Brief regering : Administratieve lastenreductie in de opsporing
29 628 Politie
Nr. 891
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juli 2019
Eind vorig jaar informeerde ik uw Kamer over de aanpak van administratieve lastenverlichting
                  in de opsporing.1 Kort samengevat gaf ik aan dat een nieuwe, meerjarige aanpak nodig was, die voelbaar
                  moest zijn op de werkvloer en die sterker dan voorheen immateriële waarden stelde.
                  Deze meerjarige aanpak wordt vormgegeven door een daartoe ingestelde commissie onder
                  leiding van dhr. Zuurmond – oprichter van de zogenaamde Kafkabrigade – en samengesteld
                  uit vertegenwoordigers van wetenschap, politie, OM, ZM en politievakbonden. In deze
                  brief informeer ik uw Kamer over de voorgestane en ingezette aanpak van deze commissie,
                  wiens werkzaamheden ik zeer van belang vind om de lasten waar rechercheurs op de werkvloer
                  mee kampen te reduceren.
               
Allereerst is het daarbij van belang op te merken dat de werkzaamheden van de commissie
                     meerjarig zijn en daarmee de middellange termijn bestrijken. Maar ook op de korte
                     termijn en op de lange termijn wordt niet stilgezeten: zo adresseert de politie momenteel
                     de actuele top 10 ergernissen in de opsporing zoals geïdentificeerd in het rapport
                     «effectieve tijd voor de opsporing».
                  
In de eenheden worden politiemedewerkers bijvoorbeeld door het volgen van (aanvullende)
                     opleidingen beter toegerust voor het gebruik van Summ-IT, het kernsysteem van de recherche.
                     De performance van Summ-IT is en wordt verbeterd en het functioneel beheer versterkt.
                     Daarnaast onderzoekt de politie of aanvragen voor de inzet van bijzondere opsporingsbevoegdheden
                     zoals het vorderen van camerabeelden op grond van artikel 126 nda SV ook mobiel kunnen
                     worden opgemaakt. Zo kan eventuele wachttijd op een plaats delict gebruikt worden
                     voor het mobiel opmaken van een vordering of proces verbaal.
                  
Aansluitend op de top 10 ergernissen en conform de CAO afspraken werkt de politie
                     aan een voorstel de administratieve ondersteuning voor zowel de opsporing als de GGP
                     te versterken vanuit de mogelijkheden die de Participatiewet daarvoor biedt. Het gaat
                     daarbij om ondersteuning op werkzaamheden variërend van het eenvoudig onderhoud van
                     technische hulpmiddelen tot het uitlezen van camerabeelden, waar langere tijd een
                     zeer scherpe focus wordt gevraagd. Het voorstel zal binnenkort met de bonden worden
                     besproken.
                  
Via het programma »vernieuwd registeren» werkt de politie aan lange termijn oplossingen
                     door de vervanging en vernieuwing van registratieve systemen. Systemen worden gebruiksvriendelijker
                     en dubbele invoer wordt voorkomen.
                  
De commissie heeft na oriënterende werkbezoeken en introductiegesprekken besloten
                     langs twee lijnen te werken: een onderzoekslijn en een actielijn.
                  
In de onderzoekslijn heeft de commissie onlangs drie onderzoeken in gang gezet naar:
                     1. waarden van rechercheurs 2. belemmerende en accommoderende factoren van organisatieverandering
                     gericht op lastenreductie en 3. percepties rondom tijdsbesteding via de zogenaamde
                     day reconstruction methodiek. De onderzoeken zullen naar verwachting eind 2019 gereed zijn.
                  
In de actielijn worden issues opgepakt die een grote impact hebben op administratieve
                     lasten. De commissie maakt daarbij gebruik van de «Kafka-methodiek». Kort samengevat
                     een doorontwikkeling van «appreciate inquiry», een verandervisie en -strategie met
                     als uitgangspunt dat een systeem zich positief ontwikkelt. Zodat politiemedewerkers
                     gezamenlijk gaan onderzoeken wat er werkt en wat ze graag willen voor de toekomst.
                  
In deze tweede (actie) lijn wil de commissie elke zes tot negen maanden enkele issues
                     onderzoeken. De commissie heeft voor de eerste periode gekozen voor een drietal issues,
                     namelijk:1. knelpunten in database- en bedrijfsprocessystemen 2. een verkenning naar
                     meer modulair opsporingsonderwijs en 3. digitalisering in de strafrechtsketen gericht
                     op het uitwisselen van multimediale informatie.
                  
Na afronding van de onderzoeken, zal ik uw Kamer informeren over de wijze waarop de
                  commissie de uitkomsten in zijn aanpak betrekt. Nadat de commissie zijn eerste werkzaamheden
                  in de actielijn heeft beproefd, zal ik uw Kamer informeren over de uitkomsten en haar
                  agenda voor de navolgende periode. Ik verwacht dat eind 2019 te doen.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid,
                  F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid