Brief regering : Plan van aanpak versterking Groningen
33 529 Gaswinning
Nr. 532 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 november 2018
Op 2 juli jl. heeft de Mijnraad op basis van adviezen van het SodM, het KNMI, TNO,
NEN en een panel van hoogleraren een integrerend advies gepresenteerd over de impact
van het beëindigen van de gaswinning uit het Groningenveld op de veiligheid en de
versterkingsoperatie in het gebied. De Mijnraad en het SodM constateren dat het met
de afbouw van de gaswinning snel veiliger wordt in Groningen. De Mijnraad adviseert
daarbij een andere aanpak van de versterkingsoperatie, om de voor de veiligheid noodzakelijke
versterking zo snel en effectief mogelijk te realiseren.
De Groningse bestuurders, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(BZK) en ik hebben direct na het uitkomen van het advies afspraken gemaakt op basis
van het advies van de Mijnraad (Kamerstuk 33 529, nr. 502) en opdracht gegeven aan de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) om dit te vertalen
naar een uitvoeringsaanpak. Op 20 september hebben we voor de uitwerking van deze
aanpak nadere uitgangspunten afgesproken (Kamerstuk 33 529, nr. 527). De NCG heeft aan de hand van de door de Rijk en regio afgesproken uitgangspunten
inmiddels het plan van aanpak voor de versterking afgerond en op 2 november jl. gepresenteerd
aan de regio, de maatschappelijke organisaties en het Rijk, waarbij is besloten dit
zo snel mogelijk in uitvoering te brengen.
Versnelde aanpak gericht op meest risicovolle gebouwen
In lijn met het advies van de Mijnraad en de afgesproken uitgangspunten, is het doel
van de aanpak tweeledig: een focus op de woningen die niet aan de veiligheidsnorm
voldoen en het versnellen van de versterking door de transitie naar een gestandaardiseerde
aanpak (Kamerstuk 33 529, nr. 527). Prioriteit ligt bij de zogenaamde opname en eventuele versterking van woningen
die naar verwachting niet aan de veiligheidsnorm voldoen. Op basis van het advies
van de Mijnraad zijn dit ca. 1.500 gebouwen. De NCG heeft de modeluitkomsten gecontroleerd
en waar nodig gecorrigeerd of aangevuld, wat leidt tot een totaal van ca. 2.100 gebouwen
(ca. 2.500 adressen) met een verhoogd risicoprofiel. Een deel van deze woningen was
al in het bestaande uitvoeringsprogramma opgenomen, de versterking hiervan bevindt
zich in verschillende fases van uitvoering.
Voor het bepalen van de totale scope voor opnames wordt in lijn met het advies van
het SodM een onzekerheidsmarge toegepast (P90). Panden die met het toepassen van een
onzekerheidsmarge aanvullend in beeld komen kennen een licht verhoogd risicoprofiel.
Of versterking van deze panden (op dit moment ca. 7.000 panden, gelijk aan ca. 9.000
adressen) daadwerkelijk noodzakelijk is moet op basis van een opname en zo nodig nadere
beoordeling blijken.
Dialoog met woningeigenaren heeft in de aanpak een centrale rol. De NCG treft nu samen
met de gemeenten de laatste voorbereidingen voor een goede informatievoorziening aan
de betrokken bewoners en zal het definitieve plan van aanpak presenteren. Zoals toegezegd,
geleid ik dit dan ook door naar uw Kamer. De komende weken zal de NCG samen met gemeenten
de aanpak op lokaal niveau verder uitwerken, betrokken bewoners informeren en de uitvoering
van de nieuwe aanpak starten. Verwacht wordt dat opnames van woningen die naar verwachting
niet aan de veiligheidsnorm voldoen en eerder nog niet in beeld waren in het eerste
kwartaal van 2019 kunnen starten. De NCG rapporteert twee keer per jaar over de voortgang.
Voortgang lopende versterking
In de tussentijd heeft de bestaande, gebiedsgerichte versterkingsoperatie niet stilgelegen:
de versterking van woningen waarover eerder bestuurlijke afspraken zijn gemaakt (o.a.
de batches 1.467 en 1.588) loopt door, dit gaat in aanvulling op bovenstaande in totaal
om ca. 2.400 panden (ca. 4.200 adressen). De NCG laat weten dat in de eerste drie
kwartalen van dit jaar in het kader van de oude aanpak ruim 2.500 inspecties zijn
uitgevoerd. Op 539 adressen (behorend tot de groep van 1.467) is de uitvoering van
versterkingswerkzaamheden gestart, waarvan 93 in het vierde kwartaal. Ook het Scholenprogramma
is in uitvoering.
Tot slot
Na het uitkomen van het advies van de Mijnraad in juli is de versterkingsoperatie
in een nieuwe fase gekomen. De bestuurlijke afspraken die Rijk en regio rond deze
zomer hebben gemaakt betekenen een transitie in de uitvoering van een complexe opgave.
Deze transitie wordt met het plan van aanpak van de NCG praktisch ingevuld, waarbij
ook aan eerdere afspraken tegemoet wordt gekomen. Het komt nu aan op de uitvoering
en dat zal naar verwachting nog veel vragen van de uitvoeringsorganisatie. Zoals ik
eerder ook heb aangegeven, zullen Rijk en regio de NCG hierbij ondersteunen en zich
inspannen om belemmeringen weg te nemen als deze er zijn en aanvullende voorwaarden
te creëren waar nodig.
Het plan van aanpak voor de versterking komt grotendeels in de plaats van de afspraken
over versterken die in het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen
(MJP) zijn gemaakt.
De komende periode zullen gemeenten, provincie en het Rijk samen de governance van
de versterkingsoperatie uitwerken, waarbinnen de nieuwe aanpak voortvarend en zonder
tussenkomst van NAM wordt uitgevoerd. Ik zal uw Kamer over de voortgang informeren.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat