Brief regering : Laatste ontwikkelingen omtrent de aanwijzing aan zorgaanbieder Careyn
31 765 Kwaliteit van zorg
Nr. 358 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2018
In het dertigledendebat over zorgaanbieder Careyn op 5 april 2018 (Handelingen II
2017/18, nr. 70, item 5) heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de beoordeling van de aanwijzing die
de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (inspectie) aan Careyn gaf. Ik informeerde uw
Kamer hierover eerder op 9 mei 20181 en nu deel ik de laatste ontwikkelingen.
Toezichttraject
Careyn kreeg op 7 november 2017 een aanwijzing van de inspectie. De aanwijzing betrof
het wegnemen van tekortkomingen op het gebied van cliëntdossiers, deskundigheid en
inzet van medewerkers, sturen op kwaliteit en veiligheid en goed bestuur. De inspectie
heeft Careyn twee termijnen opgelegd om aan deze aanwijzing te voldoen: 1 april 2018
voor het eerste deel van de aanwijzing en 7 november 2018 voor het resterende tweede
deel van de aanwijzing.
De eerste verbetertermijn betrof het verbeteren van de dossiervoering (voldoen aan
artikel 2 Wkkgz) en het organiseren van voldoende tijd voor rapportage en overdracht
(artikel 3 Wkkgz). Na het verstrijken van deze termijn bezocht de inspectie zes locaties
van Careyn onaangekondigd om de beoogde verbeterresultaten te toetsen in de praktijk.
De inspectie oordeelde in het voorjaar dat Careyn aan dit deel van de aanwijzing heeft
voldaan. Ik heb uw Kamer hierover geïnformeerd met mijn brief van 9 mei 2018 (Kamerstuk
31 765, nr. 322).
Careyn heeft sindsdien hard gewerkt om ook aan het tweede deel van de aanwijzing te
voldoen. De inspectie volgde dit traject met onaangekondigde bezoeken, het opvragen
van resultaatverslagen en bestuursgesprekken. Aan het eind van de aanwijzing werd
op basis van de bevindingen bij zes locaties getoetst of Careyn aan de aanwijzing
voldaan heeft.
Resultaat toetsing aanwijzing
De inspectie publiceert vandaag haar rapport over het onderzoek bij Careyn op haar
website2. Uit het onderzoek blijkt dat Careyn voldoet aan het tweede deel van de aanwijzing.
De inspectie ziet dat Careyn op alle locaties de benodigde verbeteringen heeft gerealiseerd,
in een passend tempo. Het vertrouwen van de inspectie in Careyn is daarmee weer op
peil. De inspectie concludeert dit op basis van de volgende drie thema’s.
a. Deskundigheid en inzet van personeel
Met de huidige personeelsbezetting (kwalitatief en kwantitatief) kan Careyn goede
en passende zorg verlenen die afgestemd is op de zorgbehoefte van de doelgroep. Er
zijn voldoende deskundige medewerkers om in de specifieke zorgbehoefte van de cliënten
te voorzien. Careyn zet nu bijvoorbeeld structureel kwaliteitsverpleegkundigen in
op elke locatie, waardoor het kwaliteitsniveau van de cliëntenzorg versterkt en geborgd
is.
b. Sturen op kwaliteit en veiligheid
Careyn moest maatregelen nemen om beter te kunnen sturen op kwaliteit en veiligheid.
Om de kwaliteit van de zorgverlening systematisch te meten en veranderingen te signaleren,
heeft Careyn op alle locaties een kwaliteitsmanagementsysteem. Ook vinden interne
en externe audits plaats, zijn overlegstructuren ingericht om verbeteringen te sturen
en te realiseren en hebben kwaliteitsverpleegkundigen een rol gekregen in het bewaken
van de kwaliteit van de zorg. Deze kwaliteitsverpleegkundigen analyseren ook meldingen
van onvoorziene gebeurtenissen zodat er van geleerd kan worden. Verbeterplannen sluiten
aan op de gesignaleerde aandachtspunten en Careyn volgt systematisch de voortgang
ervan.
