Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Nader gewijzigd amendement van het lid Kat c.s. ter vervanging van nr. 17 over onvoldoende aflossingsmogelijkheden bij de schuldenaar
35 915 Wijziging van de Faillissementswet ter verbetering van de doorstroom van de gemeentelijke schuldhulpverlening naar de wettelijke schuldsaneringsregeling natuurlijke personen
Nr. 20 NADER GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID KAT C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
NR. 171
Ontvangen 18 januari 2023
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Artikel I wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de onderdeelsaanduiding B geplaatst en in de tekst vervalt «van
de Faillissementswet».
2. Voor onderdeel B (nieuw) worden een aanhef en een onderdeel ingevoegd, luidende:
De Faillissementswet wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 285, eerste lid, onder f, wordt na de eerste zin ingevoegd «Als aannemelijk
is dat onvoldoende aflossingsmogelijkheden bij de schuldenaar of andere omstandigheden
het onmogelijk maken om tot een buitengerechtelijke schuldregeling te komen, hoeft
voor de afgifte van deze verklaring niet eerst een poging te zijn gedaan om tot een
dergelijke regeling te komen.».
Toelichting
Dit amendement voorziet in een aanpassing van artikel 285, eerste lid, onderdeel f,
van de Faillissementswet (Fw). Bij het verzoek om toegelaten te worden tot de wet
schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) dient nu op basis van dit artikel een verklaring
te worden overgelegd die is afgegeven door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente waarin de schuldenaar woonachtig is, of een persoon of instelling
die op basis van de Wet op het consumentenkrediet bevoegd is op te treden als schuldbemiddelaar,
waaruit blijkt dat «er geen reële mogelijkheden zijn om tot een buitengerechtelijke schuldregeling te
komen». Voorstel is om deze bepaling te verduidelijken. Als op voorhand duidelijk is dat
het beproeven van een buitengerechtelijke schuldregeling zinloos is, kan een verklaring
worden afgegeven waarin dit is vermeld en hoeft niet eerst toch nog een poging te
worden ondernomen om een dergelijke regeling tot stand te brengen. Het doel hiervan
is om de drempel tot toelating tot de WSNP te verlagen.
Het aantal toelatingen tot de WSNP vertoont al jaren een dalende trend. Veel schuldenaren
kunnen niet voldoen aan de toelatingseisen van de WSNP. Van de ingediende verzoeken
wordt circa 89% toegewezen. Het is echter niet duidelijk hoeveel mensen vanwege de
strenge voorwaarden afzien van het indienen van een verzoek. Dit terwijl de WSNP een
doeltreffend instrument is om schuldenaren schuldenvrij te maken. In 93% van de gevallen
wordt het WSNP-traject succesvol afgerond. De Tweede Kamer heeft in verschillende
moties gevraagd om de aansluiting tussen het minnelijke en het wettelijke traject
beter te organiseren.2 Dit amendement draagt daar aan bij.
In het huidige artikel 285, eerste lid, onderdeel f, Fw staat het vereiste dat bij
het verzoek om toegelaten te worden tot de WSNP een met redenen omklede verklaring
moet worden overgelegd dat er geen reële mogelijkheden zijn om tot een buitengerechtelijke
schuldregeling te komen. In de praktijk kan dit zo worden opgevat dat gemeenten of
schuldbemiddelaars altijd eerst een poging moeten doen om tot een buitengerechtelijke
schuldregeling te komen alvorens zij over kunnen gaan tot de begeleiding van de schuldenaar
richting een WSNP-traject.3 Dit wordt ook als zodanig beschreven in het rapport «Hindernisbaan zonder finish»
van de Nationale ombudsman. Hierdoor duurt het in sommige gevallen onnodig lang voordat
schuldenaren schuldenvrij kunnen worden.
De indieners beogen met dit amendement vooral ruimte te creëren voor gemeenten om
sneller over te gaan tot het begeleiden van de schuldenaar richting een WSNP-traject.
Daartoe wordt aan artikel 285, eerste lid, onderdeel f, Fw een zin toegevoegd, waarin
expliciet wordt vermeld dat als aannemelijk is dat onvoldoende aflossingsmogelijkheden
bij de schuldenaar of andere omstandigheden het onmogelijk maken om een buitengerechtelijke
schuldregeling tot stand te brengen, voor de afgifte van de genoemde verklaring niet
eerst een poging hoeft te zijn gedaan om tot een dergelijke regeling te komen.
De indieners willen gemeenten hiermee de ruimte geven om maatwerk te kunnen leveren.
Bedoeling is dat gemeenten de schuldenaar direct kunnen doorgeleiden naar de WSNP
zodra duidelijk is dat het beproeven van een buitengerechtelijke schuldregeling zinloos
is. De indieners hebben hierbij in ieder geval de volgende situaties voor ogen.
Het is mogelijk dat een schuldenaar al langere tijd gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening
en in dat kader bijvoorbeeld is begeleid via budgetbeheer of schuldenbewind. Budgetbeheer
en schuldenbewind zijn gericht op het stabiliseren van de financiële situatie. Als
de financiële situatie van de schuldenaar eenmaal is gestabiliseerd, kan dit in bepaalde
gevallen ook al direct het inzicht geven dat de totstandkoming van een buitengerechtelijke
schuldregeling in de gegeven situatie kansloos is. Het is dan in het belang van zowel
schuldenaar als zijn schuldeisers dat er niet eerst nog een poging wordt gedaan om
tot een dergelijke regeling te komen, maar dat de schuldenaar zo spoedig mogelijk
wordt doorgeleid naar de WSNP.
Ook komt het voor dat al snel duidelijk wordt dat het onmogelijk zal zijn om met een
bepaalde schuldeiser overeenstemming te bereiken over een schuldregeling. Dit kan
bijvoorbeeld blijken uit een brief van de desbetreffende schuldeiser of zijn advocaat.
Omdat voor een buitengerechtelijke schuldregeling de instemming van alle schuldeisers
nodig is, blijkt dan al snel dat een poging om een dergelijke regeling tot stand te
brengen gedoemd is te mislukken.4 Een snelle doorgeleiding van de schuldenaar naar de WSNP kan dan helpen om de schuldregeling
alsnog op basis van artikel 287a Fw via de rechter tot stand te laten komen (dwangakkoord).
Een andere situatie waarin dit van toepassing kan zijn is wanneer het door dakloosheid
of een echtscheiding van de schuldenaar onmogelijk is om binnen afzienbare tijd een
volledig beeld te krijgen van alle schulden, wat essentieel is om überhaupt een schuldregeling
te kunnen voorleggen aan de schuldeisers.5
Dit amendement geeft gemeenten meer mogelijkheden om maatwerk te leveren. Uiteraard
zal in de verklaring nog steeds moeten worden gemotiveerd waarom toelating tot de
WSNP gerechtvaardigd is. De modelverklaring die wordt gebruikt bij de afgifte van
verklaringen op basis van artikel 285, eerste lid, onderdeel f, Fw, kan hierop worden
ingericht. De indieners doen de suggestie om die modelverklaring zodanig aan te passen
dat hierin ook kan worden aangegeven waarom op voorhand is geconstateerd dat het onmogelijk
is om een buitengerechtelijke schuldregeling tot stand te brengen: is dit omdat de
aflossingsmogelijkheden van de schuldenaar onvoldoende zijn of zijn er andere redenen
die de totstandkoming van een buitengerechtelijke schuldregeling onmogelijk maken,
en zo ja, welke redenen zijn dat dan.
Ook verschaft dit amendement rechters een expliciete grond op basis waarvan zij een
verzoek tot toelating tot de WSNP kunnen goedkeuren zonder dat een verzoeker altijd
eerst een (mislukte) poging hoeft te hebben gedaan om tot een buitengerechtelijk schuldregeling
te komen. Dit is in lijn met de oproep van de Nationale ombudsman dat de WSNP-rechter
altijd de ruimte moet krijgen om maatwerk te leveren en rekening te houden met de
omstandigheden en de belangen van de verzoeker.6
Kat
Ceder
Maatoug
Kathmann
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H. Kat, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Don Ceder, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
S. Maatoug, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Barbara Kathmann, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen | Vergissing |
---|---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | ||
D66 | 24 | Voor | ||
PVV | 17 | Tegen | ||
CDA | 14 | Voor | ||
PvdA | 9 | Voor | ||
SP | 9 | Voor | ||
GroenLinks | 8 | Voor | ||
PvdD | 6 | Voor | ||
ChristenUnie | 5 | Tegen | Vergissing | |
FVD | 5 | Voor | ||
DENK | 3 | Voor | ||
Groep Van Haga | 3 | Tegen | ||
JA21 | 3 | Voor | ||
SGP | 3 | Voor | ||
Volt | 2 | Voor | ||
BBB | 1 | Voor | ||
BIJ1 | 1 | Niet deelgenomen | ||
Fractie Den Haan | 1 | Voor | ||
Gündogan | 1 | Voor | ||
Omtzigt | 1 | Niet deelgenomen |