Brief regering : Tweede monitor van de Wet kwaliteit, klachten geschillen zorg (Wkkgz)
32 402 Regels ter bevordering van de kwaliteit van zorg en de behandeling van klachten en geschillen in de zorg (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)
Nr. 74 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 augustus 2019
In mijn brief van 8 februari 2018 heb ik u een afschrift gestuurd van mijn brief aan
de Eerste Kamer waarin ik heb toegezegd in 2019 een tweede monitor van de Wet kwaliteit,
klachten geschillen zorg (Wkkgz) uit te laten voeren.1 Ter uitvoering van deze toezegging heb ik het Nivel verzocht het tweede monitoringsonderzoek
uit te voeren. Dit onderzoek, getiteld: Tweede monitor Wkkgz, Stand van zaken patiëntenperspectief en implementatie «Effectieve
en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling», stuur ik u als bijlage bij deze brief toe2. De monitor wordt ook aan de Eerste Kamer gezonden. De brede evaluatie van de Wkkgz
wordt naar verwachting eind 2020 opgeleverd.3
Centraal in deze tweede monitor staan de ontwikkelingen in de klacht- en geschilprocedure.
Daarbij is vooral ook naar de positie van cliënten gekeken. Het versterken van de
positie van cliënten onder meer door laagdrempelige en effectieve behandeling van
klachten is namelijk een van de doelstellingen van de Wkkgz. Uit deze tweede monitor
komt een aantal positieve ontwikkelingen naar voren in de klacht- en geschilbehandeling,
maar ook een aantal knelpunten. Ik ben voornemens u in het najaar mijn standpunt te
sturen op deze tweede monitor.
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg