Brief regering : Dienstregeling hoofdrailnet 2020
29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan
Nr. 855 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 juli 2019
In december 2019 treedt de dienstregeling 2020 in werking. Daartoe hebben alle spoorvervoerders
in april 2019 hun capaciteitsaanvragen bij ProRail ingediend. Ook NS heeft als vervoerder
op het hoofdrailnet capaciteit aangevraagd voor de dienstregeling voor 2020. Met deze
brief informeer ik u over hoe NS tot deze nieuwe dienstregeling is gekomen en zal
ik een aantal specifieke zaken hieruit kort benoemen.
Het dienstregelingsproces
Als concessiehouder is NS verantwoordelijk voor de dienstregeling op het hoofdrailnet.
Daarom stelt zij elk jaar een nieuwe dienstregeling op, met als doel de reiziger sneller
en betrouwbaarder op zijn bestemming te brengen.
De dienstregeling dient daarin als basis van de deur-tot-deur reis waarbij de reizigersstroom
bepalend is. Voor de nieuwe dienstregeling 2020 zijn de vorige dienstregelingen (2017–2019)
door NS als uitgangspunt genomen.
Vervoersconcessie
De dienstregeling moet voldoen aan de voorschriften en randvoorwaarden uit de vervoerconcessie
over zaken als i) het minimum bedieningsniveau, ii) het voldoen aan de vervoervraag,
iii) het zorgvuldig overleg met decentrale overheden en consumentenorganisaties, en
iv) het transparant onderbouwen van keuzes. Binnen deze kaders is NS vrij in het maken
van een dienstregeling en van de keuzes en afwegingen daarin. De vaststelling van
de nieuwe dienstregeling voor het hoofdrailnet is daarmee primair een bevoegdheid
van NS. Als concessie-verlener is het vervolgens mijn taak om erop toe te zien dat
NS de concessieafspraken naleeft.
Samenwerking
De door NS opgestelde nieuwe dienstregeling moet passen op de beschikbare infrastructuur,
maakbaar zijn met het beschikbare personeel en materieel en voldoende robuust en betrouwbaar
zijn. Daarom werkt NS bij het maken van de dienstregeling nauw samen met ProRail en
andere vervoerders. Omdat de belangen van verschillende partijen (bijv. van reizigers,
regionale overheden en omwonenden) tegen elkaar moeten worden afgewogen, is het ontwerpen
van de dienstregeling altijd een complexe puzzel. Zo kan het voorkomen dat aanpassingen
die voor de ene groep reizigers een verbetering betekenen, voor een andere groep een
verslechtering kunnen zijn. Bij het maken van de dienstregeling streeft NS ernaar
om zoveel mogelijk verbeteringen te realiseren voor de grootste groep reizigers. NS
vraagt in januari over de voorgenomen dienstregeling formeel bij regionale overheden
en consumentenorganisaties zienswijze en advies. Mede op basis daarvan vraagt NS in
april bij ProRail capaciteit aan.
ProRail heeft vervolgens als taak om de beschikbare capaciteit te verdelen over de
diverse personen- en goederenvervoerders en daarbij ook rekening te houden met werkzaamheden
voor aanleg en onderhoud van de infrastructuur, waarvoor buitendienststellingen en
capaciteit voor aannemers nodig zijn. In augustus maakt ProRail de definitieve verdeling
van capaciteit over alle vervoerders en werkzaamheden bekend. De vervoerders kunnen
dan op basis van het capaciteitsverdelingsbesluit (algemene maatregel van bestuur)
hun dienstregeling tot in detail uitwerken en de reizigers informeren. In december
2019 zal de nieuwe dienstregeling voor 2020 vervolgens inwerkingtreden.
Dienstregeling 2020
De door NS ingediende dienstregelingsaanvraag voor 2020 bevat (net zoals voor 2019)
minder veranderingen dan voor 2017 en 2018, toen er veel en ingrijpende wijzigingen
waren. De dienstregeling voor 2020 is door NS aangegrepen om op enkele trajecten kwaliteitsverbeteringen
door te voeren. Een en ander is uiteraard onder voorbehoud van de definitieve capaciteitsverdeling
door ProRail. De belangrijkste verbeteringen licht ik hierna kort toe.
Meer intercity’s en sprinters van en naar Amersfoort
Rond Amersfoort verhoogt NS de frequentie en de zitplaatskans, krijgt de reiziger
meer (gewenste) rechtstreekse verbindingen en verkort NS de reistijden.
Optimalisatie verbinding Dordrecht en Brabant
Samen met de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant, de gemeenten Dordrecht en Breda
en NS is overeenstemming bereikt over het tot stand brengen van een viermaal daagse
IC-verbinding tussen Dordrecht en Eindhoven op werkdagen. De afspraken hierover worden
momenteel uitgewerkt in een bestuursovereenkomst die naar verwachting deze zomer zal
worden vastgesteld.
Reisverkorting Noord-Nederland
Door de instroom van nieuw Sprintermaterieel wil NS de reistijden in Noord-Nederland
verkorten. Dit materieel kan namelijk vlotter optrekken en afremmen, waardoor NS de
infrastructuur nog beter kan benutten. Reizigers tussen Groningen en Zwolle en tussen
Leeuwarden en Meppel kunnen dan volgens NS sneller op hun bestemming zijn. In combinatie
met de aanpassing van de dienstregeling van de Sprinter Leeuwarden – Meppel kunnen
door een verkorte overstap veel reizigers uit deze regio tot tien minuten sneller
van en naar de Randstad reizen.
Thalys en Eurostar
Om tegemoet te komen aan de groeiende reizigersvraag zal de dienstregeling van de
Thalys tussen Nederland, België en Frankrijk worden gewijzigd. Door verlengde treinen
zal het aantal zitplaatsen worden uitgebreid en zal Thalys in het weekend met één
extra trein vanuit Brussel-Zuid in de richting Amsterdam rijden. Ook is NS, vanwege
de succesvolle introductie van twee Eurostar-treinen per richting naar London St.
Pancras in 2018 en de uitbreiding naar drie treinen per dag per richting in 2019,
met Eurostar in gesprek om op termijn verder uit te breiden naar vier ritten per richting
per dag.
De dienstregelingen van alle spoorvervoerders worden pas definitief nadat ProRail
het capaciteitsverdelingsbesluit in augustus heeft genomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat