Brief regering : Voortgang grensoverschrijdende samenwerking
32 851 Grensoverschrijdende samenwerking (GROS)
Nr. 56
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juli 2019
In het AO van 17 januari jl. informeerde ik uw Kamer over de voortgang met betrekking
tot grensoverschrijdende samenwerking (Kamerstuk 32 851, nr. 55). Sindsdien heeft een verdere uitvoering plaatsgevonden van governance-afspraken
waarover ik uw Kamer heb bericht. Zo heb ik op 8 mei jl., samen met de Vlaamse Minister-President
Bourgeois, in Gent de aftrap gegeven voor een gezamenlijk traject om grensknelpunten
in het Nederlands-Vlaamse grensgebied aan te pakken. Ook vond op 9 mei jl. de eerste
Grenslandconferentie in Venlo plaats, waar de samenwerking tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
centraal stond.
De Atlas van Gemeenten, die op 22 mei jl. verscheen, onderstreept het belang van grensoverschrijdende
samenwerking en laat zien dat dit kansen biedt om de aantrekkelijkheid van grensregio’s
te vergroten. Dit benadrukt voor mij het belang om te blijven samenwerken met medeoverheden
om verdere grensoverschrijdende samenwerking mogelijk te maken, initiatieven te ondersteunen,
de juiste randvoorwaarden te creëren en grensbarrières waar mogelijk weg te nemen.
Met deze brief informeer ik zowel de Eerste Kamer als de Tweede Kamer, mede namens
de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
over de voortgang van grensoverschrijdende samenwerking. Dit doe ik langs de bij u
bekende vier sporen van het kabinetsbeleid op grensoverschrijdende samenwerking. Daarbij
ga ik tevens in op een aantal toezeggingen gedaan tijdens het laatste AO, zoals ook
recent is verzocht door uw Kamer.
1. Grensoverschrijdende initiatieven
Grensoverschrijdende jongerenevenementen
Samen met Europaminister Holthoff-Pförtner van Noordrijn-Westfalen heb ik tijdens
de Grenslandconferentie op 9 mei jl. het programma «Onbegrensd/Unbegrenzt» gelanceerd.
Daarmee geef ik invulling aan de uitvoering van de motie van het lid Van der Molen
c.s.1 met betrekking tot het bevorderen van grensoverschrijdende jongerenevenementen. Dit
programma geeft een impuls aan jongerenuitwisseling over de grens door sport- en cultuurevenementen
en vraagt daarbij aandacht voor elkaars taal en cultuur en de vele mogelijkheden die
er zijn om te leren of te werken in het buurland.
Inmiddels hebben er diverse evenementen plaatsgevonden waar, ondersteund door dit
programma, jongeren spelenderwijs hebben kennis gemaakt met elkaar en elkaars taal
en cultuur. Een succesvol voorbeeld van een jongerenuitwisseling is het jeugdevenement
op 7 en 8 mei 2019 met leerlingen uit Heerlen. Leerlingen gingen met elkaar in debat
over de samenwerking in de grensregio met buurlanden België, Duitsland en Nederland.
Dit krijgt in de toekomst een vervolg, samen met leerlingen uit onder meer Aken. Andere
voorbeelden zijn de Olympische sportdag voor de jeugd in Drenthe, gekoppeld aan de
voetbalinterland Noord-Nederland – Nedersaksen op 15 juni 2019, en het eerste Schuttersfeest
voor jongeren dat op 13 juli a.s. plaatsvindt in Limburg, waarbij jongeren uit België,
Duitsland en Nederland elkaar treffen. Ten behoeve van verdere subsidiëring van toekomstige
grensoverschrijdende jongerenevenementen kom ik in het najaar met een subsidieregeling.
Regio Deals
Gedurende de afgelopen maanden heb ik me ervoor ingespannen dat grensoverschrijdende
samenwerking onderdeel uit zal maken van vier Regio Deals met grensregio’s. Voor het
partnerschap met Zuid- en Oost-Drenthe wordt gekeken naar de mogelijkheden over de
grens met Duitsland om de regio een sociaaleconomische impuls te geven, gekoppeld
aan de pijlers werken en welzijn. Voor de Regio Deal met Twente worden de kansen van
samenwerking met Duitse partners uit Ostwestfalen-Lippe en Münster verkend, onder
meer op het gebied van productietechnologie en startups. In de Achterhoek willen betrokken
partijen grensoverschrijdend samenwerken en ondernemen verder stimuleren en faciliteren
vanuit de pijlers smart governance en smart economy. Tot slot wordt bekeken hoe de
Regio Deal met Parkstad Limburg voort kan bouwen op de samenwerking met de regio Aken
om te komen tot een grensoverschrijdend arbeidsmarkt- en onderwijsnetwerk. Ook wordt
gekeken naar het ontwikkelen van een gemeenschappelijke economische ruimte door het
stimuleren van samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven en door het creëren
van grensoverschrijdende mobiliteitsoplossingen.
Formele ondertekening van deze deals zal de komende periode zijn beslag krijgen.
Recente regionale initiatieven
Tijdens mijn werkbezoeken in de afgelopen tijd heb ik veel aansprekende grensoverschrijdende
initiatieven gezien, die in het kader van Regio Deals of in een ander verband worden
ontwikkeld. Tijdens mijn werkbezoek aan Drenthe en Groningen op 17 juni jl., is uit
de regio de ambitie getoond om de inzet in de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe te
koppelen aan de Duitslandagenda van de provincie. In de middag zijn Minister Bruins
van Medische Zorg en Sport en ik geïnformeerd over diverse projecten op het gebied
van grensoverschrijdende zorg. Door digitalisering en innovatie wordt zorg in de grensregio
beter toegankelijk voor inwoners van Nederland en Duitsland.
Op 19 juni jl. heb ik in Aken verschillende partijen gesproken over de grensoverschrijdende
initiatieven van de stad, universiteit en handelskamer. De stad en stadsregio Aken
zijn belangrijke partners in de Regio Deal Parkstad Limburg. De Rheinisch-Westfälische
Technische Hochschule (RWTH) Aken werkt op diverse onderwerpen nauw samen met de Universiteit
Maastricht (UM). Uit deze samenwerking is bijvoorbeeld het Aachen-Maastricht Institute
for Biobased Materials (AMIBM), een gezamenlijk instituut gevestigd op de Brightlands
Chemelot Campus in Sittard-Geleen, ontstaan. Daarnaast zijn RWTH en UM samen met Belgische
universiteiten en wetenschappelijke partners in de voorbereidingen van een kandidatuur
voor de Einstein Telescoop. Zij zien in de Einstein Telescoop een mogelijkheid om
de grensregio nog sterker wetenschappelijk te profileren en zetten zich daarom gezamenlijk
in voor de komst van de Einstein Telescoop in Zuid-Limburg. Verder levert de Industrie-
und Handelskammer (IHK) via het Deutsch-Niederländisches Jugendwerk Aken een bijdrage
aan de uitwisseling van jongeren als onderdeel van de «Onbegrensd»-samenwerking met
Noordrijn-Westfalen. Ook heeft de IHK onlangs een samenwerkingsovereenkomst ondertekend
met LIOF, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van de Provincie Limburg.
2. Randvoorwaarden en grensbarrières
Aanpak grensknelpunten Nederland – België
In vervolg op de afspraken die zijn gemaakt tijdens de Vlaams-Nederlandse top op 5 november
2018 tussen de Minister-Presidenten van Vlaanderen en Nederland en mijzelf, heb ik
met de Vlaamse Minister-President op 8 mei jl. nadere afspraken gemaakt over de aanpak
van de geïnventariseerde belemmeringen in het gemeenschappelijke havengebied tussen
Gent en Terneuzen2. Deze belemmeringen zijn naar oordeel van de betrokkenen in het havengebied het gevolg
van verschillen in regelgeving op diverse beleidsterreinen, onder andere rondom vergunningen
voor infrastructurele projecten, transport van afvalstoffen, grensarbeid, en bevoegdheden
van de havenmeesters. De inventarisatie treft u als bijlage bij deze brief aan3.
Met de hiervoor genoemde inventarisatie als vertrekpunt, hebben de Vlaamse Minister-President
en ik afgesproken opdracht te geven voor een nadere analyse van de genoemde grensknelpunten.
Daarbij wordt tevens in kaart gebracht welke mogelijkheden er zijn binnen bestaande
wetgeving en internationale afspraken, bijvoorbeeld in Benelux-verband, dan wel welke
mogelijkheden ontwikkeld kunnen worden om de geïnventariseerde belemmeringen weg te
nemen. Voor een aantal oplossingen zal aan Belgische kant ook betrokkenheid van de
federale overheid nodig zijn, terwijl aan Nederlandse kant verschillende departementen
en de medeoverheden betrokken moeten worden.
Gelet op de complexe bestuurlijke context en de focus op botsende wet- en regelgeving
zijn de Vlaamse Minister-President en ik verheugd dat mevrouw Berx, gouverneur van
de provincie Antwerpen, en de heer Donner, oud-vicepresident van de Raad van State,
dit traject zullen begeleiden. Zij doen dit in nauwe samenwerking met de commissaris
van de Koning in de provincie Zeeland en de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen
alsmede met prof. Koeman, lid van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli).
Ik verwacht uw Kamer in de tweede helft van 2020 te kunnen informeren over de resultaten
van dit traject.
Leidraad grenseffecten
Momenteel werkt het Ministerie van BZK in afstemming met de vakdepartementen aan de
opstelling van de leidraad grenseffecten. Dit geeft een verdere uitvoering aan de
motie van het lid Van der Molen c.s.4 Naar aanleiding van mijn toezegging uit het AO van 17 januari jl. om u te informeren
over de voortgang van de leidraad grenseffecten, kan ik uw Kamer melden dat de leidraad
naar verwachting na de zomer van 2019 gereed zal zijn. Hierna zal deze als hulpmiddel
toegevoegd worden aan het Integraal afwegingskader (www.naarhetiak.nl), ter ondersteuning van beleidsmedewerkers en wetgevingsjuristen die de effecten
in beeld moeten brengen.
Duitse leraren
Tijdens het AO van 17 januari jl. heb ik toegezegd u te informeren over de mogelijkheid
tot een fast track voor Duitse leraren en de snelle erkenning van hun diploma om zo de tekorten op de
Nederlandse arbeidsmarkt te helpen tegengaan. Zoals aangegeven in de Kamerbrief van
11 januari jl.5, is door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap overleg gevoerd met
de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de bevoegde autoriteit en erkennende instantie
voor toelating tot het beroep leraar in Nederland van leraren met een buitenlands
diploma. Uit dit overleg bleek dat het uitgangspunt is dat een in Duitsland in een
bepaald vak opgeleide leraar, dat vak ook in Nederland mag geven. Op dit punt is er
dus geen belemmering voor een in Duitsland opgeleide leraar om les te geven in Nederland.
Een sneller of speciaal traject voor leraren uit Duitsland is hierin niet mogelijk.
Zodra een aanvraag binnenkomt controleert DUO of de aanvrager het juiste diploma heeft.
Indien dit het geval is, gaat zij over tot het erkennen van het diploma.
Verder kan ik u informeren dat zowel Nederland als Duitsland kampen met een tekort
aan leraren voor verschillende vakken, waaronder in Nederland leraren Duits. In een
trilaterale werkgroep met Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen is informatie uitgewisseld
over de tekorten. Daarnaast zijn verschillende maatregelen genomen om dit tekort zoveel
mogelijk in te perken, onder andere door te proberen de interesse in het vak leraar
te vergroten en door mogelijkheden tot het bevorderen van zij-instroom te onderzoeken.
Grensinfopunten (GIP’s)
In het najaar van 2019, naar verwachting in september, ondertekent de Staatssecretaris
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met lokale en regionale overheden convenanten
over de duurzame financiering van de Grensinfopunten (GIP’s). Hiermee wordt de financiering
van de GIP’s aan de Nederlandse zijde volledig geborgd. Voor 2019 en 2020 wordt in
de convenanten tevens een Rijksbijdrage beschikbaar gesteld om een kwaliteitsslag
voor het totaal van de GIP’s mogelijk te maken. Met het inrichten van een nieuw GIP
in Baarle-Nassau later dit jaar wordt ook aan de grens met België een sluitend netwerk
bereikt.
De Euregio’s aan de Duitse grens hebben tijdens de Grenslandconferentie op 9 mei jl.
het «Samenwerkingsplan GIP’s 2020» ondertekend. Hierin zijn afspraken vastgelegd over
het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening, netwerkvorming en gemeenschappelijke
branding van de grensinfopunten. Dit plan zal aan de basis liggen van de invulling
van de eerdergenoemde Rijksbijdrage voor kwaliteitsverbetering.
Internettoegang Schinveld
Zoals ik uw Kamer berichtte naar aanleiding van Kamervragen over internettoegang in
Schinveld6, hebben betrokken partijen de afgelopen tijd gewerkt aan oplossingen. Inmiddels is
er in april jl. een oplossing gevonden in de vorm van een door KPN geplaatste 4G-modem
op een mast. Deze oplossing kan mogelijk ook voor andere afgelegen gebieden in de
grensregio een uitkomst bieden.
Gezamenlijk werkbezoek met de Minister van Justitie en Veiligheid
Tijdens het AO van 17 januari jl. heb ik toegezegd verslag uit te brengen van een
voorzien bezoek aan België met de Minister van Justitie en Veiligheid in het kader
van de aanpak van ondermijning en drugscriminaliteit in grensgebieden. Zoals aangegeven
tijdens het AO is dit een belangrijk thema dat binnen het kabinet de primaire verantwoordelijkheid
is van de Minister van Justitie en Veiligheid. Er wordt nog gezocht naar een geschikte
gelegenheid waaraan de Minister van Justitie en Veiligheid en ik een bijdrage kunnen
leveren.
3. Governance
Grenslandagenda Noordrijn-Westfalen – Nederland
Vorig jaar november vond de eerste regeringsdialoog plaats met Noordrijn-Westfalen.
Hier zijn onder meer afspraken gemaakt over de vernieuwde grensoverschrijdende governance-structuur.
Als onderdeel hiervan is besloten een jaarlijkse Grenslandconferentie te organiseren.
De eerste Grenslandconferentie vond op 9 mei jl. plaats. Met meer dan 300 aanwezigen
kende deze eerste Grenslandconferentie een zeer hoge opkomst. Bestuurders, ambtenaren
en samenwerkingsorganisaties deelden informatie en bespraken mogelijke kansen en knelpunten
voor de grensoverschrijdende samenwerking tussen Noordrijn-Westfalen en Nederland.
Dit gebeurde aan de hand van voorgestelde ambities op het gebied van het vergroten
van het aanbod van taalonderwijs en grensoverschrijdende stages en leerplekken, het
boeken van verdere voortgang rondom e-ticketing en reizigersdiensten en structurele
arbeidsmarktbemiddeling.
Voor wat betreft dit laatste is het aanbod aan informatie en advies voor grensarbeiders
de laatste jaren aanzienlijk uitgebreid. De ambitie voor het komende jaar is het behouden
en versterken van structurele samenwerking op het gebied van arbeidsmarktbemiddeling
met relevante arbeidsmarktpartijen in de euregio’s langs de grens tussen Nederland
en Noordrijn-Westfalen. De samenwerking kan vanuit een fysieke locatie per euregio
als one-stop shop gecombineerd worden met een vestiging van een GIP, maar een goed functionerende netwerksamenwerking
kan ook voldoen. Het komende jaar zullen partijen in de grensregio’s deze opties verkennen.
Tevens is de ambitie om de dienstverlening in de euregio’s het komende jaar uit te
breiden met informatie en advies over waardering van diploma’s en beroepskwalificaties.
Hiervoor zullen ook de roadmaps en factsheets worden benut die momenteel worden ontwikkeld
in het kader van het door de Europese Unie en het Ministerie van OCW gefinancierde
B-solutions project «Roadmap en factsheet voor de erkenning van kwalificaties voor kansrijke
beroepen». Zoals eerder aan uw Kamer gemeld, wordt dit project dit najaar afgerond.
Hiermee wordt tevens uitvoering gegeven aan de motie van het lid Van der Graaf c.s.7.
Mede op basis van de Grenslandconferentie van 9 mei jl. wordt de Grenslandagenda de
komende weken definitief gemaakt. De uitvoering is primair een zaak van de lokale
en regionale partijen. Daar waar ondersteuning van het Rijk noodzakelijk is, zal ik
in gesprek gaan met de betreffende vakdepartementen.
Naar een Grenslandagenda met Nedersaksen
Begin 2019 heb ik Staatssecretaris Mielke van de Staatskanzlei Nedersaksen gesproken
in het kader van de afronding van de samenwerkingsagenda tussen Nedersaksen en Nederland.
Deze agenda is tot stand gekomen in samenwerking met de provincies Groningen, Drenthe,
Overijssel en Fryslân, de Staatskanzlei van Nedersaksen en het Ministerium für Bundes-
en Europaangelegenheiten und Regionale Landesentwicklung, en geeft de kaders voor
de grensoverschrijdende samenwerking tussen Nedersaksen en Nederland. De commissaris
van de Koning van Groningen, de heer Paas, heeft aan Nederlandse kant de rol als verkenner
van de grensoverschrijdende governance-structuur vervuld. Het governance-model bouwt
voort op de bestaande banden tussen Nederland en Nedersaksen en heeft tot doel de
samenwerking met Nedersaksen op thema’s als economie, arbeidsmarkt, onderwijs, klimaat,
infrastructuur en natuur te optimaliseren. In de komende periode wordt nadere invulling
gegeven aan deze thema’s.
In het najaar wordt de samenwerkingsagenda formeel ondertekend. In de tussentijd wordt
aan beide zijden van de grens al gewerkt aan de implementatie ervan. Voorbeelden hiervan
zijn de voorbereiding van een evenement op de Hannover Messe in 2020 en de voorbereiding
van een «Fachtreffen» (technisch overleg) met Nedersaksen over waterstof.
4. EU en Benelux
Interreg-programma’s
Tijdens het AO van 17 januari jl. heb ik toegezegd u te informeren over relevante
zaken rondom de Interreg-programma’s. Namens het kabinet is de Staatssecretaris van
Economische Zaken en Klimaat hiervoor verantwoordelijk, omdat de Interreg-programma’s
gefinancierd worden uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Nederland
is groot voorstander van meer grensoverschrijdende samenwerking binnen het cohesiebeleid
via de Interreg-programma’s of via de reguliere EFRO-programma’s. De Staatssecretaris
van Economische Zaken en Klimaat heeft hier onlangs in Boekarest nadrukkelijk aandacht
voor gevraagd in een informele Raad van Ministers over cohesiebeleid.
De onderhandelingen over de Interreg-verordening met het Europees parlement zullen
mogelijk in de tweede helft van 2019 starten. In de Raadspositie heeft Nederland onder
andere bedongen dat huidige programmagebieden van goed functionerende programma’s
kunnen worden voortgezet.
Benelux
Met het secretariaat van de Benelux Unie wordt op een aantal dossiers nauw samengewerkt,
onder andere rondom de intensivering van de samenwerking tussen Baarle-Nassau en Baarle-Hertog.
Ook wordt gebruik gemaakt van de juridische expertise van de Benelux inzake de afspraken
die op 8 mei jl. in Gent zijn gemaakt over de aanpak van de grensoverschrijdende belemmeringen
in het gemeenschappelijk havengebied van Gent en Terneuzen.
Ten slotte
In reactie op het SER-advies «Prioriteiten voor een fair Europa»8, heeft het kabinet onder andere duidelijk verwoord een interne markt na te streven
waarin belemmeringen voor ondernemers en burgers met maatwerk worden opgelost, waarin
een betere implementatie en handhaving van regelgeving centraal staat, en waarbij
Europese samenwerking nodig is op terreinen als grensoverschrijdende arbeidsmobiliteit
en arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden9. Mijn beleid, dat zich richt op het wegnemen van belemmeringen, de gerichte inzet
van (Europese) financiële middelen voor samenwerking tussen grensregio’s, en het creëren
van goede randvoorwaarden voor grensoverschrijdende initiatieven, heeft uitdrukkelijk
tot doel daar aan bij te dragen.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties