Rondetafelgesprek : Luchtvervoersovereenkomst tussen ASEAN en EU
De vergadering is geweest
                              17 april 2025
10:00 - 11:30 uur
          
                      10:00 - 11:30 uur
                              Locatie:
                Thorbeckezaal
              
                                                
Commissie: Infrastructuur en Waterstaat
          
                      Commissie: Infrastructuur en Waterstaat
              HERZIENE CONVOCATIE
Position papers toegevoegd
De volgende leden hebben zich aangemeld: Boutkan (PVV), De Hoop (GL-PvdA),Veltman (VVD), Peter de Groot (VVD) (afgemeld), Postma (NSC) (afgemeld) en Kostic (PvdD).
          
          
                      Position papers toegevoegd
De volgende leden hebben zich aangemeld: Boutkan (PVV), De Hoop (GL-PvdA),Veltman (VVD), Peter de Groot (VVD) (afgemeld), Postma (NSC) (afgemeld) en Kostic (PvdD).
Bijlage
Deelnemers
- 
              
                  W. Boutkan (PVV)
- 
              
                  H.E. de Hoop (GroenLinks-PvdA)
- 
              
                  H.N. Veltman (VVD)
- 
              
                  P. Bamenga (D66)
- 
              
                  C.R. Pierik (BBB)
- 
              
                  I. Kostic (PvdD)
Agendapunten
- 
          
          1Luchtvervoersovereenkomst tussen ASEAN en EUScope
 De luchtvaartovereenkomst tussen de lidstaten van de EU en de lidstaten van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten (ASEAN) is op 15 oktober 2024 door het kabinet ter stilzwijgende goedkeuring aan de Tweede Kamer voorgelegd. De commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft hierover een schriftelijk overleg gevoerd en besloten de overeenkomst te willen behandelen als wetsvoorstel. In dit kader organiseert de commissie een rondetafelgesprek over de impact van de luchtvaartovereenkomst op verschillende maatschappelijke belangen, in het bijzonder op het gebied van milieu, gezondheid, vliegveiligheid en arbeidsomstandigheden.
 De interesse van de commissie gaat daarbij uit naar:- Welke (afdwingbare) rechten kunnen luchtvaartmaatschappijen uit derde landen ontlenen aan dit verdrag (bijvoorbeeld landingsrechten)? Welke invloed heeft dit verdrag op de mogelijkheden van Nederland om zijn maatschappelijke belangen, waaronder die van omwonenden, te behartigen?
- Is er bij dit verdrag (en meer algemeen bij dergelijke luchtvaartverdragen) sprake van een gelijk speelveld tussen de EU en luchtvaartmaatschappijen uit derde landen?
- Kan met dit soort verdragen worden afgedwongen dat vergelijkbare eisen worden gesteld aan luchtvaartmaatschappijen uit derde landen als aan die uit EU-lidstaten, bijvoorbeeld op het vlak van milieu en gezondheid, maar ook arbeidsomstandigheden (bijmengverplichting, vlieg- en rusttijden, lonen). En hoe wordt dat gehandhaafd?
- Wat is de verhouding tussen dit EU-verdrag enerzijds en reeds bestaande bilaterale verdragen en verdragen met andere landen anderzijds?
 
- 
          
          2Lijst van genodigdenBlok 1 - Wetenschappers (10.00 – 10.50 uur)- Stefan Gössling | (Professor School of Business and Economics, Linnaeus University, Zweden)
- Paul Peeters | (Oud-lector Duurzaam vervoer en toerisme, Breda University of Applied Sciences)
- Steven Truxal | (Hoogleraar Lucht- en Ruimterecht, Universiteit Leiden)
 
 Blok 2 - Belangenorganisaties en ngo’s (10.55 – 11.30 uur)- Ruud Stegers | Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers
- Bill Hemmings | (Director Aviation & Shipping; Transport & Environment)
 
- 
          
          3Ontvangen position papersTe behandelen: Loading dataLoading dataLoading dataLoading data