c. Goed bestuur
De raad van bestuur van Careyn heeft gezorgd voor de implementatie van een kwaliteitsmanagementsysteem
dat de PDCA-cyclus op alle niveaus binnen de organisatie ondersteunt. De invulling
van de taak- en verantwoordelijkheidsverdeling van wijze waarop de raad van bestuur
en de raad van toezicht hun taken en verantwoordelijkheden ten opzichte van elkaar
en de organisatie vormgeven is verbeterd. Er is meer transparantie en beide hebben
meer zicht op wat er speelt in en om de organisatie. Bijvoorbeeld door structurele
contacten met medewerkers op de werkvloer te hebben. De inspectie ziet dat organisatiebreed
een verbetering op gang gebracht is, waarin continu leren vanzelfsprekend is. Het
inzetten van deze nieuwe koers moest geleidelijk gebeuren.
Careyn heeft het afgelopen jaar haar slagkracht benut om met een organisatiebreed
programma zowel de kwaliteit en veiligheid van zorg op voldoende niveau te krijgen
als ook te zorgen voor een gezonde balans met de financiële bedrijfsvoering. Tegelijkertijd
is de besturing van centraal naar decentraal verplaatst. Elke Careynlocatie heeft
een locatiemanager en een kwaliteitsverpleegkundige, die de teams op adequate wijze
ondersteunen. Deze beweging is ingezet vanuit de overtuiging van het bestuur van Careyn
dat zorginhoud dominant moet zijn en het lokale niveau leidend.
Careyn legt zich daarbij toe op haar kerntaken (verpleeghuiszorg en zorg thuis voor
ouderen en kwetsbaren) en haar kerngebied. Organisatieonderdelen die daar niet bij
passen, c.q. elders beter tot hun recht komen, zijn of worden vervreemd.
Daardoor legt Careyn de basis voor verdere borging van kwaliteit, gezondmaking van
de organisatie en verbondenheid met de lokale sociale kaart.
Tenslotte volgde de inspectie via het incidententoezicht het verbetervermogen van
Careyn. De inspectie constateert bij Careyn voldoende meldingsbereidheid en beoordeelt
de onderzoeksrapportages die Careyn oplevert als zorgvuldig en van constante kwaliteit.
Tuindorp-Oost
De inspectie heeft naast het onderzoek voor de toetsing van de aanwijzing, de afgelopen
periode ook de locatie Tuindorp-Oost bezocht. Dit nadat zij enkele meldingen ontving
over deze locatie en er in de media aandacht was over de situatie rondom de verhuizing
van bewoners aldaar. Het bezoek van de inspectie was geen aanleiding voor specifieke
aanvullende toezichtactiviteiten.
Vervolg
Dit alles sterkt het vertrouwen van de inspectie in de aanpak van de raad van bestuur
van Careyn om, samen met de hele organisatie, alle verbeteringen te borgen en de gestarte
ontwikkeling voort te zetten. De inspectie ziet dat Careyn zich realiseert dat dit
nog wel een grote opgave is, die aandacht zal blijven vragen de komende tijd.
Met het afsluiten van de aanwijzing, stopt het toezicht van de inspectie niet. Het
komende jaar richt de inspectie haar toezicht op het monitoren van de borging van
de verbeteringen en blijft zij volgen of de zorg voor cliënten van voldoende kwaliteit
blijft.
Verder gaat de inspectie het toezichttraject bij Careyn evalueren. De inspectie evalueert
trajecten zoals dit handhavingstraject bij Careyn, om zelf te leren en verbeteren.
Ze haalt daarvoor feedback op uit haar eigen organisatie en uit zorgorganisaties die
onder haar toezicht staan. De evaluatie wordt uitgevoerd onder leiding van een onafhankelijk
voorzitter en start in januari 2019. Streven is om de evaluatie af te ronden voor
de zomer van 2019. Ik zal uw Kamer over de uitkomsten informeren zodra deze gereed
zijn. Hiermee geef ik tevens uitvoering aan de motie van de leden Dijksma en Bergkamp,
die verzoekt om een evaluatie uit te voeren3.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport