Brief regering : Goedkeuring begrotingen AFM en DNB en aanpassing kostenkader DNB 2020
33 957 Wijziging van de Wet bekostiging financieel toezicht in verband met de afschaffing van de overheidsbijdrage, de invoering van Europees bankentoezicht en de bestemming van door de Autoriteit Financiële Markten en de Nederlandsche Bank opgelegde dwangsommen en boetes
Nr. 32
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 december 2019
Op 28 en 29 november jl. hebben de Autoriteit Financiële Markten (AFM) respectievelijk
De Nederlandsche Bank (DNB) conform artikel 3 van de Wet bekostiging financieel toezicht
2019 (Wbft 2019), hun begrotingen voor het jaar 2020 ter goedkeuring aan mij voorgelegd.
Met deze brief informeer ik uw Kamer, mede namens de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (SZW), over ons voornemen om de begrotingen van de AFM en DNB op 20 december
2019 goed te keuren en daarmee samenhangend over de gevolgen voor het kostenkader
van DNB voor 2020.
De begrotingen en de kostenkaders van de AFM en DNB
Op grond van de Wbft 2019 keuren de Minister van SZW en ik jaarlijks de toezichtbegrotingen
van de financiële toezichthouders goed. De toezichthouders zijn bij het opstellen
van de begroting gebonden aan de hoogte van het kostenkader.
De AFM heeft op 28 november 2019 een begroting ingediend die sluit op het niveau van
het kostenkader 2020 van € 106,2 mln. DNB heeft aangegeven voor 2020 omvangrijke investeringen
te moeten doen die niet binnen het bestaande kostenkader opgevangen kunnen worden.
Deze investeringen zien op het programma Huisvesting, uitbreidingen in de toezichttaak
en de digitale strategie van DNB. Om die reden ben ik voornemens om het kostenkader
voor 2020 van DNB te verhogen. Ik zal hier in het vervolg van deze brief nader op
ingaan.
Programma Huisvesting DNB
Het hoofdkantoor van DNB dient na ruim 50 jaar te worden gerenoveerd. De kritische
installaties zijn aan het einde van hun levensduur, de gevel moet vervangen worden
en er dient in het gehele pand asbestsanering plaats te vinden. Het hoofdkantoor zal
na de verbouwing aan alle eisen van wet- en regelgeving en de ambitie van DNB op het
gebied van duurzaamheid en klimaat voldoen. DNB heeft mij daarnaast verzekerd dat
de jaarlijkse DNB-brede huisvestingskosten na afronding van het gehele programma structureel
lager liggen dan het kostenniveau voorafgaand aan het programma.
Het programma Huisvesting omvat tevens de bouw van een nieuw cashcentrum in Zeist.
Door het beschikbaar komen van passende tijdelijke huisvesting voor het goud en geld
kan de renovatie van het hoofdkantoor aan het Frederiksplein in kortere tijd uitgevoerd
worden dan aanvankelijk gepland. DNB verwacht dat zij in 2023 weer gebruik kan maken
van het hoofdkantoor1. Tijdens de renovatie verhuist DNB tijdelijk naar het Tooropgebouw in Amsterdam.
De versnelde renovatie van het hoofdkantoor heeft als gevolg dat er afschrijvingskosten
eerder genomen moeten worden door DNB. Dit zijn geen extra kosten; in latere jaren
zijn de afschrijvingskosten lager. Om het effect van de versnelde afschrijvingen op
de heffingen aan de onder toezicht staande instellingen in 2020 zoveel mogelijk te
beperken, heb ik DNB gevraagd om te verkennen of het bezoekerscentrum van DNB in 2020
kan worden verkocht. DNB heeft dit onderzocht en heeft besloten om het bezoekerscentrum
in 2020 te verkopen2.
Uitbreiding toezicht en digitale strategie
Het integriteitstoezicht wordt uitgebreid omdat DNB vanaf 2020 toezicht gaat houden
op crypto-instellingen. Vanaf begin 2020 gelden de normen van de anti-witwasrichtlijn
ook voor de platformen voor de omwisseling van crypto’s naar fiat geld en voor aanbieders
van cryptobewaarportemonnees. Deze aanbieders dienen zich bij DNB te registreren op
het moment dat de wet in werking treedt. DNB wordt op grond van het wetsvoorstel de
toezichthoudende autoriteit op deze aanbieders. DNB zet nieuwe technologie en data
in voor de identificatie en monitoring van de risico’s van deze nieuwe taak. Ook is
DNB betrokken bij de oprichting van anti-witwascolleges voor financiële instellingen
die onder haar toezicht vallen en zal van DNB een intensievere bijdrage aan EBA-werkzaamheden
gevraagd worden.
Daarnaast krijgt DNB er in 2020 nieuwe toezichttaken bij die voortvloeien uit PSD2
en neemt het aantal instellingen en de complexiteit sterk toe. Dat geldt ook voor
de instellingen die zich door de Brexit in Nederland vestigen. De impact van de Brexit
blijft onzeker en daarmee risicovol.
DNB heeft aangegeven dat zij de uitbreiding en risico’s van deze toezichtwerkzaamheden
niet binnen de bestaande kaders kan opvangen.
De financiële sector digitaliseert momenteel in een hoog tempo. Naast uitbreidingen
in het toezicht die nieuwe wettelijke taken met zich meebrengen, verandert daarmee
ook de wijze waarop DNB toezicht houdt. Verdere digitalisering is volgens DNB dan
ook gewenst om de veranderingen in de sector bij te kunnen houden en data-intensiever
toezicht te houden. De huidige toezichtaanpak is daardoor op den duur niet meer adequaat.
Daarnaast is het volgens DNB niet verantwoord om nieuwe technieken onbenut te laten
als DNB daardoor eerder en beter risico’s in de sector kan mitigeren.
DNB heeft organisatiebreed een meerjarige digitale strategie ontwikkeld die er op
gericht is met nieuwe en geavanceerdere technieken beter in staat te zijn om haar
kerntaken uit te voeren, waardoor DNB zich als toezichthouder kan transformeren naar
een datagedreven toezichthouder. Met datagedreven toezicht vindt ook effectievere
interactie met instellingen plaats.
Ik hecht waarde aan een toezichthouder die in staat is om op technologische ontwikkelingen
te anticiperen.
Tot slot
Voor de uitbreidingen in de toezichttaak, de intensivering van de digitale strategie
en kosten voor het programma Huisvesting heb ik met DNB afgesproken dat het kostenkader
2020 verhoogd zal worden met € 18,6 miljoen van € 169,8 miljoen3 naar € 188,4 miljoen. Met deze verhoging van het kostenkader 2020 wordt DNB in staat
gesteld om de nieuwe toezichttaken adequaat op te pakken, te intensiveren op de digitale
strategie en toe te werken naar een toekomstbestendige huisvesting tegen structureel
lagere huisvestingslasten.
Gezien het meerjarig karakter van de digitale strategie en het integriteitstoezicht
heb ik met DNB afgesproken dat de meerjarige toekenning van financiële ruimte wordt
bezien in de gesprekken over het nieuwe kostenkader dat vanaf 2021 zal gelden. Aanvullend
heb ik DNB verzocht om in aanloop naar het nieuwe kostenkader inzichtelijk te maken
wat de verwachte baten zullen zijn van de digitale strategie. Daarnaast heb ik de
raad van commissarissen van DNB verzocht om een analyse uit te voeren naar de mogelijkheden
tot verdere doelmatigheid in de aanpak van de toezichtstaak.
Hiermee blijf ik toezien op de soberheid en doelmatigheid die het kostenkader beoogt,
zonder dat de effectiviteit en kwaliteit van het toezicht in het geding komt. Ik zal
beide Kamers in de loop van 2020 informeren over het nieuwe kostenkader van DNB en
de AFM.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën