Brief regering : Beleid vernieuwde rulingpraktijk
25 087 Internationaal fiscaal (verdrags)beleid
Nr. 237 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 april 2019
In mijn brief van 22 november 2018 heb ik een aantal maatregelen aangekondigd voor
de herziening van rulings met een internationaal karakter.1 Deze maatregelen zien op de inhoud, het proces en de transparantie. Op 24 april aanstaande
staat een debat met uw Kamer gepland over de vernieuwde rulingpraktijk. In de hiervoor
aangehaalde brief gaf ik aan dat de maatregelen zullen worden uitgewerkt in beleidsregels.
In deze brief deel ik in aanloop op het debat het voorgenomen beleidsbesluit (het
besluit) voor rulings met een internationaal karakter met uw Kamer en geef ik op onderdelen
nadere toelichting.
De afgelopen maanden zijn de door mij aangekondigde maatregelen uitgewerkt in dit
besluit voor rulings met een internationaal karakter. Het besluit is opgenomen in
bijlage 12 en zal de huidige APA- en ATR-besluiten vervangen. Bekeken wordt nog of ook andere
besluiten moeten worden aangepast om deze volledig in lijn te brengen met dit besluit.3 Het besluit zal gepubliceerd worden in de Staatscourant vóór 1 juli zodat het beleid
op 1 juli 2019 zal ingaan. Hieronder zal ik het besluit op onderdelen nader toelichten.
Proces van afgifte
In onderdeel 2 van het besluit wordt het proces van afgifte van rulings met een internationaal
karakter (hierna: rulings) beschreven. Hieruit blijkt dat een nieuw te installeren
College binnen de Belastingdienst verantwoordelijk wordt voor de afgifte en coördinatie
van alle rulings. Hierdoor wordt de afgifte van rulings centraal gecoördineerd en
wordt tevens voldaan aan de Europese richtsnoeren op dit gebied.4 Daarnaast gaat het besluit in op de rol van de inspecteur, het Behandelteam Internationale
Fiscale Zekerheid en het Aanspreekpunt Potentiele Buitenlandse Investeerders.
Inhoud
Het besluit beschrijft in onderdeel 3 in welke gevallen door de Belastingdienst geen
vooroverleg zal worden gevoerd en derhalve geen ruling tot stand zal komen.5 Kort samengevat is dit het geval indien geen sprake is van economische nexus, het
besparen van Nederlandse of buitenlandse belasting de enige of doorslaggevende reden
is voor de rechtshandeling, of een transactie plaatsvindt met een land dat is opgenomen
in de Nederlandse lijst voor laagbelastende landen.6 Deze begrippen worden beschreven in het besluit en zullen vervolgens na 1 juli nader
concreet afgebakend worden door middel van situaties die zich in de praktijk voordoen.
Deze situaties zullen vervolgens worden gepubliceerd. Met als doel zo veel mogelijk
inzicht te geven in de situaties die ik voor ogen heb is conform mijn eerdere toezegging
een aantal illustratieve voorbeelden opgenomen als bijlage bij deze brief7.
Verder zijn de nieuwe kaders voor de looptijd van een ruling opgenomen in onderdeel
5 en de eisen waaraan een verzoek om een ruling moet voldoen in onderdeel 6. Onderdeel
7 bevat de kaders waaraan de vaststellingsovereenkomst moet voldoen en in onderdeel
8 wordt een aantal overige onderwerpen behandeld.
Transparantie
In onderdeel 4 van het besluit is opgenomen dat van elke ruling met een internationaal
karakter een geanonimiseerde samenvatting zal worden gepubliceerd. In aanvulling daarop
en in aanvulling op mijn eerdere voornemens heb ik besloten dat ook een samenvatting
zal worden gepubliceerd van situaties waarin het vooroverleg niet heeft geleid tot
de afgifte van een ruling. In de samenvatting zal dan uiteen worden gezet waarom de
ruling niet tot stand is gekomen. Conform mijn eerdere toezegging aan uw Kamer heb
ik een aantal voorbeelden van samenvattingen als bijlage 2 opgenomen bij deze brief8. De proefsamenvattingen zijn gebaseerd op fictieve casus uit de huidige praktijk
die de realiteit weerspiegelen.
Iedere te publiceren samenvatting zal zijn gebaseerd op unieke feiten en omstandigheden
waardoor precedentwerking geen vanzelfsprekendheid is en per casus de fiscale gevolgen
moeten worden beoordeeld.
Met de maatregelen zoals deze zijn opgenomen in het beleidsbesluit ontstaat een meer
transparante rulingpraktijk en wordt de kwaliteit van de rulingpraktijk voor bedrijven
met reële activiteiten verder geborgd en de robuustheid vergroot.
De Staatssecretaris van Financiën,
M. Snel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën