Brief regering : Inzet voor de Ecofin-begrotingsraad van 16 november 2018
21 501-03 Begrotingsraad
Nr. 124
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 november 2018
Op 16 november a.s. vindt de Ecofin-begrotingsraad plaats. Tijdens deze Raad kan een
akkoord bereikt worden tussen de Raad en het EP over de EU-begroting voor 2019. Door
middel van deze brief informeer ik u over de Nederlandse inzet tijdens de Begrotingsraad.
Deze brief vervangt daarmee de geannoteerde agenda die uw Kamer informeert over de
Nederlandse inzet tijdens de Begrotingsraad. Ook informeer ik u over het voorgestelde
amendement (amending letter 1; AL1) op het begrotingsvoorstel, dat de Europese Commissie op 16 oktober 2018 presenteerde.
Dit amendement zal betrokken worden bij de besluitvorming over de EU-begroting van
2019. Tot slot wordt u geïnformeerd over de zesde aanvullende begroting op de EU-jaarbegroting
2018, waarin de Europese Commissie op basis van recente implementatiegegevens de uitgaven
verlaagt en de raming van de afdrachten actualiseert.
EU-begroting 2019
Posities en proces
Op 23 mei jongstleden presenteerde de Europese Commissie haar voorstel voor de EU-begroting
van 2019.1 Net als in de begrotingen van de afgelopen jaren, geeft de Europese Commissie in
2019 prioriteit aan het stimuleren van Europese groei en werkgelegenheid en aan migratie
en veiligheid. De Raad stelde haar positie over de begroting op 11 juli jl. vast.2 Op 25 oktober jl. heeft ook het Europees parlement haar positie vastgesteld. Daarmee
zijn de uitgangsposities voor de begrotingsonderhandelingen bepaald. In de onderstaande
tabel is een overzicht gegeven van de posities van de Europese Commissie, de Raad
en het EP ten aanzien van de EU-begroting van 2019. Hieruit blijkt dat de posities
op dit moment nog ver uiteenlopen.
Posities begroting 2019 (in miljoenen euro)
Commissie (incl. AL1)
Raad
Europees parlement
Vastl.
Betal.
Vastl.
Betal.
Vastl.
Betal.
1a Concurrentiekracht
22.904
20.471
22.066
20.422
23.762
21.111
1b Cohesiebeleid
57.073
47.034
57.073
47.034
57.425
47.209
2 Landbouwbeleid
59.862
57.631
59.689
57.462
60.167
57.911
3 Veiligheid Burgerschap
3.811
3.569
3.693
3.482
3.873
3.579
4 Extern Beleid
11.384
9.508
11.078
9.463
10.571
9.161
5 Administratie
9.963
9.967
9.891
9.895
9.966
9.968
A
Totaal MFK-headings
164.997
148.179
163.491
147.758
165.764
148.938
B
Speciale instrumenten binnen headings
2.106
922
1.679
900
1.249
890
C
Overige speciale instrumenten buiten headings1
577
412
578
412
578
412
D
Totaal excl. speciale instrumenten (A-B)
162.891
161.811
164.515
E
Totaal incl. speciale instrumenten (A+C)
165.574
148.592
164.068
148.170
166.342
149.351
Marge vastleggingen (F-D) [2]
1.232
2.312
-392
Marge betalingen (F-E)2
18.117
18.539
17.358
F
Totaal MFK-plafond
164.123
166.709
164.123
166.709
164.123
166.709
X Noot
1
Betreft hier: Noodhulpreserve, Solidariteitsfonds en Globaliseringsfonds. Andere speciale
instrumenten, zoals het flexibiliteitsinstrument, worden gebruikt om extra middelen
toe te voegen aan een specifieke MFK-heading. Deze instrumenten zijn daarom al meegenomen
in het totaal MFK-headings
X Noot
2
Op basis van de Nederlandse definitie dat speciale instrumenten binnen de headings
niet worden meegerekend onder het vastleggingenplafond, maar wel onder het betalingenplafond.
Nederlandse inzet
Het kabinet zet zich in voor een moderne EU-begroting, die meer gericht is op onderzoek,
innovatie, klimaat en duurzaamheid. Tevens is aandacht voor migratie en veiligheid
van belang. Dit zijn de uitgangspunten bij het verkennen en beoordelen van mogelijke
compromissen tijdens de Begrotingsraad.
Daarnaast zet het kabinet zich in voor een prudente EU-begroting. In de onderhandelingen
over de Raadspositie heeft Nederland zich dan ook met succes ingezet voor het vergroten
van de marges onder de MFK-plafonds. Ten opzichte van het voorstel van de Europese
Commissie hebben de lidstaten in de Raad de vastleggingenmarge met 1,2 miljard euro
en de betalingenmarge met 0,5 miljard euro vergroot. De marge onder het vastleggingenplafond
bedraagt in de Raadspositie 2,3 miljard euro. In de onderhandelingen in de Begrotingsraad
is het van belang om de marges van de Raadspositie zoveel mogelijk te behouden. Hiermee
behoudt de EU ruimte om budgettair te kunnen reageren op onvoorziene omstandigheden.
Amendement begrotingsvoorstel (amending letter 1)
Op 16 oktober jl. presenteerde de Europese Commissie amending letter 1 (AL1), als amendement bij het voorstel voor de Europese begroting voor 2019. In AL1
worden de ramingen voor de landbouwinkomsten en -uitgaven geactualiseerd, past de
Europese Commissie de budgettaire implicaties van verschillende recente akkoorden
en nieuwe initiatieven in, worden wijzigingen en technische correcties in de personeelsbestanden
van enkele Europese agentschappen en instellingen verwerkt. In totaal past AL1 de
vastleggingen neerwaarts aan met 45 miljoen euro en de betalingen met 85 miljoen euro.
Op basis van de meest actuele gegevens uit de landbouwsector stelt de Europese Commissie
voor om de landbouwuitgaven in 2019 te verhogen met 92 miljoen euro, vooral in reactie
op de hogere uitgaven aan directe betalingen (ten opzichte van het Commissievoorstel
voor de Europese begroting voor 2019). Ook de landbouwinkomsten vallen echter hoger
uit dan eerder verondersteld – in totaal 276 miljoen – waardoor netto de landbouwuitgaven
dalen met 184 miljoen euro. De neerwaartse bijstelling betreft zowel vastleggingen
als betalingen.
Vervolgens past de Europese Commissie recent bereikte akkoorden en nieuwe initiatieven
in de begroting in. Sinds de presentatie van het voorstel voor de begroting zijn verschillende
akkoorden bereikt met budgettaire implicaties: het European Defence Industrial Development Programme (38 miljoen euro in vastleggingen), het Europees Solidariteitscorps (6 miljoen euro
in vastleggingen en 4 miljoen euro in betalingen) en het Structural Reform Support Programme (wordt middels herschikking en de Global Margin for Commitments gefinancierd). Daarnaast heeft de Europese Commissie recent enkele nieuwe initiatieven
gepresenteerd, waaronder de versterking van de European Border and Coast Guard Agency (EBCGA; 19 miljoen euro in vastleggingen en betalingen) en de versterking van het
EU Asielagentschap (55 miljoen euro in vastleggingen en betalingen), waarover u beide
middels een BNC-fiche bent geïnformeerd3. De Europese Commissie stelt voor deze uitbreidingen te financiering door middel
van het Flexibiliteitsinstrument. Zoals in het BNC-fiche beschreven, kan Nederland
de wens voor de versterking van de EBGCA steunen, maar staat het kabinet kritisch
tegenover de omvang van de verhoging. Daarnaast is het kabinet voor beide nieuwe initiatieven
van mening dat deze gefinancierd moeten worden middels herschikkingen en dat niet
vooruit gelopen mag worden op integrale besluitvorming over het nieuwe Meerjarig Financieel
Kader.
Ook stelt de Europese Commissie wijzigingen voor in de personeelsbestanden van enkele
Europese agentschappen en instellingen. In totaal verhoogt dit zowel de benodigde
vastleggingen als de betalingen met 20 miljoen euro. Tot slot voert de Europese Commissie
een technische correctie door in het establishment plan van het Europese Geneesmiddelenagentschap. Deze technische correctie heeft geen invloed
op de benodigde middelen voor dit agentschap.
Deze AL1 wordt betrokken bij de onderhandelingen tussen de Raad en het Europees parlement
over de Europese begroting voor 2019. Nederland is voornemens een kritische kanttekening
te maken over de versterking van de EBGCA en kan verder instemmen met de voorgestelde
amenderingen uit AL1.
Zesde aanvullende begroting EU-begroting 2018
Op 16 oktober jl. presenteerde de Europese Commissie de zesde aanvullende begroting
voor 2018. In deze aanvullende begroting verlaagt de Europese Commissie de uitgaven
en actualiseert de Europese Commissie de raming van de afdrachten. De verlaging van
de uitgaven telt op tot 48,7 miljoen euro in vastleggingen en 44,7 miljoen euro in
betalingen. De verlaging vindt plaats bij het onderzoeks- en innovatiebeleid en het
landbouwbeleid. Met deze verlaging past de Europese Commissie de raming van de uitgaven
aan op basis van recente implementatiegegevens.
Aan de inkomstenzijde actualiseert de Europese Commissie de raming van de nationale
afdrachten op basis van de Spring Forecast uit mei van dit jaar. De raming van de
invoerrechten wordt ook geactualiseerd op basis implementatiegegevens tot en met augustus
van dit jaar. Ook actualiseert de Europese Commissie de raming van de Britse korting.
Per saldo verlaagt de zesde aanvullende begroting de Nederlandse afdrachten met circa
20 miljoen euro. De raming van de Nederlandse afdrachten voor 2018 wordt hiervoor
geactualiseerd in de tweede suppletoire begroting van Buitenlandse Zaken. Nederland
is voornemens in te stemmen met deze aanvullende begroting.
Proces en conclusie
In de regel wordt tijdens de Begrotingsraad een akkoord bereikt tussen het EP en de
Raad over de begroting voor het volgende jaar. Dat is ook dit jaar de verwachting.
Mocht er echter geen akkoord bereikt worden, dan kan de Europese Commissie aan het
einde van deze zogenoemde conciliatieperiode, een nieuw begrotingsvoorstel presenteren. Uw Kamer ontvangt een verslag over de
uitkomsten van de Begrotingsraad.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
BIJLAGE: OVERZICHT VAN AANVULLENDE BEGROTINGEN IN 2018
Overzicht van aanvullende begrotingen in 2018 (miljoen euro)
Omschrijving
Vastlegging
Betaling
Inkomsten
DAB1 – Solidariteitsfonds
97,6
97,6
–
DAB2 – Surplus
–
–
556
DAB3 – FRIT
500,0
–
–
DAB4 – Solidariteitsfonds
34,0
34,0
–
DAB5 – IPA Turkije
–
–
–
DAB6 – Verlaging uitgaven en actualisering afdrachten
– 49
– 45
–
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën