Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Idsinga ter vervanging van nr. 7 over verduidelijking van de toepassing van artikel 9, eerste lid, onderdeel e
35 931 Wijziging van de Wet inkomstenbelasting 2001, de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, de Wet op de dividendbelasting 1965, de Wet bronbelasting 2021, de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de Wet implementatie tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2017/952 van de Raad van 29 mei 2017 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2016/1164 wat betreft de maatregel om mismatches door een omgekeerde hybride tegen te gaan (PbEU 2017, L 144/1) (Wet implementatie belastingplichtmaatregel uit de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking)
Nr. 9
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID IDSINGA TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR.
7
Ontvangen 29 oktober 2021
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel II, onderdeel B, wordt de aanhef vervangen door:
Artikel 9, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel e wordt na «als zodanig» ingevoegd «, behoudens voor zover artikel 12ab,
eerste lid, van toepassing is».
2. Na onderdeel e wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:.
Toelichting
Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel Wet implementatie belastingplichtmaatregel
uit de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking is duidelijk geworden dat er geen
samenloop bestaat tussen de belastingplicht van de open commanditaire vennootschap
(open cv) en het omgekeerde hybride lichaam. Dit omdat een open commanditaire vennootschap
niet voldoet aan de omschrijving van een omgekeerde hybride lichaam in de zin van
artikel 2, twaalfde lid van het wetsvoorstel.1
Bij een open commanditaire vennootschap is het gedeelte van de winst van een open
commanditaire vennootschap dat toekomt aan de voor het geheel aansprakelijke vennoten
(de beherend vennoten) als zodanig aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting.2
Op grond van de per 1 januari 2020 in werking getreden regels opgenomen in afdeling
2.2A van de Wet Vpb, dient onder meer de aftrek van een betaling te worden geweigerd
indien er sprake is van een aftrek zonder betrekking in de heffing ingevolge een hybridemismatch3 of een situatie van dubbele aftrek4.
Deze regel, de aftrekbeperking, noemt men de «primary linking rule». Daartegenover
staat de «secondary linking rule», een defensieve maatregel die van toepassing is
als de staat van de betaler (in het geval van aftrek zonder betrekking in de heffing)
de aftrek niet weigert, bijvoorbeeld omdat de andere staat geen lidstaat van de Europese
Unie is. De «secondary linking rule» is opgenomen in artikel 12ab Wet Vpb. Op grond
van artikel 12ab, eerste lid Wet Vpb, komen – eenvoudig gezegd – bij het bepalen van
de winst mede niet in aftrek vergoedingen of betalingen waarop de bronstaat de regels
tegen hybride mismatches had moeten toepassen.5
Daarbij is het relevant om op te merken dat de open cv lijkt te voldoen aan de definitie
van een hybride lichaam in de zin van artikel 12ac, eerste lid, onderdeel g Wet Vpb.
Van een hybride lichaam is sprake bij (toevoegingen Idsinga): een lichaam dat of regeling
die bij of krachtens de wet van een staat als een belastingplichtige voor een naar
de winst geheven belasting wordt beschouwd (open cv, op grond van de wetgeving van de staat waar de beherend vennoot is gevestigd) waarvan de winst bij of krachtens de wet van een andere staat als de winst van een
of meer andere lichamen of natuurlijke personen wordt beschouwd (op grond van de Nederlandse wetgeving in ruime zin6, wordt een gedeelte van de winst van open cv als winst van de beherend vennoot beschouwd).
De ene bepaling (artikel 9, eerste lid, onderdeel e Wet Vpb) zegt dat een deel van
de winst aftrekbaar is, terwijl de andere bepaling (artikel 12ab, eerste lid Wet Vpb)
zegt dat bepaald inkomen in de heffing moet worden betrokken in Nederland. Zonder
samenloopregeling is dit verwarrend en zou het standpunt kunnen worden ingenomen dat
de hybridemismatchregels niet van toepassing zijn.
Dat is onwenselijk omdat het ruimte biedt voor belastingontwijking en betekent dat
Nederland de richtlijn niet correct heeft geïmplementeerd. Immers, de definitie van
een hybride lichaam, waarop een open cv lijkt te passen, vloeit voort uit Richtlijn
(EU) 2017/952 van de Raad van 29 mei 2017 tot wijziging van de Richtlijn (EU) 2016/1164
wat betreft hybridemismatches met derde landen (PbEU 2017, L 144/1). Ook artikel 12ab
Wet Vpb vloeit voort uit die richtlijn.
Het voorgestelde amendement verduidelijkt dat de toepassing van artikel 9, eerste
lid, onderdeel e Wet Vpb beperkt is voor zover artikel 12ab, eerste lid Wet Vpb van
toepassing is en voorkomt hiermee potentieel belastingontwijking.
Idsinga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Folkert Idsinga, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Voor |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Tegen |
FVD | 5 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Voor |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 3 | Tegen |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Voor |