeren wij uw Kamer met deze brief over de voortgang van de maatregelen die
wij daarin hebben aangekondigd. Tevens komen wij in deze brief terug op een aantal
gedane toezeggingen en gaan we in op een aantal moties met betrekking tot de aanpak
van witwassen die in verschillende recente debatten aan de orde zijn gekomen.
Het belang van het voorkomen en bestrijden van witwassen en de uitvoering van de maatregelen
uit het plan van aanpak is onverminderd hoog gebleven. Wij zijn daarom, samen met
de betrokken publieke en private partners, voortdurend alert op nieuwe ontwikkelingen
en knelpunten die een effectieve aanpak kunnen belemmeren. Het plan van aanpak witwassen
is dan ook geen statisch gegeven. Indien nodig, treffen we nieuwe of aanvullende maatregelen.
Belang van een gezamenlijke aanpak
Wij benadrukken dat het voorkomen en bestrijden van witwassen een gezamenlijke opgave
is van zowel kabinet als publieke en private partijen. Samenwerking blijft van cruciaal
belang om de effectiviteit van de aanpak van witwassen te verhogen. De dialoog met
de betrokken partijen bij het plan van aanpak vindt daarom voortdurend plaats. Afgelopen
november zijn wij bij elkaar gekomen2 en wij blijven dit ook dit jaar doen. In die samenwerking is een ieder vanuit zijn
eigen taak, verantwoordelijkheid en expertise betrokken. Daarbij dient iedere partij
zijn eigen taken objectief en onafhankelijk te kunnen vervullen. Gezamenlijk optrekken
tegen witwassen werkt alleen als poortwachters de basis voor het uitvoeren van hun
wettelijke taak op orde hebben en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
Tegelijkertijd dienen handhavende instanties scherp te blijven toezien op de naleving
van de wettelijke taken. Een gezamenlijke aanpak vereist dat de poortwachtersfunctie
en het toezicht daarop in een juist evenwicht naast elkaar bestaan en daar waar nodig
versterken. In onze dialoog met de betrokken partijen benadrukken wij steeds dat die
eigen rol en taakuitvoering leidend en gewaarborgd moet zijn. Met deze verduidelijking
over de samenwerking doen we de toezegging van 3 december jl., om nadere toelichting
te geven over deze samenwerking, gestand.3
Trustsector
DNB heeft op 19 november jl. een tussentijds toezichtbeeld gedeeld over de effecten
van de aangescherpte wetgeving voor trustkantoren tot november 2019. Dit toezichtbeeld
gaat als bijlage bij deze brief4. DNB heeft het afgelopen jaar op basis van de nieuwe regelgeving een streng toezichtbeleid
gevoerd. Uit de rapportage blijkt dat de sector nog niet klaar is met het incorporeren
van de aangescherpte eisen en dat tot november 2019 tien formele handhavingsmaatregelen
zijn opgelegd (o.a. boetes, aanwijzingen, lasten onder dwangsom). DNB geeft aan dat
het de strenge koers door zal zetten. Bij haar zbo-verantwoording over 2019, die gepubliceerd
wordt in het voorjaar van 2020, geeft DNB een volledige rapportage over de naleving
door de sector in 2019. DNB is daarbij gevraagd om ook na te denken over nadere maatregelen
om de integriteitrisico’s in de sector te beperken.
Nederland kent met ingang van 1 januari 2019 de strengste eisen aan trustdienstverlening
binnen de Europese Unie. Tegelijkertijd zien we dat de wetgeving nog niet volledig
wordt nageleefd en er derhalve integriteitrisico’s blijven bestaan. Gezien de prioriteit
die wij hechten aan het bestrijden van integriteitsrisico’s vinden wij dat niet aanvaardbaar.
Daarom nemen wij drie nadere maatregelen. Ten eerste verbieden we het gebruik van
trustkantoren als doorstroomvennootschap. Deze dienst is op dit moment opgenomen als
trustdienst in de Wet toezicht trustkantoren 2018 en zal geschrapt worden. Een doorstroomvennootschap
is een rechtspersoon of vennootschap die tot dezelfde groep behoort als een trustkantoor
en die door derden gebruikt wordt om gelden «doorheen te laten stromen». Daarbij kan
gedacht worden aan dividenden of royalty’s. Deze dienst kent enkel fiscale doelen
en leidt tot intransparantie. Onder invloed van de maatregelen van dit kabinet tegen
belastingontwijking is het aanbod van deze dienst al flink afgenomen. In de strijd
tegen belastingontwijking en belastingontduiking achten we het echter onwenselijk
dat deze dienst nog door trustkantoren wordt verricht. Met deze maatregel geven we
tevens uitvoering aan de motie van de leden Omtzigt en Van Weyenberg.5
Daarnaast gaan we verbieden dat trustkantoren diensten verlenen waarbij landen betrokken
zijn die a) op de lijst van derde-hoogrisicolanden staan of b) op de lijst van de
Europese Commissie van non-coöperatieve derde landen op belastinggebied staan. In
die gevallen is sprake van een cumulatie van risico’s die wij onbeheersbaar achten
in een sector waarbij de diensten op zichzelf al inherent hoge integriteitrisico’s
met zich brengen.
Tot slot starten wij een onderzoek naar illegale trustdienstverlening om in beeld
te krijgen of de strengere eisen van de Wet toezicht trustkantoren 2018 en de hierboven
aangekondigde maatregelen leiden tot verplaatsing naar de illegaliteit. Hierbij kijken
we ook naar partijen die enkel domicilie verlenen die gereguleerd zijn onder de Wwft.
Voortgang maatregelen plan van aanpak witwassen
Deze brief gaat vergezeld met een tabel waarin per maatregel van het plan van aanpak
de voortgang wordt weergegeven. Op enkele punten lichten wij de geboekte voortgang
kort toe.
– Op diverse wetgevingstrajecten is belangrijke voortgang geboekt. Allereerst is de
openbare consultatie van het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen gestart. Dit wetsvoorstel
bevat het verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro voor beroeps- en bedrijfsmatige
handelaren in goederen en neemt belemmeringen weg voor gegevensdeling tussen poortwachters.
Daarnaast zijn de Wet transparantie maatschappelijke organisaties en de wijziging
van de Wwft BES aangeboden bij de Raad van State voor advisering. De Wet gegevensverwerking
in samenwerkingsverbanden wordt gereed gemaakt voor indiening bij uw Kamer. Tot slot
zijn de Implementatiewet wijziging vierde anti-witwasrichtlijn, de Wet verwijzingsportaal
bankgegevens en de Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden en andere
juridische entiteiten aangeboden voor behandeling in de Eerste Kamer.
– Afgelopen september is advies gevraagd aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over
het gebruik van het BSN, de toegang tot de Basisregistratie personen en tot de afgesloten
gegevens in het UBO-register. Het advies is op 16 december 2019 ontvangen en gaat
als bijlage bij deze brief6. De AP heeft in hoofdzaak opmerkingen over de onderbouwing (noodzaak) en de afweging
met minder ingrijpende alternatieven (subsidiariteit). Wij treden hierover in overleg
met de betrokken partijen en informeren uw Kamer vervolgens.
– Begin november 2019 is een gezamenlijk paper met Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië
en Letland gepresenteerd waarin wordt gepleit voor direct en onafhankelijk Europees
toezicht op witwassen. Wij blijven ons hier in Europa voor inzetten.7
– Banken hebben een initiatief gelanceerd om te komen tot gezamenlijke transactiemonitoring.
Het onderzoek van de banken naar de haalbaarheid van deze maatregel is in volle gang
en wordt in de eerste helft van 2020 afgerond. Met dit initiatief van banken en met
het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen doen we de toezegging van 11 september
jl., om uw Kamer te informeren over het wegnemen van belemmeringen in de informatiedeling
met banken, gestand.8
– Binnen het Financieel Expertise Centrum is de pilot Serious Crime Task Force van start gegaan, waarbij onder stringente voorwaarden politiegegevens worden gedeeld
met vier banken. De eerste ervaringen leiden tot de conclusie dat dit nuttige informatie
kan opleveren voor de opsporing.
– Voor de voortgang van de versterking van de aanpak van georganiseerde ondermijnende
criminaliteit verwijzen wij naar de brief van 11 november jl. aan uw Kamer.9 Daarin is onder meer de stand van zaken met betrekking tot het omvangrijke pakket
aan wetsvoorstellen, ook ten aanzien van het afpakken van crimineel verkregen vermogen,
uitvoerig beschreven. Daarin is onder meer de oprichting van een multidisciplinair
interventieteam (MIT) aangekondigd. Het MIT zal zich gaan inzetten op het afbreken
van machtsposities van criminele kopstukken en hun facilitators, het verstoren van
ondermijnende bedrijfsprocessen en opwerpen van barrières voor misbruik van de legale
economie en infrastructuur. De aanpak is intelligence gedreven en gericht op het blootleggen
van criminele geldstromen en het afpakken van crimineel vermogen. Hiermee wordt tevens
tegemoet gekomen aan de aangenomen motie van het lid Van Nispen over het actiever
inzetten op het volgen van criminele geldstromen. 10 Voor een toelichting op de overige moties en toezeggingen verwijzen wij naar bijlage
2 van deze brief.
Effectiviteit van het beleid
Wij bevragen onszelf en alle andere betrokken partijen voortdurend op de effectiviteit
van de getroffen maatregelen. Ook willen wij waar nodig de instellingen zoveel mogelijk
helpen bij de vervulling van hun poortwachtersrol. Daarbij is gegevensdeling een belangrijk
aandachtspunt. Een ander aandachtspunt is de beschikbare capaciteit bij de betrokken
publieke partijen, waarover we doorlopend in gesprek zijn. Voor het intensiveren van
de opsporing van witwassen, fraudebestrijding en ondermijning is bij de Voorjaarsnota
2019 reeds een bedrag ter beschikking gesteld oplopend tot een structureel bedrag
van 29 miljoen euro vanaf 2021. Betreffende de doelstellingen, doeltreffendheid en
doelmatigheid van de maatregelen wordt toegelicht in de begrotingsstukken wat met
de middelen wordt beoogd en hoe dat wordt gemonitord. Op deze manier wordt ook gehoor
gegeven aan het verzoek om conform de Comptabiliteitswetbepaling 3.1 te verantwoorden
in termen van beleidsevaluatie.
We beschikken over diverse instrumenten om de effectiviteit van ons anti-witwasbeleid
te meten. Zo wordt de effectiviteit periodiek onderzocht door middel van de nationale
risicoanalyse en de beleidsmonitor, waarover uw Kamer ook wordt geïnformeerd. De Algemene
Rekenkamer (AR) heeft aangekondigd, in vervolg op haar eerdere onderzoeken naar witwasbestrijding,
een verkenning naar de meldketen te willen starten. Momenteel spreekt de AR met de
relevante betrokken partijen.
De maatregelen uit het plan van aanpak witwassen komen voort uit de bredere inzet
van het kabinet om de integriteit van de financiële sector te vergroten, ook op het
terrein van het voorkomen en bestrijden van terrorismefinanciering. Dit omdat het
preventieve werk van de poortwachters eveneens een belangrijke bijdrage levert aan
het voorkomen van terroristische aanslagen. Financiële stromen zijn daarbij belangrijk
om daders op te sporen en terroristische organisaties in een vroeg stadium te ontmantelen.
Ook het beleid ten aanzien van terrorismefinanciering wordt periodiek bezien aan de
hand van de nationale risicoanalyse11 die uw Kamer eerder ontving, en een beleidsmonitor die uw Kamer als bijlage bij deze
brief ontvangt12. De reactie op deze beleidsmonitor is bijgevoegd13. De volgende nationale risicoanalyse terrorismefinanciering verschijnt in 2020 en
zullen wij gebruiken om ons beleid op dit gebied waar nodig verder aan te scherpen.
Tot slot
In de afgelopen periode zijn belangrijke stappen gezet bij ons doel om criminelen
te verhinderen buiten het bereik van onder meer overheidsinstanties te blijven en
ongestoord van het illegaal vergaarde vermogen te genieten. We maken daarbij gebruik
van innovatieve initiatieven, zoals een pilot Serious Crime Task Force, een gezamenlijke
werkgroep van banken, toezicht en opsporing op het thema TBML (trade based money laundering)
en het creëren van mogelijkheden voor gezamenlijke transactiemonitoring. Met deze
initiatieven gaan we verder dan de internationale standaarden voorschrijven. We verwijzen
daarbij naar onze ambitie om bij de evaluatie door de FATF in 2021 tot de koplopers
te behoren. Uw Kamer ontvangt voor de zomer van 2020 een volgende rapportage over
de voortgang van de maatregelen in het plan van aanpak witwassen.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
BIJLAGE 1: VOORTGANG MAATREGELEN
Wat we willen bereiken:
Hoe we dat aanpakken:
Volgende mijlpaal
1. Verhogen barrières
Moeilijker maken voor criminelen om wit te wassen
Voorkomen misbruik juridische entiteiten en constructies
– Openbaar register met uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere
juridische entiteiten.
Behandeling in Eerste Kamer
– Openbaar register met uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische
constructies.
Consultatie Implementatiewet begin 2020
– Verplichting om balans en staat van baten en lasten van stichtingen te deponeren.
Advies Raad van State ontvangen
– Tegengaan brievenbusfirma’s (aanpak belastingontduiking en -ontwijking).
Monitoren van de effecten van de conditionele bronbelasting op renten en royalty’s
die is ingevoerd per 2021.
Tegengaan gebruik grote sommen contant geld
– Uitbreiding toezicht en handhaving douane op vervoer van contant geld en andere
liquide middelen binnen EU.
Advies Raad van State ontvangen (maakt onderdeel uit van fiscale verzamelwet)
– Verbod op contant geld vanaf € 3.000 voor handelaren en periodiek onderzoek doen
naar deze grens.
Verwerking consultatiereacties. (consultatie wetsvoorstel plan van aanpak is 2 dec.
jl. gestart)
– In Europees verband inzetten voor afschaffing 500 euro biljet en acceptatie ervan
bespreken in het MOB.
Bespreken actiepunten in volgende vergadering van de Werkgroep Efficiency en Europese
Zaken (WEE), ter voorbereiding op MOB
Beperken risico’s van crypto-valuta
– Reguleren aanbieders van cryptowallets en omwisselplatforms.
Behandeling in Eerste Kamer
– Aanscherpen regulering op Europees niveau van cryptodiensten en ICO’s ter uitvoering
van FATF standaarden.
Europees voorstel
– Investeren in projecten gericht tegen criminele geldstromen en crypto’s.
Projecten worden uitgevoerd ihkv bij najaarsnota 2018 toegekende gelden (30 mln.)
voor de versterking van cybersecurity en de aanpak van cybercrime
Tegengaan witwassen op BES-eilanden
– Aanscherpen Wwft BES ter beperking van geconstateerde risico’s.
Advies Raad van State ontvangen
– Vergroten informatiepositie, kennis en capaciteit toezicht en opsporing.
Doorlopend
Blijvend aanscherpen anti-witwasbeleid
– Periodieke uitvoering van National Risk Assessments en beleidsmonitoren witwassen
en financiering terrorisme voor Europees Nederland en BES, zodat beleid risicogericht
kan worden bijgesteld.
Doorlopend. Eerstvolgende is streven van WODC om de NRA witwassen Europees NL eind
maart 2020 op te leveren, en de NRA Witwassen (en TF) BES juli 2020
– Analyseren van het Nederlandse witwasbeleid t.b.v. Evaluatie Nederland door FATF
in 2021.
Technical compliance gereed
2. Vergroten effectiviteit poortwachtersfunctie en toezicht
Weren van crimineel verkregen vermogen uit ons financieel stelsel
Verstevigen prioriteitstelling in de bancaire sector
– Voldoende investeringen en juiste tone at the top in de sector.
Doorlopend
– Dialoog van kabinet met sector over poortwachtersrol.
Nieuwe bijeenkomst voor de zomer 2020 (vorige bijeenkomst was 27 nov. jl.)
Vergroten samenwerking en informatie-uitwisseling private instellingen
– Wegnemen bestaande wettelijke belemmeringen voor interbancaire gegevensdeling voor
samenwerking bij transactiemonitoring en zwarte lijst ongebruikelijke klanten.
Verwerken consultatiereacties (consultatie wetsvoorstel is 2 dec. jl. gestart)
– Vragen van formeel advies van de AP voor:
a) gebruik BSN-nummer/toegang BRP;
b) toegang gesloten gedeelte UBO-register.
Besluitvorming naar aanleiding van advies AP
– Bepalen toepasselijkheid uitkomsten onderzoek voor andere financiële instellingen,
zoals levensverzekeraars en notarissen.
Is meegenomen in wetsvoorstel plan van aanpak witwassen en adviesaanvraag AP
– Binnen Europa en daarbuiten goede voorbeelden van gegevensdeling uitdragen.
Binnen FEC verband is Denemarken ontvangen. Ook Canada komt begin 2020 op bezoek
Intensiveren publiek-private samenwerking (PPS) en samenwerking tussen publieke instellingen
– Samenwerking in het FEC door middel van projecten gericht op specifieke risico’s,
zoals voorkomen misbruik door of via stichtingen, contanten (illegale betaling), trustsector
en beleggingsfraude.
Doorlopend
– Kennis en expertise vergaren door AMLC-projecten.
Doorlopend, NL is bijv. trekker bij internationaal initiatief Criminal Finances, Money
Laundering & Asset Recovery
– Bevorderen gegevensverwerking in samenwerkingsverbanden
Aanbieden wetsvoorstel aan TK begin 2020
– Oprichten Serious Crime Taskforce (SCTF): het delen van witwassubjecten uit de opsporing
met grootbanken en vice versa (pilot).
Pilot is gestart, monitoren resultaten
– Vaststellen prioriteiten, delen van trends en casussen binnen het FEC PPS en daarbuiten.
Lopende besprekingen FEC-Raad PPS
– Nationaal offensief witwassen binnen FEC PPS.
Lopende besprekingen FEC-Raad PPS, recent heeft het FEC ingestemd met een extra project
over Trade Based Money Laundering
– Uitwisseling expertise tussen banken en autoriteiten als FIU en FIOD.
Lopende bespreking FEC-Raad PPS
– Waar mogelijk intensiveren informatiestroom tussen FIU-Nederland en toezichthouders.
Fintel Alliance (FIU en vier grootbanken) is reeds gestart, n.a.v. pilot Volksbank
– Onderzoek naar coördinatie en prioriteitstelling.
Bezien of dit kan n.a.v. NRA en beleidsmonitor
– Vinger aan de pols houden of de capaciteit van toezichthouders voldoende is geborgd.
Doorlopend monitoren capaciteit
Monitoren aanpak trustsector1
– Nauwlettend volgen van ontwikkelingen in en naleving door de trustsector en indien
nodig nadere maatregelen nemen.
Informatie DNB over naleving Wtt 2018 jaarlijks in zbo-verantwoording
– Tussentijdse monitoring eerste toezichtservaringen en beeld naleving trustsector
door DNB najaar 2019.
Opgeleverd 19 november 2019
– Oppakken signalen illegale trustdienstverlening door DNB.
Doorlopend
– Onderzoek mogelijkheden integrale aanpak (bestuursrecht en strafrecht) trustsector.
Resultaten van dit FEC-project inventariseren
Verbeteren naleving door accountants
– Inzetten op betere signalering van fraude en corruptie door accountants (FIOD-traject
met NBA).
Lopend, in 2019 is in het bijzonder gekeken naar fraude in de zorg en de haven
– Uitbreiding capaciteit Bureau Financieel Toezicht.
Doorlopend monitoren capaciteit en realisatie doorontwikkeling toezicht
Vergroten effectiviteit op Europees niveau
– Inzet op Europees toezicht door een nieuw op te richten centrale toezichthouder.
Gezamenlijk paper met Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Letland gepresenteerd
op 8 november 2019. EC komt met voorstel
– Inzet op effectieve opvolging van post-mortem onderzoek EC.
Actieve betrokkenheid bij opstellen Raadsconclusies, die 5 dec. jl. zijn aangenomen
3. Versterken opsporing en vervolging
Effectief strafrechtelijk aanpakken van witwassen en ondermijnende criminaliteit
Verbeteren informatiepositie opsporingsautoriteiten en FIU
– Ruimere mogelijkheden voor Wwft-toezichthouders om toezichtinformatie te delen met
de FEC-partners.
Behandeling in Eerste Kamer
– Verwijzingsportaal bankgegevens dat opsporing betere toegang geeft tot bankgegevens.
Behandeling in Eerste Kamer
– Uitbreiding verwijzingsportaal bankgegevens met saldo- en transactiegegevens.
Inventarisatie
Intensivering van opsporing en vervolging
– Extra capaciteit voor o.a. FIOD, FIU en OM.
Afgerond, gelden zijn verdeeld
– Landelijk programma witwasbestrijding.
Opstellen van jaarplan 2020 door OM, FIOD en NP
Versterken aanpak ondermijning
– Extra geld regeerakkoord: € 100 mln. incidenteel, structureel oplopend tot € 10
mln.
Afgerond, gelden zijn toegekend
– Gezamenlijke projecten op aanpak ondermijning.
Doorlopend, n.a.v. eerdere goedkeuring op verdeling middelen en verder verstrekt middels
breed offensief georganiseerde, ondermijnende criminaliteit
– Extra politiecapaciteit (171 fte) t.b.v. de opsporing van ondermijning.
Afgerond. Gelden zijn toegekend i.h.k.v. Veiligheidsagenda 2019–2022, er wordt opgepakt
binnen NP.
– Aanscherping van diverse wetgeving op terrein Justitie en Veiligheid voor aanpak
ondermijning.
Doorlopend, zie TK brief van 11 nov. Jl. over voortgang aanpak georganiseerde ondermijnende
criminaliteit
Verbeteren van het afpakken van crimineel verkregen vermogen
– Extra gelden vanuit Justitie en Veiligheid (€ 30 mln.).
Afgerond. Gelden zijn toegekend in miljoenennota 2018 en verdeling ervan voor verschillende
projecten is goedgekeurd (o.a. uitbreiding verwijzingsportaal bankgegevens).
– Gezamenlijke projecten i.h.k.v van aanpak afpakken, waaronder aanscherping wetgeving.
Doorlopend, zie ook relatie vorige thema.
X Noot
1
in deze tabel zijn de nadere maatregelen uit deze brief nog niet meegenomen
BIJLAGE 2. OVERIGE MOTIES EN TOEZEGGINGEN
In de in de brief genoemde motie van het lid Van Nispen over het actiever inzetten
op het volgen van criminele geldstromen 14 wordt ook verzocht te onderzoeken wat de rol is van onder andere financiële dienstverleners,
accountants en notarissen bij het verduisteren van crimineel verkregen geld, en de
Kamer over dat onderzoek te informeren. Door middel van de nationale risicoanalyse
wordt periodiek onderzocht wat de grootste witwasrisico’s zijn. De rol van onder andere
financiële dienstverleners, accountants en notarissen bij het verduisteren van crimineel
verkregen geld, wordt daarin meegenomen. Daarnaast is onlangs een onderzoek gestart
naar de samenwerking tussen notarissen, makelaars en overheidsinstellingen in het
voorkomen van witwassen bij onroerend goed transacties. De resultaten van dit onderzoek
worden in het najaar van 2020 verwacht.
Vanuit uw Kamer is bij aangenomen motie van het lid Van der Linde ook aandacht gevraagd
voor het verhogen van de straffen voor het meewerken aan of faciliteren van witwassen.15 Zoals is aangegeven in de brief van 18 december jl. 16 zal dit worden betrokken bij de beoordeling van de uitkomsten van de lopende evaluatie
naar de Wet verruiming mogelijkheden bestrijding financieel-economische criminaliteit.
Daarnaast heeft uw Kamer bij aangenomen motie van leden Van Nispen en Yesilgöz-Zegerius17 het kabinet verzocht de Wwft streng te handhaven en vergunningen direct in te trekken
van rechtspersonen en natuurlijke personen die zich willens en wetens en structureel
niet aan de Wwft houden. Wwft-toezichthouders hebben een breed handhavingsinstrumentarium
tot hun beschikking en schuwen niet om een vergunning in te trekken waar dat mogelijk
is indien andere instrumenten niet effectief zijn gebleken. Tevens zijn sinds 25 juli
2018 de bestuursrechtelijke maximumboetes in de Wwft verhoogd en is het ook mogelijk
om een voordeel-gerelateerde of omzet-gerelateerde boete op te leggen. Ook hebben
de Wwft-toezichthouders de mogelijkheid gekregen om een beroepsverbod op te leggen.
De mogelijkheden om strenger te handhaven zijn derhalve vergroot.
Het afpakken van crimineel vermogen wordt met prioriteit ter hand genomen. Daarover
is uw Kamer geïnformeerd in eerder genoemde brief van 11 november jl. over de versterking
van de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit evenals tijdens de recente
behandeling van de begroting van Justitie en Veiligheid op 21 en 22 november jl. (Handelingen
II 2019/20, nr. 26, items 2 en 7 en Handelingen II 2019/20, nr. 27, item 12) Daaruit blijkt dat in samenhang met de maatregelen uit het plan van aanpak witwassen
een reeks aan andere maatregelen worden getroffen om tot doeltreffende tracering en
tot afpakken van crimineel vermogen te komen. Over de voortgang van deze maatregelen
wordt uw Kamer, in 2020 verder geïnformeerd. In deze brief wordt reeds ingegaan op
twee toezeggingen.
Aan uw Kamer is tijdens het Algemeen Overleg georganiseerde criminaliteit / ondermijning
van 13 november jl. (Kamerstuk 29 911, nr. 270) toegezegd nadere toelichting te verstrekken over de samenwerking met landen als
Malta en Cyprus op het gebied van het afpakken van misdaadgeld. Het kabinet zet doorlopend
in op versterking van de internationale samenwerking om op doeltreffende wijze zicht
te krijgen op criminele geldstromen en het criminele vermogen in beslag te nemen en
af te pakken. Inzet vindt middels multilaterale en bilaterale contacten plaats op
versterking en naleving van de internationale wetgeving en standaarden, gezamenlijke
informatie gestuurde operationele inzet en versterking van de expertise op internationaal
en Europees niveau. Zo wordt informatie met partners gedeeld via bijvoorbeeld de kanalen
van de Egmont Group en FIU.net, Interpol, Europol, Eurojust en Camden Asset Recovery
Inter Agency Network (CARIN).18 Ook worden internationale opsporingsonderzoeken ondernomen voor de bestrijding van
zware en georganiseerde criminaliteit. In dat kader treedt Nederland samen met Frankrijk
op als trekkers inzake de operationele EU aanpak op criminele geldstromen, inbeslagnames
en witwassen. Dit geldt ook voor de samenwerking met landen als Malta en Cyprus. Beide
genoemde landen zijn verder als EU-lidstaten gebonden aan alle EU wet- en regelgeving,
politieke besluiten in de Raad van Ministers, het toezicht van de Europese Commissie
op naleving van deze wet- en regelgeving en de oordelen van het Europese Hof van Justitie.
Ook zijn beide landen lid van Moneyval, één van de zusterorganisaties van de Financial
Action Task Force (FATF) vallend onder de Raad van Europa. Zij heeft als taak het
beoordelen van de naleving van de internationale standaarden van de FATF in het tegengaan
van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en de effectiviteit van
de uitvoering daarvan. Middels wederzijdse evaluaties beoogt Moneyval het systeem
om witwassen van geld en de financiering van terrorisme tegen te gaan, te verbeteren.
In 2018 is Malta geëvalueerd en het rapport met aanbevelingen is op 18 juli 2019 vastgesteld.19 Cyprus wordt momenteel geëvalueerd.
In de brief aan uw Kamer over de strategie voor het afpakken van crimineel vermogen
van 13 maart 201920 evenals in het debat over de drugsproblematiek in Nederland van 11 september jl.
toegezegd uw Kamer eind 2019 te informeren over de concrete stappen die de werkgroep
integraal afpakken voorstelt om de monitoring te verbeteren, welke vervolgacties nodig
zijn, en op welke wijze gekomen kan worden tot een integrale afpakdoelstelling. De
voorbereidende werkgroep heeft in concept een voorstel tot een basismodel voor een
afpakmonitor gereed. Daarbij is rekening gehouden met de voorwaarden in de Veiligheidsagenda
2019–2022 en de beleidsreactie waaronder het gebruik van bestaande registraties en
het realiseren van beperkte lastendruk. Het voorstel wordt voor de monitor in het
eerste kwartaal 2020 voor bestuurlijke goedkeuring voorgelegd. Na bestuurlijke besluitvorming
wordt uw Kamer over de uitkomsten geïnformeerd. Bij de monitor wordt rekening gehouden
met uitvoering van de actie van de Veiligheidsagenda inzake het bepalen van resultaat-
en effectdoelstellingen voor het strafrechtelijk afpakken en het leggen van beslag
waar het de politie betreft, evenals de handhavingsarrangementen voor de bijzondere
opsporingsdiensten.
Indieners
-
Indiener
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Medeindiener
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.