Brief regering : Aanpak geluidshinder Eijsden
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 644 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2019
Per brief van 18 april 20191 en 28 november 20182 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de afspraken over het, samen met de Belgische autoriteiten,
laten uitvoeren van een detailanalyse door een onafhankelijke derde partij naar de
afhandeling van het vliegverkeer in het luchtruim rond Luik en Maastricht. Eind mei
2019 is de detailanalyse opgeleverd. In de bijlage doe ik u de detailanalyse toekomen3. Deze biedt een nauwkeuriger inzicht in de wijze waarop het verkeer in dit luchtruim
wordt afgehandeld.
Context luchtruimwijziging
Naar aanleiding van enkele veiligheidsincidenten heeft in 2013 een luchtruimwijziging
plaatsgevonden, waarbij het beheer van het luchtruim boven Eijsden onder verantwoordelijkheid
kwam van de Belgische luchtverkeersleiding. Als gevolg van de luchtruimwijziging is
de overlast van luchtverkeer van en naar de luchthaven Luik-Bierset in de gemeente
Eijsden-Margraten sinds 2013 toegenomen.
Sindsdien hebben tussen mijn ministerie, de Belgische federale overheid en de Belgische
luchtverkeersleidingsorganisatie Belgocontrol (nu skeyes) gesprekken plaatsgevonden
over de aanpak van de geluidshinder en mogelijkheden om de situatie te verbeteren.
Dat heeft geleid tot verbetermaatregelen, gericht op het zo veel mogelijk mijden van
het gebied rond Eijsden en afspraken over bijvoorbeeld minimale vlieghoogten. Zo heeft
Belgocontrol (nu skeyes) een bewustwordingscampagne onder verkeersleiders gehouden,
wordt er extra aandacht aan de situatie besteed tijdens trainingen van verkeersleiders,
heeft een aanpassing van het verkeersleidershandboek plaatsgevonden, wordt de bebouwing
van Eijsden weergeven op de radarschermen en worden de vluchten die gebruik maken
van het luchtruim boven Eijsden geanalyseerd. Verder vindt er door IenW een periodieke
monitoring plaats van het verkeer dat door het luchtruim boven Eijsden vliegt.
Geconstateerd is dat, ondanks deze maatregelen, er nog onvoldoende en vooral te weinig
stabiele verbetering van de overlast boven Eijsden plaatsvindt. Dat is dan ook aanleiding
geweest om een detailanalyse te laten uitvoeren.
Uitkomsten detailanalyse
In de analyse wordt aangegeven dat de Belgische luchtverkeersleidingsorganisatie (Skeyes)
procedures over frequentie en vlieghoogte heeft opgesteld voor het gebruik van het
luchtruim boven Eijsden om de geluidshinder in de omgeving van Eijsden te beperken.
Skeyes geeft aan dat in de gepresenteerde gevallen waarbij gebruik is gemaakt van
het luchtruim boven Eijsden sprake was van operationele noodzaak. Dit komt voornamelijk
voor tijdens piekuren, die zich concentreren in de late avond en vroege nacht. Uit
de detailanalyse blijkt verder dat het aanhouden van een minimale vlieghoogte van
4.000 voet in de praktijk om technische redenen vaak niet uitvoerbaar is.
De studie geeft een beter inzicht in de operatie en argumentatie vanuit verkeersleidersperspectief
voor het gebruik van het luchtruim boven Eijsden. Hierdoor kunnen op andere vlakken
dan voorheen opties worden verkend waar mogelijk nog verbetering in de nauwkeurigheid
van afhandeling te bereiken is.
Als we kijken naar de situatie van het afgelopen half jaar, dan laat die na een periode
van stabiliteit weer een dalende trend van het aantal vliegtuigbewegingen door het
luchtruim boven de gemeente Eijsden-Margraten zien. De positieve bevinding kan verschillende
oorzaken hebben. Zo heeft Skeyes aangegeven in het eerste kwartaal van 2019 een bewustwordingscampagne
onder verkeersleiders gehouden te hebben. Het is ook mogelijk dat vanwege de wind
de banen vaker in een andere richting zijn gebruikt, met minder bewegingen in het
luchtruim boven Eijsden tot gevolg. De trend biedt aanknopingspunten om met de Belgische
uitvoerende partijen in gesprek te gaan over de reden waardoor het de afgelopen maanden
wel mogelijk is gebleken om het luchtruim boven Eijsden minder vaak te gebruiken en
hoe deze trend vastgehouden kan worden.
Vervolgproces
De detailanalyse en de situatie van het afgelopen half jaar geven reden om verder
in gesprek te gaan met de Belgische autoriteiten over welke mogelijkheden zij binnen
huidige kaders zien voor verdere verbetering. Daarbij kan expertise van LVNL ingezet
worden om technische mogelijkheden te verkennen die oplossingen kunnen bieden voor
de operatie. LVNL heeft ervaring met het inrichten van procedures om de hinder van
nachtelijk verkeer van en naar Nederlandse luchthavens te beperken. Dit wordt met
grote aandacht opgepakt om te bekijken hoe de geluidshinder in Eijsden verder teruggedrongen
kan worden.
De detailanalyse en een nieuwe monitoringrapportage bied ik, conform eerdere afspraken,
gelijktijdig met deze Kamerbrief aan de gemeente Eijsden-Margraten en de provincie
Limburg aan. De resultaten van de analyse en de voorziene vervolgaanpak voor het terugdringen
van geluidshinder in Eijsden zullen met de gemeente en provincie worden besproken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat