Amendement : Amendement van het lid Stoffer over vormen van jeugdhulp waarvoor samenwerking verplicht wordt vastleggen in de wet
36 546 Wijziging van de Jeugdwet, de Wet marktordening gezondheidszorg en enige andere wetten teneinde te bevorderen dat jeugdhulp en gecertificeerde instellingen voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering steeds voldoende beschikbaar zijn (Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg)
Nr. 32
                   AMENDEMENT VAN HET LID STOFFER
            
Ontvangen 13 maart 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel I, onderdeel G, wordt als volgt gewijzigd:
1. Het voorgestelde artikel 2.19 wordt als volgt gewijzigd:
a. In het eerste lid, onderdeel a, komt onderdeel 1° te luiden:
1° vormen van jeugdhulp waarvoor samenwerking tussen gemeenten vereist is, zijnde:
a. verblijf van een jeugdige of ouder in een accommodatie gedurende ten minste vierentwintig
                                       uur;
                                    
b. pleegzorg als bedoeld in artikel 1.1;
c. jeugdhulp die wordt verleend door een forensische jeugdhulpaanbieder, mede is gericht
                                       op het voorkomen van recidive en is gesteld als bijzondere voorwaarde als bedoeld
                                       in artikel 77z van het Wetboek van Strafrecht of wordt verleend ter uitvoering van
                                       jeugdreclassering;
                                    
d. jeugdhulp in verband met een zintuiglijke beperking;
e. jeugdhulp bestaande uit crisishulp die gezien de ernst van de problemen dagelijks
                                       vierentwintig uur beschikbaar is;
                                    
f. specialistische jeugdhulp in verband met seksueel misbruik, geweld in afhankelijkheidsrelaties
                                       of eergerelateerd geweld, en
                                    
g. jeugdhulp in verband met ernstige problemen op het gebied van onzindelijkheid.
b. In het eerste lid, onderdeel c, onder 1° vervalt «bij algemene maatregel van bestuur
                        te bepalen».
                     
c. Het vierde lid vervalt.
2. In het voorgestelde artikel 2.21, eerste lid, wordt «artikel 2.19, vierde lid,» vervangen
                        door «artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, onder 1°,»
                     
3. In het voorgestelde artikel 2.22 vervalt «, artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a,
                        onder 1° of onderdeel c, onder 1°, of artikel 2.21, eerste lid,».
                     
4. Artikel 2.23 wordt als volgt gewijzigd:
a. In het eerste lid vervalt «of artikel 2.21, eerste lid,».
b. In het tweede lid vervalt «of artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, onder 1° of
                        onderdeel c, onder 1°,».
                     
II
In artikel I, onderdeel W, wordt «bij algemene maatregel van bestuur te bepalen vormen
                     van jeugdhulp» vervangen door «vormen van jeugdhulp als bedoeld in artikel 2.19, eerste
                     lid, onderdeel a, onder 1°».
                  
Toelichting
               
Het wetsvoorstel beoogt de uitgangspunten van de decentralisatie van de jeugdzorg
                  ongemoeid te laten. Ondergetekende constateert echter enerzijds dat een aantal vormen
                  van jeugdhulp waarvan de samenwerking door het wetsvoorstel verplicht worden opgelegd
                  op gespannen voet staan met de integrale verantwoordelijkheid van gemeenten voor preventieve
                  tot en met specialistische jeugdhulp en de ruimte om daarin tot optimale keuzes en
                  afstemming te komen. Anderzijds vindt ondergetekende het onwenselijk dat prominente
                  vormen van jeugdhulp niet in het wetsvoorstel worden benoemd, maar dat deze pas in
                  de uitwerking in het besluit aan bod komen. Dit amendement zorgt er daarom voor dat
                  de vormen van specialistische jeugdhulp waarop verplichte samenwerking van gemeenten
                  nodig is en waarover consensus bestaat tussen Rijk, gemeenten en aanbieders helder
                  in de wet worden geregeld. Deze lijst met zorgvormen is gebaseerd op het reeds gepubliceerde
                  ontwerpbesluit. Daarbij heeft de indiener van het amendement ervoor gekozen om die
                  specialistische zorgvormen uit het ontwerpbesluit achterwege te laten waarbij het
                  onderscheid met niet-specialistische vormen van jeugdhulp onvoldoende helder is en
                  dus in de praktijk tot afbakeningsproblemen kan leiden. Op deze manier wordt de verantwoordelijkheid
                  van het Rijk en gemeenten duidelijker geborgd. Mocht in de toekomst de wens zijn om
                  nog andere vormen van specialistische jeugdhulp toe te voegen, dan kan via een eenvoudige
                  wetswijziging worden geregeld.
               
Stoffer
Indieners
- 
              
                  Indiener
Chris Stoffer, Kamerlid